Jump to content
Wednesday 17 April 2024
MrMe

Renoveringstråd Ilver 35 Cymawa

Recommended Posts

4 timmar sedan skrev MrMe:

Detta inlägg är inte en del av min renovering utan ett sätt att rådfråga alla kunniga personer här innan jag gör något dumt

 

Ersätta den f-rb-nn-d- multikontakten på AQAD40b

Mina multikontakter där kabelstammen från instrumentpanelen ansluts till motorerna är trasiga. Gängor saknas, det är allmän glappkontakt och de hålls hjälpligt ihop med eltejp vilket ger en dålig driftsäkerhet. En dag funkar inte varvräknaren, en annan går det inte att stänga av motorn och en tredje lyser inte lampan för glödstiften.

 

Jag funderar därför ganska oortodoxt att helt sonika klippa bort dessa värdelösa kontakter och ersätta dem med stickproppar för släpvagn som råkar ha lika många poler (13st)

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnskontakter/13-polig-stickpropp-till-slapvagn--2000047859

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnskontakter/13-polig-stickdosa-till-slapvagn-2000047860

 

Nå? Är jag helt ute och cyklar eller skulle detta faktiskt kunna fungera? Om inte - vad borde jag göra istället (att köpa original känns inte aktuellt då konstruktionen är värdelös och gissningsvis kostar det orimligt mycket)

 

/Christian

 

Det låter ju som en bra idé. Släpvagnskontakter skall ju tåla en tuff miljö.

 

4 timmar sedan skrev kossor:

Konstruktionen är inte värdelös, däremot brukar handhavandet av dessa kontakter utmynna i dina problem. Men det borde ju funka som du tänker.

Jag har ju länge svurit över dessa kontakter, i förra båten var den hel, men glappade iallafall, i nuvarande båt är låsringen trasig. Nästan alltid då jag mekat med någonting annat, eller då legat på motorn (med ett gammalt liggunderlag emellan) så råkar jag komma åt denna förbaskade kontakt så att jag tror att oljetrycket eller laddningen uteblivit.

 

Jag skall kolla de nya EU anpassade mångpoliga släpvagnskontakterna och se hur dom ser ut, jag borde ha sparat en hane och en hona då jag skrotade en spiralkabel att ha till ankarspelets hembyggda fjärrkontroll… undrar bara i vilken låda jag lade dessa…

Det blir en hel del lödning iallafall.

 

Men tack för tipset! 🛠️

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Skulle bara återkoppla efter mitt lilla Macgyver-experiment där jag använt släpvagnskoppling för att ersätta en trasig multikontakt.

 

Det korta svaret: Det gick alldeles utmärkt...

 

...men jag är inte beredd att rekommendera det.

 

Först och främst för att även om grejerna är gjorda för att sitta i den vidrigaste av miljöer utanpå en bil med vägsalt och elände så är det inte rostfria grejer och kvaliteten känns så där.

 

Sedan så när jag räknade antalet stift i befintlig kontakt så var där 13 stycket - precis samma antal som i släpvagnskopplingen alltså. Men där jag klippte isär kabelhärvan på "båtsidan" så var där inte tretton kablar utan 16. Nu visade det sig att i kust min båt användes inte de tre överblivna kablarna varför jag kunde låta bli att koppla dem, men jag gissar att Volvo inte skickat med dem för skojs skull så i andra tillämpningar kanske de behövs?

 

Sist men inte minst.... det är ju inte direkt snyggt. Jag vet att originalgrejerna inte är snygga och mina som dessutom var ihoptejpade såg ännu värre ut men jag vet inte... är inte så förtjust i resultatet även om det kommer få vara kvar denna säsong.

 

Men - alla givare, lampor, mätare fungerar och det går till och med att stänga av motorn utan att krypa ner i motorrummet och strypa bränslepumpen så den gör sitt jobb 🙂

 

 

Kabel.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det!

Kontakterna jag hade liggandes var den gamla sjupoliga typen.

Jag har säkrat hela kabelstammen mot svarta boxen med buntband, jag har fortfarande full funktion på alltihopa så jag avvaktar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annars kan man välja kontaktdon från Amphenol Industrial, de finns i ett antal varianter mellan 2 och 41 poler. Jag använder sådana till kablage i väldigt krävande miljöer och syften.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte jag skulle uppdatera tråden med ett lite annorlunda inlägg

 

Första semestern avklarade med Ilvern!

 

Efter att ha ägt båten i ganska exakt ett år och gjort ganska omfattande förändringar har jag nu kommit hem efter årets semester i Stockholms skärgård. En resa på 218 distans över 17 dagar har givit återkoppling på vad som fungerar bra och vad jag vill åtgärda till nästa år.

 

Drivlina
Efter att under hela våren kämpat med att SB motor sugit tjuvluft och därmed varit väldigt svårstartad beslutade jag mig för att byta ut samtliga rör och kopplingar veckan innan semester vilket var ett bra beslut. Båda maskinerna startar omedelbart och varvar gärna upp till maxvarv. Vid 3200 varv så marchar hon fint i 21,5 knop. Bränsleförbrukningen vid blandad körning mättes upp till 1,84 liter per NM vilket är på gränsen till billigt!
Men allt var inte frid och fröjd. Vid två tillfällen lossade packningen på röret till sjövattenfiltret från impellerpumpen vilket gav onödigt mycket dramatik i form av översvämningar. Jag vet inte vad detta beror på men teorin just nu är att själva hållaren till sjövattenfiltret är sliten och inte lyckas hålla fast grejerna ordentligt.

Nästa problem är att båten läcker en del diesel men jag har inte lyckats lokaliserat källan vilket är irriterande

 

Elsystem
Efter att precis hela elsystemet ersatts under vintern kan jag meddela att allt fungerar perfekt 😊 Trots en ganska liten förbrukningsbank på 2x120 Ah har det gått alldeles utmärkt med över en vecka mellan landströmsladdningar. Framgång!

 

Ny layout i sittbrunn
Med pentry och soffor i sittbrunn blev båten helt plötsligt en väldigt användbar semesterbåt. Massor med nya stuvutrymmen och ett trevligt ställe att spendera tid helt enkelt.

 

Ny instrumentering
Ena varvräknaren vaknar till liv först vid 1300 varv vilket är irriterande – ny kabel tillsammans med en resistor borde lösa problemet. I övrigt har allt fungerat som det ska.

