Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
alfons74

Panik! Buster LX 2015 luktar bensin efter premiärturen

Rekommendera Poster

Hej

jag var iväg på premiärturen för två dagar sedan och ställde in båten i garaget.

när jag nu kom ut till garaget så luktade det bensin. Först så kollade jag handpumpen, ifall den läckte, det gjorde den inte, provade sen att trycka på den och då pumpades en massa bensin ut från det kromade hålet, se bilder. Vad är det för hål? Sen kollade runt och upptäckte en massa bensin i ”länspumpsrännan” samt under sittboxen.

 

Jag har aldrig ägt denna typ av båt innan så jag kanske har glömt att göra något vid premiärturen? Finns det någon avluftningsventil? (Fast bensintank i båten).

 

Till saken hör att när båten står i garaget så lutar fören nedåt något då golvet lutar en hel del. 

Jag kan inte se att det läcker någon bensin? 
 

Vad kan det bero på? Några tips på felsökningar? Båten har bara gått 60 timmar 

7F8DCF20-EFED-4A39-94E1-BDB5E683CFF0.jpeg

A7DB5709-EC80-4328-9BF8-62F08F693D6E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte avluftningen till tanken? Kolla instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Kane:

Är det inte avluftningen till tanken? Kolla instruktionsboken.

Vet inte och jag hittar inget om den i instruktionsboken. Som sagt det kom en hel del bensin från den när jag pumpade fram bensin med handpumpen…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Är det inte avluftningen till tanken? Kolla instruktionsboken.

Nu hittade jag i instruktionsboken och det är en bränsletankventil. 
vad innebär då detta? Att det var på något sätt tryck i tanken så bensin flödade över i bränsletankventilen? Eller berodde det på att båten lutade så pass att bensinen rann ut där igenom? Känns inte så troligt men jag kan inte komma på något annat? Någon som har några teorier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev alfons74:

Nu hittade jag i instruktionsboken och det är en bränsletankventil. 
vad innebär då detta? Att det var på något sätt tryck i tanken så bensin flödade över i bränsletankventilen? Eller berodde det på att båten lutade så pass att bensinen rann ut där igenom? Känns inte så troligt men jag kan inte komma på något annat? Någon som har några teorier?

Det ska inte vara något tryck i bensintanken därav avluftningen. Det brukar komma ut bensin ur avluftningen om man råkar överfylla tanken så det är förmodligen vad som har hänt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Craycoat:

Det ska inte vara något tryck i bensintanken därav avluftningen. Det brukar komma ut bensin ur avluftningen om man råkar överfylla tanken så det är förmodligen vad som har hänt.

Eller så är tanken nästan full men lutningen på båten gör att det kommer ut ur avluftningen?

Dock verkar det lite konstigt om det kommer soppa ur avluftningen när du trycker på blåsan. Då ska den ju fungera så att den pumpar FRÅN tanken och in i motorn, inte bygga övertryck i tanken!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Eller så är tanken nästan full men lutningen på båten gör att det kommer ut ur avluftningen?

Dock verkar det lite konstigt om det kommer soppa ur avluftningen när du trycker på blåsan. Då ska den ju fungera så att den pumpar FRÅN tanken och in i motorn, inte bygga övertryck i tanken!

Kanske inte så konstigt om blåsan hänger nedåt. Luften i blåsan måste ju ta vägen någonstans, och in i motorn är det stopp så ut i tanken blir det, och då via avluftningen och drar med sig lite soppa som ligger i svanhalsen. Vore dock bra att få veta vad "en massa" bensin betyder.

 

Har faktiskt hänt mig en gång med ny båt, att jag sett att det droppat bensin ur avluftningen, och förstått att jag tankat så mycket att en del bensin tagit sig ut genom ventilen.

 

Positionen i aktern kan väl ha inneburit att det har skvalpat ut när man dragit upp båten på trailern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet  till avluftningen i tanken verkar iallafall ha befunnit sig under bensinnivån vid denna uppställning. När yttertemperaturer stiger så ökar luftfickan i tanken i volym. Kan inte luften ta sig ut genom avluftningen så ökar trycket i tanken och en bensinpelare skapas i avluftningen. Tillslut når bensinen utloppet och börjar spruta ut.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Innan jag tog ut båten på premiärturen så tankade jag den full, troligtvis för mycket, men samtidigt var jag ute och körde båten i ca 45min så helt fullt med bensin var det inte när jag ”parkerade” båten i garaget.

 

När jag sa en ”massa” bensin så överdrev jag en hel del, det var ca 1-2 dl som hade runnit ut.

 

Jag har nu vänt på båten så den lutar med aktern nedåt så hoppas jag det blir bättre och det var lutningen som var problemet….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev alfons74:

Innan jag tog ut båten på premiärturen så tankade jag den full, troligtvis för mycket

Där har du nog orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja korrekt, det är en avluftningsventil på akterspegeln på babords sida. Det luktar gott som alltid lite bensin i båten, även om doften är svag.

 

Bra att du kollade kölsvinnet och låter som en rimlig hypotes med övertankning. Rengör gärna kölsvinnet på bensin och var uppmärksam framöver. 

 

Men möjliga vägar mot kölsvinnet är:

 

Det kom in bensin genom det svarta plastlocket på akterspegeln.

 

Bränsleslangen och primerpumpen som sitter bakom bänken sluter inte tätt.

 

Tankröret sluter inte tät mot tanken. Bränsletankens cirkel på dunken, sluter inte tätt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...