Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Tappade elverktyg

Rekommendera Poster

Tappade min fina skruvdragare i vattnet från båten idag. Hamnade ca 1,5 meter djupt så jag hoppade i och tog upp den. Sköljde av den värsta dyngan med vattenslangen på bryggan. Har inte testat den. Är det något speciellt ni hade gjort eller är det bara att torka av den och hoppas på det bästa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Tappade min fina skruvdragare i vattnet från båten idag. Hamnade ca 1,5 meter djupt så jag hoppade i och tog upp den. Sköljde av den värsta dyngan med vattenslangen på bryggan. Har inte testat den. Är det något speciellt ni hade gjort eller är det bara att torka av den och hoppas på det bästa?

Säsongens första bad?

Egentligen skall du väl ta isär den och torka alla delarna torra.

Men sätt i ett annat batteri, om du har ett sådant och provkör!

Batterierna på mina skruvdragare ser ju ut att vara hermetiskt tillslutna, så ett sådant borde inte läcka in vatten… men om det gör det kan det ju bli kortis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Tappade min fina skruvdragare i vattnet från båten idag. Hamnade ca 1,5 meter djupt så jag hoppade i och tog upp den. Sköljde av den värsta dyngan med vattenslangen på bryggan. Har inte testat den. Är det något speciellt ni hade gjort eller är det bara att torka av den och hoppas på det bästa?

Hade först kört hårfön så gott det går sen lagt den i en påse med ris några dagar med batteriet bortkopplat men även det i påsen innan jag skulle gjort ett försök till start. 
 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppa in den i ugnen på 50°C UTAN batteriet och låt den ligga där någon timme. Kolla dock bara att ugnen verkligen håller den tempen och inte skenar uppåt 100°C, för då kan skruvdragaren börja bli väldigt mjuk....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påse med ris har ingen praktisk effekt på fukten. Ska man verkligen torka behöver man förvara den varmt en längre stund. 50 grader i en bastu om man har, eller torkskåp om det finns i bostaden.

Problemet är väl bara att allt salt måste vara ute ur maskinen först. Finns det salt kvar kommer det oundvikligen dra åt sig fukt och korrodera metalldelar på de mest olämpliga ställen, och i värsta fall orsaka kortslutningar. Så kanske borde den omedelbart ha spolats länge och väl med kranvatten, och sen sköljts ytterligare med avjonat vatten (batterivatten), och först därefter torkats, först med värmefläkt en kortare stund för att få bort stora mängder, sen som beskrivet ovan, med förhöjd värme under lång tid, kanske 1-2 dygn.


 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra tips! Batteriet kortslöts säkerligen direkt i det halvsalta vattnet. Skruvdragaren var redan rätt rostig och eländig som den blir av att användas i en båt på västkusten.. det var dock första doppet.

 

Har tagit hem den och låter den torka några timmar till innan jag testar den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man rätt går det att rädda elektriska/elektroniska saker som hoppat i havet.

Jag tappade min mobil i vattnet vid någon atoll i Stilla havet och den levde minst ett halvår efter det.

 

Eftersom jag är man då upprepar jag ungefär det andra redan sagt. 

  1. Stäng av och/eller ta bort bort battetiet genast.
  2. Skölj/lägg i färskvatten snarast, helst genast..
  3. Helst, skölj/lägg i avjoniserat-, batterri- eller destvatten före torkning. Vatten från en watermaker funkar också.
  4. Plocka isär och torka/blås bort så mycket vatten som möjligt.
  5. Torka länge i runt 50-60°C.
  6. Pröva absolut inte innan du är helt säker på att alla elektriska delar är torra, gäller särskilt elektronik där det kan gå superfort att korrodera bort tunna ledare som tex. på kretskort.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Gör man rätt går det att rädda elektriska/elektroniska saker som hoppat i havet.

Jag tappade min mobil i vattnet vid någon atoll i Stilla havet och den levde minst ett halvår efter det.

Många dyrare mobiler de senaste 6-8 åren har fullgott eller bra vattenskydd. Min förra mobil hade IPx8-klassning och jag har sett den modellen testas till flera meters djup under timmar utan minsta problem. En skruvdragare, knappast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick översvämning i källaren mycket elmaskiner som blev fuktskadade La samtliga i bastun på cirka 50-60 grader .låg där ett dygn ,samtliga fungerade sedan när jag testade. Försäkrings bolaget har sagt att dom ersätter ,men som sagt alla fungerar nu .inte aktuellt med ersättning.Ronnie.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska säga det att jag höll på att bygga nytt hyllsystem så samtliga maskiner låg på golvet,när jag fick in dagvatten i källaren .kommunen bygger om nu har insett att det var under dimensjonerat .Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...