Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sanguiness

Laddare med landström - tips?

Rekommendera Poster

Finns det batteriladdare som även kan konverteras till landström? Som man kan ha permanent i båten? Batteriet sitter i aktern vid motorn och det är även så jag förtöjer båten. Så hade passat perfekt att dra sladd ditt när man ligger i hamn.

 

har ni isåfall tips på någon bra laddare?

 

Eftersom jag saknar en vanlig batteriladdare tänkte jag slå två flugor i en smäll.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Sanguiness:

Finns det batteriladdare som även kan konverteras till landström?

Jag funderar på vad du menar, men kommer inte på det.

 

Generellt är det dåligt för batterier att alltid ligga på laddning verkar det som. Om man läser på husbilsforum har "alla" problem med sina batterier och de står ju ofta inkopplade på el på någon camping.

 

Jag vet, det borde inte vara så, men verkligheten indikerar att det är så.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår det. 
 

Skulle vilja ha en laddare till båten så jag kan ladda med en enkel kabel när båten är uppe och när jag ligger i hamn. Gärna att laddaren fästes i båten permanent. Men verkar finnas rätt litet utbud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sanguiness:

Finns det batteriladdare som även kan konverteras till landström? Som man kan ha permanent i båten? Batteriet sitter i aktern vid motorn och det är även så jag förtöjer båten. Så hade passat perfekt att dra sladd ditt när man ligger i hamn.

 

har ni isåfall tips på någon bra laddare?

 

Eftersom jag saknar en vanlig batteriladdare tänkte jag slå två flugor i en smäll.

Det är nog sällsynt att batteriladdare - även för installation i båt - saknar sladd med en vanlig 240V stickkontakt i änden.

Skillnaden mellan modeller för installation och "lösa" batteriladdare är snarare 12V-anslutningen.

 

"Lösa" batteriladdare har ofta klämmor som ansluts till batteriet. En del har en kontakt på kabeln mellan laddare och batteriklämmor. Då brukar det även finnas att som tillbehör (om det inte ingår) köpa en bit kabel med kompatibel kontakt och kabelskor som kan permanentanslutas till batteriet.

 

Ett fabrikat som på en del modeller har det utförandet är CTEK. De finns med olika amperestyrka på laddningen. CTEK är dessutom hyfsat vattentätade vilket kan vara en fördel om den inte är permanent installerad på en skyddad plats i båten.

 

Du hittar dem i båttillbehörsbutiker, Claes Olsson, biltillbehörsbutiker mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex kan du skaffa en vanlig, lös, laddare, men ansluta polklämmorna permanent till batteripolerna. Sen kan du ha en lämplig landströmskabel som du rullar ut, ansluter på bryggan, och som ger dig ett löst uttag inne i båten som du kan koppla in laddaren i. Bara du har ett sätt att få in kabeln till båtens innerutrymmen utan att behöva lämna en lucka öppen, med tanke på regn, djur och nyfikna människor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tex den här:

https://www.seasea.se/båtel/batteriladdare/laddare-blue-smart-ip65-15a

Den kan du montera kontakterna på batteriet permanent och vid behov koppla in laddaren via snabbkontakten.

Gillar dessa laddare som man kan ställa in laddspänningen själv på via appen. Och för deras ”Storage-läge” som inte dödar batterierna i förtid vilket andra laddare kan göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De

5 minuter sedan skrev ChristerN:

Tex den här:

https://www.seasea.se/båtel/batteriladdare/laddare-blue-smart-ip65-15a

Den kan du montera kontakterna på batteriet permanent och vid behov koppla in laddaren via snabbkontakten.

Gillar dessa laddare som man kan ställa in laddspänningen själv på via appen. Och för deras ”Storage-läge” som inte dödar batterierna i förtid vilket andra laddare kan göra.

Håller helt med. Jag vill minnas att jag beskrev i en annan tråd hur man i bluetooth-appen kan reglera ner max laddspänning på dessa så att batterierna inte överladdas när man har ett kontinuerligt strömuttag, vilket är vanligt med t.ex. CTEK-laddare. 

 

Nackdelen är att det tar längre tid att ladda ett urladdat batteri, men hamnar man i den situationen kan man i appen tillfälligt öka laddspänningen och sedan ändra tillbaka igen.

  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kombinerad laddare och landströmscentral från Dolphin som bara ligger och tar plats.  Bytte ut den när jag satte bytte till Li-batterier för några år sedan.  Säljer den gärna billigt om det är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Tex den här:

https://www.seasea.se/båtel/batteriladdare/laddare-blue-smart-ip65-15a

Den kan du montera kontakterna på batteriet permanent och vid behov koppla in laddaren via snabbkontakten.

Gillar dessa laddare som man kan ställa in laddspänningen själv på via appen. Och för deras ”Storage-läge” som inte dödar batterierna i förtid vilket andra laddare kan göra.

Tack Christer! Det här är precis vad jag söker. Får bli en sådan eller likvärdig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev davidi:

Jag har en kombinerad laddare och landströmscentral från Dolphin som bara ligger och tar plats.  Bytte ut den när jag satte bytte till Li-batterier för några år sedan.  Säljer den gärna billigt om det är intressant.

Kan absolut vara intressant,. Ser gärna en bild eller lite mer info 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...