Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Vi köpte en båt som stått på land i ett par år, renoverade drevet, bytte motorolja och glykolblandning i sluta kylsystemet.

Impeller ny i drevet.

 

Vid sjösättning gick det jättebra att köra den på plats i hamnen. Jag har där efter haft igång motorn ett flertal gånger. 10min åt gången typ.

 

Men vid premiärturen i helgen så hann vi åka i tjugo minuter, låg fart, ca 6 knop. Sen helt plötsligt bara dog den. Ingen smäll eller så, utan den bara dog. Och nu när jag ska starta den så orkar startmotorn knappt rubba motorn.

 

Jag har fullt med batteri.

det finns olja som är fin, i rätt mängd.

 

Jag förstår ingenting. Har någon en idé om vad som kan ha hänt?

Jag måste ju börja någonstans…

 

Jag är tacksam för alla idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn orkar ”knappt” rubba motorn. Men motorn går runt, om än långsamt, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev FinaKillen:

Startmotorn orkar ”knappt” rubba motorn. Men motorn går runt, om än långsamt, eller?

Ja men precis, ett eller två varv typ…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla anslutningarna (kabelanslutninga, brytare etc) mellan startmotorn och batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev LuminaL:

Kolla anslutningarna (kabelanslutninga, brytare etc) mellan startmotorn och batterierna.

 

Men motorn gick ju och sen tvärdog. Batterierna har full kräm när jag tittar på Victron batterimätare. Har dessutom testat med andra batterier.

Jag gick i typ sju knop och helt plötsligt så bara - Stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur stiften och kör runt och se om det går lättare, kolla samtidigt att det inte kommer ut vatten från tändstifthålen.
Får man in vatten i större mängd så slår det stopp.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att batterierna är fulla är jätte bra men hjälper inte om en anslutning eller brytare är bränd / lös på vägen. Det är enkelt att kontrollera med en multimeter bara att mäta vid startmotorn och alla eventuella anslutningar på vägen. Har du spänningsfall så är det något lurigt.

 

Jag har haft en bil där jordflätan orsakade denna typ av fel. Den gick oftast men dog plötsligt ibland. Visade sig att jordflätan i stort sett var av. Vibrationerna från bilen kunde göra att den tappade anslutning och motorn stannade. Det var skit att felsöka för det var bra kontakt när man mäter bara att det vid belastning blev hög resistans och inte fungerade.

 

Eftersom den stannade plötsligt men inte beskrevs som mekaniskt stopp och går segt på startmotorn så är det ett liknande symptom som är relativt enkelt att kontrollera.

 

Det finns naturligtvis flera möjliga felorsaker men man måste börja någonstans.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev LuminaL:

Att batterierna är fulla är jätte bra men hjälper inte om en anslutning eller brytare är bränd / lös på vägen. Det är enkelt att kontrollera med en multimeter bara att mäta vid startmotorn och alla eventuella anslutningar på vägen. Har du spänningsfall så är det något lurigt.

 

Jag har haft en bil där jordflätan orsakade denna typ av fel. Den gick oftast men dog plötsligt ibland. Visade sig att jordflätan i stort sett var av. Vibrationerna från bilen kunde göra att den tappade anslutning och motorn stannade. Det var skit att felsöka för det var bra kontakt när man mäter bara att det vid belastning blev hög resistans och inte fungerade.

 

Eftersom den stannade plötsligt men inte beskrevs som mekaniskt stopp och går segt på startmotorn så är det ett liknande symptom som är relativt enkelt att kontrollera.

 

Det finns naturligtvis flera möjliga felorsaker men man måste börja någonstans.

 

 

Ett stort tack för tips, jag ska till båten och kolla detta idag.

Jag återkommer när det är kollat, antingen med positivt besked eller så får vi spåna vidare :).

Jag tacksam för alla tips och idéer jag får här. Verkligen. Det glädjer mig att man kan hjälpas åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bensinmotor som bara stannar utan föregående varning har oftast drabbats av ett elfel.

