Jump to content
Wednesday 22 May 2024
BjornIsgren

Min första segelbåt??

Recommended Posts

15 timmar sedan skrev raol:

Fast så är det. Dubbelkölade båtar har oftast mindre djupgående. Kölytan delas ju mellan två kölblad och därför kan man ha kortare/grundare kölblad.

På bilden är det en Moody 31 Mk II med dubbelköl. Den har ett djupgående på 112 cm, medan enkelkölsversionen har 152 cm.

image.png.d6818a31670d459dee5f3c8cccd14323.png

Och avdriften kommer som ett brev på posten. I alla fall den gamla Posten.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, raol said:

...

Sajten Sailboatdata har en stor databas, och där man kan söka på bland annat költyp, som de kallar "twin keel", medan det i brittisk engelska nog oftast benämns som "bilge keel".

Jag antar att alternativet "variable" för költyp omfattar fällbara och hissbara, men är osäker. Testa!

Här är en sökning på båtar med sån köl och längd mellan 29 och 38 fot:
https://sailboatdata.com/sailboat?paginate=25&filter[longer_than]=29&filter[shorter_than]=38&filter[hull_type]=mono&filter[keel_type][]=Twin%2FTriple&units=imperial&sort=name

Tack. Den sidan var finemang! Där kan jag hitta mycket!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med vanlig köl. Finns det någon typ av uppfinning, som en flytanordning/flytbädd placerad under skrovet, för att tillfälligt höja båten ur vattnet så att köldjupet minskas, t.ex. när man går längs kanaler?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Terri:

Med vanlig köl. Finns det någon typ av uppfinning, som en flytanordning/flytbädd placerad under skrovet, för att tillfälligt höja båten ur vattnet så att köldjupet minskas, t.ex. när man går längs kanaler?

Klart man skulle kunna göra, men det tror jag inte nån gjort, för fällköll/hissköl finns och funkar bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Terri:

Finns det någon typ av uppfinning, som en flytanordning/flytbädd placerad under skrovet, för att tillfälligt höja båten ur vattnet så att köldjupet minskas, t.ex. när man går längs kanaler?

Det finns ju sådana här..?image.jpeg.ec962e29271c5ffaab60977a24d424a5.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Peter_K said:

Det finns ju sådana här..?image.jpeg.ec962e29271c5ffaab60977a24d424a5.jpeg

Bilden är så liten. Jag kan inte riktig se, ... är det där en vit plast/frigolit-kloss under skrovet som båten skall vila på i vattnet, ... eller är det sidan på lastbilsflaket?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vill ju till att båten är väldigt lätt om en frigolitlösning ska kunna lyfta den ur vattnet... 

 

Tror nog att sänkköl är det enda alternativet om du inte vill ha en båt med ett väldigt litet djupgående från början. Finns ju många långseglare med lång, grund köl ex

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En lösning jag verkligen gillar, och gärna hade sett på en båt runt 30-35 fot, är sidomonterade "vingar" som man hissar upp eller sänker ner i ett schakt, som en hissköl. Sen bara en tung sula i båtens botten för att få tyngdpunkten på rätt höjd.
"Vingarna" har en asymmetrisk vingprofil som ger lyftkraft in mot båtens mitt. Seglar man med vinden in från babord fäller man ner styrbords "vinge".
Med även roderbladet uppfällbart bakåt/uppåt ger skrovets bottenpunkt djupgåendet, vilket kanske skulle bli 50-70 cm för en sån båt, eller kanske lite mindre med en modernare skrovform. Plus att man då inte har några utstickande delar som kan fastna eller brytas mot nåt.

Framdriften hade nog jag löst med ett motorbåtsdrev monterat på en intern vägg bakom motorn, inne/uppe i skrovet, med "bombluckor" som täcker för när motorn inte används. När man vill ha motordrift öppnar man luckorna, fäller ner drevet och startar motorn.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, Terri said:

Bilden är så liten. Jag kan inte riktig se, ... är det där en vit plast/frigolit-kloss under skrovet som båten skall vila på i vattnet, ... eller är det sidan på lastbilsflaket?

Aja, jag ser nu att det är sidan på lastbilsflaket. Ja, det hade ju inte varit så dumt, att vara upplyft och ha en lastbil som följer en längs kanalen hela vägen genom Europa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter dyrt och avancerat.. Finns det någon budget vi ska fundera på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan finns ju långkölade båtar, som också generellt sett är grundare än fenkölingar. Svänger lite trögare dock.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/23/2022 at 5:39 PM, raol said:

Eller så lägger du en del slantar på att skaffa ett rejält ankarspel, 70-80 m grov ankarkätting och ett modernt ankare på kanske 25 kg eller så. Då kan du ligga på svaj mycket av tiden, och blir mindre känslig för djupgåendet.

... tills vinden vänder och båten plötsligt vrider sig mot grundare vatten. 

 

Jag har ju inte praktisk erfarenhet av detta, och kan inte låta bli att undra hur en båt på säg 7 - 10 ton kan hållas fast på betryggande sätt i sanden av ett sånt där "litet" ankare? 

