Jump to content
Friday 03 February 2023
DanielMalmgren

Vintertorr båt - delsäsongsrapport

Recommended Posts

Jag har några gånger i detta forum evangeliserat för min modell av övervintring, att helt enkelt täta båten och så köra med en elektrisk luftavfuktare, har själv en Woods MRD10. Har kört detta några år med mycket goda resultat, allt är torrt och fräscht frampå vårkanten, hade annars tidigare problem med mögel varje år. Tänkte dock i år hålla lite mer koll på hur mycket el detta faktiskt förbrukar, här kommer en första delsäsongsrapport 🙂

 

Resultatet hittills är följande:

bild.png.3af9731defe7388414e855a58e486979.png

 

Det ni ser är alltså relativ luftfuktighet i procent och total energiförbrukning i kWh. Om man bortser ifrån den första branta stigningen (vilken dels beror på att det förstås drar mer att initialt fukta ur båten, dels på att jag kört lite dammsugare samt sticksåg i båten under denna period) så är förbrukningen i runda slängar 25 kWh per månad. Detta inkluderar även en CTek MXS 7.0 som håller batterierna fräscha. Jag måste erkänna att jag hade hoppats på mindre, med dagens elpriser blir det nog lite för många hundralappar över vintern.

 

(ytterligare noteringar är att fuktvärdena är helt fel första veckan då jag inte satte ut den i båten förrän för sent, så det ni ser första veckan är hur torrt det är i mitt förråd. Den 27 oktober ser ni även att jag justerade ner luftavfuktaren ett snäpp vilket ger lite torrare luft men även något mer energiförbrukning)

 

Frågan är väl var denna fukt kommer in. Jag har inte jobbat stenhårt på att täta, men det är ju ändå ett tätt hamnkapell. Dock noterar jag att det droppar kondensvatten från presenningen ner på kapellet, antar att detta sugs in och blir till fukt där under. Tidigare år har jag även haft en presenning svept runt båten, struntade i detta i år men det kanske är en bra idé ändå. Vet inte heller hur stor skillnad det gör att hamnkapellet egentligen skulle behöva en omgång impregnering.

 

bild.png.d4e5024c7bd26e659f05a1b2f62fb7b4.png

 

Nästa steg nu är nog en regel i hemautomatiseringen som stryper strömmen till båten när elpriset är över en viss nivå, borde kunna spara några spänn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det verkar ju inte funka så värst bra. 75 procent luftfuktighet är ju skyhögt. Jag hade siktat på att ha under 40 procent som utgångspunkt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:

Jag hade siktat på att ha under 40 procent som utgångspunkt.

40 procent? Näää, det är ju experterna ganska överens om att mögeltillväxt i princip upphör helt under ca 70-75 procent, det är helt onödigt att ha det så extremt torrt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev DanielMalmgren:

40 procent? Näää, det är ju experterna ganska överens om att mögeltillväxt i princip upphör helt under ca 70-75 procent, det är helt onödigt att ha det så extremt torrt...

Mögel är en sak, även om de siffror jag sett ligger betydligt lägre än 75, men rost en annan. Där är det minst under 50 som gäller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev raol:

Mögel är en sak, även om de siffror jag sett ligger betydligt lägre än 75, men rost en annan. Där är det minst under 50 som gäller.

Haha... Ja, ska du ner i 40 procent så får du nog ta till helt andra metoder, men så torrt har jag inte ens inomhus så det låter verkligen helt absurt. Min luftavfuktare har jag använt i flera vintrar nu (även om detta är den första då jag faktiskt har mätt förbrukning och fukthalt) och har som sagt aldrig sett någon tillstymmelse till mögel (och inte rost heller). Däremot tidigare brukade jag pyssla med olika varianter av torrbollar, vägsalt i durkslag etc och fick alltid ägna timmar åt att gnugga svartmögel om vårarna. Så att denna metod funkar bra ser jag som bevisat, frågan är mer hur man får ner energiförbrukningen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev raol:

Men det verkar ju inte funka så värst bra. 75 procent luftfuktighet är ju skyhögt. 

Nä, det är det inte.

image.png.6830c71db9f3e3958ae2c300b8731a52.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

bild.png.3af9731defe7388414e855a58e486979.png

 

 

En vinter la jag in en temp-/fuktmätare (loggning var fjärde timme) i båten, med samma typ av täckställning som du, utan hamnkapell på (i Sthlm). Det var fuktigt många gånger.image.png.b5196ee48762b6c4f32ee2e3de2db262.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Kane:

En vinter la jag in en temp-/fuktmätare (loggning var fjärde timme) i båten, med samma typ av täckställning som du, utan hamnkapell på (i Sthlm). Det var fuktigt många gånger.image.png.b5196ee48762b6c4f32ee2e3de2db262.png

Hur såg det ut i båten efter den vintern? Den ligger ju hyfsat stadigt över 80% i perioder, då antar jag att risken för mögel är ganska stor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hur såg det ut i båten efter den vintern? Den ligger ju hyfsat stadigt över 80% i perioder, då antar jag att risken för mögel är ganska stor?