Kolla tändspole, brytarspetsar, kondensator, fördelarlock, tändkablar… särskilt noll-kabeln, den från tändspolen till fördelarlocket. Ja kolla att du har spännings fram till tändspolen, mät mellan plus och motorns gods. Att mäta över tändspolens båda lågspänningsanslutningar ger bara resultat då brytarspetsarna ger kontakt, så koppla multimeterns minuskabel till motorns gods.

 

Om motorn hostar och tappar effekt innan den lägger av är det mer sannolikt att det är fel på bränsletillförseln. Men så var ju inte fallet.

 

Lita aldrig på startbatterier som du inte själv har köpt in!

Så gott som alla här på forumet har berättat om att båtens förre ägare minsann hade satt i nya batterier… nån gång senhösten 1976… Dåliga batterier kan lura både smarta laddare, ägaren, och ibland även sådana där ”batteritankmätare” från Victron och andra tillverkare, om man nu bara kollar snabbt på sådana. Och inte låter instrumentet läsa av batteristatus över tid, på en timma eller snabbare kan dock dessa instrument berätta vad man har för batteristatus.

 

Det kan se ut som om ett dåligt batteri är fulladdat, det ger bra spänning obelastat, men så fort man kopplar till någonting så sjunker spänningen snabbt.

Så lita aldrig på batterier du inte själv köpt in och vårdat, det kan inte upprepas alltför många gånger.

 

Det enda sättet att verkligen testa ett startbatteri är att mäta spänningen under belastning, med ett speciellt instrument eller samtidigt som du kör runt startmotorn..

 

Om nu motorn varit lättstartad innan kan det ju naturligtvis vara så att den gått varm och att topplocket vridit sig och blivit skevt, så att topplockspackningen gått förlorad, och att det då kan ha runnit in kylvatten i förbränningsrummen är inte otänkbart, vatten komprimeras nämligen inte såsom bränsleblandningen gör. Men det märker du genom att som redan förslagits köra runt motorn på starten utan tändstift. Om den då snurrar runt snabbt har du ju iallafall uteslutit elfel eller batterifel.

 

Jag hade en gång en bensinmotor av välkänt fabrikat, den var röd, denna hade sjövattenkylning, alltså pumpades Kattegatts elektrolyiska vatten direkt in i motorblockets kylkanaler. När jag hade fixat till topplocket, och planat detta litet så blev kompressionen så hög att de redan rostangripna mellanväggarna mellan kylkanaler och cylindrar brast, det kom in vatten i två cylindrar… dessvärre är verkningsgraden på havsvatten lika med noll i en förbränningsmotor, så den blev till skrot.

 

Ett av symtomen på detta var att motoroljan såg ut mer som O’boy än kaffe latte…. Men den smakade betydligt sämre.

-Så hur ser din motorolja ut?


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-08 vid 17:32 skrev Georg_Ohm:

En bensinmotor som bara stannar utan föregående varning har oftast drabbats av ett elfel.

Kolla tändspole, brytarspetsar, kondensator, fördelarlock, tändkablar… särskilt noll-kabeln, den från tändspolen till fördelarlocket. Ja kolla att du har spännings fram till tändspolen, mät mellan plus och motorns gods. Att mäta över tändspolens båda lågspänningsanslutningar ger bara resultat då brytarspetsarna ger kontakt, så koppla multimeterns minuskabel till motorns gods.

 

Om motorn hostar och tappar effekt innan den lägger av är det mer sannolikt att det är fel på bränsletillförseln. Men så var ju inte fallet.

 

Lita aldrig på startbatterier som du inte själv har köpt in!

Så gott som alla här på forumet har berättat om att båtens förre ägare minsann hade satt i nya batterier… nån gång senhösten 1976… Dåliga batterier kan lura både smarta laddare, ägaren, och ibland även sådana där ”batteritankmätare” från Victron och andra tillverkare, om man nu bara kollar snabbt på sådana. Och inte låter instrumentet läsa av batteristatus över tid, på en timma eller snabbare kan dock dessa instrument berätta vad man har för batteristatus.

 

Det kan se ut som om ett dåligt batteri är fulladdat, det ger bra spänning obelastat, men så fort man kopplar till någonting så sjunker spänningen snabbt.

