Jump to content
Saturday 25 May 2024
Cunningham

Läckage banjokoppling/

Recommended Posts

Hej

Har problem med att få en banjokoppling tät på min MD5A. Det är där bränslet kommer in till insprutningspumpen som det läcker mellan brickan och godset på insprutningspumpen. Har provat med Cu brickor och Al brickor som glödgats mha av varmluftspistol, utan framgång. Tror att problemet beror på att godset på pumpen där brickan ska täta är i ganska dåligt skick. Hur löser jag problemet ? Tänkte försöka slipa något på tätningsytan men det gäller ju att det inte kommer in något i pumpen. Tänkte sätta en o-ring som tätar på en M14 bult (tror det är rätt) som gängats ner i pumpen, vad tror ni om det ? Kan man applicera något på brickan som gör att det tätar bättre mot pumpgodset, eller finns det någon bricka som skulle kunna hantera ojämnheterna ?

pump.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyckas Du verkligen glödga kopparbrickor med varmluftspistol?

Alltså så varmt att de glöder i mörker.

 

Om du lyckas och så släpper brickan glödande i vatten, så blir den mjuk.

Drar fast förskruvningen en gång!

Om du bearbetar fler gånger blir brickan hård igen och tätar sämre.

 

Och riktigt glödgad bricka enligt ovan tätar i renskrapade ojämnheter.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Cunningham:

Hej

Har problem med att få en banjokoppling tät på min MD5A. Det är där bränslet kommer in till insprutningspumpen som det läcker mellan brickan och godset på insprutningspumpen. Har provat med Cu brickor och Al brickor som glödgats mha av varmluftspistol, utan framgång. Tror att problemet beror på att godset på pumpen där brickan ska täta är i ganska dåligt skick. Hur löser jag problemet ? Tänkte försöka slipa något på tätningsytan men det gäller ju att det inte kommer in något i pumpen. Tänkte sätta en o-ring som tätar på en M14 bult (tror det är rätt) som gängats ner i pumpen, vad tror ni om det ? Kan man applicera något på brickan som gör att det tätar bättre mot pumpgodset, eller finns det någon bricka som skulle kunna hantera ojämnheterna ?

pump.jpg

Köp nya brickor! Dom är billiga och även om du glödgar en gammal bricka så att den blir mjuk så är den redan tillplattad vilket ger sämre tätningsmöjligheter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok så det är bättre med kopparbricka ? Nej brickorna blev aldrig röda.... får prova med gasolbrännare o försöka värma på så pass att det glöder. Har ingen gas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Cunningham:

Har använt nya brickor vid varje försök. 

Varför pratar du då om glödgning?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Närde en förhoppning att om jag "glödgade" nya brickor så skulle dom bli mjukare än vad dom är "nya"

Vet ej hur tillverkningen av brickor är men så gjorde jag i varje fall. Borde väl inte bli fel pga av det ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det inte går med koppar eller aluminiumbrickor kan du prova med gummistålbrickor. Finns att köpa på hydraulikfirmor.

Edited by Rollen
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Så så då är nya brickor alltså "hårdare" än glödgade brickor. Tänkte jag rätt där i varje fall. Köpte en sats från Staffare som är en firma som har produkter till traktorer. Tror inte det står att dom är glödgade. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittat något som heter "tredobricka" för hydraulik. Tror inte det kommer att fungera iom att gummit inte tätar mot anläggningsytorna som jag tror behövs. Utan verkar täta mer mot det som är innanför, tex ett rör eller dylikt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Hybro:

Om du lyckas och så släpper brickan glödande i vatten, så blir den mjuk.

Kanske inte helt OT ("On Topic") men jag hade för mig att silver (och koppar) inte behöver kylas av snabbt efter glödgning. De kommer inte att härda i vilket fall. För en liten bricka spelar det nog ingen roll, men snabb kylning kan ge problem när man smider silverkannor :). Om jag har rätt (vilket jag inte äter hatt på) så bör större, "sammansatta" saker alltså låtas kallna saktare. Detta gäller inte andra metaller som ex. vis. stål.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tredo brickor funkar inte bra på små banjokopplingar. 

Har du provat aluminiumbrickor med läckage som resultat?

Borde inte vara så högt tryck efter matarpumpen så alubrickor bör täta om dom har rätt bredd på tätytan.

Om du monterar nya tätbrickor  , putsa av ytan med grön skurduk och byt banjobulten.

Har du Hylomar eller Loctite 577 så smeta båda ytorna på alu/Cu brickan.

 

Skärmbild 2023-09-13 223252.png

Skärmbild 2023-09-13 223937.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. 

Fick banjon tät idag tack vare bra information från Hybro. Hade inte glödgad Cu brickan tillräckligt. Fixade idag tillgång till en gasolbrännare som fick brickan att blir röd !! Men väldigt bra information från NW355, för det var mitt andra spår att försöka hitta någon typ av packningssmet som kunde hjälpa till att täta mot godset. Som skrivs så är det inte så högt tryck fram till insprutningspumpen ca 4 psi. Bra dag ! Nästa problem är att det läcker från vattenpumpen, kanske återkommer....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...