Såg absolut inga mögelspår.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Kane:

Nä, det är det inte.

image.png.6830c71db9f3e3958ae2c300b8731a52.png

Var och en får ju själv bilda sig en uppfattning. Men det jag sett säger betydligt lägre nivåer än så. Men funkar det så funkar det. 75 procent är, oavsett sammanhang, väldigt hög luftfuktighet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev raol:

75 procent är, oavsett sammanhang, väldigt hög luftfuktighet.

Som i augusti utomhus i Sverige typ.

image.png.cc5cb14cf89dbd2d3b9c860f0f65ca70.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det blir minusgrader blir det torrt och få kommer nog avfuktaren stå stilla långa perioder, så snittförbrukningen över en säsong bör bli lägre än du hittills mätt upp. Lika så fuktigheten. Men det beror såklart på var man bor.

 

75% är väl bra. Luftfuktigheten utomhus under vår-sommar-höst är ju (som Kane visade) många perioder betydligt högre och jag antar det inte är många som kör med avfuktare på sommaren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Boanjohan:

När det blir minusgrader blir det torrt och få kommer nog avfuktaren stå stilla långa perioder, så snittförbrukningen över en säsong bör bli lägre än du hittills mätt upp. Lika så fuktigheten.

Så enkel är inte verkligheten. Styrs avfuktaren på RF så kommer den vara igång året runt.

Här är alla mina mätpunkter när tempen var 0 eller kallare. RF på högre nivåer finns då också men under nollan växer inte mögel.

image.png.e93bd380e262b5d90c2d44fe56890afb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Boanjohan:

När det blir minusgrader blir det torrt och få kommer nog avfuktaren stå stilla långa perioder, så snittförbrukningen över en säsong bör bli lägre än du hittills mätt upp.

Ja, det är väl för tidigt att dra slutsatser helt enkelt antar jag. Men ändå intressant, jag hade nog mer en bild av att när det väl är uttorkat i båten skulle inte avfuktaren behöva gå så mycket mer sedan. Men det kanske kräver mer av en hermetisk tillslutning för att man ska kunna resonera så...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Kane:

Styrs avfuktaren på RF så kommer den vara igång året runt.

Nja, den har temperaturstyrning också. Tror den slutar köra redan vid fem plus. Så det är klart, större delen av vintern borde den väl hålla sig ganska lugn 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Kane:

Så enkel är inte verkligheten. Styrs avfuktaren på RF så kommer den vara igång året runt.

Här är alla mina mätpunkter när tempen var 0 eller kallare. RF på högre nivåer finns då också men under nollan växer inte mögel.

image.png.e93bd380e262b5d90c2d44fe56890afb.png

Jo, visserligen, men kall luft är torrare även om RF är hög. Kanske därför avfuktare stänger av vid viss temp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jo, visserligen, men kall luft är torrare även om RF är hög. Kanske därför avfuktare stänger av vid viss temp?

Nej, för annars isar de igen.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, det är väl för tidigt att dra slutsatser helt enkelt antar jag. Men ändå intressant, jag hade nog mer en bild av att när det väl är uttorkat i båten skulle inte avfuktaren behöva gå så mycket mer sedan. Men det kanske kräver mer av en hermetisk tillslutning för att man ska kunna resonera så...

Vi avfuktar cirka två veckor i samband med upptagning och det räcker gott och väl hela vintersäsongen. Båten är då stängd, Electroluxventilerna stängda och glipan i rufflukor tätade med en trasa.

 

Avfuktaren får gå intermitent dagtid på timer, dvs. 2 timmar drift och därefter 2 timmar avstängd mellan kl. 09 och 18. På natten blir det oftast så kallt att nästan inget annat händer än att elmätaren snurrar.

 

Däremot får en fläkt gå dygnet runt, bara fläkt, ingen värme.

Det man vill uppnå är att suga ur så mycket fukt som möjligt ur dynor, textilier, papper och trä och då är det bra att ha luftcirkulation.

 

Ibland är man ju vid båten och fixar något, så ett par hinkar med durkslag med sommarvägsalt håller undan ev. tillkommande fukt under resten av vintern.

 

Vi brukar ligga mellan 60 och 100 % RF under vintern

RF svänger ju mycket med temperaturen.

Vi brukar väl komma ner till drygt 50 % RF vid 10°C, dvs. ca 4 g vatten per m3 luft.

Vid 5°C ger 4 g/m3 70 % RF och vid 0°C 100 % RF.