 

Och orkar man få upp ankare plus kätting, ifall den automatiska vinschen pajjat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Terri:

... tills vinden vänder och båten plötsligt vrider sig mot grundare vatten. 

 

Jag har ju inte praktisk erfarenhet av detta, och kan inte låta bli att undra hur en båt på säg 7 - 10 ton kan hållas fast på betryggande sätt i sanden av ett sånt där "litet" ankare? 

 

Och orkar man få upp ankare plus kätting, ifall den automatiska vinschen pajjat?

Jag tvivlar på att båtarna som räknas upp i det inledande inlägget väger 7-10 ton. Snarare 4-6 ton. Men det är en fråga om vindfång i första hand och därefter vikt.

 

25 kg ankare för 5 ton båt är långt mer än vad de flesta rekommenderar, så det ska mycket till för att inte ligga säkert med ett sånt, om man fällt och kört fast det korrekt.

Ett bra ankare vrider sig utan att släppa. Det kan säkert bli en förflyttning på nån meter innan det ger fullt fäste igen vid en total vridning, men det är ju inget problem när man ligger med kanske 30-50 m kätting ute. Man måste ändå ha marginal till andra båtar och till grund/land, i alla riktningar.

Ett bra ankarspel har en manuell backupfunktion, t ex med ett fäste för ett vinschhandtag så man kan vinscha för hand, eller ett hål för en lång spåk som man vickar framåt och bakåt för att mata in. Skaffar man ett ankarspel som är dimensionerat för ett ankare av den storleken lär det finnas en manuell backupfunktion, men man bör välja noga så man skaffar ett där man kan frikoppla motorn för att drastiskt minska hur tungt det är att veva manuellt.

Annars finns för all del alltid möjligheten att helt för hand lyfta upp kätting och ankare, men då får kroppen vara i bra skick!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Terri:

... tills vinden vänder och båten plötsligt vrider sig mot grundare vatten. 

 

Jag har ju inte praktisk erfarenhet av detta, och kan inte låta bli att undra hur en båt på säg 7 - 10 ton kan hållas fast på betryggande sätt i sanden av ett sånt där "litet" ankare? 

 

Och orkar man få upp ankare plus kätting, ifall den automatiska vinschen pajjat?

Jag har rätt omfattande praktisk erfarenhet av svajankring. Gissningsvis 75% av alla nätter så ligger vi på svaj o vi är ute rätt mycket. Vid svajankring visar båten upp minsta ytan mot vinden så krafterna blir mindre än att ligga tvärs vinden mot land.

 

Sex ton båt, 12,5 kg plogankare och 30 m kätting (och ytterligare 30 m rep insplitsat i kättingänden).

Vi har som värst legat bakom en avlägsen skogsridå i 22 m/s en natt. Dålig väderprognos som underskattade kommande vindstyrka. Vi hade sjölä men dåligt vindlä. Det var obekvämt men ankaret flyttade sig inte en enda meter.

 

Vid svajankring gäller det (precis som vid all annan tilläggning) att välja plats med omsorg. Om det finns prognosticerade vindvridningar så väljs en plats med skydd för både nuvarande o kommande vindriktning. Självklart med marginal för grunda områden inom svajområdet. Sjöhävningen ger mer besvär vid ankring än vinden. Vi brukar hellre lägga oss mer skyddade för kommande vindriktning än för nuvarande. Då finns det marginal för att ankaret kan dragga lite i den nya riktningen. Välj ett ankare som har bra förmåga att vrida runt utan att tappa fästet så draggning minimeras. Vi valde mellan Delta och Ultra. Båda har god förmåga att bibehålla fästet vid ritningsändring. Det blev ett Ultra, mest för att det fanns i 12,5 kg. Om jag valt Delta så hade jag fått välja 10 kg då deras 15 kg inte fick plats i stäven på vår båt. Jag har aldrig ångrat valet. Vikten har alltid räckt till för att vi ska känna oss trygga på svaj.

 

Vid svajankring med kätting så gäller det att få tillräcklig kättingvikt mellan botten o båt. Det är kättingvikten som ger ryckdämpning. Jag undviker att ankra på mindre djup än ca sex meter. Sen matas 3-5 gånger djupet ut och så backas ankaret fast i botten. Fungerar alltid.

 

Om reservinmatning... Det finns handtag för manuell inmatning men det kommer att bli jobbigt. Bättre att ha ett rätt dimensionerat ankarspel med grova oxidfria kablar o anslutningar så det fungerar.

 

Jag saknar Eilean - vår tidigare ankringsexpert här på Maringuiden. Du lärde mig mycket!  

                                                 RIP Eilean.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan sak jag undrar med att ha en stor segelbåt som ligger i länge. Får man räkna med att vatten gradvis läcker in via skrovgenomföringar och propelleraxel? Och att länspump får användas regelbundet? Är det normalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Terri:

En annan sak jag undrar med att ha en stor segelbåt som ligger i länge. Får man räkna med att vatten gradvis läcker in via skrovgenomföringar och propelleraxel? Och att länspump får användas regelbundet? Är det normalt?