Så lita aldrig på batterier du inte själv köpt in och vårdat, det kan inte upprepas alltför många gånger.

 

Det enda sättet att verkligen testa ett startbatteri är att mäta spänningen under belastning, med ett speciellt instrument eller samtidigt som du kör runt startmotorn..

 

Om nu motorn varit lättstartad innan kan det ju naturligtvis vara så att den gått varm och att topplocket vridit sig och blivit skevt, så att topplockspackningen gått förlorad, och att det då kan ha runnit in kylvatten i förbränningsrummen är inte otänkbart, vatten komprimeras nämligen inte såsom bränsleblandningen gör. Men det märker du genom att som redan förslagits köra runt motorn på starten utan tändstift. Om den då snurrar runt snabbt har du ju iallafall uteslutit elfel eller batterifel.

 

Jag hade en gång en bensinmotor av välkänt fabrikat, den var röd, denna hade sjövattenkylning, alltså pumpades Kattegatts elektrolyiska vatten direkt in i motorblockets kylkanaler. När jag hade fixat till topplocket, och planat detta litet så blev kompressionen så hög att de redan rostangripna mellanväggarna mellan kylkanaler och cylindrar brast, det kom in vatten i två cylindrar… dessvärre är verkningsgraden på havsvatten lika med noll i en förbränningsmotor, så den blev till skrot.

 

Ett av symtomen på detta var att motoroljan såg ut mer som O’boy än kaffe latte…. Men den smakade betydligt sämre.

-Så hur ser din motorolja ut?


 

 

Hej!

Uppdatering.

 

Jag har varit vid båten, plockat ur alla 8 tändstift och kört med starten. Motorn gick runt precis som vanligt. Inte längre segt.

men inget vatten kom ur tändstiftshålen.

jag körde i 5 sekunder kanske 5 gånger.

 

Därefter satte jag tillbaka tändstiften och startade motorn. Den gick igång direkt.

men efter ca 10 sekunder märker jag att motorn börjar kämpa betydligt mer och jag tycker att ljudet förändras så jag stänger av direkt.

 

efter en minut testar jag att dra runt startmotorn och den startar direkt men jag väljer att stänga av efter en sekund.

 

Vad tror ni?

Har det med smörjningen att göra? Hur kollar jag det på enklaste sättet?

 

Oljan är fin på stickan. Det är ända upp till ”full”.

 

Har ni några idéer?

Spänningen är bra.

jordkabel sitter bra.

oljan ser bra ut.

 

kan det vara ett igensatt filter? Eller något helt annat?

 

jag är så tacksam för era svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Uppdatering.

 

Jag har varit vid båten, plockat ur alla 8 tändstift och kört med starten. Motorn gick runt precis som vanligt. Inte längre segt.

men inget vatten kom ur tändstiftshålen.

jag körde i 5 sekunder kanske 5 gånger.

 

Därefter satte jag tillbaka tändstiften och startade motorn. Den gick igång direkt.

men efter ca 10 sekunder märker jag att motorn börjar kämpa betydligt mer och jag tycker att ljudet förändras så jag stänger av direkt.

 

efter en minut testar jag att dra runt startmotorn och den startar direkt men jag väljer att stänga av efter en sekund.

 

Vad tror ni?

Har det med smörjningen att göra? Hur kollar jag det på enklaste sättet?

 

Oljan är fin på stickan. Det är ända upp till ”full”.

 

Har ni några idéer?

Spänningen är bra.

jordkabel sitter bra.

oljan ser bra ut.

 

kan det vara ett igensatt filter? Eller något helt annat?

 

jag är så tacksam för era svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här måste du börja vara systematisk och utesluta orsaker,

1. Starta och stäng av den när den börjar sega ner sig.

Ta ur stiften och kolla utseende på dessa, Svarta eller rena. Blöta eller torra är dom blöta kolla om det är bensin olja eller vatten

Ta i det läget också ett kompprov
2. Kolla oljetrycket, nu vet jag inte om du har en mätare eller bara en oljetryckslampa. Vilket fall som helst så måste man sätta dit en mekanisk oljetrycksmätare. man plockar bort givaren och sätter dit mätaren där.

