Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Orsak

Den årliga funderingen på att byta båt

Rekommendera Poster

Som vanligt så här års så tittar jag osunt mycket på säljsidorna. Efter några år med vår fina trygga och rymliga Maxi 84 lockar något mer lättdrivet. Familj på fyra där intresset för aktiv segling är på uppåtgående. Dagens båtplats begränsar bredden till absolut max 3m. Kan nog gå upp 1-2 fot. Vill inte gärna ha så mycket större heller. Budgeten säger 80 eller tidigt 90 tal. Gärna 4 bäddar utan att bygga om salongen varje natt. Begränsat utbud på de premisserna. Finns det förslag från forumet?  

Sen en fundering. De som slår mig i annonserna är det mycket mycket sällan är bilder på elsystem, hur det ser ut bakom luckan. För mig säger det mer om båtens skick, ja mer än bilder på den nya plottern eller vackra solnedgångsbilder från naturhamnen i alla fall. Inte heller ser jag bilder på el hos de olika förmedlarna som i regel strösslar med bilder. Varför, eller vet jag svaret redan?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag vara yngre och ha "begränsad" budget skulle jag fundera på en äldre skärgårdskryssare, typ S30 ( https://sv.wikipedia.org/wiki/S_30 ).  Man får otroligt mycket båt för en liten peng, och de seglar överraskande bra. 

 

En båt från slutet av 80-talet är i praktiken lika sliten som en båt från 70-talet, men det blir pengar kvar för "upgrade". Har själv en 20 år gammal båt som jag köpte som ny och den börjar vara sliten, och det mesta borde förnyas, alla ytor inne borde slipas och lackas, teaken borde bytas etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Albin Delta är visserligen 3.04 bred, men det kanske kan vara nåt? Albin Ballad är några centimeter under tre meter i bredd. Hur lättdrivna de är jämfört med en Maxi 84, det kan jag inte svara på. En X-99 är snabb, och ryms inom tre meters bredd, men jag gissar att ni snabbt lessnar på backstag...

Hur låst är bredden egentligen? Ingen chans att byta båtplats till en lite större, för med upp till 3.20 i bredd finns det ett stort utbud av båtar runt 30-33 fot.

Vi uppgraderade från en båt på 7.8 m, till 9.4 m, och skillnaden inne i båten är enorm. Skillnaden mellan en välplanerad båt på 8.4 m och en dåligt planerad på 8.9 m kan vara liten, om man har otur. Min personliga åsikt är att skaffa så stor båt som budgeten tillåter, utan att göra avkall på skick, segel, motor och sånt.

Men, är båtplatsen verkligen ett absolut och oföränderligt hinder i bredd, ja då är det båtar upp till strax över 9 m som gäller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovan nämnda S30 är 12,5m lång men bara 2,5m bred :)

Jag är ju såklart part i målet, för jag har en S30 själv, men det är inte en så konstig rekommendation som man kanske skulle kunna tro. Lättdriven kan man absolut säga att den är, men även om man får många bäddar i en långsmal båt (6 i S30, varav två i akterruffen med endast sitthöjd) är det ju inte jättegott om plats i salongen direkt.

 

Båtar i skärgårdskryssarstilen (där även t.ex. Sveakryssaren ingår, lite mindre och långkölad) passar ju inte riktigt in i dagens normala segelbåtsmått. Vår båt är ju 41 fot lång vilket låter som nån slags monsterjakt, men den har rorkult, 40 kvm segel i krysstället, sticker 1,5 m och deplacerar lite över 4 ton. Man gnäller lite över längden i gästhamnar som tar betalt på längdmåttet, men i vår båtklubb är båtplatskostnaden baserad på båtens bredd, så där blir det billigt. Med dagens mått är den ju knappast något fartmonster men den åker ifrån många familjeseglare. Backstag finns men är egentligen inte nödvändiga i lätta till måttliga vindar så vissa kör utan, men om man gillar att segla och vill bli bättre på riggtrim så är det ju kul att ha dem.

 

Den egentliga anledningen till att man skaffar en skärgårdskryssare är dock troligen enklare än så - man gör det för att man gillar stilen.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kblomster:

Ovan nämnda S30 är 12,5m lång men bara 2,5m bred :)

Då får man hoppas att segelytan är anpassad efter bredden, och inte längden! Annars får man gilla att segla med 30 graders lutning... :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Då får man hoppas att segelytan är anpassad efter bredden, och inte längden! Annars får man gilla att segla med 30 graders lutning... :D

 

30 i namnet syftar på att den ursprungligen skulle ha 30 kvm segelyta, det är väl rätt nära en Maxi 84. Men det visade sig vara ganska underriggat, särskilt i lätta vindar, så det gjordes en klassregeländring 1993 som medförde att man fick flytta fram förstaget samt dra ut storseglets akterlik en del, så numera har de flesta båtar närmare 40 kvm i krysstället. Ligger man bland en samling mer moderna båtar en gästhamn så är det rätt tydligt att aktern sticker längre ut än nästan alla andra men masttoppen är lägre än nästan alla andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kblomster:

30 i namnet syftar på att den ursprungligen skulle ha 30 kvm segelyta, det är väl rätt nära en Maxi 84.

Nja; enligt skärgårdskryssarregeln (som S30 är löst baserad på) är ytan som utgör storsegel + försegeltriangeln (dvs förstag, mast, däck). Sedan har förseglen överlapp, därför blir ytan större än 30 kvm, vilket ju var tanken hela tiden när den ritades 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Albin Delta är en fin båt tycker jag. Bra förslag! Kompisen hade en sådan och jag gillade. De extra cm på bredden går om jag går ner i fendersdiameter... Jo frågan om att byta båtplats är önskat men vet ej när. Får kanske vänta tills grannens Nova ska säljas och då bara flytta över.

X-99 är intressant och sportigheten lockar, seglar en del 470 så van vid aktiv segling. Backstag skrämmer inte så farligt. Andra båtar som jag fastnat lite för i nuläget är CB95 (trots de fula vertikala fönstren) och Facil 30. En gång Maxi alltid Maxi enligt (+70) bekant. Kanske lite smittad då drömbåten är Maxi 1050 efter ha fått en generös rundtur med att danskt par förra sommaren, men det få bli när svärföräldrarna sålt sommarstugan…    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Omega 30s kanske? Rätt snabb och sportig tre meter bred 31-fotare i prissegmentet. Trevligt avskalad sittbrunns och däckslayout som är lätt att röra sig och med god sikt framåt.

 

Exempelvideo från YouTube: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

skulle kika på Omega 34 , fin segelbåt med bra fart för vettiga pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...