Dieselmotorn 3 Posted January 31 Har fått ett dieselläckage på bränslepumpen vid pilen på första bilden(egentligen vid nästa rör men jag har som synes lossat på den muttern) men när jag synar kontaktytorna ser jag inga sprickor eller andra skador. Muttern ifråga var ordentligt åtdragen men det läckte ganska rejält så att det droppade konstant under körning, någon som har en susning om varför det läckte? Muttrarna på bilden sitter på bränslepumpen och rören går vidare till spridarna. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 572 Posted January 31 Vild gissning: Den koniska tätningen i muttern är ojämn/slut, även på rörets kona. Hur ser hela röret ut? 4 Share this post Link to post Share on other sites
LuminaL 85 Posted February 1 Slitage i anläggnings ytan på konan. Inget konstigt. Det blir så över tid. Brukar vara en adapter / nippel (Pumpen) som går att byta och röret är bara att byta ut. Måste inte vara original. Viktigt att det är rör då det är högt tryck mellan pump och spridare. Hydraulik firmor brukar kunna göra rören utan problem om du tar med dem. Får böjas på plats på motorn så det ser bra ut samt sitter fast så det inte vibrerar vilket snabbt kan få röret att gå av. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 687 Posted February 1 Är du säker på att det är den skarven som läcker? På min motor sitter delen under gängad i pumpen och tätad med en o-ring som torkar och börjar läcka efter ett antal år. Har varit med om det på flera motorer. Om det läcker mycket kan det vara svårt att se då dieseln snabbt kryper iväg. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Dieselmotorn 3 Posted February 1 (edited) Tack för riktigt bra inlägg, nu vet jag hur jag ska gå vidare, vi har en bra firma i stan som kan tillverka ett nytt rör med ny kona. Hade varit enklare om jag bara hade behövt byta en o-ring men ja, det är i skarven vid pilen som det läcker, rören ser bra ut. Motorn är från 1979 så inte så konstigt att det blir slitage så klart, trodde dock att den här delarna inte rörde på sig men vibrationer blir det ju alltid förstås, även om man oftast kör på låga varv. Var sugen på att skruva loss en annan av muttrarna för att jämföra men en gammal devis är att inte skruva på sådant som funkar så jag får väl följa den. Rascal: om jag skulle behöva byta o-ringen vid annat tillfälle, behöver jag ett specialverktyg då? Gissar på att man inte ska ge sig på den "taggiga" ringen med en polygrip? Edited February 1 by Dieselmotorn Tillägg Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 687 Posted February 1 30 minuter sedan skrev Dieselmotorn: Tack för riktigt bra inlägg, nu vet jag hur jag ska gå vidare, vi har en bra firma i stan som kan tillverka ett nytt rör med ny kona. Hade varit enklare om jag bara hade behövt byta en o-ring men ja, det är i skarven vid pilen som det läcker, rören ser bra ut. Motorn är från 1979 så inte så konstigt att det blir slitage så klart, trodde dock att den här delarna inte rörde på sig men vibrationer blir det ju alltid förstås, även om man oftast kör på låga varv. Var sugen på att skruva loss en annan av muttrarna för att jämföra men en gammal devis är att inte skruva på sådant som funkar så jag får väl följa den. Rascal: om jag skulle behöva byta o-ringen vid annat tillfälle, behöver jag ett specialverktyg då? Gissar på att man inte ska ge sig på den "taggiga" ringen med en polygrip? På min motor är den taggiga delen mutterformad, men en bra polygrip eller smalkäftad rörtång borde göra jobbet. 1 Share this post Link to post Share on other sites
NW355 58 Posted February 2 Brukar använda koniska kopparbrickor , (som används flitigt i kylbranschen ) på Volvo:s dieslar . Passar i muttern och tätar utmärkt mot pumpnippeln eller mot spridaren. Bara ett billigare och mindre krångligt förslag. Konorna i stålrören blir slitna efter allt för många luftningar. 2 1 Share this post Link to post Share on other sites
