Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
6012152747

motor läckage

Rekommendera Poster

vår segelbåt som har en inombordare Volvo Penta, läcker glykol, har pratat med en båtfirma som utför service och de säger att det troligen är cirkulationspumpen som måste bytas. skulle kosta 8000 för pumpen och 4000 för jobbet. har tittat på pumpar på nätet och hittar ingen för 8000. Är det ett rimligt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast kan man byta packboxarna själv i sjövattenpumparna. Vilken pump och motor är det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 6012152747:

vår segelbåt som har en inombordare Volvo Penta, läcker glykol, har pratat med en båtfirma som utför service och de säger att det troligen är cirkulationspumpen som måste bytas. skulle kosta 8000 för pumpen och 4000 för jobbet. har tittat på pumpar på nätet och hittar ingen för 8000. Är det ett rimligt pris?

Beroende på vilken motor du har så kostar pentas cirk pumpar så. Att renovera cirk pumpen brukar inte sluta så bra. Så du får nog räkna med den kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du skriver att det är en segelbåt så tar jag för givet att det är en liten diesel vi pratar om.
VolvoPenta men vad heter den mera. Lite lättare att ge råd/hjälp då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev LuminaL:

Oftast kan man byta packboxarna själv i sjövattenpumparna. Vilken pump och motor är det?

Det är volvo penta MD 6 A, inte bevandrad i motorer men ifrågasätter priset på pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Då du skriver att det är en segelbåt så tar jag för givet att det är en liten diesel vi pratar om.
VolvoPenta men vad heter den mera. Lite lättare att ge råd/hjälp då.

Volvo Penta MD 6 A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

Beroende på vilken motor du har så kostar pentas cirk pumpar så. Att renovera cirk pumpen brukar inte sluta så bra. Så du får nog räkna med den kostnaden.

när man söker på nätet finns ingen pump med det priset dock 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev 6012152747:

när man söker på nätet finns ingen pump med det priset dock 

Är det en elektrisk eller mekanisk pump vi talar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev 6012152747:

mekanisk hm.. vet inte, det diskuterades inte.

Om det är cirkulationspumpen på en MD-6 så brukar det vara en elektrisk pump då färskvattenkylningarna oftast inte var original på den tiden och dom motorerna. Kolla igen och skicka gärna en bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men du får nog också tala om vilket kylsystem motorn har, ren sjövattenkylning eller färskvattenkykning med värmeväxlare.

 

Cirkulationspump finns nämligen inte på en sjövattenkyld motor utan där är bara impellerpumpen för sjövatten. Om det är den du pratar om så finns den för strax över 2000kr

https://www.olssonparts.com/se/sv/reservdelar/motor/kylsystem/?code=CVLVehicleModel|VolvopentaMDMD6A&category=9c6995a21d114e288fc0121171d0edf7

 

Är den färskvattenkyld så sitter det även en cirkulationspump, och i så fall så är det ett eftermontage för MD6a hade , vad jag vet, ingen färskvatten kylning som standard.
Om det är den pumpen som avses så kan det vara vad som helst och då förstår jag att du inte hittar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gelis:

Ok, men du får nog också tala om vilket kylsystem motorn har, ren sjövattenkylning eller färskvattenkykning med värmeväxlare.

 

Cirkulationspump finns nämligen inte på en sjövattenkyld motor utan där är bara impellerpumpen för sjövatten. Om det är den du pratar om så finns den för strax över 2000kr

https://www.olssonparts.com/se/sv/reservdelar/motor/kylsystem/?code=CVLVehicleModel|VolvopentaMDMD6A&category=9c6995a21d114e288fc0121171d0edf7

 

Är den färskvattenkyld så sitter det även en cirkulationspump, och i så fall så är det ett eftermontage för MD6a hade , vad jag vet, ingen färskvatten kylning som standard.
Om det är den pumpen som avses så kan det vara vad som helst och då förstår jag att du inte hittar.

