Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fernet

oseriösa kapellmakare

Rekommendera Poster

Vill bara skriva ett varningens ord om en oseriös kapellmakare jag tog kontakt med för några månader sedan. Denna person är en HON och håller till i närheten av Svinninge marina. Lovade och garanterade men allt var bara s--tsnack. Trist men så är det väll när dem vet att dem kan välja och vraka. :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har samma erfarenhet av en kapellmakare i Sollentuna som heter Nytt Kapell AB. Använd ej utan se er om efter en seriösare firma. :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kulan2

JAg har samma erfarenhet av Nytt kapell AB. Först åkte jag dit och vi kom överens om ett pris (hade med det gamla kapellet). Han behövde ändå malla på båten, det lät ju seriöst. Eftersom det var februari och kallt som f-n skulle han skulle ringa i slutet på mars när det blev varmare. I mitten på april började jag ana oråd och bröjade ringa för att se när han skulle komma. Ingen kontakt. Efter otaliga samtal (telefonsvarare utan meddelandemöjlighet ingen hänvisning till mobiltelefon, hur kan man befriva en rörelse år 2005 utan mobiltelefon?) Efter ett 15 tal försök nådde jag kontakt. Vi gjorde uppp om en tid. Dagen för mallning infann sig men ingen från Nytt Kapell AB. Efter en timme i snålblåsten åkte jag hem. Ringde på måndag, halleluja någon svarade! Förlåt förlåt hade ju glömt, kommer på lördag... . För att göra en lång historia kort, i september hade jag fortfarande inte fått något kapell trots oändligt antal samtal ooch även kontakt med Alf Hansen i norge där det visade sig att kapellet skulle sys.

 Tog då kontakt med Ekroths kapellmakeri som fixade det på 2 veckor, jättesnyggt och dessutom med några speciallösnigar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista folk förlorar är ju hoppet.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARNING VARNING i dubbel bemärkelse

Väntat i 7 månader - sen avbröt kapellmakaren beställningen...
Vill bara varna alla båtägare för Södertälje Textilateljé.
Vi beställde vårt kapell och betalade handpenning för över 5 månader sedan. Allt skulle ingå, men jag har själv fått köpa fästen och måttat ut och monterat till de kapellbågar som behövdes.

Ville lägga i först av alla - kom i sist... utan kapell
Vi var ute i god tid (December) för att få i båten så tidigt som möjligt - Vi kom i bland dom sista på klubben... Utan vårt nya kapell.

Midsommar och semestern förstöd...
- Midsommar passerade
- Flera helgturer ställdes in
- Planen med att hyra ut båten under delar av sommaren gick i stöpet.
- Vår första båtsemester är förstörd.

Vi har varit på företaget och krävt tillbaka vår handpenning men fick svaret att det varken fanns pengar eller kapell.


Polisanmälan för bedrägeri är gjord... Men tyvärr får vi inte tillbaka tiden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske blir fel sammanhang för min ytterst kompetente leverantör men för att sprida lite positiv stämning i eländet;

http://www.kapellmakarna.se/ har just gjort mitt kapell. Se mina båtar. Jobbet utfört helt enligt avtal, på tid och till avtalad kostnad. Inte billigast men fan vad det blev snyggt!

Så det finns seriösa leverantörer. Men de var förstås dyrast av de firmor jag frågade på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Det kan vara värt att skicka i väg förfrågan till mindre ställen

Gittan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller besöka personligen, skaka hand, titta på lokalerna och prata en stund för att få en uppfattning om vad det är för företag.

Och samtidigt inte vara dumsnål. Om någonting är för bra för att vara sant är det ofta det.

Kapellmakarna insisterar på att få låna båten för att malla av den under en hel dag. Gamla båtar äldre än säg 10 år är oftast individer, även om de är massproducerade, så fästen och bågar sitter inte på centimetern lika på olika båtar. Resultatet blev att min gamla Saltö 31 från 1983 fick ett kapell som satt perfekt från första början. Och min plånbok blev 23 000 kr mindre.



Senast ändrad av Anders_St | 07 juli 2009 | 07:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det behövs lite possitiv anda just nu. Har fått tips på några kapellmakare som ska vara bättre än den jag anlitade som jag ska gå igenom. Lägger till Kapellmakarna på den listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit där många gånger, allt har varit frid och fröjd. Kapellet har varit på gång hela tiden. Vi är medlemmar i samma båtklubb, Företaget är ett litet företag som hade gott rykte.
Priset fick folk att häpna, men vi antog även där att om man ska ha bra service och ett bra jobb så får man betala för det. Jag har hört mig för och fått höra att andra betalat nästan halva priset för liknande jobb hos andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck.... Då har du gjort allt som går att göra.... Trist historia. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter alla varningar på dåliga kapell makare.

