Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
1stPeregrine

Kylskåp Isotherm går korta stunder med korta avbrott

Rekommendera Poster

Hej, mitt kylskåp, som är 5-6år,  har blivit sämre och sämre med åren.

Det startar och går en kort stund sedan an startar det igen efter några minuter.  Det har blivit himla störande och värre med åren samt att det drar en hel del ström. Det blir kallt men det hade varit trevligare om det gick en stund och sedan vilat ett tag. Det spelar ingen roll om jag har det i läge 1 eller 7! 

Funderar på om det läckt ut köldmedium och om jag skall prova att fylla det, har sett att det finns sådana satser att köpa. Har läst om detta på norska Baatplassen där det tydligen fungerat mycket bra.

Är det någon som har erfarenhet av ett sånt förfarande, tex @NW355

 

Red: komplettering. 

Kylskåpet uppför sig likadant även när det står mitt på durken så det är inte för lite luft runt i normalläget. Har flertal doshål för cirkulation där. 

 

 

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt spänningen vid kompressorn? Symtomen låter som att underspänningsskyddet slår ifrån spänningen. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar en hel del ström ?

Isotherm med eller utan ASU-styrning?

Det blir kallt i skåpet enligt termometer?

Om skåpet inte har ASU-styrning, kan du när skåpet är utmonterat bygla termostatet (i terminalboxen på baksidan).

Slå till 12V till skåpet , då ska kompressorn gå kontinuerligt och det ska bli 0-gradigt i skåpet efter ett tag , om så är fallet byt termostatet . Dock borde detta inte vara felet då du skrev att det blir kallt i skåpet trots orolig drift.

Gå vidare med att ta fram mätinstrumentet som nämnts i tidigare tråd , sök efter dålig kontakt i anslutningar till 12V matningen (flatstift, kabelpressningar, säkringshållare). Om du har en tångamperemeter mät strömmen när kompressorn går.

Mät även spänningen med voltmeter under drift för att se om underspänning uppnås har för mig att under 10V aktiverar stopp (om skåpet har underspänningsskydd).

 

 

Att fylla på köldmedium i ett befintligt system med F-gas klassat köldmedium kan vara ett miljöbrott om man inte är certifierad och följt gällande regelverk bl a för läckagekontroll. 

Att byta köldmedium till ett sk "ful"-köldmedium som diverse fyller komfortkylanläggningar i bil och villavärmepumpar med, är att höja risken för brand , men det kan funka.

Dock står det var och en fritt att fylla på ett tomt(fullständigt utläckt) system med någon drop-in-köldmedium som inte är F-gas klassat. Jag hade isåfall undvikit brandfarliga köldmedier. Byte av olja kan erfordras.

Sen är det åtkomsten att fylla på köldmedium i kylskåpets köldmediekrets. Om serviceuttag (schraderventil) inte är monterat måste dito monteras ( punkteringsventil eller lödventil). Är köldmediet t ex R134a så gäller F-gas förordningen dvs certifierings krav för att fylla på eller tömma.

  

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev excel319:

Har du mätt spänningen vid kompressorn?

Nej, skall kolla spänningen på kompressorn. Enligt Load utgången på solcellsregulatorn tar det numera 2,8-3,2 A, bara kylskåpet ligger på Load,  tidigare låg den på 2,4-2,5 A. Spänningen över Loadutgången har aldrig varit under 12,2V.

 

7 timmar sedan skrev NW355:

Isotherm med eller utan ASU-styrning?

Utan Asu. Kylklampar fryser i kylfacket. Det är alla dessa start och stopp som jag blir galen på.

 

7 timmar sedan skrev NW355:

Att fylla på köldmedium i ett befintligt system med F-gas klassat köldmedium kan vara ett miljöbrott om man inte är certifierad och följt gällande regelverk bl a för läckagekontroll. 

Att byta köldmedium till ett sk "ful"-köldmedium som diverse fyller komfortkylanläggningar i bil och villavärmepumpar med, är att höja risken för brand , men det kan funka.

Dock står det var och en fritt att fylla på ett tomt(fullständigt utläckt) system med någon drop-in-köldmedium som inte är F-gas klassat. Jag hade isåfall undvikit brandfarliga köldmedier. Byte av olja kan erfordras.

