Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Natrixx

Penta B20 Marine - Batteriet laddas inte

Rekommendera Poster

Hej.

Så, min gamla Penta B20 Marine laddar tydligen inte batteriet då den går. Jag är lite ny på allt det här och måste därför ställa enkla frågor. Hur kan jag mäta/granska om det är fel på generatorn eller om elkopplingarna är trasiga/korroderade?

Tacksam för alla svar!

--m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet kan vara söndrig generator, dålig kontakt eller dött batteri. Men det är överraskande enkelt att hitta felet bara man gör det metodiskt:

- mät spänningen vid batteriet 

- starta motorn på lite högre varv och mät spänningen vid batteriet

Om spänningen stiger med över 1 Volt är batteriet troligtvis slut

Om spänningen inte stiger har du dålig kontakt eller söndrig generator. Mät då spänningen vid generatorn med motorn på lite högre varv. Om spänningen inte då stiger så är generatorn sönder.

 

Men det här är tyvärr inte hela sanningen. Jag hade en gång en generator som nog höjde spänningen, men gav inga amper, men det kan du lätt kontrollera med att köpa en billig tång ampermätare från Biltema.

 

Om du inte lyckas lista ut var felet är så skriv vilka mätvärden du fick, så kan man fundera vidare 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyser lampan när tändningen är på utan att motorn går. Om inte kan det vara lampan som är trasig, eller regulator defekt. Det kan också vara kolen i generatorn.  Prova att jorda kabeln som sitter på D+/61 på generatorn. Tänds lampan då, är felet i generator eller regulator. Om inte är det lampan, eller någon av kablarna till lampan som är defekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Grumpy:

Jag hade en gång en generator som nog höjde spänningen, men gav inga amper, men det kan du lätt kontrollera med att köpa en billig tång ampermätare från Biltema.

Nja...

Det är batteriet som avgör vilken ström som det vill sluka i sig för laddning (bly/syra). Vill inte batteriet ha laddning, antingen för att det är fulladdat eller defekt, så går det heller ingen ström ur generatorn. Det fungerar inte som (konstant)strömladdade batterier såsom NiCd, NiMH (och i viss mån Li) att man "trycker" i ström i batteriet.

Man "tillhandahåller den" istället, vid en lite förhöjd spänning. Om laddströmmen sedan blir nästan inget, 1A, 5A eller 20A beror helt på batteriet. Inte generatorn/laddaren (så länge den orkar leverera strömmen som behövs och håller uppe spänningen).

 

Om generatorn lägger ut en spänning på 13,8-14,4V så är den sannolikt ok och gör sitt jobb.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning! 

 

Köp inte Biltemas tångamperemeter.

Hela batchen har fel på just likströmsmätning.

Varit i kontakt med supporten.

Svaret var att de slutar sälja denna när de får tillbaks tillräckligt många😞

 

Köp Clas Ohlssons i stället.

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och kör aldrig en generator utan anslutning till ett batteri.

Regulatorn och dioder

kommer att gå sönder.

Möjligen en rent mekanisk regulator klarar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Hybro:

Köp inte Biltemas tångamperemeter.

Hela batchen har fel på just likströmsmätning.

Varit i kontakt med supporten.

Svaret var att de slutar sälja denna när de får tillbaks tillräckligt många

Aldrig hört talas om detta. Vad är det för fel på dem, menar du ?

Har nämligen själv Biltemas, inga problem alls. Vet också flera som köpt den utan att ha några problem. Sedan - om det var batchproblem - så är nog den historia nu, oavsett. För den batchen har nog rullat igenom för längesedan....

 

(Vad en del dock inte tänker på är att likströmsmätningen påverkas av alla statiska magnetfält, även det jordmagnetiska. Man måste därför nolla mätaren precis innan mätning med käften utanför ledaren men i ungefär samma position/vinkel som mätningen sedan kommer utföras. I alla fall om man vill mäta riktigt noggrant (10-tals mA). En del tror att varierande nollvärde är ett fel på tången, men det är alltså fysikens lagar som ger sig tillkänna....)

 

27 minuter sedan skrev Hybro:

Och kör aldrig en generator utan anslutning till ett batteri.

Regulatorn och dioder

kommer att gå sönder.