3. Kolla tändinställningen med strob.lampa så den ligger stabilt på tomgång och att den ändras när du ger gas, den bör hamna runt 25° vid ca 3000rpm

3. Kolla så förgasaren inte flödar över. 

Att den börjar gå segt och sedan även segar på starten tyder på att något börjar gå tungt 

Orsaker: mekaniskt fel, du får in vatten som håller emot, tändningen helt fel vilket gör att motorn arbetar mot sig själv. förgasaren flödar så den blir dränkt av soppa.

 

Finns ju ett annat scenario att du får plötsliga och tillfälliga spänningsfall vilket då gör att motorn går dåligt och även starten. Lite långsökt men allt kan hända. 

 

Sedan har du ju ett drev med i bilden också. Vad är det för drev`?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom här driftstörningarna, inträffar dom när motorn är varm?

Om dom gör det kan man ju misstänka att kondensatorn och/eller tändspolen har fått värmeslag, det kan gamla sådana få när det blir varmt i motorrummet.

Man kan ju annars också tänka sig ett hela fördelaren är utsliten, men det är kanske mer långsökt.

Annars följer du @Gelis systematiska råd ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Här måste du börja vara systematisk och utesluta orsaker,

1. Starta och stäng av den när den börjar sega ner sig.

Ta ur stiften och kolla utseende på dessa, Svarta eller rena. Blöta eller torra är dom blöta kolla om det är bensin olja eller vatten

Ta i det läget också ett kompprov
2. Kolla oljetrycket, nu vet jag inte om du har en mätare eller bara en oljetryckslampa. Vilket fall som helst så måste man sätta dit en mekanisk oljetrycksmätare. man plockar bort givaren och sätter dit mätaren där.

3. Kolla tändinställningen med strob.lampa så den ligger stabilt på tomgång och att den ändras när du ger gas, den bör hamna runt 25° vid ca 3000rpm

3. Kolla så förgasaren inte flödar över. 

Att den börjar gå segt och sedan även segar på starten tyder på att något börjar gå tungt 

Orsaker: mekaniskt fel, du får in vatten som håller emot, tändningen helt fel vilket gör att motorn arbetar mot sig själv. förgasaren flödar så den blir dränkt av soppa.

 

Finns ju ett annat scenario att du får plötsliga och tillfälliga spänningsfall vilket då gör att motorn går dåligt och även starten. Lite långsökt men allt kan hända. 

 

Sedan har du ju ett drev med i bilden också. Vad är det för drev`?

Hej!

Tack för ditt svar. Jag ska till båten imorgon och göra dessa steg.

 

När jag var och tog ut stiften igår så gjorde jag det innan jag drog runt motorn då jag var rädd för att det var fullt med vatten i motorn och att jag skulle skadat något.

Motorn hade då stått stilla i några veckor. Inget vatten kom ut genom hålen i alla fall.

 

Dock så var tändstiften kolsvarta.

Det slog mig nu att precis innan jag fick stopp ute på sjön, så hade jag kört i 5-7 knop i 10-20 min kanske. Jag skulle då prova att ge mer gas för att komma upp i planing. Motorn började då att bluddra och tappa effekt varpå jag drog av på gasen, det kom då en förgasarsmäll och sen gick den bättre i 5-7 knop igen.

 

ca 10 sekunder senare dog den och jag kunde då inte dra runt den alls…

 

När jag några dagar senare åkte ner så var det först segt att dra runt, men vid andra försöket så gick den igång för att efter ca 5-10 sekunder sega ihop sig igen.

 

igår var jag ju nere igen, men det har jag ju redan berättat.

 

Det är ett cobra drev.

 

har ni @Gelis och @Georg_Ohm

några fler insikter eller tips efter att ni läst det här med förgasarsmäll, bludder och svarta tändstift?

 

jag är enormt tacksam för att ni hjälper mig att spåna, tänka vad det kan vara för fel. Vi vill ju komma ut på sjön nu. Tack igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett par saker i din senaste felbeskrivning som går emot varandra av vad orsaken kan vara.