Kan inte någon lämna tips på någon seriös och duktig kapellmakare i Stockholm regionen.

Är i stort behov av ett nytt kapell till min Flipper.

/Jens

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte Stockholm, men däremot Uppsala-regionen:

Anders Lidén, EJCO Kapell AB. Inte billig, men en av de seriösare enligt ett otal referenser och därför i princip konstant fullbokad. Du har ju dock en ganska välkänd båt som borde gå någorlunda snabbt för honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett nytt intressant tips, Uppsala funkar alldeles utmärkt !

Har någon annan hört något bra eller dåligt om detta företag, så vore det intressant att få flera inlägg om det.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara gott att säga om Anders och EJCO han gjorde kapell till vår Marex och det blev perfekt och helt enligt överenskommelse, se foto i min sjöbod !!

Så jag kan bara rekomendera honom

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekomendera Anders Nork på batkapell.se i Stockholm. Han är riktigt duktig och mycket seriös. Tror inte att han är billigast men han gör riktigt fina jobb. Jag har sytt upp kapell hos honom och även en hel del i klubben och alla är nöjda.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tranebergs Bilsadelmakeri gör toppen kapel inte billig men bra o håller vad han låvat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kommer inte att tro det ni kommer att läsa nu...

Jag ska försöka göra det så kort som möjligt... Fortsättning på Varning varning i dubbel bemärkelse


Förra söndagen (5/7) ställde vi ett ultimatum..
på Södertälje Textilateljé att leverera kapellet senast fredag och ge oss en liten rabatt på 1500kr (vårt offert var på 19500kr) eller att inte kunna leverera och ge oss våran handpenning 5000kr i retur.
På kvällen fick vi ett mail där hon skriver att hon avbryter vår beställning och att vi kan hämta våra 7000kr i handpenning. På Måndagen kommer jag till hennes butik... Ingen där trots att hon har öppet enligt öppettiderna.


Hennes jurist är inkopplad - vägrar returnera vår handpenning...
På Onsdagen får jag tag i henne i hennes butik, jag kräver mina pengar tillbaka enligt mailet... Men då var det andra bullar som gällde. Nu skulle hennes jurist kontakta mig och jag fick inga penger.


Henns man tar över...
Dagen efter ringde hennes man till oss och beklagade det som hänt och att de skulle försöka ordna till så vi hade vårt kapell på fredag (10/7). Allt började se ljust ut men.................... Nu kommer till det mest märkliga jag varit med om hittills i mitt liv...

Fredag kväll 18:22

Vi får ett mail där det står att kapellet är så gott som klart, bara myggnäten som fattas. Dom ska ringa när det är helt klart men har även skickat med en sammanställning av hela notan.
För det första så har det tillkommit summor som inte var offerterade, bla fästen som hon själv bett mig att åka och köpa för mina egna pengar för att spara tid. Detta förnekar hon bestämt. Det hade även tillkommit en extra båge då hon inte ville ha för långt mellanrum mellan bågarna. Om hon inte hade bett mig (kunden) att själv åka och måtta ut vart bågarna skulle sitta, att själv få inhandla matrialet och montera det (vi beställde en komplett tjänst) så hade hon nog kunnat räkna ut att det skulle tillkomma 2 bågar istället för 1 båge som hon verkar ha höftat till.

Min sambo hade svara mailet och frågat om det höjda priset och att vi ville ha ett BESKED när kapellet kunde levereras.....

Fredag kväll 21:43
ännu ett mail

Hej igen,
nu är kapellet helt färdigt och finns här att hämta. Jag lovade ju att
jag skulle ringa men det är ju så pass sent att jag inte ville riskera
att störa. Om ni inte fortfarande inte godtar att båda bågarna skulle
kosta lika mycket är jag hemskt ledsen men det får ni då ta med allmänna
reklamationsnämden. De rekommenderade oss att göra så och hänvisa till
dem. Så det är alltså det priset jag skrev i det tidigare mejlet (13300
kr) som gäller här hos oss. Hoppas ni har förståelse för att vi kommer
vilja ha kontant betalning för att kunna lämna ut kapellet till er.