 

Nytt ankarspel
Här har Anchormatic systemet som jag installerade i våras verkligen glänst. Allt har fungerat perfekt varenda gång och jag är mer än nöjd!

 

Kapellösning
Här är det blandat mellan vin och vatten. Jag har ett kapell som är 100% regntätt och som är hyfsat enkelt att sätta på och av vilket uppskattas. Men… Att köra en båt med kapellet uppe som saknar rutor bakåt ger exakt noll sikt vilket är oansvarigt. Detta har inneburit att jag alltid haft kapellet borta – även när det regnat. Konstruktionen är också så fiffigt gjord att om kapellet är på och man dessutom har lagt till med stäven först så går det inte att komma av och på båten… här får jag ta mig en funderare under vintern.

 

2-Do-lista
Allt var inte perfekt – det finns mycket kvar att göra under kommande vintrar.

 

Öppna upp pulpit
Att ta sig av och på båten utan att se ut som en förståndshandikappad säl känns som en förbättring långt upp på listan. Dagens stängda räcke funkar helt enkelt inte i den svenska skärgården.

 

Bogpropeller 

Jag vet att det finns folk som tycker att bogpropeller är onödigt men jag är inte en av dem. Som ensam ombord på en hyfsat lång båt vore den en mycket välkommen hjälp så det blir nog en sådan i vinter.

 

Boytan

Inne i båten fungerar det just nu men är ganska fult och långt ifrån mysigt så det ska bli kul att sätta tänderna i det. Jag har massor med ideer men inga planer

 

Sammanfattning
Det mesta har fungerat ganska bra men det är långt kvar till det skick som jag eftersträvar. Det är otroligt roligt att ha en båt som väcker så mycket känslor – det är många som kommit fram och varit nyfikna på vad det är för underlig båt jag har. En del lyriska medans andra kanske är mer skeptiska till den udda designen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken intressant tråd, och vilket bra jobb du gör. Ser fram emot nästa postning!

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Gripen72:

Vilken intressant tråd, och vilket bra jobb du gör. Ser fram emot nästa postning!

Tack! Nu när säsongen närmar sig sitt slut och det börjar bli dags för upptagning så hoppas jag att det blir lite mer liv i tråden 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha så var båten på torra land igen. I veckan togs hon upp och efter knappa 400 distans och 40 nätter ombord så får väl sommaren 2023 väl godkänt även om det kunde ha fått vara lite varmare.

 

Idag påbörjades polering och städning av båten innan det är dags att lista ut vilka förbättringar/reparationer/renoveringar som ska fixas denna vinter. Kul att båthobbyn sträcker sig över årets alla 12 månader 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer ett ganska långt inlägg om gelcoat och finish på båten... om det inte är din grej föreslår jag att du hoppar över det 🙂

 

 

Så var större delen av båten polerad efter upptagning. Målet med denna polering har inte varit att få till den optimala ytan utan snarare se vad som krävs framöver för att få ett riktigt bra resultat. Poleringen skedde i två steg. Först med roterande maskin och lammullshätta och Menzerna 400. Detta följdes av en oscillerande maskin och hård skumdyna, också denna med Menzerna 400. Resultatet då.... På några meters håll ser båten fantastiskt fin ut om man betänker hur hon såg ut när jag köpte henne förra året men det är långt kvar till perfektion.

 

Båten är i mångt och mycket en provkarta på de olika fel och brister man kan hitta på gelcoaten på en gammal båt - varje brist behöver adresseras på sitt speciella sätt. Jag måste också bestämma mig för vad som ska vara den "slutliga" lösningen för att få en rikitigt fin finish och här har jag identifierat fem möjligheter med sina olika för- och nackdelar:

 

Reparera - Att med gelcoat och gelcoatspackel laga de olika bristerna för att sedan slipa och polera upp en fin yta
Detta är väl det mest realistiska och skulle förmodligen ge ett mycket bra resultat. Arbetsinsatsen skulle vara stor, men går att dela upp vid många olika tillfällen. De två största utmaningarna borde vara att blanda till rätt kulör - något som jag definitivt inte klarar själv utan kommer kräva hjälp men också de ställen där gelcoaten är så tunn att glasfibern lyser igenom skulle vara tämligen tufft även om det naturligtvis går.

 

Foliera
Detta är nog den absolut enklaste vägen. Dock känns det ganska kortsiktigt då folien har en begränsad livslängd och även om folierna utveklats på senare år tror jag inte att jag skulle vara nöjd med resultatet

 

Spraya ny gelcoat
Här förmodar jag att man skulle få det bästa resultatet om jag tänker både utseende och långsiktighet. Det är ett stort projekt som framför allt kommer kräva otroligt många timmars slipning för att uppnå en bra yta

 

Sprutmåla med 2K färg
Här får man utan tvekan den allra snyggaste ytan men möjlighet till en kanonglans. Dock är det inget jag kan göra själv då jag varken har kunskap, plats eller utrustning för att göra något sådant. Klart det går att leja, men är inte det fusk....?

 

Rolla med s.k. sträckfärg
Detta är något som många talar sig varma för men jag är tveksam. Jag har sett flera resultat som helt enkelt inte är bra nog samtidigt som en målad yta inte är lika lätt att reparera om olyckan skulle vara framme. Just nu känns detta inte som ett alternativ

 

 

Men åter till de olika "problemen" som jag har på min provkarta till båt 

Mindre repor
Trots flera ganska agressiva poleringar är det fortfarande gott om små repor. Dessa bör vara väldigt lätta att åtgärda med våtslipning följt av polering

 

Större repor
Dessa är för djupa för våtslipning och kräver att man fyller i med ny gelcoat följt av slipning och polering

 

Mindre slag- och krosskador
Under båtens 40-åriga liv har det förmodligen varit närkontakt med såväl ankare, bryggor, stenar och allt möjligt annat. Dessa behöver spacklas upp med gelcoatspackel innan de slipas och poleras

 

Färgspill
På flera ställen - framförallt runt genomföringar finns det fläckar av en klargul färg vilket får mig att misstanka att det någon gång funnits målade gula ränder på båten. Dessa bör kan kunna få bort med lite färgborttagning och våtslipning

 

Oxid
Trots all polering finns det mycket oxid kvar - främst på överbyggnaden. Denna kommer kräva våtslipning

 

För tunn gelcoat
Här är det riktigt jobbiga problemet då det är på flera ställen som glasfibern lyser igenom. Detta kommer kräva rejäl slipning följt av ny gelcoat och jag misstänker att det kommer vara både svårt och arbetssamt att få det att se bra ut

 

Missfärgningar
Jag har upptäckt några fält med missfärgad gelcoat vilket jag misstänker beror på att någon polerat en skitig båt och på så vis fåt in smutsen i gelcoaten alternativt att man "bränt" gelcoaten genom att helt enkelt köra för varmt. Detta måste ha hänt för många år sedan då det inte kan ha varit polerad på den här sidan millenieskiftet

 

Skuggor efter tidigare namn och dekaler
Som så vanligt på gamla båtar finns det flera skuggor efter tidigare namn, dekaler och stripes. Dessa kommer kräva våtslipning.

