Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

AGM-batterier, lite luriga?

Rekommendera Poster

Jag har upplevt att AGM-batterier, tvärt emot vad som brukar hävdas, faktiskt kan ta slut snabbare än traditionella "våta" batterier.

Har t.ex nu ett 95 Ah AGM som är 2 år gammalt. Det går snabbt att ladda upp till fullt (över 12,8 V) men sedan verkar det inte orka hålla laddningen speciellt länge. Med 0,2 A påkopplad förbrukning är batteriet nere på under 12,5 V efter ett dygn. Det känns ungefär som 95 Ah-batteriet bara är på 50 Ah?

Jag har jämfört med ett vanligt vått 95 Ah batteri som då tar minst dubbelt så lång tid att fulladda med samma lilla C-tek-laddare(som har AGM-läge samt Normal-läge) men som sedan håller spänningen betydligt längre med samma inkopplade 0,2 A förbrukare.

Jag har varit med om liknande fenomen tidigare just med AGM-batterier. Finns det någon hake med dessa batterier?

 

Jag är ganska okunning på det här med batterier men läser ofta hur bra AGM-batterier är jämfört med den vanliga typen trots att priset ibland är det dubbla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missat en väsentlig sak i ditt tänk: De spänningar som man ofta ser angivna som motsvarar laddstatus på ett bly/syrabatteri är när det varit i vila under lång tid. Minst 6-8h men helst ett dygn. Med last eller laddning kan du nästan inte dra någon slutsats alls om laddtillståndet (om det inte ligger på extremt låg spänning, förstås).

 

12 minuter sedan skrev Mambo:

Det går snabbt att ladda upp till fullt (över 12,8 V)

Man laddar inte tills batteriet når över 12,8V. Man laddar med en konstant spänning som är ordentligt över denna spänning (typiskt 13,8-14,4V) och när batteriet inte längre slukar någon ström längre så är det fulladdat.

 

12 minuter sedan skrev Mambo:

Med 0,2 A påkopplad förbrukning är batteriet nere på under 12,5 V efter ett dygn. Det känns ungefär som 95 Ah-batteriet bara är på 50 Ah?

Med last (ok, 0,2A är inte så mycket men ändå) så sjunker spänningen snabbt ner till någonstans däromkring, vilket är helt normalt. Ibland ännu lägre om lasten är stor. Varför tycker du det är som ett 50Ah-batteri ?  0,2A x 24h ger bara knappt 5Ah i urladdning.

 

AGM-batterier är inte "lurigare" än andra bly/syra, snarare snällare och bättre tycker jag, Men man måste ladda på rätt sätt och med rätt högstaspänning. Och framförallt tills batteriet tycker det är fullt, vilket inte går på en timme utan brukar ta ett dygn eller så.

 

Men sedan skall man ju inte utesluta att du verkligen har fel på AGM-batteriet, dvs att det är "slut". En del "smarta" laddare är ganska duktiga på att ha sönder batterier i förtid, ju smartare de är desto sämre är det oftast för batteriernas livslängd. CTEK är väl ingen höjdare på den punkten....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört en del negativt om C-tek. 

I mitt fall anser C-tek laddaren(indikeringslampan lyser att den gått i läger underhåll/stand-by) att AGM-batteriet är fulladdat. Efter ett dygn utan inkopplad belastning visar voltmätaren ca 12,7 V vilket borde innebära att batteriet mår hyggligt bra (eller?). Kan det bero på att C-teken inte krämar in tillräckligt med ström i batteriet utan nöjer sig med att låta det bli typ halvladdat?

 

Om jag jämför med mitt 95Ah blå-syra -batteri som då tar nästan dubbelt så lång tid att ladda upp med samma laddare (inställd för blå-syra) men sedan går blå-syra-batteriets spänning ned mycket långsammare mot 12,5 V.

Jag är benägen att hålla med om att mitt AGM-batteri nog håller på att dö i förtid. Även fast det aldrig djupurladdats utan snarare fått regelbunden laddning av C-tek.

 

Hur är det, kräver AGM-batterierna en lite högre laddspänning än vanliga blå-syra?

