Grumpy
Medlemmar-
Innehålls Antal
57 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Grumpy senast vann den dag 8 November 2022
Grumpy hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
26 ExpertOm Grumpy
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
- Hur mätte du strömmen "via bA" och "vid bB" ? Med tångmätare. -Intressant att det gick precis 0 (noll) A genom bA (start) Det kan ha varit 0,5 -En gissning är att batterierna var fulladdade vid testet Nej -En annan förklaring kan ju vara att den nya generatorn som sattes dit hade SENS-ledning Nej -Eller att strömmätningen inte gjordes på rätt sätt eller med instrumentet fel inkopplat...... Naturligtvis ( av två personer )
- 34 svar
-
- 3
-
Kunde säkert ha formulerat mig bättre, men nu börjar jag lite misstänka att du egentligen inte är intresserad av fenomenet med den söndriga generatorn utan en grälsjuk besserwisser.. 😀
- 34 svar
-
- 2
-
Vad tycker du att var fel I rådet som jag gav: Felet kan vara söndrig generator, dålig kontakt eller dött batteri. Men det är överraskande enkelt att hitta felet bara man gör det metodiskt: - mät spänningen vid batteriet - starta motorn på lite högre varv och mät spänningen vid batteriet Om spänningen stiger med över 1 Volt är batteriet troligtvis slut Om spänningen inte stiger har du dålig kontakt eller söndrig generator. Mät då spänningen vid generatorn med motorn på lite högre varv. Om spänningen inte då stiger så är generatorn sönder.
-
Eftersom vi nu har förstört denna tråd med att diskutera min gamla generator så här är all information som jag har ( och kommer ihåg ). - två batterier, bA = start och bB = bruks, skiljda med diod - shunt till bB - spänningen före diod ~14V, (13,5V - 14,4V) - spänning efter diod 13.3V - spänning vid bA 13.3V - spänning vid bB 13.3V - ström före diod 0A - ström efter diod 0A - ström via bA 0A - ström vid bB 0A Inga andra laddare inkopplade, brukar inte starta motorn med landström. Detta var för över 10 år sedan och allt har fungerat bra sedan dess så jag är inte så hemskt orolig. Gissningen var då att någonting gått sönder i generatorn som gör att den "slår på och av" men mera än så fundera vi inte på det för med den nya generatorn var problemet borta. Jag har en minnesbild av att jag har sparat generatorn någonstans för jag tänkte då att det skulle vara intressant att utreda vad som är fel... Men sen kom nya problem så jag tappade intresset. Om jag hittar den så kan jag skicka den till någon som är nyfiken 😀
-
Blybatterier laddas precis som du säger. Men vad jag försöker säga är att fast en generator lyckas höja spänningen så kan den ändå vara sönder och inte ge ström. Jag kan lova dig att vi mätte spänningen och ampere på alla ledningar och batterier som på något sätt var kopplade till generatorn. Och jag slösade många, många timmar på detta för jag trodde att om generatorn är på 14V så är den ok.
-
Jag har plockat och satt ihop ganska många motorer under årens lopp. Jag mätte och kollade alla ledningar och hittade inte felet. Min vän från klubben - med 40+ års erfarenhet av motorer - kom över och gick igenom allt men hittade inte felet. Så vi ringde en bekant motor mekaniker som föreslog att prova med en ny generator, och det löste problemet.
-
Nja, jag vet inte riktigt hur man skall argumentera mot detta inlägg? Min generator höjde spänningen men inga ampere for genom shunten till batteriet. Böt generator och amperena börja flöda. Så uppenbarligen kan det hända...
-
Felet kan vara söndrig generator, dålig kontakt eller dött batteri. Men det är överraskande enkelt att hitta felet bara man gör det metodiskt: - mät spänningen vid batteriet - starta motorn på lite högre varv och mät spänningen vid batteriet Om spänningen stiger med över 1 Volt är batteriet troligtvis slut Om spänningen inte stiger har du dålig kontakt eller söndrig generator. Mät då spänningen vid generatorn med motorn på lite högre varv. Om spänningen inte då stiger så är generatorn sönder. Men det här är tyvärr inte hela sanningen. Jag hade en gång en generator som nog höjde spänningen, men gav inga amper, men det kan du lätt kontrollera med att köpa en billig tång ampermätare från Biltema. Om du inte lyckas lista ut var felet är så skriv vilka mätvärden du fick, så kan man fundera vidare 😀
- 34 svar
-
- 1
-
En hobby skall kosta. Ju mera det kostar destu bättre hobby är det! Vill du ha avkastning på insatt kapital så rekommenderar jag aktier eller dylikt
- 31 svar
-
- 1
-
Du har säkert rätt, inte spelar det på någon roll hur hårt man far. Men jag är gammaldags och tycker att det är slött att tappa en knop bara för att det finns växtlighet på skrovet. När jag var yngre så skulle det alltid gå så fort som möjligt, nuförtiden trimmar jag seglen helt enligt vad som är bekvämast för besättningen.
- 64 svar
-
- 1
-
Min båtklubb införde för några år sedan en rekommendation att man inte skulle måla om hela bottnen - av miljöskäl - utan bara lappa på där det behövdes. Har nu gjort det I några år och märker ingen skillnad på hösten jämfört med när jag varje år målade hela bottnen.
- 64 svar
-
- 3
-
Det här kan vara världens bästa narcisstiska skämt eller en olycklig beskrivning över dagens liv
-
Har seglat den själv och det är en av de roligaste jag någonsin gjort. Om jag kommer rätt ihåg så kunde man vända på den med en lina när man lutade på den andra pontonen. Har aldrig gjort det för jag var så feg att jag kom inte nära på att välta den, släppte alltid skotet när det lutade för mycket.
-
När det blåser tillräckligt så tar nog fysikens lagar över. Ingen segelbåt har sådan köl att den "balanserar" båten i kraftig storm. Skippa storen och segla med så liten fock at stormfocken känns stor. Stora "trubbiga" vågor är långt mera krångliga.
- 16 svar
-
- 1
-
På Östersjön så har jag varit i storm med både små gamla båtar och stora nya båtar. När det kommer höga, men "långa" vågor så är det ju som att vara på tivoli, men gratis. Nästan alla lite större segelbåtar klarar av hårda vindar bara man revar tillräckligt. Jag brukar ibland fara iväg med så revade segel att det känns löjligt, och sedan ge ut lite mera segel om det känns tryggt. Men en anständig skeppare kräver att 100% av besättningen vill utsätta sig för det. Och verkar det som någon av besättningen inte är helt övertygad så stannar man i hamn och äter en god middag istället
- 16 svar
-
- 1