Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Martin_Haggstrom

Ny el i Nimbus MAX 2 i höst.

Rekommendera Poster

11 timmar sedan skrev IngemarE:

1/2-poligt

På din motor har du sannolikt ingen minuskabel både från generatorn och startmotorn, då dessa bör ha sin jord/minus i höljet, sitt chassie. Precis som på en bilmotor får de då minusanslutningen via sina infästningsskruvar till motorblocket. Endast en grov kabel finns från motorblocket (ofta nära starten) till batteriminus. Det kallas för 1-poligt.

 

Hej enligt manualen är Kad 32P just 1-poligt och jag känner igen att det går en kabel från motorblocket. Nu har jag ritat det som i originalritningen, men det jag undrar är om kabeln från motorblocket kan anslutas till den negativa polplinten i skissen och sen vidare till batteri minus eller vart annars kabeln från motorblocket som ger jord för start och generator skall anslutas. Undrar även över dimension på den kabeln. Kommer kopiera som det ser ut i båten idag, men är nyfiken och vill få det rätt teoretiskt först 🙂 Se bild. Sen undrar jag även om länspumpen ser schysst ut, kommer kopiera (behålla) befintlig lösning, men behöver fästa om svart och röd kabel gissningsvis.476590068_Elschemaanpassatv0.5.png.526d02a708418c63ce4beaf0799d5c69.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej enligt manualen är Kad 32P just 1-poligt och jag känner igen att det går en kabel från motorblocket. Nu har jag ritat det som i originalritningen, men det jag undrar är om kabeln från motorblocket kan anslutas till den negativa polplinten i skissen och sen vidare till batteri minus eller vart annars kabeln från motorblocket som ger jord för start och generator skall anslutas. Undrar även över dimension på den kabeln. Kommer kopiera som det ser ut i båten idag, men är nyfiken och vill få det rätt teoretiskt först 🙂 Se bild. Sen undrar jag även om länspumpen ser schysst ut, kommer kopiera (behålla) befintlig lösning, men behöver fästa om svart och röd kabel gissningsvis. 

Minuskabeln från batterierna landar du lämpligen i negativ polplint. Det är ofta bra att ha en sådan gemensam "jordpunkt" i form av plint. Sedan drar du en lika grov mellan plint och motorblock (det är ju där den stora strömmen kommer gå). Dra då gärna in denna kabel i avdelningen "Motorutrymme" för att tydliggöra VAR den är kopplad till "jord".

 

På din skiss har batterierna just nu ingen förbindelse till jordplinten (måste de ju ha), och det är som sagt otydligt vart jordsymbolen ovanför plinten hör. Om du vill kan du ju koppla den kabeln direkt till start #31 och behålla jordsymbolen på #31så blir det tydligt att det är en kabel som är ansluten till startens minus/gods (eller däromkring).

 

När det gäller länspumpen så är väl tanken att kunna köra den manuellt via den senapsfärgade kabeln ?  Då skall den till en brytare, inte till en säkring. Man kan lösa det genom att skicka upp permanentplusledningen efter 5A-säkringen till en flerlägesbrytare för Auto/Off/Manuell, se tidigare inlägg.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev IngemarE:

Minuskabeln från batterierna landar du lämpligen i negativ polplint. Det är ofta bra att ha en sådan gemensam "jordpunkt" i form av plint. Sedan drar du en lika grov mellan plint och motorblock (det är ju där den stora strömmen kommer gå). Dra då gärna in denna kabel i avdelningen "Motorutrymme" för att tydliggöra VAR den är kopplad till "jord".

 

På din skiss har batterierna just nu ingen förbindelse till jordplinten (måste de ju ha), och det är som sagt otydligt vart jordsymbolen ovanför plinten hör. Om du vill kan du ju koppla den kabeln direkt till start #31 och behålla jordsymbolen på #31så blir det tydligt att det är en kabel som är ansluten till startens minus/gods (eller däromkring).