Men det har väl aldrig varit frågan/aktuellt ?

 

Edit: Ser i dina inlägg på Maskinisten att du tydligen faktiskt just haft problem med att förstå nollställningen och vikten av att efter denna inte ändra vinkeln/flytta tången nämnvärt. Samt att det är "REL"/Deltamätningsknappen man lämpligen använder för att nolla.

Likaså att ditt påstående om "fel på hela batchen" är egen och likasinnades bedömning och inte Biltemas supports.
Det ÄR inte lika självklart och enkelt att mäta DC som AC, just beroende på att alla statiska magnetfält kommer påverka. Men det är som sagt styrt av fysikens lagar och inget inte ens Biltema kan ändra på... 😉. Vissa DC-tänger mäter därför inte så noggrant, t ex 0,1A som bästa upplösning. Men jag tar hellre en noggrann tång som jag måste tänka till lite för att utnyttja noggrannheten på, än en som har lägre upplösning.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en tidigare grå modell. Den funkade ok.

Blev glapp efter många år.

 

Köpte då en sådan

 

Screenshot_2023-07-15-09-37-15-516_com.android.chrome.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkade inte på DC.

 

Ville byta efter två dagar. Så klart efter demo på BT.

Den 2:a funkade inte. Inte heller den 3:dje.

 

Pengarna åter.

Ringde sen supporten enligt ovan.

 

Om Ingemar inte tror mig om kontakt med BT Support Centralt, och deras kommentarer så är det hans uppfattning.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula sålde för ca 1år sedan en tångamperemeter som inte har funktion för likströmsmätning 

m h a tången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket nöjd med denna. Täcker mina behov.

 

 

 

IMG_20230715_095529.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev IngemarE:
57 minuter sedan skrev Hybro:

Och kör aldrig en generator utan anslutning till ett batteri.

Regulatorn och dioder

kommer att gå sönder.

Men det har väl aldrig varit frågan/aktuellt ?

 

Hur kan Du veta, vad TS gör eller har gjort....?

 

 

- Oftast finns huvudströmbrytare

 som t ex kopplar bort batteri, batterier.

Kan hända någon kommit åt, då motorn varit igång... Då går generatorn utan belastning.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

Funkade inte på DC.

 

Ville byta efter två dagar. Så klart efter demo på BT.

Den 2:a funkade inte. Inte heller den 3:dje.

 

Pengarna åter.

Ringde sen supporten enligt ovan.

Denna "nollställningsknapp" har ju dubbelfunktion, växla mellan RELativ mätning samt bakgrundbelysning.

 

Ser i dina inlägg på det andra forumet att det enda som hände för dig var att displayen tändes. Låter som att du inte tryckte tillräckligt kort knappen. Ur manualen:

 

bild.png.2fe03e5bd822ba89e348eb32bc78f6a2.png

 

Men visst kan det vara fel på saker och ting. Fast är det "fel" på exemplar efter exemplar så kanske man skall fundera på om man gör rätt. I synnerhet som Biltema inte drog in modellen.

 

Jaja, det var ju ett tag sedan. Så problembatchen (om det nu fanns någon) lär vara historia sedan länge 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I vart fall, innan köp, om ni vill chansa:

 

 Be att få funktionen berörd ovan visad och provad!

 

3 av 3 instrument provades i butiken. Inget funkade på DCA.

D v s 100 % fail.

Inget mätresultat alls visades vid mätning över strömförande (likström) ledare.

 Behöver jag vara tydligare?

 

Rätt van att utföra mätningar och använda de instrument jag kommer i kontakt med.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, IngemarE said:

Nja...

Det är batteriet som avgör vilken ström som det vill sluka i sig för laddning (bly/syra). Vill inte batteriet ha laddning, antingen för att det är fulladdat eller defekt, så går det heller ingen ström ur generatorn. Det fungerar inte som (konstant)strömladdade batterier såsom NiCd, NiMH (och i viss mån Li) att man "trycker" i ström i batteriet.

Man "tillhandahåller den" istället, vid en lite förhöjd spänning. Om laddströmmen sedan blir nästan inget, 1A, 5A eller 20A beror helt på batteriet. Inte generatorn/laddaren (så länge den orkar leverera strömmen som behövs och håller uppe spänningen).

