Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
raol

Hur stor andel av fritidsbåtar har AIS-transponder?

Rekommendera Poster

Det går naturligtvis inte att svara exakt, så jag är mer ute efter vad folk har för uppfattning baserat på egna båtar, grannbåtar, bekantas båtar och så.
Jag räknar förstås inte segeljollar, små öppna båtar med utombordare eller små öppna snipor, utan mer utrustade båtar. Kan vara nyare RIB:ar av större modell, nyare DC/HT/BR/WA, diverse bobara båtar som täckta snipor, "större" segelbåtar och motorbåtar.

Är det fem procent? Tio? Mer?


Bakgrunden till min fundering är att jag kollade på Marinetraffics karta och såg den stora mängden lila symboler längs västkusten. Lila är den färg som de har på fritidsbåtar (kategorin "pleasure craft"). Då började jag undra hur många båtar det egentligen är inom samma område.

image.thumb.png.99752481e88922aa147d515652147786.png

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har de senaste somrarna haft samma fundering.

Rent subjektivt tycker jag att antalet fritidsbåtar med AIS har ökat. 
Lika subjektivt tycker jag också att det blir vanligare i såväl segel-som motorbåtar över 30 fot.

 

Idag gick vi från Ursholmen till Resö, på en nästan spegelblank Kosterfjord. Vi mötte inte eller kom ikapp någon båt inne i Kosterhavet, men kom ikapp en större motorbåt norr om Ramsö (dom gick på insidan av den förrädiska bôen på 0,9 m som ligger omkring 200 meter norr om norra Ramsös udde).

Den båten hade AIS. Sedan var det tre segelbåtar som kom norrifrån ute på Kosterfjorden, alla hade AIS. Så mötte vi tre segelbåtar när vi närmade oss Klippakären, två av dessa hade AIS. Mellan Bissen och Store Snart mötte vi en tysk mindre segelbåt med AIS, så två norska Bavarior, den ena hade AIS.

 

När jag kollar Marine Traffic så säger den appen att det ligger sex ”plesure craft” här (och tre fiskebåtar) men det stämmer inte, enligt min AIS i plottern är det nio fritidsbåtar av knappt 20 båtar i hamnen. Det beror ju på att Marien Traffic med fler liknande webplatser uppdateras av radiomamatörer… vad jag minns från tidigare diskussioner, och sådana radioter är inte så vältaliga härikring.

 

Så jag tycker iallafall idag att jag har fog för mitt subjektiva tyckande att AIS på fritidsbåtar blivit vanligare. Kanske beror det på att tekniken blivit mer lättillgänglig då det finns plottrar och VHF med inbyggda AIS transpondrar, så man behöver inte joxa med att koppla in andra apparater, svarta lådor, som ibland är gula som min är…. 
 

MMSI 265756610

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det verkar som om antalet fritidsbåtar med AIS har ökat, och det är vanligare på segelbåtar än på motorbåtar tycker jag mig observera när vi är ute och kör och kikar på båtarna runt omkring.

Min transponder är inbyggd i VHF:en.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Makro:

Jag håller med om att det verkar som om antalet fritidsbåtar med AIS har ökat, och det är vanligare på segelbåtar än på motorbåtar tycker jag mig observera när vi är ute och kör och kikar på båtarna runt omkring.

Min transponder är inbyggd i VHF:en.

Lika subjektivt som tidigare så känns det som det är mer AIS här i norra Bohuslän än hemmavid.

Och jag tycker inte att ”invasionsflottan” har mer AIS än svenska båtar, snarare tvärtom. Däremot har ju tyska och danska båtar nästan alltid AIS men det beror väl på att dom är mer långväga och mer utrustade även i övrigt.

Sedan vet man ju inte hur många det är som bara har snikvarianten, spionvarianten. enbart en AIS-mottagare, som kan se andra med inte syns själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det beror ju på att Marien Traffic med fler liknande webplatser uppdateras av radiomamatörer… vad jag minns från tidigare diskussioner, och sådana radioter är inte så vältaliga härikring.

Nja...

Marine Traffic är (numera) en kommersiell sajt som även säljer data och info. Den förlitar sig inte på uppdatering av radioamatörer eller några andra med specialintresse för just radio. Däremot är dock en mycket stor andel av mottagarplatserna lokaliserade på privata fastigheter, ja.

 

Visst finns det radioamatörer som av rent intresse via egen utrustning skickar in data till t ex Marine Traffic. Men vem som helst (nästan) kan bli "värd" för en mottagarstation, och då står Marine Traffic för all utrustning inkl antenn och kabel, mot att man i möjligaste mån försöker hålla mottagarstationen uppkopplad och ansluten till Internet så mycket det går. Hela innedelen är en R-Pi med ett pådockat VHF-mottagarkort, litet som en stor tändsticksask.

 

För att komma ifråga bör dock:

  • Stället som det skall sättas upp på täcka in en "vit fläck", dvs där det inte finns mottagning idag, alt. om det är ett område med mycket trafik och det där idag bara finns en enda mottagarstation
  • Sökande kunna visa på att antennplaceringen är lämplig, gärna med foto på "utsikten"
  • Personen ifråga som ansvarar för det ha tillräcklig kunskap om att montera radio och antenn

Visst, nämner man att man är radioamatör så ställs inga ytterligare frågor om den sista punkten.😉.

 

Södra Vättern (där jag har hemmahamn) har aldrig haft någon täckning, inte förrän jag ansökte om en station hos Marine Traffic och satte upp för ett par år sedan. Den tar nu hand om sändningen från alla AIS-båtar upp till en linje mellan Hjo - Hästholmen ungefär (lite kortare för Class B).