 

När det gäller länspumpen så är väl tanken att kunna köra den manuellt via den senapsfärgade kabeln ?  Då skall den till en brytare, inte till en säkring. Sedan kan man skicka upp permanentplusledningen efter 5A-säkringen till en flerlägesbrytare, se tidigare inlägg.

Världsklass. Nu tror jag vi är i mål och att jag faktiskt även lite smått börjar se och fatta hur allt skall fungera. Är vi i mål eller finns det fler fel alt förbättringar att göra? Röda kabeln från länspumpen kanske skall ritas ut på ett annat sätt, tänkte att det görs genom en anslutningspunkt för plus (30) vid länspumpen, för kolla manualen om du inte vet säkert dvs 🙂

 

Skall bli så kul att gå ner och kika på allt igen nu när jag fått en rejäl duvning och även bättre förståelse för hur det fungerar i form av teoritiska kunskaper och utformandet av anpassat elschema. Tusen tusen tack för alla råd och fantastiska inlägg. Kommer gå tillbaka till denna tråden länge och ofta när jag väl börjar jobbet...

Elschema anpassat 0.6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

 Röda kabeln från länspumpen kanske skall ritas ut på ett annat sätt, tänkte att det görs genom en anslutningspunkt för plus (30) vid länspumpen, för kolla manualen om du inte vet säkert dvs 🙂

Nu så....😉

Inkopplingen av länspumpen kan dock fortfarande behöva kollas upp, men du är på rätt spår. @Georg_Ohm m.fl. har ju även givit dig tips på inkoppling (2021-09-13), även om det var lite mer sofistikerad lösning med manuella läget bara vid huvudbrytare till (innebärandes en extra säkring).

Enklast löser du annars manuella läget genom att helt enkelt med brytaren överbrygga nivågivaren. Dvs när brytaren aktiveras så kopplas B+ ("30") direkt till pumpmotorn. Ungefär som du ritat - om den senapsfärgade är tänkt att gå direkt till motorn.

 

Men du behöver normalt ingen jord till brytaren som du ritat in. Inte om du inte tänker använda kontrollampan som finns i många switchar. Det kan dock vara snyggt. Om du ser till att brytarlampans/LED:ens "+" ligger på samma som den senapsfärgade och vi förutsätter att den går direkt till pumpmotorns "+" (dvs efter nivåbrytaren) så kommer du också kunna se när den aktiverats p.g.a. automatiken.

 

Fast nu hamnar vi på nivån där det är absolut nödvändigt att du börjar rita switchar som en elektrisk omkopplare istället för bild och skriver beteckningar på brytarens olika stift där kablarna skall anslutas. Och du kommer hamna här förr eller senare. Annars får du kaos i hjärnan när det skall kopplas in på plats och du inte har något elschema på den detaljnivån.

Den typ av switch du klippt bilden från har nämligen ofta t ex 3-8 exakt likadana flatstiftsanslutningar på undersidan, numrerade 1-8. Här måste du klura ut var B+ skall in, var pumpsladden skall sitta, ev. minus till lampan o.s.v. Allt detta skall kluras ut innan och stå i elschemat, för du kan nog hålla med om att det inte är något du vill försöka klura ut när du sitter i båten och kopplar. Det är då det blir virr-varrvarning....på flera sätt.

Dessutom finns dessa switchar i ett 50-tal varianter, så det gäller att välja rätt. Ett exempel på databladet på en dubbel ON-OFF-ON (kanske dock lite mer komplex än du kan behöva, du klarar dig med en enkel):

image.thumb.png.5ee0efa1d6819556c8e73d9e2286355d.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen. Kommer även köra schema för switcharna om jag gör om dem nämnvärt. Har inte bestämt mig ännu om jag skall ha kvar gamla original eller köpa nya switchar... Tusen tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Nu så....😉

Inkopplingen av länspumpen kan dock fortfarande behöva kollas upp, men du är på rätt spår. @Georg_Ohm m.fl. har ju även givit dig tips på inkoppling (2021-09-13), .

 

 Och du kommer hamna här förr eller senare. Annars får du kaos i hjärnan när det skall kopplas in på plats och du inte har något elschema på den detaljnivån.