Sen är det åtkomsten att fylla på köldmedium i kylskåpets köldmediekrets. Om serviceuttag (schraderventil) inte är monterat måste dito monteras ( punkteringsventil eller lödventil). Är köldmediet t ex R134a så gäller F-gas förordningen dvs certifierings krav för att fylla på eller tömma.

  

Tack för detta informativa, mycket som jag inte visste här. Förstod inte att även den nyare gasen jag har i skåpet R134a var en såpass potent gas. Skall kolla med min värmepumpsfirma om de kan detta om inget av el-delarna löser det. 

 

Vilja skall jag bygla för termostaten? Ser ut som att det finns någon slags ventil vid kompressorn.

20230823_084254.jpg

Redigerad av 1stPeregrine
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spänningskällan ger är bra att veta men eventuella förluster i kablage och kopplingar ger en spänningsförlust och därför är det spänningen vid plinten på agregatet som är intressant.

 

Mät direkt på ingången på kylaggregatet, det är lådan med stiften i din bild som man kan mäta på. Symptomen är precis vad man kan förvänta sig av spänningsförlust i kombination av lite dåligt batteri / spänningskälla. 

 

Har hjälpt flera som har haft samma/ liknande problem. Några har kunnat få kylen att gå med motorn igång då generatorn har höjt spänningen till 13,8v+ och då har spänningen vid aggregatet varit högre än än spänningen där undersspänningsskyddet på aggregatet gått in. En fick den inte att gå då heller, men i den installationen var en koppling nästan avbrunnen. spänningen var OK obelastad men sjönk till under 6V belastad några sekunder. Den kopplingen var väldigt varm efter ett startförsök... Kan tillägga att man lyckats koppla förbi säkringen i det fallet så det var nog bara tur att den inte började brinna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Vad spänningskällan ger är bra att veta men eventuella förluster i kablage och kopplingar ger en spänningsförlust och därför är det spänningen vid plinten på agregatet som är intressant.

 

Mät direkt på ingången på kylaggregatet, det är lådan med stiften i din bild som man kan mäta på. Symptomen är precis vad man kan förvänta sig av spänningsförlust i kombination av lite dåligt 

Nu har jag testat vad som föreslagits att mäta.

Efter påsättning🤔 av kylen gick den i ~10 mln konstant. Då drog den ~2,4A både vid kyl och regulatorn. 12,7 V vid kyl och ~13 V vid regulator samt ~12,7 V vid kylen.

Efter den har gått i ~45 min med start/stopp med ca 30 sek avbrott om vartannat, efter de första 10 min, ändras värdena en del.

Vid start 3,5 A som sjunker till ~2,4A.

Volt 12,3 vid start som stiger till ~12,45. Då visar regulatorn 12,8V.

Det ser ut som att spänningsfallet är ~0,3V från Loadutgången till kylen. 

Jag har 330Ah i AGM-batteri och de håller att ligga ute 2 dygn med värmare, nämnda kyl, en portabel kylbox (kompressordriven) samt övrigt toa, laddning telefoner mm. Har endast 110W solpanel.

När jag tittar i regulatorns historia har volten aldrig varit under 12,2V och då i samband med start av kylarna, sedan stigit direkt efter detta. Vanligen ligger lägsta volten på 12,3/4.

Det är detta start/stopp som är så störande.

Redigerad av 1stPeregrine
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Volt 12,3 vid start som stiger till ~12,45. Då visar regulatorn 12,8V.

Men hur ser det ut på kylen, om du mäter där..? Pratar vi så låg spänning och du har lite halvtaskiga kontakter (t ex muggiga sockerbitar) så finns en stor chans/risk att det är underspänningsskyddet på kylen som slår till (som redan föreslagits). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Men hur ser det ut på kylen, om du mäter där..? Pratar vi så låg spänning och du har lite halvtaskiga kontakter (t ex muggiga sockerbitar) så finns en stor chans/risk att det är underspänningsskyddet på kylen som slår till (som redan föreslagits). 

På kylen visade det som lägst 12,3V vid start för att stiga till ~12,45V.

På den timmen jag höll på att mäta, i ett tomt kylskåp på läge 7 dvs max, blev de 5 mm is på vattnet i droppbrickan under frysfacket, hade inte tömt tydligen...

Kontakter är rena, torra kabelskor. 