 

 

Nästa steg då... Min nuvarande plan är att ta ett begränsat område på båten - förmodligen akterspegeln - där jag våtslipar i två eller tre steg med abralon följt av tre poleringar. Detta ger förhoppnigsvis svar på flera saker:

1. Hur fin yta går det att få på båten utan att byta ytskikt?

2. Vilken färg har gelcoaten egentligen. Om jag ska be någon blanda några kilo gelcoat till mig så får det gärna vara i den färg som båten förväntas ha när den är färdig och inte den färg båten har just nu.

 

/Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering på ämnet att försöka återställa gelcoaten

 

Att eftersträva perfektion verkar dyrt

Var ute en sväng till båten ikväll beväpnad med några nyinköpta skivor med "Abralon" från Mirka. Tanken är som sagt att låta akterspegeln agera provbänk för att se vad som krävs om jag ska försöka få gelcoaten i det närmaste perfekt. Med det sagt är det inte säkert att det är det jag kommer göra på hela båten, men jag är i alla fall nyfiken på vad som krävs.

 

På en begränsad yta körde jag följande steg:

1. Abralon 600

2. Abralon 1000
3. Abralon 2000
4. Roterande polermaskin med lammull och Menzerna 400
5. Oscillerande polermaskin med skumtrissa och Menzerna 400

 

Reslutatet då? Från 1 meters håll ser det fantastiskt ut. Ytor som såg ut att vara körda såg helt plötsligt riktigt bra ut..... Men.... Tittar man nära med en stark lampa så ser jag att det fortfarande är mängder av oxid i gelcoaten och spegelbilden visar visserligen en gammal gubbe men inte alls så bra som jag vill. Dessutom slits abralonet ut otroligt fort så att köra dessa steg på hela båten skulle kosta 5-10.000 bara i abralonskivor.

 

Nästa försök kommer nu att bli att med mera traditionella metoder (vanligt våtslippapper, svett och slipkloss) för att verkligen komma ner på djupet i gelcoaten och sträva efter den där spegelblanka finishen som borde finnas därinne någonstans. Det kan vara att mängden oxid faktiskt kräver torrslipning men det fasar jag för då risken att man sabbar hela båten verkar otroligt stor...

 

/Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ytterligare en uppdatering gällande att återställa glansen...

 

Slit och svett ger utdelning

Då mitt försök med Abralon och diverse polermedel inte räckte för denna extremt slitna båt var det dags att ta till det tunga artelleriet. Allt monterades bort från akterspegeln i form av knappar, fästen, lanterna, lister m.m. innan jag gick till verket. 

 

Med hjälp av slipkloss och mängder av vatten började jag med våtslipning i följande steg: 240, 400, 800, 1200. Därefter körde jag med abralon 1000 och 2000 för att få bort så mycket som möjligt av slipreporna innan det blev dags för polering.

 

Poleringen överdrev jag - det vet jag, men kom ihåg att syftet med experimentet är att se hur bra yta jag klarar av att få utan att lacka om båten.

 

Efter sex slipningar blev det alltså dags för fyra poleringar

 

Steg 1: Menzerna 400 på roterande maskin med lammullstrissa

Steg 2: Menzerna 400 på oscillerande maskin med hård skumtrissa

Steg 3: Menzerna 2500 på oscillerande maskin med medelhård trissa

Steg 4: Menzerna 3800 på oscillerande maskin med mjuk trissa

 

Åtminstone ett - förmodligen två av ovanstående steg är överkurs men när jag ändå höll på så 🙂

 

Resultat:

  • Tittar jag med en stark lampa kan jag på vissa ställen hitta spår av oxid i gelcoaten men det är inga mängder och det går absolut att åtgärda
  • På sina ställen fins det fortfarande repor, en del från slipningen en del sedan tidigare så jag tror att ett perfekt resultat kräver ännu mer gnuggande i de två första polerstegen. Dessa repor är absolut inget man ser från en meters håll utan kräver stark direkt belysning
  • På nägra ställen framförallt vid hörn lyser glasfibern igenom. De flesta gjorde så innan min behandling men jag har säkert gjort något lite värre än tidigare. Här måste det till ny gelcoat om det ska bli bra
  • Jag har MASSOR av hål som nu måste åtgärdas. Jag räknade till närmare 70 överblivna hål efter gamla knappar, och fästen av olika slag. De flesta är små skruvhål som lagas med gelcoatspackel men de största är 150mm i diameter och ska plastas enligt konstens alla regler

Bilder på just polering brukar sällan vara vare sig roligt eller lyckat men här kommer i alla fall några stycken
 

Efter.jpg

Före.jpg

Nära.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någonstans måste man ju börja...

 

Aktern först

När jag har ett så pass stort projekt som det här så har jag ofta tendensen att börja med massor men slutföra väldigt lite. Under pågående våtslipning och polering av överbyggnaden tyckte jag att det var dags att unna sig att göra något annat - frågan var bara var jag ska börja. Beslut togs att helt enkelt börja i aktern, närmare bestämt de nedre regionerna.

 

Utgångsläge
Förra året så mättes gifthalten i bottenfärgen och föga förvånande så var väl nuvarande botten dålig för såväl småfisk som arktis isar och isbjörnar. Innan säsongen 2025 måste botten därför vara sanerad om jag ska få sjösätta. Trimplanen  har inte fungerat under säsongen - med största sannolikhet för att det inte fanns en droppe olja i systemet. Jag vågade dock inte fylla på någon olja då den tomma tanken indikerade en större läcka någonstans. Dreven har jag inte servat utan det är absolut dags.