Redigerad av Mambo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mambo:

Hur är det, kräver AGM-batterierna en lite högre laddspänning än vanliga blå-syra?

Nej, de kräver det inte. Däremot skiljer gasningsspänningen, alltså max spänning de tål innan batteriet börjar gasa lite mellan AGM och vanliga våta bly/syra. Men denna spänning är också temperaturberoende och varierar alltså inom samma batterityp.

 

Jag skrev att de inte kräver exakt si och så laddspänning. Ett bly/syrabatteri oavsett typ (som även AGM alltså är, fast där är syran bunden) blir fulladdat även med en maxspänning en bit under gasningsspänningen (t ex 14,0V), men det kommer ta något längre tid. Å andra sidan mår batteriet mycket bättre av det och lär hålla längre.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit bra på att göra slut på AGM-batterier utan att direkt förstå varför. Jag har dock några välgrundade teorier. Jag har ett Ctek Smartpass/D250-system. Det finns mycket att läsa om det här system på forumet. Systemet har sina för och nackdelar. Om man använder det fel så kan de köra slut på AGM-batterier.

Om jag skall fatta mig kort så är detta mina fel orsaker.

  • Startbatteriet har tappat max startström(CCA) för att jag inte har underhållsladdat den tillräckligt under vintern. Det har funnit små laster som har dragit ur batterierna som jag inte kände till. Jag borde ha kopplat bort alla polskorna. 
  • Jag laddade troligen sönder två servicebatterier på grund av den udda användning av Ctek-systemet. Jag lät solpanelerna ladda startbatteriet och hade Ctek DC/DC-omvandlaren inställd på AGM. Detta ledde till D250 startade upp laddning av service batterierna med hög spänning med jämna mellanrum, som om motorn startade. Vi låga temperaturer låg laddspänningen på 15.1V. Detta i kombination med att jag hade kylskåpet på som gjorde att servicebatterieran aldrig fulla, vilket också sliter, enligt vissa.


Efter lite konsulting av Cetek fick jag tipset att inte köra AGM-spänning, 14.7V för ofta då de gasar ut batterierna.

  • Nu har jag den på en knapp och kör mest med 14.4V. 14.7 använder jag bara när jag skall ladda under semestern när jag flyttar mig med motor.
  • Solpanelerna har jag enbart på servicebatterierna.
  • Inget kylskåp på när jag inte använder båten.
  • På vintern har jag en genomskinligt kapell som gör att solpanelerna laddar servicebanken och de i sin tur laddar startbatteriet. 

Jag har  kör detta i ett år och nu verkar inte batterierna bli sämre nar jag mäter upp dem med en batterianalysor.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Jag har varit bra på att göra slut på AGM-batterier utan att direkt förstå varför. Jag har dock några välgrundade teorier. Jag har ett Ctek Smartpass/D250-system. Det finns mycket att läsa om det här system på forumet. Systemet har sina för och nackdelar. Om man använder det fel så kan de köra slut på AGM-batterier.

- - -

För drygt 10 år sedan designade jag laddprylar till min båt. Valet stod mellan Ctek och Sterling. Försäljarna sa Ctek och installationsfirmorna sa Sterling.

 

Jag valde Sterling AltB-burken och så blev det en Epever Tracer till solcellerna. Mina AGM har använts 10 säsonger med kylboxen konstant påslagen från maj till oktober. 3 st 100Ah AGM sitter i en enbankslösning med lågspänningsskydd (som aldrig har aktiverats). Jag läste på noga om laddspänningar mm och ställde in prylarna vid installationen och har sedan inte behövt röra dem. Sterling har flera olika AGM-varianter att välja på så det gäller att läsa databladet för de aktuella batteriernas laddspänning (det gäller förvisso för alla laddare..).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack, dödade mina nya AGM batterier på ett 1 år!

 

Går att läsa här om orsaken:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Jo tack, dödade mina nya AGM batterier på ett 1 år!

 

Går att läsa här om orsaken:

 

Vi har all våra bekännelser. Jag har att jag också har "biktat" mig i den tråden. Det låter som att överspänning är en gemensam nämnare. 
I mitt nästa liv blir det en mer ställbar nätladdare från Victron.