Dieselmotorn 3 Posted February 3 Bästa tipset någonsin! Vilken kunskap det finns här, skulle till en firma i em för att lämna in röret/konan men ditt tipps är ju super! Ännu bättre är att då kan man köpa på sig några stycken och lösa enkelt lösa ev framtida läckage till sjöss. Var inte så roligt i somras att gå hem i 10h med en läckande diesel, tur i oturen så gick det att samla upp det mesta och tömma var 20min men ett riktigt slabbgöra. Värt att notera är att jag har haft motorn sen mitten av 80-talet och bara luftat två ggr så det slits tydligen ändå i dessa ytor. Tack än en gång N29Coupe! Share this post Link to post Share on other sites
Dieselmotorn 3 Posted February 3 19 timmar sedan skrev N29Coupe: Brukar använda koniska kopparbrickor , (som används flitigt i kylbranschen ) på Volvo:s dieslar . Passar i muttern och tätar utmärkt mot pumpnippeln eller mot spridaren. Bara ett billigare och mindre krångligt förslag. Konorna i stålrören blir slitna efter allt för många luftningar. Har varit runt i stan(Kalmar) till olika firmor och efter olika tips idag men tyvärr inte fått napp gällande den koniska kopparbrickan du tipsade om. Hittade däremot den här på nätet: https://kruff.se/allt-for-kyla/installationsmaterial/kopplingar-muttrar/packningar/packning-stympad-konisk-1-4-sae-koppar-20st/ tror du att dessa kan passa? Bifogar bild med mått som är tagna med plastlinjal, hittade inte skjutmåttet Share this post Link to post Share on other sites
NW355 58 Posted February 4 Tack för ett vänligt svar , min intuition är att hjälpa andra här på MG. Jag har meckat motorer i 40 år privat och inom industrin jobbar jag med special turbiner och kompressorer. I båtar meckas det mestadels med Volvo:s dieslar i 3 , 4 och 6 serierna. Du får tag på brickorna på Kylma, Refrico, Kyldelar, Dahlkyl(Dahl med kylavdelning), Ahlsellkyl(Ahlsell med kylavdelning). För att vara tekniskt korrekt så benämns brickan som en "tätningsring till 1/4" flare koppling". Har ingen konisk bricka hemma just nu men på jobbet och i båten, men antar att 1/4" ska passa. Är den för stor i yttermåttet så går den att fila ner så att den passar i muttern, huvudsaken är att det inre måttet inte stryper diesel tillförseln. Köp på dig ett par stycken och lägg i båten, billig försäkring i framtiden (om dom tätar). 2 1 Share this post Link to post Share on other sites
Dieselmotorn 3 Posted February 5 16 timmar sedan skrev N29Coupe: Tack för ett vänligt svar , min intuition är att hjälpa andra här på MG. Jag har meckat motorer i 40 år privat och inom industrin jobbar jag med special turbiner och kompressorer. I båtar meckas det mestadels med Volvo:s dieslar i 3 , 4 och 6 serierna. Du får tag på brickorna på Kylma, Refrico, Kyldelar, Dahlkyl(Dahl med kylavdelning), Ahlsellkyl(Ahlsell med kylavdelning). För att vara tekniskt korrekt så benämns brickan som en "tätningsring till 1/4" flare koppling". Har ingen konisk bricka hemma just nu men på jobbet och i båten, men antar att 1/4" ska passa. Är den för stor i yttermåttet så går den att fila ner så att den passar i muttern, huvudsaken är att det inre måttet inte stryper diesel tillförseln. Köp på dig ett par stycken och lägg i båten, billig försäkring i framtiden (om dom tätar). Det finns få saker som imponerar på mig som människor med en lång och gedigen kunskap om något men som heller inte slår sig för bröstet utan delar med sig av osminkade fakta. Motorn har suttit i båten(fritidsombyggd räktrålare från Norge) sen början av 80-talet och hade suttit i en krockskadad ford transit telebil men konverterades till båtmotor. Jag har bara behövt byta vattenpump för ca 15år sedan och i övrigt har den gått som en klocka, därav min ringa erfarenhet av själva dieselmekandet. Tack än en gång för oslagbara tips och engagemang! 3 Share this post Link to post Share on other sites
NW355 58 Posted February 7 För info om tätningsringen Yttermått 9,5 mm Innermått (hålet) 5 mm Som en nostalgiker så är det skönt att höra att en så gammal maskin går så bra och blir väl omhändertagen. Lycka till ifrån södra Sverige 1 Share this post Link to post Share on other sites