

Grumpy
Medlemmar-
Content Count
49 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
Grumpy last won the day on November 8 2022
Grumpy had the most liked content!
Community Reputation
23 ExpertAbout Grumpy
-
Rank
Fänrik
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
En hobby skall kosta. Ju mera det kostar destu bättre hobby är det! Vill du ha avkastning på insatt kapital så rekommenderar jag aktier eller dylikt
-
Du har säkert rätt, inte spelar det på någon roll hur hårt man far. Men jag är gammaldags och tycker att det är slött att tappa en knop bara för att det finns växtlighet på skrovet. När jag var yngre så skulle det alltid gå så fort som möjligt, nuförtiden trimmar jag seglen helt enligt vad som är bekvämast för besättningen.
-
Min båtklubb införde för några år sedan en rekommendation att man inte skulle måla om hela bottnen - av miljöskäl - utan bara lappa på där det behövdes. Har nu gjort det I några år och märker ingen skillnad på hösten jämfört med när jag varje år målade hela bottnen.
-
Det här kan vara världens bästa narcisstiska skämt eller en olycklig beskrivning över dagens liv
-
Har seglat den själv och det är en av de roligaste jag någonsin gjort. Om jag kommer rätt ihåg så kunde man vända på den med en lina när man lutade på den andra pontonen. Har aldrig gjort det för jag var så feg att jag kom inte nära på att välta den, släppte alltid skotet när det lutade för mycket.
-
När det blåser tillräckligt så tar nog fysikens lagar över. Ingen segelbåt har sådan köl att den "balanserar" båten i kraftig storm. Skippa storen och segla med så liten fock at stormfocken känns stor. Stora "trubbiga" vågor är långt mera krångliga.
-
På Östersjön så har jag varit i storm med både små gamla båtar och stora nya båtar. När det kommer höga, men "långa" vågor så är det ju som att vara på tivoli, men gratis. Nästan alla lite större segelbåtar klarar av hårda vindar bara man revar tillräckligt. Jag brukar ibland fara iväg med så revade segel att det känns löjligt, och sedan ge ut lite mera segel om det känns tryggt. Men en anständig skeppare kräver att 100% av besättningen vill utsätta sig för det. Och verkar det som någon av besättningen inte är helt övertygad så stannar man i hamn och äter en god middag istället
-
Det beror ju helt på hurudan båt man har och vågornas karaktär. Jag tycker att det är roligt att segla på Östersjön i 20 m/s om vågorna kommer från sidan eller aktern. Men gör det hemskt ogärna i Hanöbukten, Lumpparn eller Rigabukten.
-
Tror nog att sannolikheten att masten kommer ner är betydligt större än att en lina fastnar i en fast propeller när man seglar. Propellern är ganska bra skyddad av både köl och roder.
-
Om du har plats för en Kiwipropeller så kan jag varmt rekommendera den. Backar bättre än min trebladiga fasta VP.
-
Jo, alla båtar större än 5,5m eller motor större än 15 KW måste nuförtiden registreras. Troligtvis har sjöfartsverket prissatt det för stora skepp, var priset inte spelar så stor roll, men för en vanlig fritidsbåt är det ju helt orimligt. Förra sommaren stals en båt i Sverige och höll på att seglas till Ryssland, och det var bara tur att den upptäcktes just före Ryska gränsen. Med ett registernummer skulle den ha stoppats långt tidigare. Hört rykten om andra dylika fall som lyckats ta sig till Ryssland. Skulle inte vara överraskad om det i framtiden blir en EU lag att båtar som rör sig inom EU måste vara registrerade någonstans.
-
Det här är ju helt sinnessjuka summor! I Finland kostar det 300SEK att registrera båten och gissar att det är samma i de flesta andra EU länder?
-
Har på riktigt ingen aning, men skulle en möjlighet kunna vara att det är ett charterbolag som äger båten och enligt Slovensk lag skulle de inte behöva betala moms för båtar som de hyr ut? När de säljs inom EU måste sedan momsen betalas. Kommer ihåg att Malta fifflade med momsen på leasing båtar, men EU tyckte inte om det.
-
Skulle jag vara yngre och ha "begränsad" budget skulle jag fundera på en äldre skärgårdskryssare, typ S30 ( https://sv.wikipedia.org/wiki/S_30 ). Man får otroligt mycket båt för en liten peng, och de seglar överraskande bra. En båt från slutet av 80-talet är i praktiken lika sliten som en båt från 70-talet, men det blir pengar kvar för "upgrade". Har själv en 20 år gammal båt som jag köpte som ny och den börjar vara sliten, och det mesta borde förnyas, alla ytor inne borde slipas och lackas, teaken borde bytas etc.
-
För det första så tycker jag att ni borde vara trevligare mot varandra. Internet är full med seglingssajter var de flesta trådar går ut på att vara oartiga mot varandra och I alla fall orkar jag inte mera följa dem. Allt beror ju förstås på vinden, men som du skrev, så är sydväst den vanliga vinden och då kan man lätt göra det på 1 vecka. Men vill man göra det lugnt så är det bra att reservera 2 veckor, då kan man stanna I hamn i dåligt väder. Har själv gjort Hangö-Kalmar på 5 dagar, med 1 jätte lång dag. Om båten är från före 1995 så är det bara att sälja den, 1995-> så skall du ha papper på att momsen är betald i ett EU land. Men marknaden i Finland är nog ganska mättad på "billiga" båtar från 70-80 talet, så vill du ha den snabbt såld så måste du sälja den mycket förmånligt. Från Finland säljs många av dessa båtar till Estland, så en möjlighet är att sälja den i Estland, med "leverans" i Hangö.