Det är från samma säkringsplint efter Load-utgången som kylen som jag också har jag anslutningen för 12V uttaget i akterruffen där jag kopplar in den portabla kylboxen, samma Danfoss BD35 kompressor som går som en klocka, trots 5m kabel kontra ca 3 m till kylskåpet. Båda kablarna är förtennad 2,5 mm2.

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också kunna vara isoleringen som är kass någonstans, som får tempen att stiga så termostaten slår till igen. Alternativt att termostaten inte är frisk och har nära noll hysteres.

 

Kollat så dörren sluter tätt ordentligt ?  Ingen "glipa" någonstans, inte på baksidan heller ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dörren stänger helt och är rena i anliggningsytorna. Baksidan kan jag inte något hål/läckageställe på. Har dock inte felsökt på det viset där, ännu.

Jag vet inte var termostaten sitter någonstans i kylen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Serviceuttag monterat ifrån kompressortillverkaren, sitter under krympslangen!

Bygla termostatet på kontrollboxen , slut T med C ( P är till spänningskyddet)

Termostat sitter där blå och grön? kabel slutar.

Då du mäter spänningen vid drift på anslutningarna på kontrollboxen + och - så får du bara ett litet spänningsfall med 2,5mm² kabel.

Underspänning inträffar inte.

Fyll gärna på kylen med t ex vatten, läsk , öl så energin(kylarbetet) kan bindas i skåpet så kommer strömmen gå ner när kompressorn går och driften via termostatet (om det är ok) att ändras något.

I kontrollboxen sitter en övertempsvakt för att skydda elektroniken , den kan givetvis ställa till det men då får man felsöka med någon som kan låna ut en kontrollbox (i ditt fall en Danfoss 101N0210) för att testa med. Eller konsultera kompetent kylservice.

30 sekunder drift, 30 sekunder stopp, verkar vara elektroniken i kontrollboxen som spökar.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, visserligen på en kylbox med kompressor.

Som kanske redan skrivits, så drar dessa kylar av olika slag, rätt så mycket ström i just startfasen, och då blir ju spänningsfallet större om man har klena ledningar och dåliga kontaktpunkter.

Jag fann båda delarna, 2,5 mm2 kabel och en dålig anslutning. Jag drog fram 2 x 4mm2 till kylboxen, (kylskåpet hade redan sådan kabel). Sedan plockade jag bort cigarettäntarkontakten, det var lätt att tro att det var denna som gav dålig kontakt, men det var dålig kontakt på annat ställe där det satt skarvhylsor (dom var varma).

 

Men undrar inte om det är köldmediumet ändå..? man kan ju undra hur länge dessa isothermkylar egentligen håller... min är mer än tio år, kanske tom femton?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men undrar inte om det är köldmediumet ändå..? man kan ju undra hur länge dessa isothermkylar egentligen håller... min är mer än tio år, kanske tom femton?

Min förra höll i 22 år. Sedan fastnade kompressorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev NW355:

Fyll gärna på kylen med t ex vatten, läsk , öl så energin(kylarbetet) kan bindas i skåpet så kommer strömmen gå ner när kompressorn går och driften via termostatet (om det är ok) att ändras något.

Normalt har jag full kyl & frysfack, lägger in frysklampar när frysfacket är tomt samt när det blir mindre mat mer öl & vin samt vatten.

Så har jag kört en ny testserie, med termometer mitt i kylen och 3x1,5 L vattenflaskor i kylskåpet, hade inte mer nu!

Byglat termostaten, körde så i en timme och noterade förbrukning & temperatur var 10:de minut, visar några värden:

Start, 2,6 A, 12.5 V, 16gr

Efter 30min, 2,37A, 12,50V, 12gr

Efter 1 tim, 2,22 A, 12,78V, 5gr (kom sol på panelen)

Kompressorn gick konstant hur fint som helst men under 5 gr mitt i kylskåpet kom jag inte på den timmen, hade jag haft mer tid hade det kanske gått ner mer.

Så då provade jag att koppla in termostaten igen & läge 7 (max ) i kylen.