Att den skjuter i förgasaren och börjar gå dåligt  för att sedan gå bättre på lägre varvtal tyder på soppa eller tändningsproblem men att den sedan inte går runt på starten talar ju emot detta, om du nu inte har två fel samtidigt.

Ok Cobra drev, det gör ju inte saken bättre. Om drevet håller på att skrunka och kärvar till o från så gör det ju att motorn inte går runt.
Sitter det inte en switch som bryter tändningen när växel ska till friläge på det drevets växelvajer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inga mer råd härifrån.

Men du har problem med tändningen.

Har du kollat med stroboskop?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, inga mer råd härifrån.

Men du har problem med tändningen.

Har du kollat med stroboskop?

 

Ok. Det kan alltså också göra så att motorn blir seg och sedan svår att dra runt? För att sedan efter ett par dagar vara ”normal” och start och gå i tio sekunder för att sedan upplevas bli seg och på väg att sega ihop?

 

Nope, jag ska till båten imorgon och kolla med stroboskop. Det kanske är lika bra att köpa ny fördelare, rotor, kondensator och tändspole, tändstift och tändkablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Njae…. det är svårt att svara på den frågan. Jag funderar på om det har varit, eller är varmgång i något lager. När det gäller segheten alltså.

 

Det är ju aldrig fel att byta tänddelar; kablar, tändstift, brytarspetsar, rotor, fördelarlock, tändspole och kondensator.

En fördelare till en V8 kan ju vara dyr, så vänta med den.

Men det jag tänkte på gällande fördelaren var om det var glapp i dess axel, då märks det speciellt vid acceleration, samt orolig tomgång (men det skall ju en V8a ha….) Men ryck i fördelaraxeln och känn efter.

 

Man ställer ju i regel inte bara tändningen, i samma veva justerar man ju ventilspelet och förgasaren/förgasaren. Där är ju en och annan parameter som skall samspela med de övriga.

 

OM… om du nu skall byta fördelare så byter du till en utan brytarspetsar, en med elektronisk tändning.

Det finns även kit (iallafall till fyrcylindriga motorer) som man kan bygga in i befintlig fördelare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som den får för mycket soppa, finns det någon choke som kan ha hängt sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen @Georg_Ohm @Rascal @Gelis.

 

Jag var nere idag igen. Plockade ut tändstiften som var svarta men torra.

gjorde komp-test på samtliga cylindrar med Biltemas billigaste komp-testare.

 

Med samtliga tändstiften ur. Och utan gas. Så fick jag följande värden:

 

7- 11,8

5- 10,8

3- 11,4

1- 12,4

 

2- 12,8

4- 11,2

6- 12,4

8- 11.0

 

jag försökte köra ungefär lika länge på starten på alla. Typ fem sex varv på motorn.

jag förstår varför den kostar 279kr, men det där är ungefär. Den är ju dåligt graderad. Bara på hel och halv. Alltså 10 och 10,5 och 11 etc…… så det där är ungefär.

 

jag stoppade därefter in tändstiften igen. På med tändkablarna.

jag skruvade i sär fördelarlocket och såg då att rotorn så ut som på bilden. Bläcket är ju otroligt litet, bara någon millimeter, och fullt med skräp och ärgad. Jag skrapade rent försiktigt med skruvmejsel och likaså bäcken i locket. Det fanns lite ärg på den.

Se bilden.

 

Tillbaka med allt och då upptäckte jag att kabeln från tändspolen inte satt ordentligt i fördelarlocket. Det knäppte till när jag tryckte ner den.

 

Motorn startade och gick bra efter detta. I 10 minuter. Jag stängde av, lät den vila 1 min, sedan 10min på tomgång och med högre tomgång osv…

 

Tror ni att det kan ha varit rotorn och kabeln från tändspolen som spökade?


/Andreas

 

 

IMG_6463.jpeg

IMG_6464.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dags att byta tänddelar och kablar.
Dålig kontakt kan ge konstiga fenomen.

