Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
isabella9107

motorn går varm

Rekommendera Poster

Tacksam för lite tips. Min sb motor har gått varm på höga varv nu under en längre tid. förra året så plockade jag isär olje kylaren för backslaget och konstaterade att många av kylkanalerna var igensatta med impellerrester. efter att jag rengjort oljekylaren så gick motorn fortfarande varm på höga varv, Under vintern så har jag även demonterat och rengjort både värmeväxlaren och laddluftkylaren men det hjälpte inte. jag fick tipset att det kan vara kröken som är dålig så den har jag kontrollerat och i samband med det så bytte jag slitring, lock och kam i sjövattenpumpen då dom delarna var slitna. nu under provturen så går fortfarande motorn varm. har kollat med ir mätare för att verkligen veta att motorn går varm. Någon som har några bra tips på hur jag går vidare? Mororn är en Tamd 61 a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du koppla så att styrbords motor tar sitt kylvatten från babordsmotorn? 
 

Jag tog loss slangen som är fäst vid sjövattenpumpen, skarvade den så att den blev längre och anslöt till styrbordsmotorn. På så sätt kan man utesluta vissa delar såsom sjövattenintag. OBS kräver att du har koll på vad du gör eftersom att jag antar att du ligger i sjön och gör man fel (får läcka) kan vattnet forsa in fort.

 

utifrån dina återfunna impellerrester tror jag dock att ditt problem är någonstans i motorn med start från sjövattenpumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rensat hela sjövattensidan från sjövattenpumpen till avgaskrök. rengjort och trycktestat både laddluftkylare och värmeväxlare. Men gör jag som du så utesluter jag helt den kedjan. Men jag har inte bytt termostat ännu då alla jag pratat med ink Micab säjer att det i 99% av fallen aldrig har med termostaten att göra när motorn går varm utan när motorn inte kommer upp i temp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, nu har jag bytt termostat, kontrollerat tempgivaren, bytt kam lock och slitring i sjövattenpumpen, vet inte vad jag mer kan kolla. sist jag var ute och provkörde så gick tempen upp till hundra grader när jag körde i 20 knop efter ca 2 minuter. när jag ligger i 7 knop ca 1100 varv så ligger sb motor på ca 90 grader och bb på ca 78 grader.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag lämnade in både värmeväxlaren och laddluftkylaren på renovering efter att jag hittat impellerrester i oljekylaren till backslaget. Det jag inte kan svara på är om dom kunde rensa kylarna. jag såg när jag själv demonterade kylarna att dom är delade med en mellanvägg och ett lock i botten så jag kunde omöjligt se om några gummirester satt fast i rören därför skickade jag iväg dom. i oljekylaren ser man rätt igenom kylkanalerna så där var det inga problem. Kan det vara något på sötvattensidan? varmattenberedaren blir snabbt varm vilket måste betyda att det är bra cirkulation, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att den suger luft på sugsidan? Lite beroende på hur det ser ut kan ju sjövattenfiltret eller något annat läcka in luft och då ge kraftigt försämrat vattenflöde. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du korskoppla enligt mitt tidigare förslag för att se om felet flyttar sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade liknande problem på ena ad41 och gjorde egen massiv felsökning som du. Lämnade in den tillslut och då konstaterade meken att kylvattenpumpen var dålig. Han hade helt rätt, han hade sett att det inte var tillräckligt tryck i kylvattnet. När han visade mig pumpen så såg man att en porslins packning eller var det var kikade fram vid axeln vilket var ett tecken på sliten pumpen . Den kylde men inte tillräckligt, precis som för dig. Jag hade aldrig hittat felet själv.

Redigerad av batakarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag provade faktist att korskoppla men det gav inget. däremot så såg jag att jag måste byta lock kam och slitring på andra sjövattenpumpen. Jag tror jag kommer att göra som du. att lämna in den till varvet. känner att min kunskap är slut nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bytte även packningar på sjövatten filtret. jag har glaslock på filtren och ser inte tendens till luft i filtren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått reda på att jag får in avgaser i glykolvattnet. är det någon som vet vad det kan vara?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev isabella9107:

nu har jag fått reda på att jag får in avgaser i glykolvattnet. är det någon som vet vad det kan vara?

 

 

Topplockspackningen!

Granska motorn runt toppen och kolla om du ser något yttre läckage av glykolblandning eller om det är oljigt eller sotigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topplockspackning, spricka i topp eller block.