Start efter 40 sek, 2,48A, 12,8V, 5 gr

Stoppar efter 6min drift, 5 gr

Start efter 1 min, 2,6A, 12,8V, 5gr

Stop efter 4 min

Start efter 1 min, 2,52 A, 5gr

Sänkte sedan termostaten till läge 3

Start efter 5 min, 3,1A, 12,8V, 6gr

Stopp efter 2 min, 

Start efter 1 min, 3,1A, 12,8V, 6gr

 

Självklart är inte mina värden helt exakta, decimalerna rör sig lite men vad som förvånar mig är att utan termostat & full drift drar det mindre ström än när jag har termostaten inkopplad & det även går i ett lägre läge tex 3:an. Det är inte startvärden på kompressorn som jag mätt utan när det har har gått en liten stund.

 

Såg något som såg ut som känselkropp under frysfacket vilket jag antar hänger ihop med termostaten. det låter som termostaten är av bimetall.

Hur snabbt borde jag förvänta mig att få ner tempen till 0-gradigt?, mer än en timme i varje fall ser det ut som.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev excel319:

Min förra höll i 22 år. Sedan fastnade kompressorn.

Det var bättre grejor förr! 🙃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Det var bättre grejor förr! 🙃

Nu drar jag väl iväg åt fel håll... men i min förra båt och i den förrförra hade vi isbox, senare kombinerat med en Isotherm ASU.

Vi frös is i glasslådor.

Då, det var bättre, då fanns det isfabriker i varenda fiskhamn där man i bästa fall kunde få is gratis, eller köpa för en liten summa pengar. Det fanns även "kylklampsbibliotek".

Nu finns det nästan inga isfabriker och väldigt få fiskhamnar kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket märkliga värden . Får du inte ner tempen i skåpet med kompressorn i drift på en timme så är det nog tid att se över köldmediekretsen. Funkar kondensorfläkten eller slirar fläkten på axeln? Ser du tecken på oljekladd vid lödningar på kopparrören?

Om det är gasbrist sticker kondensortempen och tempskyddet i kontrollboxen kan stoppa kompressorn, den självstartar igen när den blivit sval. Känn om hela kompressorn blir varm så att du nästan bränner dig vid snabb kontakt alt mät tempen på det hermetriska skalet.

Rimmar dock dåligt med att den kyler bättre med termostatet inkopplat.

Termostatet brukar vara ett kapillärrör med gas eller vätska, eller om det är elektroniskt är det en NTC känselkropp.

Jag kör en Isotherm 85 anno 1998. Funkar bra.

I garaget har jag ett Husqvarna kylskåp anno 1985 funkar med R12 (världens bästa köldmedium) har dock bytt termostatet.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev NW355:

Mycket märkliga värden . Får du inte ner tempen i skåpet med kompressorn i drift på en timme så är det nog tid att se över köldmediekretsen. Funkar kondensorfläkten eller slirar fläkten på axeln? Ser du tecken på oljekladd vid lödningar på kopparrören?

Om det är gasbrist sticker kondensortempen och tempskyddet i kontrollboxen kan stoppa kompressorn, den självstartar igen när den blivit sval. Känn om hela kompressorn blir varm så att du nästan bränner dig vid snabb kontakt alt mät tempen på det hermetriska skalet.

Rimmar dock dåligt med att den kyler bättre med termostatet inkopplat.

Termostatet brukar vara ett kapillärrör med gas eller vätska, eller om det är elektroniskt är det en NTC känselkropp.

Jag kör en Isotherm 85 anno 1998. Funkar bra.

Fläkten snurrar kändes när jag stack in fingret och kompressorn blev inte speciellt varm, ljummen, kanske 40-45gr, kände på kondensorn och rören men inga var brännande heta. Ser inget som är kladdigt eller tyder på läcka av ngt slag. Kompressorn spinner riktigt prydligt när den gick i timme.

Den tappade temperatur när jag kopplade in termostaten, 1 grad men jag hade inte tid att kolla på under lika lång tid då.

Ok, jag kollade tempen med badtermometern men den har stämt hyfsat vad det gäller badvattnet. 

Jag kanske skall försöka få tag i en ny termostat eller kan det uppföra sig som den gör vid för lite köldmedia.

Det hörs ett knäppande när termostaten slår till/av, tyckte det lät som typ bimettalltermostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Hittade dessa till mitt :

https://www.nettoparts.se/shop/termostat-danfoss-kyl-36142p.html

 

Hjertmans är dyra men bör passa, min som sitter är inte isolerat utan bara naken metall.