 

Drev
Propellrar plockades av och anoder demonterades. Anoderna har verkligen gjort sitt jobb och är väldigt slitna så de kastades och kommer ersättas med nya i magnesium. Lättade på drivknutsbälgen och konstaterade att det var torrt och fint vilket var glädjande. Sedan tömdes dreven på olja som visade att de verkade täta då inget vatten fanns i olja - en liten seger. Dock verkar det vara länge sedan oljan byttes då den snarare såg ut som svart motorolja.  Nästa steg är att provtrycka båda dreven och sedan montera bort dem från båten.

 

Trimplan
Trimplanen monterades bort från båten inklusive slangar och cylindrar. Här var det inga problem att hitta anledningen till den saknade oljan. En av slangarna var i det närmaste av och den andra hade förmodligen gått av i ett tidigare liv då den var skarvad med nipplar som definitivt inte var rostfria. De ligger nu hemma i garaget där all gammal färg ska tas bort, anoder bytas och allmän tillsnyggning innan de monteras tillbaks på båten. Ska också försöka läckagetesta cylindrarna men är osäker på hur det ska gå till...

 

Bottenfärg
Tänkte använda akterspegeln som provkarta för att se hur mycket jobb det är att sanera botten från den gamla färgen. Här är planen att använda färgborttagning och mekaniskt skrapa bort färgen. Billigare än blästring men det kan nog bli väääääldigt jobbigt. Därefter spackla upp ojämnheter med Epoxispackel innan det läggs på en epoxigrund och tre lager epoxifärg.

 

Sköldar
Om nu akterspegeln blir så fin som jag hoppas så kommer jag känna mig tvungen att snygga till sköldarna med ny färg. 

 

Badbrygga
Tyvärr har denna nog snarare agerat stötfångare än badbrygga. Någon gång har någon försökt påbörja en reparation så den är spacklad på sina ställen (grönt spackel) men inte målad. Man har även målat halkskyddet med en färg som inte är motståndskraftig mot klubbens högtryckstvätt. Här är planen att demontera hela badbryggan och ta hem den till garaget men jag drar mig lite för det då det är ett ganska stort och viktigt ingrepp.

 

Undervattensbelysning

Tidigare ägare har monterat sex stycken blå LED lampor under vattnet. Jag har inte bestämt mig för om de ska tas bort eller inte men jag tror att jag kommer låta dem sitta. Dock är en av dem fylld med vatten och montering och kabeldragning uppfyller kanske inte högsta standard.

 

Hål efter elverkets avgassystem

Elverket som jag tog ut ur båten har inte längre något behov av en genomföring för avgaser så detta bör plastas igen

 

Oj - det blev visst ett stort litet delprojekt av det här också. Kul att den här delen av båtsäsongen är igång 🙂

 

/Christian

 

Under.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken bra tråd, kul att du delar med dig👍 Lycka till med det fortsatta arbetet!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev IvarN:

Vilken bra tråd, kul att du delar med dig👍 Lycka till med det fortsatta arbetet!

Tack! 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga projekt utan oväntade följdprojekt...

 

Lös styrgaffel

I arbetet med att serva drev och snygga till aktern på båten så kommer det naturligtvis lite nya utmaningar som man inte planerat för. Det känns som man bara skruvar bort mer och mer grejer och får väl se om man får ihop det igen. När jag lossade babords drev så ramlade hela styrgaffel och hjälm ner. Jag har läst om många som haft det omvända problemet att man inte fått bort det men här var det alltså tvärtom. Då jag inte ens vet vad jag har för drev har det blivit mycket surfande efter sprängskisser för att lista ut hur det borde se ut men säker är jag ännu inte. Enligt föregående ägare sitter det "270 drev med 290 underdelar" på båten. 270 verkar dock otroligt gammalt och jag börjar misstänka att överdel och sköld är för ett 280 drev och inget annat, men säker är jag inte ännu.

 

När jag kryper ner i motorrummet för att se vad som lossnat är det otroligt trångt och i princip omöjligt att komma åt så jag kommer behöva demontera såväl styrningsmekanism och tiltmotorer för att ens se vad jag har att arbeta med. Min förhoppning är naturligtvis en saknad skruv eller två men jag räknar väl egentligen med att jag hittar en trasig styrarm. Jag misstänker att jag inte kommer vidare med vare sig felsökning eller åtgärd innan jag demonterat styrarmen för inspektion.

 

Även om det känns som skit att grejerna ramlar isär får man väl ändå vara lite positiv:

1. Av någon anledning har styrning fungerat och båten har inte tagit in vatten 👍

2. Det kunde gått sönder när båten låg i vattnet vilket skulle kräva lyft - nu ligger hon tryggt på land 👍

3. Det är lååååångt kvar innan båten ska användas så jag har tid på mig 👍

4. Jag har ju två drivlinor så det är ju nära att titta på hur det ska se ut om man är osäker 👍

 

Nackdelarna finns ju också förståss...

1. Så fort man ger sig på den här typen av grejer brukar tusenlapparna dunsta från kontot i en rasande fart 👎

2. Tiden som det här tar hade jag hellre lagt på annat 👎

3. När allt är klart så har jag visserligen hela grejer - men det trodde jag ju att jag hade innan också så dewn upplevda förbättringen är minimal 👎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Länge sedan jag skrev något....

 

Uppdatering Akterspegel

Arbetet med de nedre regionerna fortgår om än inte alls så snabbt som jag trott och hoppats. Det som började som ett oljebyte i dreven har fått oanade proportioner 😀

 

Den senaste veckan har fokus varit att få bort bottenfärgen. Det visade sig finas totalt tre lager bottenfärg och därunder var båten epoxibehandlad vilket var en positiv överraskning. Bottenfärgen har jag tagit bort genom att använda biltemas färgborttagning som fått verka i 24 timmar innan det skrapats bort med en spackelspade. Otroligt tråkigt arbete och färgborttagningen biter bara på ett lager i taget så totalt har jag gjort om samma manöver 3-4 gånger. När det mesta försvunnit har jag tvättat bort resterande fläckar med aceton som löser bottenfärgen riktigt bra.

 

En annan lärdom har varit att det har varit värt besväret att rensa bort så mycket som möjligt då alla vinklar och vrår gör det ännu jobbigare att få bort färgen. Därför har akterspegeln befriats från trimplan, undervattensbelysning, ekolodsgivare, stötta till badbrygga och drev.

