Jump to content
Saturday 22 March 2025
Chrille26

Knop istället för hake försegelskot?

Recommended Posts

Hej! Jag ska segla en för mig ny båt på söndag, och det verkar som att tidigare ägare valt att knyta en knop för försegelskotet istället för att ha en hake till seglet. Vilken knop rekommenderar ni för att knyta skotlinan till seglet? 
Tack för tips!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

När jag har haft en knop i skothornet har jag bara testat pålstek. Den är bra tycker jag, lätt att slå och lätt att få upp. Däremot kunde den lossna ibland efter mycket fladder, så skulle jag ha det så idag skulle jag nog försöka säkra med ett halvslag om egen part efter pålsteken t.ex. Eller på något annat sätt. 

Jag gillade att knop istället för hake för när jag var framme  på däck och focken fladdrade riskerade jag inte att få haken i huvudet. Det gör ont! Och kan vara farligt om det är stora krafter. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är en enda lång skotlina som når båda sidor, så gör en fjärilsknop (alpine butterfly på engelska). Om det är två linor, en per sida, gör pålstek, gärna med ett extra varv i pålsteken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är ett långt skot; lärkhuvud. 

Är det två skot, pålstek. 
Har lärkhuvud på min båt, lätt att lossa om man vill men på min båt tar jag inte bort skoten från seglet, de åker med seglet ner i säcken. 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lärkhuvud

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar! Det är en enda skotlina som går genom en skotskena på fördäck och bak till sittbrunnen. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under de 15 sista åren så har jag haft en enda lång lina. 

 

Viker den dubbel och för in genom stora öljetten på förseglet. Får då en loop på andra sidan seglet. 

Trär där så in båda ändtamparna på linan och drar igenom all lös lina. 

Bara att dra åt lite, så blir det låst. Glider inte alls. 

 

Lossar genom att först vidga lite med t ex en skruvmejsel. 

 

Vete tusan vilket fint namn som passar på denna knop. 

 

Men det är klart,  är väl inget för den som hela tiden byter försegel. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte alltid man har namn på det som används. 😁😃😎

 

Prusik känner jag väl till. 

Dock slås den med flera varv/omtag, för att låsa säkert på t ex klätterlinor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Under de 15 sista åren så har jag haft en enda lång lina. 

 

Viker den dubbel och för in genom stora öljetten på förseglet. Får då en loop på andra sidan seglet. 

Trär där så in båda ändtamparna på linan och drar igenom all lös lina. 

Bara att dra åt lite, så blir det låst. Glider inte alls. 

 

Lossar genom att först vidga lite med t ex en skruvmejsel. 

 

Vete tusan vilket fint namn som passar på denna knop. 

 

Men det är klart,  är väl inget för den som hela tiden byter försegel. 

Det var den knopen som Peter K redan har nämnt, lärkhuvud, ja alltså inte du då utan knopen.😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har splitsat ögon på skotlinorna och fäster dom till seglet med ett softshackel...

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Chrille26:

Tack för alla svar! Det är en enda skotlina som går genom en skotskena på fördäck och bak till sittbrunnen. 

 

Låter som självslående fock? Då ska du köra pålstek. Fjärilar och lärkor när det är en lång skotlina, som går till båda sidorna, från en icke självslående fock.

Edited by susy
tydligare
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev susy:

Låter som självslående fock? Då ska du köra pålstek. Fjärilar och lärkor när det är en lång skotlina, som går till båda sidorna, från en icke självslående fock.

 

Ja det stämmer att det är en självslående! Tack för svar, då får jag köra på en pålstek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...