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylboxstillbehor/termostat-kyl-cr49-65-85-130

20230829_105312.jpg

Skicka din förklaring och mätvärden till supporten på Thermoprodukter så får du en utvärdering av proffs. De brukar svara samma dag och de har rätt reservdelar, om det skulle behövas.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Skicka din förklaring och mätvärden till supporten på Thermoprodukter så får du en utvärdering av proffs. De brukar svara samma dag och de har rätt reservdelar, om det skulle behövas.

På en timma med kompressorn på full effekt borde tempen vara nere under 5 grader.

När jag fjärrstyr mitt kylskåp hemifrån innan jag åker ut till båten så ligger tempen runt 6 grader när jag kommer fram, och då har det gått max 30 minuter.

Visst thermoprodukter ger bra support!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev skåpet kallare med byglat termostat? Med byglat termostat gick det från 16°C till 12°C, tog det verkligen 30 minuter ? Volym på skåpet 49 liter?

Läste det som att det blev varmare med byglat termostat.

Kapillärröret från termostatet sitter monterat mot förångaren.

Termostater kan skilja beroende på placering och applikation, kyl eller frys. 

Klicket i termostatet är den skiftande kontakten som ligger mot gasbälgen på ena sidan och inställnings fjädern på andra.

Inget problem med fläkten eller med tempen på kompressorn samt kondensorn.

Lämna till auktoriserad föreslagen firma i föregående inlägg(Kalmar) 

 

Du kanske har kontakter i kylbranschen som kan läcksöka med en Dtek , (som jag använder på lite större aggregat). Hittar väldigt små läckor. Använd en Fluke termometer för köldläget i skåpet om möjligt.

 

 

 

Läcksökare.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-28 vid 14:17 skrev 1stPeregrine:

Jag vet inte var termostaten sitter någonstans i kylen?

Det kan ju vara så att den inte sitter där den bör sita.

Kan vara värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling kan vara på sin plats.

Hade en dialog med Thermoprodukter, som föreslogs i tråden, de kom fram till att det borde vara något med termostaten ändå. Så jag köpte en ny av dem, snabb leverans (men jag seglade runt på västkusten då😁), så jag fick bytt idag.

Håller på att provköra med 3x1,5L loka i, lite lite.

I varje fall som helst kan jag notera att när jag har den på läge 3 går den en längre stund, 5-6 min och är av 3-5 min, då har den gått ned från 12gr till 7gr på 30min och fortsätter ner i temp. 

Det verkar som den kommer fungera som tänkt, framförallt när kylen är fylld. 

 

Tack för all hjälp!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Hade en dialog med Thermoprodukter

Vekar som om du fått bra råd av Thermoprodukter. Det är min erfarenhet också. En eloge till dem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev ChristerN:

Vekar som om du fått bra råd av Thermoprodukter. Det är min erfarenhet också. En eloge till dem!

Japp, proffsiga! Jag har mailat dem att det fungera bra med bytet.

 

Liten tabell på ovetenskaplig mätning. Hade glömt en termometer med sladd så jag fick öppna dörren snabbt varje gång för att läsa av termometern! Mao får man ta angivna värden med en nypa salt, men det är en bra indikator.

 

Kylen gick på läge 7 (max) när jag drog ner den till 3:an & då slog den av.

strömförbrukningen låg i början på ~2,6-7A för att när sen kylen var nere i ~4gr ligga på 2,2-4A under drift.

 

Kyl.png.b55919b97f4afbfa4c6dce7200faf40d.png

 

Jag känner mig tillfreds med detta & det kommer bli bra🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt , om du byglade termostatet och skåpet inte kom under 5 °C på en timme?

Mätfel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev NW355:

Märkligt , om du byglade termostatet och skåpet inte kom under 5 °C på en timme?

Mätfel?

Ja och nej, de är inte helt jämförbart antar jag. Förra gången låg termometern mitt i kylen, denna gång i understa dörrfacket, för att snabbare kunna läsa av. Sedan var Lokaflaskorna kallare denna gång vid start, kylig morgon. Det blev varmare frampå men då låg flaskorna i kylen. Tempen i båten var likvärdig för övrigt när jag körde testen.

Det väsentliga var att den inte startade stoppade minutvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...