Verkstan har ju sagt cirkulationspump. Och en sjövattenkyld motor läcker väl ingen glykol, var skulle den komma ifrån?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:

Verkstan har ju sagt cirkulationspump. Och en sjövattenkyld motor läcker väl ingen glykol, var skulle den komma ifrån?

Ursäkta att det blev liknande svar som ditt, såg inte ditt inlägg, troligen var jag lite långsam med mitt svar.
Missade tydligen att det står glykol i första inlägget, det första man blir blind på är ögonen😀

Vilket fall som helst så som jag skrev, då är det ju svårt för TS att hitta en pump då det kan sitta vad som helst beroende på vilket fabrikat på kylningen och även vem som meckat ihop det. Men som du skriver en bild skulle inte skada. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 6012152747:

Det är volvo penta MD 6 A, inte bevandrad i motorer men ifrågasätter priset på pumpen.

Jag har aldrig sett någon MD6 med remdriven cirkulationspump. Däremot kan det vara en dubbel impellerpump om det är en gammal Sen Durekylning. 4000:- för bytet låter dyrt. Var det reskostnad inräknad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev 6012152747:

Volvo Penta MD 6 A

Så fick vi veta vilken motortyp det är. Till en kad kostar en cirk pump det pris du fått. Har du som tidigare påtalats en elektrisk cirk pump.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorgon kommer säljaren och ska gå igenom motorn behöver inte vara pump byte. Men mycket värt att lära sig motorn så man vet vad man pratar om. Så over and out i det här ämnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev 6012152747:

Imorgon kommer säljaren och ska gå igenom motorn behöver inte vara pump byte. Men mycket värt att lära sig motorn så man vet vad man pratar om. Så over and out i det här ämnet.

Njae. Inte klart slut ännu.

Det var vanligt att man monterade en fäskvattenkylning som eftermarknadstillbehör på denna typen av motorer.

Detta kan se ut som ett stort L-format rör, inte sällan målat i någon gråsilverfärg. Och brukade sitta på motorns högra sida. På detta L-formade rör sitter det också en cylindrisk plastburk, det är ett expansionskärl, och bredvid eller under detta en elmotor som är ihopbyggd med en pump, precis en sådan som återfinns i @trewqs länk ovan.

 

E256A545-A193-4C2F-971C-9E2677533F7D.jpeg.bcda46457bba927030f4badf5e04d05c.jpeg
Hela installationen kan se ut som på bilden, Martec är ett vanligt fabrikat på sådana grejer, men det finns, eller fanns även andra lösningar.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Njae. Inte klart slut ännu.

Det var vanligt att man monterade en fäskvattenkylning som eftermarknadstillbehör på denna typen av motorer.

Detta kan se ut som ett stort L-format rör, inte sällan målat i någon gråsilverfärg. Och brukade sitta på motorns högra sida. På detta L-formade rör sitter det också en cylindrisk plastburk, det är ett expansionskärl, och bredvid eller under detta en elmotor som är ihopbyggd med en pump, precis en sådan som återfinns i @trewqs länk ovan.

 

E256A545-A193-4C2F-971C-9E2677533F7D.jpeg.bcda46457bba927030f4badf5e04d05c.jpeg
Hela installationen kan se ut som på bilden, Martec är ett vanligt fabrikat på sådana grejer, men det finns, eller fanns även andra lösningar.

 

 

Jag har bara svårt för, även om det är en marin servicefirma, att det skulle kosta 12 000kr att byta en sådan pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev excel319:

Jag har bara svårt för, även om det är en marin servicefirma, att det skulle kosta 12 000kr att byta en sådan pump.

Om nu inte trådskaparen @6012152747 har fem tummar mitt i näven byter hen lätt den pumpen själv, om det nu är en sådan. 2180 kr… det kanske tillkommer nån hundralapp till för ny slang och slangklämmor. Då har trådskaparen kanske omkring 9000 kr att göra något roligare för.

Martec säljer också pumpar, det är ju en Johnsonpump så den är ju rätt vanlig.

Hela kitet med denna färskvattenkylning kostar 12100 kr….

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...