 

Man kan koppla in olika saker på många olika sätt, de allra flesta sätten är fel sätt.

Om man har en rätt inkopplad säkring mellan batteriet och den felkopplade prylen är det sällan några problem, om man inte har det får man ett problem, ett stort problem.

 

Det är samma sak med strömbrytare, strömställare, omkopplare som det är men fartyg med lanternor på natten, ju fler anslutningar, ju fler olikfärgade lanternor, desto större komplexitet är det. 

Om man inte vet hur det är eller skall vara håller man sig långt borta från mudderverk, partrålare, minsvepare, linfärjor och vad det nu kan vara, ju fler kulörta lanternor desto längre ifrån lägger  man sin kurs, eller väntar tills linfärjan nått sitt ena ändläge och släckt sina röda lampor och orangea blixtljus/saftblandare. 

Inom det elektiska väljer man en strömbrytare utan kontrollampa, en sådan som bara har två anslutningar, och två lägen, on-off, på-av.

😁

 

blidgepump.jpg.ce4704cc75dd414028cc76f5f2c9be4b.jpg

 

När det gäller inkoppling av länspump som har automatik väljer man dock en treläges omkopplare med tre stift och tre lägen 1-off-2, manuell-avstängd-automatisk.

På infogad bild har du tre olika alternativ, om du har en länspumpsautomatik väljer du lämpligtvis det översta alternativet.

Själv har jag en inkoppling av varvet som byggde båten eller förre ägaren som överensstämmer med det mittersta alternativet, den är mindre bra då det liksom mitt elektriska armbandsur, inte går att stänga av pumpen. Det går heller inte att tvångsköra den.

 

Observera att länspumpen (i dessa inkopplingsexempel) inte skall påverkas av batterifrånskiljaren/huvudbrytaren. Men det går att fixa så att det manuella läget bryts av batterifrånskiljaren/huvudbrytaren, möjligen komfabularade jag om en sådan variant den trettonde september(?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

När det gäller inkoppling av länspump som har automatik väljer man dock en treläges omkopplare med tre stift och tre lägen 1-off-2, manuell-avstängd-automatisk.

På infogad bild har du tre olika alternativ, om du har en länspumpsautomatik väljer du lämpligtvis det översta alternativet.

Beror på pump. Så här är det kopplat i min båt, pumpen har två 12V-ingångar. Då kan man manuellt köra den med enpoliga brytaren K3.

image.png.b548ce3f4a14d546ac1799fbdce4cef8.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan koppla in olika saker på många olika sätt, de allra flesta sätten är fel sätt.

Om man har en rätt inkopplad säkring mellan batteriet och den felkopplade prylen är det sällan några problem, om man inte har det får man ett problem, ett stort problem.

 

Det är samma sak med strömbrytare, strömställare, omkopplare som det är men fartyg med lanternor på natten, ju fler anslutningar, ju fler olikfärgade lanternor, desto större komplexitet är det. 

Om man inte vet hur det är eller skall vara håller man sig långt borta från mudderverk, partrålare, minsvepare, linfärjor och vad det nu kan vara, ju fler kulörta lanternor desto längre ifrån lägger  man sin kurs, eller väntar tills linfärjan nått sitt ena ändläge och släckt sina röda lampor och orangea blixtljus/saftblandare. 

Inom det elektiska väljer man en strömbrytare utan kontrollampa, en sådan som bara har två anslutningar, och två lägen, on-off, på-av.

😁

 

blidgepump.jpg.ce4704cc75dd414028cc76f5f2c9be4b.jpg

 

När det gäller inkoppling av länspump som har automatik väljer man dock en treläges omkopplare med tre stift och tre lägen 1-off-2, manuell-avstängd-automatisk.

På infogad bild har du tre olika alternativ, om du har en länspumpsautomatik väljer du lämpligtvis det översta alternativet.

Själv har jag en inkoppling av varvet som byggde båten eller förre ägaren som överensstämmer med det mittersta alternativet, den är mindre bra då det liksom mitt elektriska armbandsur, inte går att stänga av pumpen. Det går heller inte att tvångsköra den.