 

Ovan vattenlinjen har gelcoaten våtslipats med 240/400/800/1200/2000 papper innan polering. Visserligen bara abborrarna som kommer se det men nu vet jag att jag gjort vad jag kunnat. På samma tema kunde jag inte låta bli att ge sköldarna ett nytt lager färg. Först tvättades de med oxalsyra följt av aceton innan jag sprayade dem med Pentas orignalfärg som jag råkade ha i garaget.

 

Styrgaffeln som lossnade när jag tog bort dreven är nu fixad och redo att monteras. Där passade jag även på att borra ett nytt hål med gängr för jordpunkten till dreven för att slippa ha jordkabeln på bulten som håller fast gaffeln. Jag har också en förhoppning att jag kan använda det nya fästet för att montera min roderlägesgivare som jag har liggande - vi får se hur det blir.

 

Nästa steg är att spackla igen alla hål under vattenlinjen med epoxispackel och de ovan vattenlinjen med gelcoatspackel. Därefter kommer jag måla ett par lager epoxi mest för att snygga till. Jag tänkte till och med göra det onödigt svårt för mig och måla botten vit så att all skit verkligen syns...

 

Lägger till en "före-" och en "halvvägsbild"

 

/Christian

 

P.S. Jag konsterade idag att jag är lite för ofta vid båten. Det är nu 38 dagar sedan jag tog upp båten och jag har hunnit förbruka 25 par engångshandskar men aldrig mer än ett par om dagen....

 

 

Under.jpg

Halvvägs.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så var det dags för en mindre uppdatering...

 

Snygga till trimplanen

I arbetet med att snygga till akterspegeln monterades trimplanen bort och att sätta tillbaks dem i vill jag inte göra innan de ser presentabla ut. Återigen är det väl bara abborrarna som kommer se dem men....

 

Utgångsläget var att trimplanen inte fungerat serdan jag köpte båten. Motorn går men de rör sig inte. Det visade sig bero på att systemet saknade olja som i sin tur beror på att ena hydraulslangen var i det närmaste av och även den andra hade hål. Trimplanen var också täkta i flera lager färg - både bottenfärg och epoxi. Tyvärr hade någon haft lite otur och även valt att måla offeranoderna... de var därför helt orörda samtidigt som trimplanen visade tydliga spår av korrosion från galvaniska strömmar.

 

Efter många omgångar med färgborttagning, skrapa, smärgelduk och våtslippapper ser det klart bättre ut men långt ifrån nyskick.

 

Nu har tyvärr kylan slagit till så det är högst oklart när jag kan epoximåla akterspegeln vilket jag vill ha gjort innan grejerna monteras tillbaks.

 

/Christian

 

 

Trimplan efter.jpg

Trimplan före.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte starta ytterligare ett projekt....?

 

Fixa till förpiken

Nu när minusgrader och mörker närmar sig blir det svårt att få något gjort med gelcoat och annat ute. För att inte slöa till sig och bli sysslolös påbörjades därför årets första "inomhusprojekt - nämligen att snygga till förpiken. Idag rev den i sin helhet och att-göra-listan börjar ta form

 

1. Täta däcksluckan
Däcksluckan har under sommaren släppt in regnvatten, inga stora mängder men ändå. Det syns tydliga spår av att andra försökt få den tät efter monteringen men misslyckats. Därför tog jag beslsutet att montera bort hela luckan för att på så vis börja om från början. Luckan är i mitt tycke en vacker skapelse i gediget, rostfritt stål istället för de vanliga aluminiumluckorna som är så vanliga.
När luckan togs bort syntes tydliga spår där vatten trängt in och delar av trät har börjat ruttna, absolut inget allvarligt men rätt tid att åtgärda. Här blir det att slipa ut dåligt trä, spackla, måla innan luckan återmonteras. Själva luckan ska också gås igenom så att tätningslister fungerar som de ska.

 

2. Nytt innertak
Taket har av tidigare ägare spacklats, men aldrig färdigställts med något egentligt ytskikt. Här har jag ännu inte bestämt mig för om det blir att limma skrovbeklädnad eller om jag ska göra några tunna paneler som sedan kläs med konstläder innan de monteras. Det ska också göras plats för någon form av belysning och här lutar det åt teaklister där jag fäller in LED stripes och någon form av "diffuser" men vi får se vad det blir

 

3. Nya ytskikt skåp
Skåp och "headboard" verkar vara nyligen omklädda men krossade plysch är inte riktigt min grej så det ska bytas ut - mot vad vet jag inte ännu

 

4. Montera skrovbeklädnad
Skrovsidorna är delvis målade delvis inte. Här kommer jag limma på skrovbeklädnad av något enkelt slag då det mesta ändå kommer döljas bakom paneler. Dessa paneler är också relativt nyklädda i en ljusgrå konstläder och jag har ännu inte bestämt mig om det får vara så eller om de ska kläs om.

 

5. Fixa skåp
Skåpen som löper längs sidorna på båten är en metallkonstruktion som tidigare ägare har lackat om riktigt proffsigt. Även om jag själv kanske inte valt den bruna färgen kommer jag inte att göra om det. Däremot så saknas luckor för att kunna stänga skåpen och det vill jag lösa - helst någon form av skjutluckor, kanske i rökfärgad plexi? I botten på skåpen finns också stora hål där det tidigare har suttit någon form av belysning men exakt vad jag ska göra där vet jag inte ännu. Inne i skåpen är skrovet bara delvis målat men tanken är att det blir skrovbeklädnad där, möjligen också någon form av hyllplan.

 

6. Fixa sängen
Madrassen är idag ren skumgummi i tre olika delar som är otroligt obekväm. Här ska en ny madrass införskaffas. Jag tror också att jag kommer begränsa bredden till 140cm och på så vis skapa plats för något som kan agera avställningsyta. Jag har också funderat på att förlänga sängen något bakåt i båten då jag upplevt den lite för kort. Dock när jag mäter är sängen 189cm lång och en madrass är normlat 200cm... frågan är om det verkligen är värt besväret för dessa extra 11 cm? Vi får se

 

7. Ytskikt hyllplan
Under skåpen finns en liten hylla som idag saknar ytskikt. Det kommer bli någon form av laminat, troligtvis teak men vi får se vad jag får tag på. Det gäller ju även att få de olika färgerna och materialen att harmonisera något

 

8. Montera TV
Längst fram i båten har jag tänkt montera en TV istället för den nästan obligatoriska spegeln

 

9. Dra om färskvatten
Jag behöver göra om lite runt färskvattentanken för att skapa plats för en framtida bogpropeller - då ska jag även passa på att montera en nivågivare

 

10. Mörkläggning
Någon form av rullgardin eller liknande till däcksluckan för att enkelt kunna mörklägga båten när det är sängdags 

 

Ja det verkar bli en del att göra här med ser det ut som....

