Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Är det någon som kan ge mig råd om moto KAD 43 P . Är rätt så värdelös på att meka med motorer om kommer troligen att lämna service o reparationer till Verkstad . 

Är en KAD443P normalt en bra motor. vilka fallgropar finns osv och vad skall man ha koll på ?

Tacksam för svar o kommentarer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lennartlilian:

Är rätt så värdelös på att meka med motorer om kommer troligen att lämna service o reparationer till Verkstad

Då är vi två som är rätt värdelösa på sådant. Jag har tagit tag i saken och hänger med och läser trådar om motorer och sådant micklimang här på forumet.

Det är förvånansvärt vad lite man behöver kunna för att själv göra vinter- och vårservice. Dessutom är det bra att ha lite koll när man är ute och det börjar krångla. För krånglar gör det, förr eller senare.

 

Dessutom kan man lägga de insparade slantarna på något annat kul till båten. Det blir ganska mycket prylar man kan köpa om man sköter motorn själv.

 

Tyvärr kan jag inte bidra med något gällande din fråga, men det gemensamma kunnandet på det här forumet är enormt så du får säkert något vettigt svar också.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar . Du har säker helt rätt . Lite sunt förnuft och kanske lite intresse så klarar man sig bra . 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan KAD 43.

Jag ställde väl ungefär samma fråga som du här på forumet, och fick väl svaret att den och liknande motortyper som baseras på samma motorblock var Pantas bästa motorer någonsin, och dessutom utan en massa digital elektronik. En helt mekanisk högtryckspump som trycker fram bränslet till helt mekaniska spridare. Dessutom är den renoveringsbar med utbytbara cylinderfoder.

 

Jag misstänker att min turbo är trött, jag har nu omkring 700 motortimmar, så sen borde väl hållit längre? Men den är relativt lätt att skruva loss och lämna in på turboverkstad för renovering.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast får man byta turbon på grund av att utblåset rostat så pass att det blivit för stort spel runt avgasturbinen. Det har inte så mycket med driftstimmarna att göra. Turbon rostar när båten ligger still.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att turbons turbinhus kan rosta sönder som @Georg_Ohm nämnde så bör spridarna kollas efter 600 timmar, men om motorn kallstartar lätt och går jämnt och inte ryker mycket direkt efter start brukar de vara ok.

Det mesta du behöver veta om underhållet och tillsyn mellan servicetillfällena av motorn hittar du i instruktionsboken och saknar du den finns den att tanka ner här, skriv bara KAD43 och sök.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaren . Det pratas en del om turbon och dess begränsning , någon som har en uppfattning om pris på ny / renovering ?

Jag förstår att dessa lite äldre motorer kräver sin omvårdnad men om de sköts så är de driftsäkra och helt ok . Det känns som en motor från 2003 och gått 4-500 timmar och skötts på ett bra sätt inte borde vara helt fel att köpa ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det borde ju vara ett bra utgångsläge även om man lägger till åren på de timmarna.

Misstänker du att turbon är dålig efter provkörning?

Bytesturbo brukar ligga mellan 5-8000 kr och bl.a http://www.turboservice.se/ i Göteborg har uppgraderingsturbo med rostfri insats i turbinhuset för att förhindra att det rostar sönder. Men det finns även företag i andra delar av landet som levererar en liknande lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna .

Jag har inte kollat båten ännu men tänker göra det i kommande vecka . Då kan de va bra o veta lite mer om det viktigaste och det som normalt ställer till problem . 

Ha det bra 

Lennart 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Ja det borde ju vara ett bra utgångsläge även om man lägger till åren på de timmarna.

Misstänker du att turbon är dålig efter provkörning?

Bytesturbo brukar ligga mellan 5-8000 kr och bl.a http://www.turboservice.se/ i Göteborg har uppgraderingsturbo med rostfri insats i turbinhuset för att förhindra att det rostar sönder. Men det finns även företag i andra delar av landet som levererar en liknande lösning.

Tack för tipset!

Det finns ju två turboföretag på Hisingen, jag blandar ihop dem, men har anlitat båda tror jag, i andra sammanhang. Båten ligger ännu i några veckor, men det blir nog bland det första jag gör efter konserveringen, att demontera turbon och lämna in den, då är det sedan gott om tid att få den renoverad och återmontera. 