 

Observera att länspumpen (i dessa inkopplingsexempel) inte skall påverkas av batterifrånskiljaren/huvudbrytaren. Men det går att fixa så att det manuella läget bryts av batterifrånskiljaren/huvudbrytaren, möjligen komfabularade jag om en sådan variant den trettonde september(?)

Tack @Georg_Ohm. Blir nog det översta då. Fråga färdigdragna paneler där lampa jord och plus är fördraget. Är det något att tänka på för en rookie som mig? Skulle det förenkla? Tex en sådan här: https://www.bluesea.com/products/8521/Contura_Circuit_Breaker_Switch_Panel_with_USB_Charger_-_5_Position_Black nu kommer Ingemar antaglogen få frispel men ändå 🙂 hehe

 

Jag behöver lanternor, länspump, plotter kanske om den skall ha en switch och kanske något mer framöver? Egentligen bara 2st switchar som det är idag. Trimplanen får nog vara som de är..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tack @Georg_Ohm. Blir nog det översta då. Fråga färdigdragna paneler där lampa jord och plus är fördraget. Är det något att tänka på för en rookie som mig? Skulle det förenkla? Tex en sådan här: https://www.bluesea.com/products/8521/Contura_Circuit_Breaker_Switch_Panel_with_USB_Charger_-_5_Position_Black nu kommer Ingemar antaglogen få frispel men ändå 🙂 hehe

 

Jag behöver lanternor, länspump, plotter kanske om den skall ha en switch och kanske något mer framöver? Egentligen bara 2st switchar som det är idag. Trimplanen får nog vara som de är..

En prefabricerad panel är ju aldrig fel, men har den omkopplare med tre lägen? de flesta brukar inte ha det.

Båttillbehörsbutikerna brukar annars ha en separat panel "Blidge pump" med omkopplare och ibland även med en kontrollampa, om du är rookie så föreslår jag att du köper en sådan, det kan underlätta.

 

Behåll för guds skull trimplanspanelen som den är, och koppla inte om någonting i den, den kopplingen är litet speciell, ingen match för den som vet och förstår hur det skall vara, men om du känner dig mer än osäker så låt den vara!!

 

Till lanternorna räcker det ju med en enkel on-off, men gärna med en säkring för varje lanterna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja tror kanske jag behåller det mesta i original men adderar usb och 12 voltare samt en plotter… försöka snygga till dragningen dra om och snygga till kontakter osv. Eventuellt säkra via skringsboxen istället för snygghets skull;) återkommer säkert när det blivit varmare;)

 

en liten tanke med trimplanen som har rätt ”sletna reläer” kan jag byta dem är det ngåin ide? Tycker det glappar därbak o har för mig att ett ej går ner osv…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej ja tror kanske jag behåller det mesta i original men adderar usb och 12 voltare samt en plotter… försöka snygga till dragningen dra om och snygga till kontakter osv. Eventuellt säkra via skringsboxen istället för snygghets skull;) återkommer säkert när det blivit varmare;)

 

en liten tanke med trimplanen som har rätt ”sletna reläer” kan jag byta dem är det ngåin ide? Tycker det glappar därbak o har för mig att ett ej går ner osv…

Finns det relän där? Men det kanske det gör på någon modell.

kolla om det är standardrelän, sådana kan köpas billigt på Biltema.

annars finns två relän till drevlyften, det är standardrelä om du har Volvo Penta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja just det @Georg_Ohm det är till drevlyftet;))… är det vört att byta dem, drvet tjuvar öite också ibland, dvs fatsnar uppe ibland;)

Sannolikt beror inte det på reläerna, mer sannolikt är att det är en mekanisk tröghet i lagerytor etc.

Sedan lika sannolikt är smutsiga och ärjade kontaktytor. Gör rent alla anslutningar vid reläerna, vid alla kopplingspunker. Det är en utsatt miljö där längst bak innanför akterspegeln. 

 

Nu pratar jag om 290, senare modeller är annorlunda.