Cetek-prylarna är jag dock rätt förtjusta i. De har en snygg båtmässig förpackning med rejäla polskruvar, trevliga funktioner som extra kraft från servicebanken när startbatteriet börjar svikta. 

Jag hoppas att det kommer en modernare ställbar version i framtiden likt Victron. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Anuba, det låter som en vettig förklaring. Att laddaren överladdar och efter ett antal sådan laddningar så tar batterierna slut. 

Jag fick uppfattning att ju oftare jag laddade med C-tek-laddaren desto sämre blev de relativt nya AGM-batterierna. Min laddare stod ställd i AGM-läger så den drog väl på ordentligt med spänning varje gång jag laddade.

I princip borde man kunna råka ut för samma problem även med vanliga blå-syra-batterier (då laddaren står i Normal-batteri-läge, inte AGM) för även då drar väl laddaren på med hög spänning i början, dock kanhända lägre än i AGM-läge?

Nu kan jag tänka mig att detta inte bara är ett C-tek problem utan andra fabrikat som jobbar på samma sätt borde ställa till med samma problem. Någon som vet ifall det finns smarta laddare som är ännu smartare än C-tek, kanske så smarta att de inser att de inte ska knäcka batteriet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mambo:

Ja, Anuba, det låter som en vettig förklaring. Att laddaren överladdar och efter ett antal sådan laddningar så tar batterierna slut. 

Jag fick uppfattning att ju oftare jag laddade med C-tek-laddaren desto sämre blev de relativt nya AGM-batterierna. Min laddare stod ställd i AGM-läger så den drog väl på ordentligt med spänning varje gång jag laddade.

I princip borde man kunna råka ut för samma problem även med vanliga blå-syra-batterier (då laddaren står i Normal-batteri-läge, inte AGM) för även då drar väl laddaren på med hög spänning i början, dock kanhända lägre än i AGM-läge?

Nu kan jag tänka mig att detta inte bara är ett C-tek problem utan andra fabrikat som jobbar på samma sätt borde ställa till med samma problem. Någon som vet ifall det finns smarta laddare som är ännu smartare än C-tek, kanske så smarta att de inser att de inte ska knäcka batteriet? 

Självklart finns det det, Victrons laddare (som jag numera har) kan du göra manuella inställningar. Krävs dock BT och via telefon. Laddar bara med 14 volt som mest nu. Även via solcellsregulator. 

 

Bara att tanka ner appen och leka i demo på alla deras produkter så ser man vad man kan göra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-24 vid 15:51 skrev Mambo:

Ja, Anuba, det låter som en vettig förklaring. Att laddaren överladdar och efter ett antal sådan laddningar så tar batterierna slut. 

Jag fick uppfattning att ju oftare jag laddade med C-tek-laddaren desto sämre blev de relativt nya AGM-batterierna. Min laddare

Man kan bekräfta det som nämns på forumet att varje omstart av tre-stegs laddprocessen sliter på batteriet. i mitt fall startade Cetek-laddaren om flera gånger i timmen. Varje gång startbatteriet passerade 13.1V.

Nackdelen med ett AGM-batteri är att det inte går att fylla på elektrolyten om man gasar ur batteriet för mycket. 

 

I den här länken skriver Victron,
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf

De beskriver senare i texten att Victrons fyrstegsmotod skulle lösa det här problemet. Så det blir nog en Victron nätladdare på sikt.

Jag skulle jag gärna se en DCDC-omvandlarladdare från Victron, vilket jag inte har hittat än.

Från Victron:

image.png.710757f4d2f8e1486d7a4510637c4776.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag en annan text från Victron som beskriver att det är mer skadligt att inte fulladda batterierna mellan djupurladdningar. Detta betyder att det kan slita på batterierna om man låter kylskåpet vara på och att solpanelerna inte hinner ladda upp batterierna under dagen.  Det är nog inte helt en ovanligt situation. 

Victron vill då att men använder sin Battery Life-funktion.

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-SmartSolar-charge-controller-MPPT-75-10,-75-15,-100-15,-100-20_48V-SE.pdf

image.png.168b9d5138ec7479003ef7dc61057aae.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev anuba:

Här hittade jag en annan text från Victron som beskriver att det är mer skadligt att inte fulladda batterierna mellan djupurladdningar.