För kännedom är symptomen att det sotat ned sig på akterspegeln, en del rök vid acceleration men inte mycket. Drevet är rätt så svart av ”undervattenssot” och det var likadant förra hösten. Jag upplever även en viss kraftlöshet, och den förbättras inte alls av att båtens botten sannolikt är invaderad och koloniserad av havstulpaner.

Men jag kanske skulle låta kontrollera/renovera spridarna också…? Och ställa ventilspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag kanske skulle låta kontrollera/renovera spridarna också…?

Varför inte mäta turbotrycket innan Du kostar på turbon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Varför inte mäta turbotrycket innan Du kostar på turbon?

Ja det kan ju vara en bra idé naturligtvis, men jag saknar instrument att mäta med. Jag misstänker att min kompressionsmätare vare sig passar i gängorna eller har rätt skala?

Finns det en lämplig manometer att köpa, låna eller hyra?

 

Misstanke nummer två är att jag kan känna glapp i axeln inne i turbon, så har det varit förr när jag fått lämna in turbor, men jag har inte känt efter ännu, det kan jag ju också göra innan jag skruvar bort den helt och hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en KAD42P-A och är väldigt nöjd. Den är från 1995 och har 1500 timmar. Det skiljer inte många skruvar mot KAD43 och jag har hittills inte stött på någon som har kunnat pekat på några vitala skillnader. Förstår inte varför VP bytte namn på KAD42 till KAD43 då man inte bytte namn på KAD32.

 

Som redan nämnts är motorn utan elektronik och CommonRail med superhögt bränslespridartryck. Den har 2 ventiler per cylinder med kugghjulsdriven kamaxel. Allting väldigt robust för sina 3,6 liter. Motorkonstruktionen håller många timmar med rätt kraftuttag. Lättast mäts detta med bränsleförbrukningen (se bild). KAD43 kan dricka upp till 53 liter per timma, men vid normala hastigheter ligger fullast kring 45 liter/h. Jag marchar på 30 liter/h, dvs 67% belastning. Det ser ut att ge 2000-3000 gångtimmar innan renovering och sen ytterligare några tusen timmar.

Renovering är ganska enkel och billig, som nämnts kan man byta foder till cylinderloppen.

 

Belastar man den hårdare typ över 40 liter/h eller 50-60 (som på KAD44 och KAD300), så ligger nog renoveringen redan vid 1000-1500 h.

 

Slitaget kan du se genom att öppna oljepåfyllningslocket när den går på tomgång. Nystartad ska den inte ryka något alls och efter en fullgasrunda får det bara komma lite ljus rök - knappt synlig, men som kan kännas om man sätter ner näsan. Om det blåser ordentligt är det dags att börja undersöka om en renovering ska ske (räkna med det i priset då).

 

Att se upp med:

1. vattenläckage, som ger rost på blocket men framförallt på oljesumpen - vilket måste fixas omgående, annars måste motorn ur för att byta sump.

2. Turbo. men det är enkelt och kostar (utbytes omkring 8500kr), Jag bytte i somras själv. Kolla så den laddar rätt (värden med kompressor aktiv):

1800 r/min 115 kPa
2500 r/min 145 kPa (Framförallt detta varvtal är viktig, här ska turbon ladda)
3800 r/min 175 kPa

3. Kompressor av/på rätt varvtal och inget konstigt ljud.

4. Remmar och remspännarhjul får inte kasta och ska ha rätt spänning.

5. Startar lätt och går jämt på alla varvtal och ingen rök.

KAD42_Torque.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Finns det en lämplig manometer att köpa, låna eller hyra?

VP verkstäder har en bra analog mätare som på många av deras verkstäder går att hyra och i vissa fall även låna en stund. Den metallomspunna tryckslangen är ganska lång så i många båtar når man fram till styrplatsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

jag har hittills inte stött på någon som har kunnat pekat på några vitala skillnader.

En av skillnaderna mellan 42 och 43 är insugningsljuddämparen. Du kan jämföra slang 861567 (42) med ljuddämpare 3580938 (43). 42:an fick nämligen rejält med kritik för sitt ylande vilket VP försökte åtgärda till 43:an. Till 42:an såldes senare ett ombyggnadskit som innehöll i princip de produkter som skiljde 42 från 43 gällande bl.a. "insugsylet". Därför är många 42:or ombyggda och bidrar därför till att många inte ser skillnaden på 42 och 43, för den synbarliga skillnaden är ju i detta fall borta då.

 

Om den skillnaden kan anses vital eller inte är nog upp till var och en, men detta är en av de saker som VP marknadsförde när 43:an introducerades.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...