Lite fett på brytarkammen skulle inte heller skada.

 

Komp värdena ser ju skapliga ut. Biltemas mätare duger, behöver inte vara på tiondelens noggrannhet

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-15 vid 19:09 skrev Georg_Ohm:

...

 

Det är ju aldrig fel att byta tänddelar; kablar, tändstift, brytarspetsar, rotor, fördelarlock, tändspole och kondensator.

En fördelare till en V8 kan ju vara dyr, så vänta med den.

Men det jag tänkte på gällande fördelaren var om det var glapp i dess axel, då märks det speciellt vid acceleration, samt orolig tomgång (men det skall ju en V8a ha….) Men ryck i fördelaraxeln och känn efter.

 

....

Om man nu får citera sig själv...

 

8 minuter sedan skrev Gelis:

Dags att byta tänddelar och kablar.
Dålig kontakt kan ge konstiga fenomen.

Lite fett på brytarkammen skulle inte heller skada.

 

Komp värdena ser ju skapliga ut. Biltemas mätare duger, behöver inte vara på tiondelens noggrannhet

Som redan skrivits, byt ut alla tänddelarna, om du har tur finner du en och annan passande det på Biltema (?) annars får du vända dig till en US-bilfirma, eller kanske Hansen racing som har delar till US-båtmotorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om man nu får citera sig själv...

Hehehe 😀😀så går det när man, i det här fallet jag själv, glömmer bort vad andra skrivit tidigare i tråden.👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade precis ett liknande fel på grannbåten - kabeln från tändspolen satt inte riktigt fast.

 

Byta till elektroniskt istället för brytarsystem. Det är bara att byta en liten komponent i fördelaren. Kolla med Hansen Marine.

Redigerad av ThomasVikhog
Felskrivning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Byta till elektroniskt istället för brytarsystem. Det är bara att byta en liten komponent i fördelaren. Kolla med Hansen Marine.

Finns på lite flera ställen bla http://www.bm-classics.com/ vet inte om Hansen är billigare eller dyrare.

Ignitor/Pertronix  är enkel att montera och så blir man av med brytarna. Byter man spole till deras Flamethrower så går motorn helt klart bättre. Har ett sådant system själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Hade precis ett liknande fel på grannbåten - kabeln från tändspolen satt inte riktigt fast.

 

Byta till elektroniskt istället för brytarsystem. Det är bara att byta en liten komponent i fördelaren. Kolla med Hansen Marine.

 

3 timmar sedan skrev Gelis:

Finns på lite flera ställen bla http://www.bm-classics.com/ vet inte om Hansen är billigare eller dyrare.

Ignitor/Pertronix  är enkel att montera och så blir man av med brytarna. Byter man spole till deras Flamethrower så går motorn helt klart bättre. Har ett sådant system själv.

218C5E74-67C7-4F94-81B9-F37A135D0CD5.jpeg.bd314ebc417a00d5e831b69823fa31c3.jpeg

 

Ungefär så här ser dom ut.

Den gröna grejen ersätter brytarspetsarna och kondensatorn, den svarta ringen är en magnet som man trär på fördelarens axel.

Röd kopplas på plus på tändspolen svart kopplas på ”minus” på tändspolen, alltså där kabeln från brytarspetsarna tidigare satt.

Det kitet på bilden är till Bosch-fördelare till fyrcylindriga motorer (dessa passar Volvo-Pentas fyrcylindriga bensinmotorer och VW luftkylda boxerfyror) jag har sådana i mina hobbybilar, funkar kalas bra, jämn och fin tomgång, ingen feltändning, och det gör ingenting om fördelaren är sliten. Men om du söker litet på nätet så hittar du liknande till din fördelare.

Googla på följande fras ”electronic module kit for xxxx ignition distributor” xxxx ersätter du med namnet på din motor eller helst namnet eller nummret på fördelaren.

Du kommer att få en del träffar hos ”Mr Wang i Kinna”… eller då AliExpress, med tanke på vad som händer ute i världen så skall man helst inte beställa därifrån. Det finns nog sådana delar på närmare håll.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...