 

Om generatorn lägger ut en spänning på 13,8-14,4V så är den sannolikt ok och gör sitt jobb.

Nja, jag vet inte riktigt hur man skall argumentera mot detta inlägg?

Min generator höjde spänningen men inga ampere for genom shunten till batteriet. Böt generator och amperena börja flöda. Så uppenbarligen kan det hända...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Grumpy:

Nja, jag vet inte riktigt hur man skall argumentera mot detta inlägg?

Min generator höjde spänningen men inga ampere for genom shunten till batteriet. Böt generator och amperena börja flöda. Så uppenbarligen kan det hända..

Du behöver inte argumentera emot 😉

Nej, det är inte så enkelt att det kan "hända". Man kan inte lägga t ex 14V över ett blybatteri (som är friskt) utan att det tar till sig det det behöver i laddning. Och att byta till något annat (=ny generator) som lägger ut samma förhöjda spänning, kommer ju i sig inte få batteriet på andra tankar.

 

Däremot kan det varit dålig kontakt någonstans eller annat fel, som åtgärdades genom att saker kopplades isär och sedan ihop igen i samband med generatorbytet.

 

Men du skriver "shunt" och att du kollat via den för att se om det går laddström, vilket låter som att du har batteritankmätare och då gissningsvis på förbrukarbanken. Men generatorn går ju i allmänhet mot motorbatteriet. Kan det vara så att generatorn laddade motorsidan och det var där du mätte den "förhöjda spänningen", men att skiljereläet mellan batteribankerna inte fungerade med den gamla generatorn så förbrukarbanken aldrig fick laddning ?  Spånar bara.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var som attan😀 

Gissar att Du mätte mellan generatorns polsko för +, och motorblocket.

 

Troligtvis var det inte tillräcklig bra kontakt mellan polskon kabelskon, eller kabel och kabelskon.

 

Möjligen dålig kontakt mellan generator och motorblock.

 

Är det kanske sådana fästen med gummibussningar?

I så fall har du även en kabel mellan generator hölje och motorblock som kan vara oxiderad mellan kabelskor och kabel.

 

För finns det spänning för du mätte så flyter ström tillenerato batterierna om det är god kontakt hela vägen.

 

Tror nog att du nu har en reservgenerator.

 

-Attans, såg inte att det var ett svar före mitt.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, IngemarE said:

Du behöver inte argumentera emot 😉

Nej, det är inte så enkelt att det kan "hända". Man kan inte lägga t ex 14V över ett blybatteri (som är friskt) utan att det tar till sig det det behöver i laddning. Och att byta till något annat (=ny generator) som lägger ut samma förhöjda spänning, kommer ju i sig inte få batteriet på andra tankar.

 

Däremot kan det varit dålig kontakt någonstans eller annat fel, som åtgärdades genom att saker kopplades isär och sedan ihop igen i samband med generatorbytet.

 

Men du skriver "shunt" och att du kollat via den för att se om det går laddström, vilket låter som att du har batteritankmätare och då gissningsvis på förbrukarbanken. Men generatorn går ju i allmänhet mot motorbatteriet. Kan det vara så att generatorn laddade motorsidan och det var där du mätte den "förhöjda spänningen", men att skiljereläet mellan batteribankerna inte fungerade med den gamla generatorn så förbrukarbanken aldrig fick laddning ?  Spånar bara.....

 

 

Jag har plockat och satt ihop ganska många motorer under årens lopp. Jag mätte och kollade alla ledningar och hittade inte felet. Min vän från klubben - med 40+ års erfarenhet av motorer - kom över och gick igenom allt men hittade inte felet. Så vi ringde en bekant motor mekaniker som föreslog att prova med en ny generator, och det löste problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Grumpy:

Jag har plockat och satt ihop ganska många motorer under årens lopp. Jag mätte och kollade alla ledningar och hittade inte felet. Min vän från klubben - med 40+ års erfarenhet av motorer - kom över och gick igenom allt men hittade inte felet. Så vi ringde en bekant motor mekaniker som föreslog att prova med en ny generator, och det löste problemet.

Ingen har ifrågasatt din eller andras erfarenhet. Men varken din, min eller andras erfarenhet påverkar vad ett blybatteri behöver och beter sig för att ta till sig laddning.