Nu vet jag inte hur det ser ut på en TAMD61 men otät spridarhylsa kanske kan göra så det går in avgaser i vattnet, men kan ha fel.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn har gått varmt behöver inte bero på att topplockspackningen har läck, det kan bero på att motorn gått varm som gjort att topplockspackningen gått sönder, om det nu är så.

 

För längesedan var jag med och utförde en nödreparation mitt under säsongen på en marindiesel med blåst topplockspackning. Här hade toppen slagit sig ytterst lite pga varmgång. Det reparerades helt tillfälligt med dubbla packningar och massvis med packningsklister… en chanstagning som höll säsongen ut. Nu var detta en liten brittisk fyrcylindrig motor saknade turbo, så trycket i den var väl inte lika stort. Till nästa säsong hade den motorn bytts ut.

 

På en liten tvåhästars tvåtakts utombordare chansade jag ännu mer när topplcket slagit sig, det slipades plant med en vanlig rondellslipmaskin… och javisst, det funkade men den motorn var i övrigt ganska sliten och trött, så det skriver jag bara som en kul anekdot.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev isabella9107:

klarar man av själv att byta packning eller ska man låta en verkstad ta hand om det?

 

Ja, det kan man, men om du inte skruvar med en sådan motor tidigare är det bäst att låta en mekaniker göra jobbet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-28 vid 19:13 skrev Gelis:

Topplockspackning, spricka i topp eller block.

Nu vet jag inte hur det ser ut på en TAMD61 men otät spridarhylsa kanske kan göra så det går in avgaser i vattnet, men kan ha fel.

Som Gelis skriver.Du måste ha hjälp att felsöka först,du vet ju inte vad felet beror på.Fortsätta att byta en massa saker på gissningar är inte bra.Samt att det blir väldigt dyrt i slutändan.Ta hjälp av en verkstad,låt dem felsöka och lämna kostnadsförslag.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-06-28 vid 18:24 skrev isabella9107:

nu har jag fått reda på att jag får in avgaser i glykolvattnet. är det någon som vet vad det kan vara?

 

 

Om du har avgaser i det slutna systemet med glykol, har du med största sannolikhet läckage med kompression till systemet. Detta brukar komma från en havererad topplockspackning, eller som tidigare sagts en läckande spridarhylsa. Har du kompression som läcker ut i systemet minskar eller stoppas cirkulationen av glykolvatten i det interna systemet. Motorn kyler då inte riktigt och vattenflödet stannar av. Ökad temperatur blir då utfallet och motorn vill gå varm. Du har 2 st topplock på den motorn, och om det är en topplockspackning måste man först identifiera vilken del av toppen som läcker. Det kan göras med ett komprov, vid läckage minskar kompen på den defekta delen. Om jag var du och du gör som du funderar att lämna in motorn, så byt samtliga packningar och plana topparna. Dett är ingen hitech einstein grej att göra själv om man är lite händig. Men lämnar du in får du ju även en garanti på jobbet om det nu skulle bli fel igen. En annan orsak till varmgång när man som du gått igenom hela färskvatten systemet ändå står med en för varm motor, brukar vara att ta loss cirkulationspumpen och inspektera denna. Ibland är vingarna så pass slut så cirkulationen i det interna systemet hämmas. Inte ovanligt man får byta denna. Men nu har du avgaser i glykolen och det brukar betyda trasig toppackning eller läckande spridar hylsa. Har du högt tryck i expansionskärlet? Med det menar jag att motorn i tidigt stadium efter uppstart trycker ut glykol genom locket på expansionskärlet? Har du tänkt på om det minskar glykol så du får fylla på under gång? Spridarhlysans nedre oring mot cylindrarna är en mycket tunn o-ring, vid varmgång kan denna nämligen gå sönder och börjar då läcka både komp och glykol. Du får då lika effekt med minskad cirkulation i toppen, och varmgång.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar. det konstiga är att jag inte har märkt att det minskar i expansionskärlet. Tror nog att jag får lämna in båten till en mekaniker. någon som har tips på bra mekaniker. tycker det verkar som många bara verkar kunna nyare motorer och byte av motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-04 vid 06:45 skrev isabella9107:

tack för svar. det konstiga är att jag inte har märkt att det minskar i expansionskärlet. Tror nog att jag får lämna in båten till en mekaniker. någon som har tips på bra mekaniker. tycker det verkar som många bara verkar kunna nyare motorer och byte av motorer. 

Hur har det gått för dig med motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...