Nej det är egentligen inte det som texten säger, dvs att det skulle vara skadligt att inte fulladda batterierna mellan laddningarna.

 

Det texten säger är att varna för om man har så dålig energikalkyl att batteriet hela tiden pendlar från halvtaskigt ner till urladdat. Dvs hela tiden ligger på den undre halvan av sin kapacitet. Det är av samma orsaker som att man bara bör ladda ur batteriet till 50%, vilket däremot de flesta säkert hört.

 

Men detta som Victron skriver (och som alltså lätt feltolkas) har fått myten att uppstå att det rent av är skadligt för batteriet "om solpanelerna inte lyckas ladda upp batterierna helt på bara en dag". Hittar inte den tråden nu, men det var precis så en forumdeltagare tolkat det. Vilket alltså är fel. Det kan få ta (nästan) hur lång tid som helst.

 

Det skadliga är som sagt om batteriet tillbringar en ansenlig del av sin drifttid varandes under 50% laddat. Då sker nedbrytningsprocesserna snabbare.

 

Men det är ju inget nytt 😉

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

De beskriver senare i texten att Victrons fyrstegsmotod skulle lösa det här problemet. Så det blir nog en Victron nätladdare på sikt.

Nja, Victron är bra på mycket, men främst för att man kan ställa om och stänga av många smarta moder. I default är även Victron ofta "översmarta" eftersom även de drar fel slutsatser då det inte bara är ett batteri som drar strömmen.

 

Ta t ex bort "Battery Refresh"-fasen, då den innebär höga spänningspulser. Ställ ner maxspänningen i Bulk o.s.v.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag skulle jag gärna se en DCDC-omvandlarladdare från Victron, vilket jag inte har hittat än.

Deras Phoenix Smart Charger går iaf att ställa om från laddar-läge till power-supply läge där man kan ställa spänningen precis som man vill. Det är vad jag förstår samma funktion som en DC-DC.

Testa att ladda ner appen VictronConnect så kan du välja Demo-library och se vad olika Victron-laddare kan ställas in på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag skulle jag gärna se en DCDC-omvandlarladdare från Victron, vilket jag inte har hittat än.

Finns massor, bifogar en som går att ställa in hur du vill, bara du köper en med BT.

Input 8-17V

Output 10-15V

 

Använder just denna för bogpropeller batteriet.

b993da12-2cb2-4d7d-b79d-ab1922764a77_large.png

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Deras Phoenix Smart Charger går iaf att ställa om från laddar-läge till power-supply läge där man kan ställa spänningen precis som man vill. Det är vad jag förstår samma funktion som en DC-DC.

Testa att ladda ner appen VictronConnect så kan du välja Demo-library och se vad olika Victron-laddare kan ställas in på.

Min Victron Blue Smart Charger IP67 230V, 12 V, 25 A har även detta läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev patrikflink:

Finns massor, bifogar en som går att ställa in hur du vill, bara du köper en med BT.

Input 8-17V

Output 10-15V

 

Använder just denna för bogpropeller batteriet.

Den den ser lovande ut men är bara en delmängd av Cteks Smartpass/D250SE. Den är nog smidig för enskilda batterier för bogisar och ankarspel.

Cetek har,

  • Starthjälp av servicebanken om startbatteriet är svagt. 
  • Underhållsladdning av startbatteriet när servicebanken är full.
  • Snygga polskruvar för kabelskor. Victrons Phoenix skruvplintar med elförzinkade skruvar känns inte båtmässigt. Jag har dock sätt något väderskydd.
  • Förbikoppling av DCDC-omvandlaren för direkt laddning från generatorn.
  • Jag nämner inte solpanelsregulatorn och lastvakt då den lätt kan ersättas med en fristående burkar. 

Allt detta går kanske att bygga på Victrons DCDC-omvandlare men det är inget jag har orkat titta på än.

Jag kommer att titta en ny lösning när det blir dags att byta till LiFePo-batterier. Det dröjer förhoppningsvis några år till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...