 

/Christian

Däckslucka.jpg

Före1.jpg

Rensad.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte läst denna tråd tidigare men… Oj vad kul att läsa! Vilket jobb du har gjort och gör!

Jag är riktigt imponerad. Kul att du blev ”övertalad” att starta den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inte läst denna tråd tidigare men… Oj vad kul att läsa! Vilket jobb du har gjort och gör!

Jag är riktigt imponerad. Kul att du blev ”övertalad” att starta den.

Hej!

 

Tack - alltid kul med glada tillrop särskilt de där dagarna när man siter och funderar på vad det är man gett sig in på egentligen 😅

 

/Christian

  • Like 4
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I detta lilla inlägg tänkte jag dels rapportera de små framsteg som skett sedan sist men jag tänkte också passa på att fråga er alla om vissa saker som jag inte lyckats hitta än till mitt projekt

 

Fortsatt arbete i förpiken
Så sakteliga går arbetet med förpiken framåt. Jag har spenderat några kvällar på att sanera däcksluckan från sikaflex men är inte riktigt färdig. Jag har också börjat beställa en del av det material jag behöver. Det första som anlände var tyget som jag tänkt ha till delar av inredningen.

 

Fascinerande hur många yrken man ska vara bekväm med när man renoverar en gammal båt. Förutom att man ska vara en någorlunda kompetent sjöman behöver man också kunskaper som mekaniker, målare, elektriker, rörmokare, snickare, rekondrare, fabrikör, möbeltapetserare och sömmerska. Med tanke på utrymmen så ska man gärna också vara elitgymnast och sist men inte minst miljonär. Gemensamt för alla dessa yrken är att mina senaste 25 år inom IT branshen är ganska oanvändbara.

 

Klä om garderober
Garderoberna eller skåpen var klädda i svart krossad plysch. Ett riktigt snyggt jobb men tyvärr inte i min smak. Det visade sig att denna plysch var limmad, förmodligen med spraylim, på en stomme av en riktigt fin teakplywood. När tyget tagits bort  var det därför ett digert arbete att få bort alla gamla limrester med hjälp av aceton. Jag vet att det inte var helt nödvändigt då jag ändå skulle klä om det men, men...
När allt var borta övervägde jag att behålla teakytan som var fin men tyvärr inte tillräckligt fin. Jag påbörjade istället arbetet med att klä in de olika delarna i möbeltyget. Ett relativt enkelt arbete som dessutom inte kostade en förmögenhet och gav ett riktigt bra resultat och jag är mer än nöjd. Den här gången häftades tyget på plats istället för att limmas vilket sparar en del tid för nästa person som vill göra om det....

 

Klä om "ryggstöd"
Stärkt av framgångarna med garderoben satte jag mig och petade bort alla häftklamrar som höll det grå konstlädret på plats på ryggstöden som löper längs hela förpiken. Detta måste ha varit helt nygjort då såväl skinn som stoppning och vadd var i absolut nyskick. Även här var det ganska lätt att täcka med möbeltyget även om hörnen var lite mer utmanande med all stoppning men det löste sig. Jag ska försöka hitta någon i de lokala sytillbehörsbutikerna som kan klä knappar i mitt tyg så att jag kan sätta i fem knappar i varje ryggstöd. Jag tror att detta kommer få det att se mera "färdigt" ut och även skapa lite mera liv.

 

Mer än så har inte skett i det praktiska arbetet, men en del material har beställts och jag har mer eller mindre bestämt mig för olika materialval som jag tänkt lista nedan. Jag tar gärna emot åsikter och synpunkter på när jag tänkt fel eller om ni har andra förslag.

 

Belysning
Förpiken kommer ha tre olika belysningar. I taket kommer jag sätta aluminiumprofiler med ledstripes och inbyggd diffuser i mjölkvitt som kommer styras av en dimmer. Likadana profiler kommer monteras "osynligt" under hyllorna för att skapa någon form av indirekt "mysbelysning" - även dessa med dimmer. Sist men inte minst blir det läslampor med inbyggd USB från Biltema (de hade jag redan låg).

 

Väggskåpen
De stora väggskåpen har jag tänkt försöka komplettera med skenor av typen "dubbel-U" så att jag kan sätta in skjutluckor. Dessa hade jag tänkt göra i 6mm rökfärgad "plexiglas" med det visade sig vara ett riktigt dyrt material så det kanske blir trä. Själva hyllan har jag tänkt foliera i en ljus, matt "trä" folie. Det lutar åt denna https://www.wrapdirect.com/white-ash-wood-vinyl-wrap/ men jag har inte riktigt bestämt mig. Anledningen till det ljusa träslaget istället för teak eller mahogny är att förpiken saknar fönster och jag tror att jag kan få det lite ljusare.

 

Tak och väggar
Taket tänkte jag först klä med någon form av paneler men det lutar åt att jag tar genvägen och limmar vanlig skrovbeklädnad istället. Det blir både billigare och enklare och förhoppningsvis snyggt nog. Samma skrovbeklädnad komer användas på väggarna. Då tak och väggar aldrig möts utan det sitter skåp däremellan hoppas jag det kommer se ok ut.

 

Främre skott
Det främre skottet kommer byggas i två "lager". Först en skiva där det monteras en TV på ett VESA fäste. Sedan ytterligare en skiva som kläs i möbeltyget och monteras runt TV'n för att därmed få TV'n att bli försänkt in i väggen vilket borde kunna bli både snyggt och praktiskt.

 

Avställningsytor
Då sängen blir smalare än idag och bara 140cm bred kommer jag få plats med små avtällningsytor som kläs i samma folie som väggskåpen. Här har jag även tänkt bygga små fack som kan öppnas för förvaring av småsaker som fjärrkontroller och nycklar. Jag tror också att jag integrerar två stycken trådlösa laddare för mobiltelefon i dessa.