 

Men om du beskriver och svarar lite mer om framförallt det sista stycket jag skrev (shunt m.m.) så kanske bilden kan klarna och sluta med bra tips till andra. Om du vill naturligtvis, annars får vi lämna det därhän 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blybatterier laddas precis som du säger. Men vad jag försöker säga är att fast en generator lyckas höja spänningen så kan den ändå vara sönder och inte ge ström.

 Jag kan lova dig att vi mätte spänningen och ampere på alla ledningar och batterier som på något sätt var kopplade till generatorn. Och jag slösade många, många timmar på detta för jag trodde att om generatorn är på 14V så är den ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Grumpy:

Blybatterier laddas precis som du säger. Men vad jag försöker säga är att fast en generator lyckas höja spänningen så kan den ändå vara sönder och inte ge ström.

Men om en generator inte kan ge ut någon ström så sjunker ju spänningen från den när något försöker dra ström, dvs batteriet. Spänningen sjönk ju dock inte säger du. Det kan bara hända om batteriet är fulladdat eller defekt, vilket det inte verkar ha varit. Eller okontakt/avbrott - därav mina frågor om VAR ni mätte VAD i sista stycket. Allt annat är liksom teoretiskt omöjligt.

 

29 minuter sedan skrev Grumpy:

Jag kan lova dig att vi mätte spänningen och ampere på alla ledningar och batterier som på något sätt var kopplade till generatorn. Och jag slösade många, många timmar på detta för jag trodde att om generatorn är på 14V så är den ok.

Jag tvivlar inte på att du lade ner massor av tid. Men frågan är HUR saker var kopplade och VAR du mätte VAD, för det du skriver hänger inte riktigt ihop. Bevisligen löstes ju problemet när ni bytte generator, men det finns "något annat" som hänt/gjorts i samband med bytet som åtgärdat den egentliga felorsaken. Något som inte nämnts eller som man kanske inte tänkt på.

 

Alltså - hur ser ditt elsystem ut, är det dubbla batterisystem med skiljerelä och var sitter shunten (som väl är den du monitorerat batteriströmmen med) ?  Hur styrs i så fall skiljereläet ?  Och som @Hybro också undrat - var mätte du de 14V som generatorn lämnade (alltså mellan vilka punkter) ?   O.s.v.

 

Sedan är du naturligtvis fri att svara, detta är ju trots allt ett stickspår i tråden. Men om det varit min båt hade jag inte nöjt mig med att inte veta och förstå det egentliga felet. För då du är med på hur ett blybatteri tar laddning inser du ju att (enbart) generatorfel faktiskt är en teoretiskt omöjlig förklaring mot bakgrund av den info du givit. Det är "något mer", och det kan väl vara värt att rota i, då det kanske kan innebära - som @Hybro nämnt - det positiva att du faktisk nu har en extragenerator liggande som reserv 🙂 .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen var spänningen U = 14 V

Och strömmen ej mätbar, I = O A

 

Ni alla känner säkert igen denna väl beprövade formel.

 

I = U/R

 

Om vi antar att U= 14 och att

R = 1000 000

 

Vad blir då I?

 

0.000001 , dvs 1 mikroampere

 

Vi behöver inte uppfinna nån ny formel i typ tankesmedja!

 

TS, skruva Du i den gamla generatorn. Det var R som felade i totala kretsen efter generatorns polsko och montaget mot motorblocket

 

R i kretsen var oändligt hög, men är det inte nu, för den nya generatorn funkar. Eller hur?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Grumpy:

Blybatterier laddas precis som du säger. Men vad jag försöker säga är att fast en generator lyckas höja spänningen så kan den ändå vara sönder och inte ge ström.

 Jag kan lova dig att vi mätte spänningen och ampere på alla ledningar och batterier som på något sätt var kopplade till generatorn. Och jag slösade många, många timmar på detta för jag trodde att om generatorn är på 14V så är den ok.

Äpplen, päron, kanske även en banan, en fruktsallad.

Ström mäts i ampere A, spänning i volt V.

 

Vi har fjärmat oss långt från ursprungsämnet. Men @Natrixx, gör som så att du ställer in din multimeter som voltmeter, DCV, och mätområdet 0-20 volt.

Och mät som redan föreslagits enligt följande.