Det är lönlöst att försöka hålla torrare än så.

 

När våren kommer och solen värmer igen så blir båten snustorr, relativt sett, när temperaturen går upp mot 15-20°C och RF blir 30 - 40 %.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man hålla nere fuktigheten i en båt via avfuktare, kemisk eller elektrisk, så gäller det att tejpa igen ALLA luftöppningar i  ruffen och stuvfack i luftförbindelse med ruffen. Det gäller luckor med "gälar", ventilatorer av alla slag (även för stuvfacken) osv. Gör man detta rätt och sätter in typ en "torrbollshink" per koj i ruffen så klarar man sig utan elförbrukning med fukthalt under nivån som medger mögel. Ruffluckornas kanter behöver man normalt inte tejpa, och då kan man ju öppna, gå in och stänga igen när man besöker båten. Den måttliga mängd fuktigare luft som slinker in då orkar några "torrbollshinkar" sluka.

En "torrbollshink" är en plasthink med ett durkslag ovanpå, i vilket man häller ett - två kilo "sommarvägsalt (kalciumklorid).  Angivelsen "per koj" är bara som ett mått på ruffens storlek.

Kalciumklorid är billigt, och kostrar inte mer än några tior per vinter.......

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Jo, visserligen, men kall luft är torrare även om RF är hög. Kanske därför avfuktare stänger av vid viss temp?

Njae, kall luft innehåller mindre mängd vatten, men RF är ju det som visar hur torr luften är.

 

Man kan säga att RF visar hur fuktig omgivningen upplever att luften är, tex. hur bra luften är på att torka upp dynorna i båten eller hur lätt fukten fälls ut som kondens på kalla ytor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Seawolf:

Kalciumklorid är billigt, och kostrar inte mer än några tior per vinter.......

Vi köpte 25 kg för 125:- kronor för 12 år sedan och den räcker nog ett par tre år till.

 

11 minuter sedan skrev Seawolf:

Ska man hålla nere fuktigheten i en båt via avfuktare, kemisk eller elektrisk, så gäller det att tejpa igen ALLA luftöppningar i  ruffen och stuvfack i luftförbindelse med ruffen. Det gäller luckor med "gälar", ventilatorer av alla slag (även för stuvfacken) osv. Gör man detta rätt och sätter in typ en "torrbollshink" per koj i ruffen så klarar man sig utan elförbrukning med fukthalt under nivån som medger mögel.

Vi har använt båda metoderna, men upplever att om man ska lämna allt kvar i båten över vintern så måste man köra elekriskt vid upptagning för att driva ut fukten fort nog.

 

I år kändes det lite sådär med elektrisk avfuktare när alla måste hjälpas åt att spara för att gaslagren i Europa ska bli fyllda och räcka hela vintern, men det fick ändå bli 15 kWh till avfuktning. I gengäld har vi givit bort i stort sett all friluftsutrustning till Ukraina. Underställ, yllesockor, handvärmare, spritkök, sovsäckar, varma jackor och rockar. Kanske borde vi skickat det till Tyskland istället. 😁

 

Med tömd båt finns ingen som helst anledning att använda någon elektrisk avfuktare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Mackey:

Njae, kall luft innehåller mindre mängd vatten, men RF är ju det som visar hur torr luften är.

Hmm, man kan se det på många sätt och beror på vad man menar med torr luft. 
Om +20 grader varm luft innehåller ca 18 gram vatten per kubikmeter och -10 grader kall luft innehåller ca 3 gram vatten per kubikmeter så ser jag det som att den kalla luften de facto är torrare även om de i detta exempel har samma RF (ca100%).

Men nu hamnade vi lite från ämnet känns det som🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Boanjohan:

Hmm, man kan se det på många sätt och beror på vad man menar med torr luft. 
Om +20 grader varm luft innehåller ca 18 gram vatten per kubikmeter och -10 grader kall luft innehåller ca 3 gram vatten per kubikmeter så ser jag det som att den kalla luften de facto är torrare även om de i detta exempel har samma RF (ca100%).

Men nu hamnade vi lite från ämnet känns det som🙂

Nej, jag tycker inte att det avviker från ämnet att öka förståelsen för hur fukt i luft fungerar.

 

Ditt exempel visar ju just hur relativ fuktighet fungerar. Kall luft med lite vatten i upplevs av omgivningen på samma vis som varmare luft med sex gånger så mycket vatten i.

Även om luften med 18 g vatten innehåller mera vatten än den kallare lufte  med 3 g vatten i så har de liknande egenskaper på omgivningen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med Seawolf och Mackey här. Ska man fukta av båten ska man börja med att se till att den är tät. Att köra med avfuktare med (bevisligen) otät båt den här vintern är inte bara att elda för kråkorna, man gör även Kreml en tjänst och det kan man väl gott låta bli. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Mackey:

Vi köpte 25 kg för 125:- kronor för 12 år sedan och den räcker nog ett par tre år till.