 

Material som jag saknar

  • Jag skulle vilja ha en snygg kassett med mörkläggningsgardin under däcksluckan. Här kämpar jag med att hitta något då de aningen är fula som stryk, för små (behöver en öppning på 46x46cm), eller löjligt dyra. Tips emottages tacksamt.
  • Jag behöver någon form av monteringsdetaljer för att kunna montera paneler utan synliga skruvar. Gärna något liknande dessa https://fastmount.com/products/ men då jag inte ens vet vad sånt kallas på svenska blir det svårt att googla efter en svensk leverantör

Som sagt - tips och åsikter emottages tacksamt men nu är det dags att åka ut till båten och fortsätta arbetet 

/Christian

 

Skåp efter.jpg

Skåp före.jpg

Skåp mellan.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för bakslag....

 

Ibland får man helt enkelt planera om

När skåp och ryggstöd nu är omklädda var det dags att ta hem hyllorna för att försöka göra om dem. Planen var att förse dem med skjutluckor, sätta igen de stora hålen i underkant som i ett tidigare liv huserar någon form av belysning samt foliera dem. Den positiva "överraskningen" var att de faktiskt var gjorda i glasfiber och inte någon form av plåt som jag först trodde. Den negativa var att de inte alls var raka så som jag hade trott utan framsidan är "kurvad" med ett par centimeter. Denna radie omöjliggör planen med skjutluckor och även att försöka bygga någon form av lucka i trä då det kommer vara extremt svårt att få till en radie på dessa som passar. Enda alternativet är att sätta någon form av gardin/draperi vilket visserligen kommer fungera och dessutom bli bra mycket billigare, men det var inte riktigt det jag såg framför mig.

 

Ovanstående bakslag får mig också att tveka om jag ska lägga tid och energi på att foliera hyllorna. Dels kostar det en slant, dels kan det vara en utmaning med alla runda former men framför allt så kommer jag ju ändå inte att få dem så som jag vill ha dem med luckor. Ska jag sedan ha gardin/draperi bör jag använda samma tyg som jag använt till ryggstöd och garderober och då är jag rädd att det kommer "krocka" med träimitationen i folien. Just nu lutar det alltså åt att den brun/svarta färgen får vara kvar men helt säker är jag inte.

 

Nästa steg är att klistra skrovbeklädnad...

... vilket är något som jag faktiskt fasar lite för. Jag har läst varenda tråd på maringuiden efter tips och folk verkar använda alla möjliga typer av lim med varierande resultat. Bäst verkar det vara att använda kontaktlim, men att lägga upp våder som är 2x1,4 meter i taket med ett lim som är allt utom förlåtande är inget jag ser fram emot, särskilt som jag kommer göra jobbet ensam. Nåja materialet är beställt och bör dyka upp de närmaste dagarna så jag får helt enkelt prova mig fram. Just nu tänker jag mig en arbetsgång typ så här:

 

1. Markera centrum på taket med en rak linje

2. Göra mallar i täckpapp. Täckpappen är 120cm bred och skrovbeklädnaden 140 så lite tejpande lär behövas men inte mycket då förpiken är "spetsig" och inte kvadratisk. Mallarna tänkte jag låta vara någon centimeter för stora åt alla håll så att jag sedan kan trimma bort det sista på skrovbeklädnaden med en rakbladskniv

3. Limma med kontaktlim på både tak och våd men inte låta den bli helt torr innan jag påbörjar monteringen. Dock måste den vara torr nog för att hålla upp materialet så här finns alla möjligheter till misslyckanden

4. Utgå från mittenlinjen och arbeta mig ut mot skrovsidorna med hjälp av tapetborste eller en "tapetskrapa" (ingen aning om vad facktermen är)

 

Fördelen är att om allt går som det ska kommer inga av kanterna vara synliga när allt är monterat och skarven i mitten kommer döljas av en belysningslist. Arbetstemperaturen verkar behöva vara runt 15 grader så en byggfläkt lär behövas och andningsskydd ska man nog ha med sig ett...

 

/Christian

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att följa tråden, bra jobbat!

Ang. skjutluckorna kanske du kan använda dig av en jalusi?  Jag har gjort så på några projekt med gott resultat. De flesta jalusier klara lite konkav böjning som jag antar att dina skåp har. Finns ofta någon billig möbel på Blocket som man kan plundra. Och är inte donatormöbelns skena för jalusin användbar så finns det oftast passande plastlister på Horbach eller Bauhaus som man kan bygga vidare på.

https://www.rehau.com/se-sv/moebelkunder/jalusier/skapjalusiprogram

IMG_0606.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gripen72:

Kul att följa tråden, bra jobbat!

Ang. skjutluckorna kanske du kan använda dig av en jalusi?  Jag har gjort så på några projekt med gott resultat. De flesta jalusier klara lite konkav böjning som jag antar att dina skåp har. Finns ofta någon billig möbel på Blocket som man kan plundra. Och är inte donatormöbelns skena för jalusin användbar så finns det oftast passande plastlister på Horbach eller Bauhaus som man kan bygga vidare på.

https://www.rehau.com/se-sv/moebelkunder/jalusier/skapjalusiprogram

IMG_0606.png

Hej!

 

Spännande idé som absolut tål att utforskas vidare. Vi får se hur det blir 🙂

 

/Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen,

 

När jag själv läser olika renoveringstrådar här eller på andra ställen är det självklart för att få tips i hur jag ska tackla mina egna problem. Minst lika värdefullt som att få reda på hur man ska göra är att få reda på vad man ska låta bli så...

 

Lära sig av mina misstag

Som jag tidigare nämnt har jag fasat för skrovbeklädnaden - och dessa farhågor var absolut berättigade då det är svårt....

 

Malla i taket

Då skrovbeklädnaden inte är direkt gratis vill jag gärna undvika att jag skär/klipper fel så att jag får kasta en massa material. Därför påbörjades arbetet med att skapa mallar för de stora våderna som ska sitta i taket. Hade jag filmat denna övning hade jag kunnat bjuda på mängder av skratt då det måste sett smått komiskt ut när gubben ligger på rygg med två meter långa papper som jag försökte tejpa upp i taket. Precis när man tror att den ena änden sitter bra och man förflyttar sig lite så ramlar naturligtvis hela skiten ner igen. Inte helt oväntat placerades allt papper i soptunnan och enda glädjeämnet är väl att det var täckpapp och inte det dyra skrovmaterialet som fick kasseras.

 

Efter lite funderande beställde jag istället en flaska spraylim av "post-it" typ. Detta lim ger inte en permanent vidhäftning och de tester jag gjort verkar klart lovande. Tänkte också ersätta täckpappen med plast då jag tror att detta blir lite enklare att hålla på med.