Koppla instrumentet över batteriets poler, notera spänningen.

Starta motorn, mät igen, någon skillnad?

En frisk generator skall lämna omkring 13,1 till 14,1 volt. Möjligen till 14,2 volt, men inte mer.

Om den inte gör det är det sannolikt fel på generatorn.

Om batteriet obelastat och utan laddning ger nånstans runt 11 volt är det lika sannolikt dax att byta batteri.

9F5685B7-2D70-4E07-B33F-F5A03752E8A5.jpeg.9bc8d9f3181ae0d79f8718925d8ec17b.jpeg

 

Skriv ut ovanstående bild, plasta in den och förvara den i båten.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funderar lite mera ... Så här efter middagssluren.

Ett kul problem😋

 

- Antar vi att gamla generatorn de fakto är trasig. Typ internt avbrott.

 

Då kan man givetvis mäta batterispänning på generatorns

Pluspol relativt t ex motorblock.

Men strömmen blir 0 A!

Inget förbrukar ström inuti generatorn.

Troligen avbrott i dioder.

 

Det vi hakat upp oss på var att generatorn skulle ladda, alstra spänning 14V, men ingen ström.

 

Sen att spänningen var högre än nominella 12 V, kanske berodde på att laddare var ansluten?

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom vi nu har förstört denna tråd med att diskutera min gamla generator så här är all information som jag har ( och kommer ihåg ).

- två batterier, bA = start och bB = bruks, skiljda med diod

- shunt till bB

- spänningen före diod ~14V, (13,5V - 14,4V)

- spänning efter diod 13.3V

- spänning vid bA 13.3V

- spänning vid bB 13.3V

- ström före diod 0A

- ström efter diod 0A

- ström via bA 0A

- ström vid bB 0A

 

Inga andra laddare inkopplade, brukar inte starta motorn med landström.

 

 Detta var för över 10 år sedan och allt har fungerat bra sedan dess så jag är inte så hemskt orolig. 

Gissningen var då att någonting gått sönder i generatorn som gör att den "slår på och av" men mera än så fundera vi inte på det för med den nya generatorn var problemet borta.

 

Jag har en minnesbild av att jag har sparat generatorn någonstans för jag tänkte då att det skulle vara intressant att utreda vad som är fel... Men sen kom nya problem så jag tappade intresset.

 

Om jag hittar den så kan jag skicka den till någon som är nyfiken 😀

Redigerad av Grumpy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Hybro:

Det vi hakat upp oss på var att generatorn skulle ladda, alstra spänning 14V, men ingen ström.

 

Sen att spänningen var högre än nominella 12 V, kanske berodde på att laddare var ansluten?

@Grumpy säger sig ju använt "shunten" för att kolla strömmen, och en gissning är då en shunt till batteritankmätare - vanligen kopplad på förbrukarbatteri. Senare skall de ha mätt "spänning och ampere på alla ledningar och batterier kopplade till generatorn", men vad det innebär kan man ju filosofera över. Särskilt att mäta ampere på batterier låter riskabelt... :unsure:

 

Men generatorn ligger ju på motorsidan, och ett motorbatteri - om det nu finns sådant och inte är en enda batteribank. Och DÄR kan det ju varit 14V. Och har då inte generatorn/motorbatteriet haft kontakt med förbrukarsidan så visar shunten heller ingen ström.

 

3 timmar sedan skrev Grumpy:

men inga ampere for genom shunten till batteriet

Hade laddare varit ansluten (och batteriet velat ha laddning) skulle det givetvis "farit ampere" genom shunten.

 

Det finns många olika scenarior på vad som kan ha varit fel. Kan ju också vara en batteribank men att motorminusen anslutits till fel sida om shunten (dvs till batteriminus), för att sedan kopplas rätt i samband med generatorbytet. Men inget av detta lär vi få klarhet i om inte @Grumpy återkommer och förklarar lite mer hur det är uppbyggt.

 

För oavsett så är det nog svårt att tillsvidare övertyga forumpanelen om det omöjliga - en generator som trotsar Ohms lag....