 

Förutom att jag själv och andra nu kan se min egen båt fick det en annan följdeffekt: Flera av seglarna som deltager i de lokala tävlingarna ("onsdagsrace" m.m.) har skaffat transponder, eftersom besättningen då i efterhand kan sitta hemma och via MT:s Trackfunktion analysera om de slog på rätt ställe o.s.v.

 

----------------------

 

Hur stor andel som har transponder ?  När vi skaffade till vår båt för 7-8 år sedan var vi nästan ensamma om det bland fritidsbåtarna härikring. Men det har blivit vanligare och vanligare, men som svar på frågan skulle jag nog påstå att snittet nog inte är över 5% - än.

De seglare och vissa motorbåtar som åker långt har det dock i mycket större utsträckning, medan de som "bara" helgseglar knappt ens har AIS-mottagare. Mindre båtar har det i princip aldrig, medan större (både motor- och segel) oftare har transponder. Så är min uppfattning.

 

Min "ansökningsbild" till Marine Traffic (ja, jag fuskade lite - istället för att klättra upp personligen i maströret på taket fotograferade jag med drönaren....). Har förmånen att bo rätt nära vattnet men ändå bortåt 150m högre upp än sjöytan. Blir lite längre till horisonten då:

MarineTraffic_RX6001.jpg

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

----------------------

 

Hur stor andel som har transponder ?  När vi skaffade till vår båt för 7-8 år sedan var vi nästan ensamma om det bland fritidsbåtarna härikring. Men det har blivit vanligare och vanligare, men som svar på frågan skulle jag nog påstå att snittet nog inte är över 5% - än.

De seglare och vissa motorbåtar som åker långt har det dock i mycket större utsträckning, medan de som "bara" helgseglar knappt ens har AIS-mottagare. Mindre båtar har det i princip aldrig, medan större (både motor- och segel) oftare har transponder. Så är min uppfattning.

 

 

Vad bra, då vet vi hur det fungerar!

 

Men med 5% menar du då generellt längs alla kuster och navigerbara sjöar, eller vara i ”Lake Vättern”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men med 5% menar du då generellt längs alla kuster och navigerbara sjöar, eller vara i ”Lake Vättern”?

Skulle tro det är det generella genomsnittet, alla fritidsbåttyper och lokalisering. Alltså var 20:e båt.

Men tror samtidigt att siffran varierar kraftigt beroende på båttyp och användning, från nära 0% och uppåt till.....ja, svårt att gissa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev IngemarE:

Skulle tro det är det generella genomsnittet, alla fritidsbåttyper och lokalisering. Alltså var 20:e båt.

Men tror samtidigt att siffran varierar kraftigt beroende på båttyp och användning, från nära 0% och uppåt till.....ja, svårt att gissa.

Det är naturligtvis lätt att gissa och göra antaganden…

Men jag skulle ju kunna tro att de som färdas längre och/eller över öppet vatten gärna skaffar AIS.

Likaså om man har för (o)vana att färdas i farvatten med mycket nyttotrafik. Jag har ju varit lätt nervös ibland när jag korsat hamninloppet, Rivöfjorden, radreflektor i all ära, men med AIS är man ju säker på att synas… om nu någon kollar på sina skärmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var tidiga med ais hade transponder refan på snipan för snart 15 år sedan. Nuvarande ägare verkar inte starta den ser jag nu när jag kollar på Marinetraffic.

 

Vi noterar också att andelen båtar med AIS ökar. Segelbåtar är överrepresenterade enligt min spaning. Även riktigt maffiga stora motorbåtar med massor av antenner och annat saknar ofta AIS. Eller så kör de i stealth mode av någon anledning.

 

När man korsar stora trafikleder är det ovärderligt enligt mig. Man vet att man syns och det är lätt att beräkna om man kommer att krocka eller inte i god tid.

 

Vi har flera gånger både ropat upp och blivit uppropade av fartyg och kommit överens om hur vi skall mötas. Känns väldigt skönt när man vet att kolosserna är med på noterna.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev rejas:

När man korsar stora trafikleder är det ovärderligt enligt mig. Man vet att man syns och det är lätt att beräkna om man kommer att krocka eller inte i god tid.

 

Vi har flera gånger både ropat upp och blivit uppropade av fartyg och kommit överens om hur vi skall mötas. Känns väldigt skönt när man vet att kolosserna är med på noterna.  

Antar att vi är långt utanför Sveriges gränser här, va?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, raol said:

Antar att vi är långt utanför Sveriges gränser här, va?

Utanför Sveriges gränser ja, men inte särskilt långt. Vi har bara seglat på Östersjön än. Men både Ålands hav och Finska viken är väldigt trafikerade. Bara i år på vår resa till Estland och Finland har vi varit i kontakt med 3 fartyg. Ett ropade upp oss och två ropade vi upp. I alla situationer har det varit då vi har haft rätt till väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stelth mode…? Då ser ingen annan mig, men jag ser andra? Inte samma sak som att stänga av?

Jag har en strömbrytare till den funktionen men har inte testat någon längre stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Georg_Ohm said:

Stelth mode…? Då ser ingen annan mig, men jag ser andra? Inte samma sak som att stänga av?

Jag har en strömbrytare till den funktionen men har inte testat någon längre stund.

Ja. Det är den funktionen jag menar. Jag har inte kopplat in den på våra båtar då jag inte kan tänka mig när vi skulle använda den. Polis och kbv använder den flitigt vilket väl är förståeligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Skippo finns det en annan funktion för att dela sin plats med andra, har jag för mig jag sett. På Skippos karta finns några fartyg med position från Ais och några med position från Skippo.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...