 

Limma skrovbeklädnad

Så var det då dags att limma den första biten skrovbeklädnad. Istället för de stora bitarna i taket valde jag att börja med en lite mindre bit - en bit som dessutom knappt kommer synas då den kommer döljas av madrass och ryggstöd. Detta visade sig vara ett genialt drag för man kan säga mycket om första försöket, men bra blev det inte....

 

Denna bit var 205x35 cm lång vilket borde vara hanterbart. Valet föll på lösningsmedelsbaserat kontaktlim. Tanken var att inte låta den torka helt för att få lite justermån men den planen gick i stöpet. Skrovet tvättades och sedan limmade jag på såväl skrov som vinyl. Jag hade markerat mitten på både vägg och klädsel men en tejpbit och började därför med mitten. Med hjälp av en liten mohair roller försökte jag dra ut vinylen för att undvika bubblor men oj så svårt det var. Limmet greppade direkt och var inte det minsta förlåtande. Resultatet var inte alls vad jag hoppats på utan det finns en hel del bubblor - tur att jag valde en gömd bit till mitt första försök.

 

Nästa bit kommer jag försöka med antingen spraylim eller våtrumslim - åter kommer med rapport om det går bättre

 

Provmontera

Måste erkänna att jag var en smula otålig och därför inte kunde låta bli att provmontera ett av de nyklädda ryggstöden. En lokal sömmerska klädde rostfria knappar i mitt möbeltyg och dessa knappar gjorde verkligen underverk då jag tycker att det ser riktigt bra ut.

 

/Christian

 

 

Skrovbeklädnad 1.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips för skrov beklädnaden i framtiden om du fastnar i limmandet...

Vi klädde om hela vår Nimbus 29C i förpik, stickkoj och toalett och fick tips av Ronneby Marin Design om att välja självhäftande skrov klädsel. Ur den kan man skära ut mallade bitar och sedan i svåra utrymmen i tak och runt fönster skära bort remsor av skyddspapperet för att hänga upp den där biten ska sitta. Sen drar man av skyddspapperet enkelt medan man stryker fast med tapetserar borste. Funkar mkt bra med självhäftande även vid kallt väder. 

Limma självhäftande beklädnad.png

omklädnad.png

Ronneby marin design.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En del jobb är mer tidsödande än man kan tro...

 

Täta däckslucka

Som tidigare nämnt släppte däcksluckan i förpiken igenom små mängder regn i somras och så kan vi inte ha det. Luckan monterads bort och placerades på arbetsbänken där den plockades isär. Jag kan inte låta bli att bli lite imponerad och samtidigt förundrad över italiensk industridesign där tämligen enkla saker kan bli hur komplicerade som helst för att det ska se "rätt" ut. I mitt tycke är denna däckslucka en vacker skapelse även om man naturligtvis hade kunnat uppnå samma eller till och med bättre funktion med billigare material och en enklare konstruktion. Jag kan se framför mig hur designern kommer ner till produktionsavdelnigen:

 

-Designern: - "Här är vår nya modell"

- Produktionschefen - "Men med den konstiga formen blir den jättesvår att tillverka"

- Designern - "Men det är snyggt"

- Finanschefen - "Det kommer bli skitdyrt med material"

- Designern - "Men det är snyggt"

 Och snyggt blev det 😆

 

Jag hittade även en logotyp från tillverkaren S.C.M. Marine equipment om ni är intresserade av alternativa produkter till Lewmar och de andra som vi vanligtvis hittar i Sverige. (För övrigt andas även hemsidan mera form än funktion)

 

De 35 delarna är nu nästan helt befriade från Sikaflex och silikon. Totalt tre olika typer av tätningmedel tror jag mig ha hittat  och att få bort det har varit en ren plåga. Mer än så här får jag inte bort mekaniskt utan att skada grejerna så nu får jag botanisera bland alla de huskurer som finns för att avlägsna silikon kemiskt. Därefter är det dags att sätta ihop allt igen och då är det dags för min fråga

 

Vad ska jag limma plexiglaset/makrolonet/polykarbonatskivan med?

Jag vill säkerställa att jag inte har lagt timmar av sanering i onödan utan nu ska det bli bra. Tanken har varit Sikaflex 591 mest för att jag tror att det är sånt man använder men i ärlighetens namn så har jag ju ingen aning

 

/Christian

 

Däckslucka 2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev MrMe:

Vad ska jag limma plexiglaset/makrolonet/polykarbonatskivan med?

Vad jag vet så använder vissa fabriker Bostik Simson ISR. Har själv använt det till en läckande taklucka efter att ha försökt med de flesta andra material, även Sikaflex 29x. Har nu bara gått en säsong så jag vet inte hur det funkar i längden men hoppas på det bästa. Tog iofs inte bort glaset helt från luckan utan ”fulade” genom att lägga på det ovanifrån.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var väl en onödigt lång och kall vinter....

 

Totalt mörker och ihållande kyla påverkar lusten till båtrenovering

Säsongen "på land" började väldigt intensivt och jag skruvade isär saker både här och där på båten. Sedan kom den hemska kylan och mörkret så lusten avtog snabbt. Dock har projektet inte stått helt stilla så här kommer en statusuppdatering.

 

Däcksluckan klar för montering

Den främre däcksluckan är nu ihopsatt med ny tätning och ser fantastisk fin ut. Vill dock ha lite varmare innan jag limmar fast den i båten.

 

Första drevet på plats

Båda dreven plockades av båten i höstas och har placerats hemma i garaget för tillsnyggning. Förutom slitdelar som bälgar och anoder har även vattenintag, plunchar och diverse trasiga bultar bytts ut. Därefter togs all gammal färg bort medelst aceton och rakblad innan de fick ett nytt lager färg följt av klarlack. De ser otroligt mycket bättre ut men självklart inte i nyskick.

 

Så i Söndags var det dags att montera det första.... här får man vara glad att man har tålamod. I inte mindre än sju timmar står jag på huk under badbryggan innan allt slutligen gled på plats. Det verkade i princip omöjligt att linjera axeln tillräckligt bra för att få drevet på plats men skam den som ger sig.

 

Förhoppningsvis återkommer såväl plusgrader som ljus och motivation snart och då kommer det fler inlägg

 

/Christian

Drev.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...