 

Sedan måste faktiskt @Grumpy förklara lite mer hur h*n tänker:

17 timmar sedan skrev Grumpy:

Men det är överraskande enkelt att hitta felet bara man gör det metodiskt:

- mät spänningen vid batteriet 

- starta motorn på lite högre varv och mät spänningen vid batteriet

Om spänningen stiger med över 1 Volt är batteriet troligtvis slut

Varför i all världen skulle batteriet vara slut om spänningen stiger med över 1V när man startat motorn ? 

Spänningen skall ju stiga med minst detta, till uppåt 14V. Det är det normala beteendet. Enda anledningen till om den inte stiger är en kass generator eller möjligen att batteribanken drar så mycket att generatorn inte orkar hålla spänningen uppe. Vilket är synnerligen ovanligt vid lite högre varv och med dagens generatorer. För även ett halvtomt blybatteri på kanske 80-100Ah drar sällan i sig mer än 10-15A laddström vid 14V.

 

3 timmar sedan skrev Grumpy:

Jag har plockat och satt ihop ganska många motorer under årens lopp

Jag tyckte du skrev att du förstod hur blybatterier laddas. Du kanske t.o.m. har ett antal bra reservbatterier ståendes, sådana som du kasserat i onödan  😉

 

Förlåt om jag kanske varit lite "hård" i de senaste inläggen, men det finns otroligt många sätt att villa bort sig i ett elsystem. Och många märkliga ideer, teorier och nästan rena visioner om hur det fungerar, som inte alltid är en väg framåt för en stackars TS.

 

@Natrixx, följ t ex det som @Georg_Ohm skriver ovan. Och kolla lampan som @Rollen har nämnt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Grumpy:

Eftersom vi nu har förstört denna tråd med att diskutera min gamla generator så här är all information som jag har ( och kommer ihåg ).

- två batterier, bA = start och bB = bruks, skiljda med diod

- shunt till bB

- spänningen före diod ~14V, (13,5V - 14,4V)

- spänning efter diod 13.3V

- spänning vid bA 13.3V

- spänning vid bB 13.3V

- ström före diod 0A

- ström efter diod 0A

- ström via bA 0A

- ström vid bB 0A

Hur mätte du strömmen "via bA" och "vid bB" ?  Intressant att det gick precis 0 (noll) A genom bA (start) även med motorn igång, eftersom motorelektronik m.m. brukar dra i alla fall lite ström. Borde varit minus någonting om generatorn inte laddade alls.

 

En gissning är att batterierna var fulladdade vid testet och alldeles nöjda, eftersom 13,3V över batteriet och ingen laddström tyder på det.

En annan förklaring kan ju vara att den nya generatorn som sattes dit hade SENS-ledning som kompenserar för diodspänningsfallet och då ger lite högre spänning så batterierna slukade i sig lite till - ett kort tag efter start (och då laddningen kollades).

Eller att strömmätningen inte gjordes på rätt sätt eller med instrumentet fel inkopplat......

 

Men som sagt - det spelar ju mindre roll. Huvudsaken är ju att det laddat och fungerat.

Fast fundera en gång extra innan du svarar med dessa 10 år gamla minnesfragment som en "sanning" till en stackare med elproblem. I synnerhet som det finns något som inte riktigt hänger ihop i minnesbilden :unsure:

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

20 minutes ago, IngemarE said:

Fast fundera en gång extra innan du svarar med dessa 10 år gamla minnesfragment som en "sanning" till en stackare med elproblem. I synnerhet som det finns något som inte riktigt hänger ihop i minnesbilden :unsure:

Vad tycker du att var fel I rådet som jag gav:

Felet kan vara söndrig generator, dålig kontakt eller dött batteri. Men det är överraskande enkelt att hitta felet bara man gör det metodiskt:

- mät spänningen vid batteriet 

- starta motorn på lite högre varv och mät spänningen vid batteriet

Om spänningen stiger med över 1 Volt är batteriet troligtvis slut

Om spänningen inte stiger har du dålig kontakt eller söndrig generator. Mät då spänningen vid generatorn med motorn på lite högre varv. Om spänningen inte då stiger så är generatorn sönder.

Redigerad av Grumpy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Grumpy:

Vad tycker du att var fel I rådet som jag gav:

- - - - - -

Om spänningen stiger med över 1 Volt är batteriet troligtvis slut

Det jag fetstilat. Och varför det är fel bör du förstå om du läser mitt inlägg ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...