Nu får ni ursäkta mitt språk och jag hoppas att ordsencuren gör sitt;

Hur f-n kan man skicka ett mail en fredagkväll kl. 21.43 och säga att vi ska hämta kapellet  och dessutom ta med oss över 13.000kr i kontanter?

Jag hoppas verkligen att ingen mer behöver råka ut för detta.

Nu ger vi upp. Vi ställer in vår båtsemester denna sommar och låter vårat trasiga kapell sitta kvar.


Så hur kan man summera detta... Ja, säg det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt för er naturligtvis men jag själv har anlitat denna firma pga jag bor i närheten och för rep och tvätt av mitt kapell flera gånger och varit helt nöjd men det hjälper ju inte er nu........ni har nog haft maximal otur för det är många som anlitar detta företag såväl större företag som privatpersoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J-a oflyt. Men varför inte gå till allmänna reklamationsnämnden och låte dom avgöra? Det kostar inget, utom besväret med att skriva. Tänk bara på att det måste ske inom 6 månader efter ditt klagande.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står just i begrepp att köpa ett nytt kapell. Blir lite mörkrädd när jag läser den här tråden från förra sommaren. Jag var och träffade ett företag i dag i Saltjö-Duvnäs som heter Kapellkungen (www.kapellkungen.se) . De verkade vara trevliga och kunniga men när jag var där var jag inte medveten om att det finns så många oseriösa spelare. Någon som anlitat dem tidigare?

/Segelmange



Senast ändrad av Segelmange | 31 maj 2010 | 22:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi beställde kapell av kapellkungen förra året. (Vi är 3 st som delar hall å skruva båt i.)

Han som va ute och mätte och fixa gjorde  ett kanon jobb. Tog ett par veckor

så kom han som vart och mätt innan och en kille till och monterade nya kapellen på alla tre båtarna.

Vi är grymt nöjda alla 3.

 



Senast ändrad av Dominator | 01 juni 2010 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja VARNA för att anlita båtkapell.se eller YACHT TECHNICS KAPELLMAKERI som dom ockå heter. Företaget ligger i Frihamnen i stockholm. Själv vil jag ofta veta varför när jag läser en sån här tråd så här är vad som hände mig när jag var i kontakt med kapellmakare Anders Nork...

Jag fick bekräftelsemail från företaget 21 Apr 2010 09:15:30 att mitt kapell var beställt och att leverans skulle utföras v27. PERFEKT precis innan semestern! (trodde jag)...
Efter kontakt med kapellmakaren Onsdagen v27 om att mallningen inte ens hade blivit utförd får jag till svar att vi ska höras på Torsdagen istället och bestämma en tid då mallning kan utföras. Ok, låter vettigt men då får jag nog inte kapellet förrän mån-tis veckan efter tänkte jag. Torsdag kväll får jag tag i kapellmakaren igen som säger att det e kört hela den veckan men att om jag ringer på Måndag (v28) så kan vi ses på morgonen och malla upp kapellet. Ok, första semesterveckan förstörd men förhoppningsvis bara ett par dagar...
Mångad morgon (v28) mobilsvar... Tisdag morgon, eftermiddag, kväll och natt mobilsvar........
Nu börjar man bli lite förbannad... Men onsdag morgon svarar han helt plötsligt! DET var ju bra!
Mindre roligt var att jag fick beskedet att det tyvärr är helt omöjligt att sy upp kapellet innan semestern.... SKITBRA! Vilken tur att man va ute i god tid!
Nu blir det bara till att åka till kapellmakare Erlandssons Brygga och köpa en pressänning! Då slipper man väl i alla fall välja färg. Finns väl grön och vit att välja mellan...

Vad som kan tilläggas är att jag skickade runt förfrågan till ett antal kapellmakare och att det här var den dyraste offerten av dom fyra jag tog in. Självklart i tron att man köper kvalité och tillförlitlighet. Jävlar va fel man kan ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis ringde till Marinateljén i Västerås och ville ha ett kapell till en Örnvik 510, inga problem, vi kommer ut om 2 veckor säger hon då. Det här var tidigt i våras, 2 och 3 veckor gick utan att någon hörde av sig, han ringde upp dem och fick ett nytt löfte om besök, men när dem lovat 4 gånger att komma ut och midsommar kommit och gått så släppte dem tanken på ett nytt kapell för i år. SkitfirmaSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara kommentera ang Södertäljefirman ovan. Jag har fått ett nytt kapell därifrån. Snyggt kapell, men tog 6 månader... Jag avråder där, det kändes inte bra, det finns andra firmor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...