Nej.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-10-28 vid 06:07 skrev Terri:

En annan sak jag undrar med att ha en stor segelbåt som ligger i länge. Får man räkna med att vatten gradvis läcker in via skrovgenomföringar och propelleraxel? Och att länspump får användas regelbundet? Är det normalt?

nej, du får däremot räkna med rikligt med beväxning på skrovet, särskilt på sydligare breddgrader.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, JEC78 said:

nej, du får däremot räkna med rikligt med beväxning på skrovet, särskilt på sydligare breddgrader.

Tar båten skada om jag inte regelbundet tar upp den och målar om botten, utan nöjer mig med att dyka ner och borsta bort sjögräs och sjötulpaner?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Terri:

Tar båten skada om jag inte regelbundet tar upp den och målar om botten, utan nöjer mig med att dyka ner och borsta bort sjögräs och sjötulpaner?

Nej. Men ett lyft över dagen en gång om året för att spola/skrapa rent och på med ny färg är nog bra mycket bekvämare, snabbare, säkrare och mer effektivt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Nej. Men ett lyft över dagen en gång om året för att spola/skrapa rent och på med ny färg är nog bra mycket bekvämare, snabbare, säkrare och mer effektivt.

Inte alla marinor som har möjlighet att lyfta med maten på och då blir det inget snabbjobb över dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev excel319:

Inte alla marinor som har möjlighet att lyfta med maten på och då blir det inget snabbjobb över dagen.

Man måste inte göra det precis där man har båtplatsen, vettu. :)
Det kan ju bli att man får tuffa iväg till en annan hamn nån timme eller två.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men vänta nu, lyfta upp båten, skrapa, sandpappra, tvätta rent, låta torka, maskerings-tejpa, köpa färg penslar, måla, låta torka, ... det tar ju en herrans massa timmar! ... dagar! Och dyrt blir det!

 

Dyka ner och borsta rent kan jag väl göra på ett par timmar, runt eftermiddagen, innan det är dags för en välförtjänt middag. Och inte har jag då behövt trassla med varvet, eller gått butiksärenden. Och båten ligger kvar där den ligger. Sen är det glömt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Terri:

Men vänta nu, lyfta upp båten, skrapa, sandpappra, tvätta rent, låta torka, maskerings-tejpa, köpa färg penslar, måla, låta torka, ... det tar ju en herrans massa timmar! ... dagar! Och dyrt blir det!

 

Dyka ner och borsta rent kan jag väl göra på ett par timmar, runt eftermiddagen, innan det är dags för en välförtjänt middag. Och inte har jag då behövt trassla med varvet, eller gått butiksärenden. Och båten ligger kvar där den ligger. Sen är det glömt.

Skrapa, sandpappra och sånt behöver du inte göra. Lyft, ställ båten på land med stöttor, spola av med högtryckstvätt (och skrapa eventuella havstulpaner, men med bra färg ska det inte finnas några). Torka ett par timmar, lagom för lunchrast, och sen måla. Sjösättning går fint efter nån timmes torktid.


Jag har själv gjort exakt så här ett par gånger. Hur smidigt som helst.

Klart att det är billigare att dyka ner och lägga en dag eller två på att skrapa under vattnet, men det blir inte särskilt rent, och du får ju inte på nån ny färg så det kommer att behöva göras oftare och oftare. Efter två säsonger kan du nog räkna med att färgen är verkningslös.
Att det sen är farligt att jobba så under vattnet utgår jag från att du är medveten om.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev raol:

Man måste inte göra det precis där man har båtplatsen, vettu. :)
Det kan ju bli att man får tuffa iväg till en annan hamn nån timme eller två.
 

För mig skulle det bli någon dag eller så. Skilda världar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev excel319:

För mig skulle det bli någon dag eller så. Skilda världar.

Det hör nog till ovanligheterna. Ser att du har båten i Vänern. Där kan jag tänka mig att det är glest mellan välutrustade hamnar.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raol, målar du botten mer än en gång per säsong?! Jag menar, när man väl målar botten, säg efter vintern om båten legat uppe, strax innan man lägger i den, då vill man väl göra det noggrant. 

Edited by Terri

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Terri:

Raol, målar du botten mer än en gång per säsong?! Jag menar, när man väl målar botten, säg efter vintern om båten legat uppe, strax innan man lägger i den, då vill man väl göra det noggrant. 

Nä, en gång på våren om den stått på land, annars i början av sommaren om vi lyfter över dagen.
Jag tillhör inte gänget som står och gnor med skrapor och slipmaskiner. Visserligen har jag funderat på att skrapa bort lite gammalt bös till våren, men jag tror min rygg sätter stopp.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev TVR_gbg:

Vänern är väldigt stor med massor av båtar. Det finns gott om hamnar.....

Inte så många hamnar som lyfter segelbåtar med masten på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min båtklubb införde för några år sedan en rekommendation att man inte skulle måla om hela bottnen - av miljöskäl - utan bara lappa på där det behövdes. Har nu gjort det I några år och märker ingen skillnad på hösten jämfört med när jag varje år målade hela bottnen. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...