 

Vi har använt båda metoderna, men upplever att om man ska lämna allt kvar i båten över vintern så måste man köra elekriskt vid upptagning för att driva ut fukten fort nog.

 

I år kändes det lite sådär med elektrisk avfuktare när alla måste hjälpas åt att spara för att gaslagren i Europa ska bli fyllda och räcka hela vintern, men det fick ändå bli 15 kWh till avfuktning. I gengäld har vi givit bort i stort sett all friluftsutrustning till Ukraina. Underställ, yllesockor, handvärmare, spritkök, sovsäckar, varma jackor och rockar. Kanske borde vi skickat det till Tyskland istället. 😁

 

Med tömd båt finns ingen som helst anledning att använda någon elektrisk avfuktare.

Om du bara har använt en eller två torrbollshinkar och har en förbrukning på sådär 1 1/2 kg per år, så är det alldeles för lite för att inte behöva starta med elektrisk avfuktare. 
Jag hade 5 durkslagshinkar med minst  ett kilo kalciumklorid i varje, och jag lämnade dynor på högkant samt alla segel och annan textil kvar i båten. Inget mögel eller annat oknytt under femton år. Men det skall sägas att sommarbåtplatserna jag hade då innebar att båten var torr invändigt vid upptagningarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev adeseaso:

Att köra med avfuktare med (bevisligen) otät båt den här vintern är inte bara att elda för kråkorna, man gör även Kreml en tjänst och det kan man väl gott låta bli.

Jepp, håller med. Vet dock inte riktigt hur jag ska få det tätare. Har inga ventiler eller så. Däremot sitter ju själva kapellet bara med enkla (kallas de norska?) knappar längs kanten vilket förstås inte blir helt tätt. Vet inte hur stor skillnad det skulle göra om jag drar ett varv gaffatejp längs kanten. Samt då alltså att frågan är hur stor skillnad det skulle göra med ett lager impregnering på kapellet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jepp, håller med. Vet dock inte riktigt hur jag ska få det tätare. Har inga ventiler eller så. Däremot sitter ju själva kapellet bara med enkla (kallas de norska?) knappar längs kanten vilket förstås inte blir helt tätt. Vet inte hur stor skillnad det skulle göra om jag drar ett varv gaffatejp längs kanten. Samt då alltså att frågan är hur stor skillnad det skulle göra med ett lager impregnering på kapellet...

För att få det tätt skulle du behöva sätta tex byggplast runt kapellet och sedan tejpa.

Impregnering gör nog varken till eller ifrån.

Jag vet inte riktigt hur din båt ser ut under kapellet men har du en ruff med lucka kan du ju stänga den och täta det utrymmet samtidigt som du kör avfuktning där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en kabinbåt som vinterförvaras inomhus utan värme  golvet är jord väggar och tal är plåt och saknar isolering. Plockade ur dynor mm första året men har inte gjort det sedan dess. Har inte mögel i båten (dynor, mattor, rak mm) med ett undantag och det är kapelltakets insida bakom doghouse. Jag tror mögelpåväxten på kapeltaket kommer under säsongen då båten brukas, det regnar och kapellet är fuktigt och smutsigt.

 

Behövs avfuktare verkligen vid inomhusförvaring?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev FIATX19:

Behövs avfuktare verkligen vid inomhusförvaring?

Jag tror det beror väldigt mycket på var man har båten men de flesta båtar förvaras ju i nära anslutning till vatten och där är det alltid fuktigare än en bit inåt land. Sen spelar det naturligtvis roll vad för mark man har under "inomhus". Jordgolv släpper igenom mer fukt än betonggolv.

En hygrometer talar ju om vilken fuktighet du har så där har du ju en del av svaret. Sen spelar det väl roll hur mycket textilier etc man har i båten och hur noga man är. Nya madrasser, gardiner etc i vår båt går säkert på över 100' och då har jag inte råd att chansa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag vet inte riktigt hur din båt ser ut under kapellet men har du en ruff med lucka kan du ju stänga den och täta det utrymmet samtidigt som du kör avfuktning där.

Aha! Ja, nu känner jag mig lite dum, för den tanken har jag inte ens tänkt, men det är klart det vore bättre att bara hålla själva ruffen torr. Vi gjorde misstaget när båten var ny att försöka sova i båten med luckan stängd, så jag vet att den är tät (vaknade den morgonen av att det droppade kondens ifrån taket). Enda frågan då är egentligen hur jag får in kabeln, tror jag får svårt att stänga luckan ordentligt med den emellan. Får fundera på det...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...