Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Georg_Ohm

En hopfällbar cykel att ha ombord.

Rekommendera Poster

Det har inkommit önskemål om att ha en hoj ombord, och jag kan också tycka att det kan vara bra.

Och då är det en sådan där cykel med små hjul, och som har en tandad rem istället för kedja jag kan tänka mig, helst en begagnad. Alltså ingen elcykel.

-Men jag minns inte vad dessa heter. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Brompton är väl någon slags förebild när det gäller fällbara cyklar men de kostar.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den enda med rem, som jag känner till, är https://www.microbike.se/index.html. Enligt sajten verkar uppfinnaren fundera på att återlansera hojen men verkar inte gå att få tag på i handeln. Däremot här just nu: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=microbike

 

Själv har jag två fällbara cyklar från Watski. De tar ganska stor plats men är rejäla.

 

Redigerad av Dun
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske "Strida" du tänker på? Har bara läst om den, men ser klart spännande ut

https://www.strida.dk/

Redigerad av s841
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipsen!

 

3 timmar sedan skrev s841:

Kanske "Strida" du tänker på? Har bara läst om den, men ser klart spännande ut

https://www.strida.dk/

klart intressant.

 

3 timmar sedan skrev Dun:

Den enda med rem, som jag känner till, är https://www.microbike.se/index.html. Enligt sajten verkar uppfinnaren fundera på att återlansera hojen men verkar inte gå att få tag på i handeln. Däremot här just nu: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=microbike

 

Själv har jag två fällbara cyklar från Watski. De tar ganska stor plats men är rejäla.

 

Watskis och Biltemas cyklar verkar ju bra, men dom blir ju som sagts ganska stora även i hopfällt skick.

 

Den begagnade microbiken på Blocket är ännu intressantare, rätt pris och rätt stad dessutom rätt stad, men sannolikt oväxlad..?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Microbike, den som låg ute på Blocket.

Jag har provcyklat den runt kvarteret, och den är förvånansvärt lättcyklad, tvåväxlad.

Det är ju klart att om man exempelvis skall deltaga i Tour de France så skall man nog ha en annan hoj. Men jag har inga ambitioner att deltaga i nån cykeltävling.. inte ens Vättenrundan.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, grattis till en ovanlig konstruktion och även om du nu avstår långloppen kan du väl ge en recension när du prövat den lite mer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev s841:

Kul, grattis till en ovanlig konstruktion och även om du nu avstår långloppen kan du väl ge en recension när du prövat den lite mer. 

Javisst! Kanske med en bild också. Vi får väl se om dieselbudgeten räcker ända till cykelvänliga Syd-Koster i år…. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

EA94EE7D-4376-446C-A7E7-3A8FD58F8E8E.thumb.jpeg.87c5e3c9c2204651bf100b615b0ffb6a.jpeg

 

Så här ser den ut!

Tack @Dun för tipset, om att den fanns att köpa på Blocket. I Majorna, inte så långt hemifrån… cykelavstånd…

Jag sökte under rubriken ”cyklar” på ”hopfällbar” och ”vikbar” det senare då jag lärt mig att nya hopfällbara cyklar kallas för ”vikcyklar” eller ”vikbara cyklar”… men fann då en och annan med en oljig kedja. Microbiken har en tandad drivrem istället. Och jag visste ju inte vad den heter, men det var en sådan här jag hade tänkt mig från början.

 

Jag har cyklar några kilometer på den, och visst det fungerar bra. Klart att det hade varit bekvämare på min gamla sexväxlade tjugoåttatumscykel, men den får inte plats ombord…

På grusväg är det litet skakigt och det känns i rumpan. Litet ostabilt när man skall stå upp för att få mer kraft i uppförsbackarna, men i det stora hela är den lättcyklad.

 

Vad jag förstår har Microbike uppnått kultstatus, den tillverkades bara mellan 1988 och 1993.

På Microbikes hemsida skrivs det om en återlansering…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tråden hann jag inte med. Jag sökte också efter två cyklar för två år sedan. De skulle passa i ett litet förvaringsutrymme. Det blev två begagnade Bromtons. Man kan få dem för halva priset om du köper dem på vintern. Kedja eller rem spelar ingen roll. På en Bromton ligger kedjan så skyddad att den inte skitar ner. 

Så här lite plats tar de,

 

IMG_7611.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Jernhand:

Ja, man borde väl köpa en Brompton

Det är ju det där med hjulen, dom går ju inte att fälla ihop…(om nu någon tvivlar på det) men det är ju bekvämare att färdas på 20 tumshjul än på 12,5 tumshjul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

På grusväg är det litet skakigt och det känns i rumpan.

Kan tänka mig det, med små hjul blir det stötigare. Kan du byta till en bättre sadel? Om det är standardfäste? En Brooks med fjädring kanske, men den kostar rätt mycket, troligen mer än cykeln. Oavsett verkar det vara ett riktigt bra köp du gjort. Återigen Grattis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev s841:

Kan tänka mig det, med små hjul blir det stötigare. Kan du byta till en bättre sadel? Om det är standardfäste? En Brooks med fjädring kanske, men den kostar rätt mycket, troligen mer än cykeln. Oavsett verkar det vara ett riktigt bra köp du gjort. Återigen Grattis.

Tack!

Ja det är mycket standarddelar, så en mjukare sadel med fjädring är väl inga problem att sätta dit. Men den som redan sitter där är helt ok. Sittfläsket kanske blir bättre efter några mil…

 

 

4CD28546-1EC7-4FF7-B21D-B4A35788AB87.jpeg.73cf7caa0f4bd489bb7a7bce7eabb1d0.jpeg

På Blocket finns det just nu två Stridacyklar 5000kr för båda, eller 2500kr styck.

Litet samma koncept som Microbike, men mer utvecklad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag glömde att rapportera…

Vi var ju på Syd-Koster förra veckan, och använde cykeln rätt flitigt, det var ToR Kyrkosund -”Torget” mitt på ön där butiken ligger x 2 samt turer ner till de andra hamnarna. Det kan ha blivit 18-19 km sammanlagt. 

På permanentad hårt packad grusväg fungerar den bra, på asfalt inga problem, och på en litet grövre grusväg, en sådan där med gräsremsa i mitten går det bra också, om man tar det försiktigt. I lös sand går det inte… men det gör det inte med vanliga cyklar heller, knappast ens med MTB.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...