Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Los_capitanos

Läckage lucka till förpik

Rekommendera Poster

Hej,

 

Under en tuff segling i somras visade det sig att sängkläderna under förluckan var blöta. Efter test i hamn visade det sig att luckan läckte vi markeringen på bilden. Kan man justera luckan på något sätt eller är det bara att införskaffa ny tätningslist?

Tätningen tycks vara "fastskruvad" med lite lister verkar det som. Behöver jag isf skruva av hela luckan, sika samt skruva tillbaka (samt byta täntninglist) eller finns det bättre sätt?

 

Båten är en Jeanneau SO 449 från 2016.

 

 

IMG_2382.HEIC IMG_2379.HEIC

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du lägger till bilderna i jpg-format så syns dom direkt på sidan, fånig dessutom chanserna att någon vill svara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara mellan gummilisten och lyckan det läcker, men jag tänker att läckaget lika väl kan vara mellan ruffen och den fastskruvade luckramen?

Men du kanske kan se att de är mellan gummilisten och luckan det läcker?

Sen är ju frågan om det går att spänna den där typen av lucklås så att luckan klämmer hårdare mot tätlisten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den testen jag gjorde i hamn var att helt enkelt spola vatten "underifrån" luckan när den var stängd.

När det regnar läcker den ej.

Kanske läge att göra om testet samt stänga handtagen med en distans så luckan trycker bättre mot tätningslisten. Skall nog testa.....

 

Vet ej varifrån vattnet kom vid testet. Jag var uppe på däck och frugan kollade i förpiken..... Det hon sa var att det läckte.

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har samma typ av lucka, men vår läcker iofs inte. Men skulle ju kunna vara at den inte orkar sluta tätt efter bockningen, kanske är det fel vinkel på ramen ? eller rutans bockning?. Skulle nog hört med leverantören ,är väl Lewmar, Kanske finns det bättre skumlist

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Comfort4:

Hej

jag har samma typ av lucka, men vår läcker iofs inte. Men skulle ju kunna vara at den inte orkar sluta tätt efter bockningen, kanske är det fel vinkel på ramen ? eller rutans bockning?. Skulle nog hört med leverantören ,är väl Lewmar, Kanske finns det bättre skumlist

mvh Johan

Ja, det hade nog inte varit fel att ha ett tredje lucklås som sitter på mitten i framkanten av luckan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lucka av samma fabrikat, Plastimo (?).

Det kan hjälpa att dra åt stjärnskruvarna i handtagen.

Men då blir dessa trögare att vrida på.

 

Men ett tips, förr eller senare börjar det läcka mellan handtaget och luckan.

Här finns det en 0-ring, vars profil då blivit platt eftersom man dragit år skruvarna.

Men byter O-ringarna, det brukar finnas satser med sådana i de flesta "gubbaffärerna". 

Sedan smörjer man in på ovansidan och undersidan med litet vaselin.

 

Under ovädret "Hans" så läckte det några droppar hos mig mellan luckans inre sarg och rufftaket, i det ena hörnet.

Så kolla det också, jag får väl i vinter skruva loss hela luckan och lägga i nytt tätningsmedel.

 

Obs, den inre lösa ramen som bara har en kosmetisk funktion blir väldigt skör med tiden, ny finns att köpa, 800 kr eller någonting sådant. Möjligen har Navinordic i Henån reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Här finns det en 0-ring, vars profil då blivit platt eftersom man dragit år skruvarna.

Men byter O-ringarna

Varför byta en O-ring när det är 0-ringen som blivit platt?

(Förlåt, kunde inte låta bli).

  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Dany_ms:

Varför byta en O-ring när det är 0-ringen som blivit platt?

(Förlåt, kunde inte låta bli).

Ja det kan man ju undra, det är ju skillnad på 0-rin och en O-ring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Ja det kan man ju undra, det är ju skillnad på 0-rin och en O-ring.

Ja, det är skillnad. För den ena förstår jag vad det är, men en "0-rin" har jag faktiskt aldrig hört talas om.....

(Kunde inte heller låta bli)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Ja, det är skillnad. För den ena förstår jag vad det är, men en "0-rin" har jag faktiskt aldrig hört talas om.....

(Kunde inte heller låta bli)

What goes around comes around

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För flera år sedan så gick bron ner okontrollerat och den gick inte att öppna efter det  innan den var åtgärdad. Då så ställde båtklubbar upp på bägge sidan av bron med att det gick fritt att använda deras mastkranar. Kanske en ide även den här gången.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev lizardking:

För flera år sedan så gick bron ner okontrollerat och den gick inte att öppna efter det  innan den var åtgärdad. Då så ställde båtklubbar upp på bägge sidan av bron med att det gick fritt att använda deras mastkranar. Kanske en ide även den här gången.

/Micke W

Mastkran för att åtgärda en läckande skylight är väl lite over kill.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, svarade i fel tråd. Svaret var tänkt för tråden om bron vid Danviken.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...