Det finns även en givare man skall vara försiktig med, den har ett runt (vattentätt-)kontaktstycke med tre runda kontaktstift i, om givaren inte fungerar, eller om det är oxid på kontaktstiften, så funkar inte drevlyften.

Sedan, vilket man kanske inte tänker på, så framme i motortavlan, om drevtrimmets instrument inte är anslutet fungerar det inte heller. Vid strul kan man få "starta om"... alltså stänga av och sätta på tändningen igen, så kan det fungera. Det finns även två relä till drevlyften under motortavlan, vid upp/ned knapparna för drevtrimmet. Dessa relä, de två där bak, samt de två där framme är standardtyp. och kostar "typ" 59 kr på Biltema, kanske 590 kr hos VP... Men kolla för säkerhetskull kontaktstiftens konfiguration, att kontaktstiften 30, 85, 86 och 87 sitter på samma ställe på gamla och nyinköpta relät.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Georg_Ohm. Skall följa detta till punkt o pricka så kanske det ordnar till sig.

 

Har nu även skissat klart på mitt "elschema" och lag till, plotter, swicth för lanternor och länspump (bara on off för tvingad körning via switch där fram och auto hela tiden)

 

Vad säger panelen och min ena mentor @IngemarE, ser allt ok ut eller ser ni några galenheter? Tänker även nog addera en batteriladdare. Har två st Deka Marine 24DP de ger 150 amp tillsammans teoretiskt. Är det lagom med 20 ampersladdare? Tips på någon bra i den sizenför marint bruk.717480245_Elschemav1.0.thumb.png.a424c2097b73220f06d7b20406040290.png

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att batterisäkringarna på 200 resp. 30 A sitter på fel sida om huvudbrytaren. Borde sitta så nära batterierna som möjligt.

Om avståndet mellan respektive batteriplus och huvudbrytare är väldigt kort kan man kanske ändå göra enligt skiss. Oavsett så skulle jag flytta den negativa polplinten till en plats utanför batteriutrymmet.

(Detta är kanske diskuterat tidigare, jag har inte läst hela tråden).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

Jag tycker att batterisäkringarna på 200 resp. 30 A sitter på fel sida om huvudbrytaren. Borde sitta så nära batterierna som möjligt.

Håller med. I bilstereovärlden och dess tävlande är kravet att säkringen skall sitta max 30 cm från batteriet. Jag hade också tagit en större säkring än 30A på förbrukarsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tänker även nog addera en batteriladdare. Har två st Deka Marine 24DP de ger 150 amp tillsammans teoretiskt. Är det lagom med 20 ampersladdare? Tips på någon bra i den sizenför marint bruk.717480245_Elschemav1.0.thumb.png.a424c2097b73220f06d7b20406040290.png

Till att börja med kan nog batterierna ge MYCKET mer än 150A i utström tillsammans. Vad du menar är nog att de har en kapacitet på 150Ah. Det är tyvärr väldigt vanligt att man ser sammanblandning mellan enheterna A (ström) och Ah (kapacitet), t.o.m. även i företagsannonser. Men det är som sagt två helt olika parametrar ;).

Oavsett så kommer dina batterier mycket sällan vilja sluka i sig mer än 20A i laddström, så det räcker nog mer än väl.

 

Vad jag reagerar över i ditt schema är att du bör rita länspumpen som en motor med brytare. Då förstår man vilken kabel som gör vad, och du har redan "tänkt ut" det hela på elschemat. Nu går allt till en klump märkt "30" vilket inte gör någon klokare. Även om t.o.m. jag nog förstår vad du menar....

 

Sedan är det käckt att ha en indikeringslampa för lanternor "till" och Länspumpen. Tycker jag. Men då måste du fördjupa dig i hur switchen är kopplad, vilket du å andra sidan kommer behöva göra i alla fall innan du kan koppla in den rent fysiskt. Men ta det som nästa steg.

Det finns f.ö. snygga ramar, även byggbara, till den typen av s.k. Carlingswitch som du har på bilden. Tror t.o.m. Biltema har byggbara, snygga pulverlackade ramar har jag dock köpt på ebay.

 

Numrerar också kablarna till säkringsboxen, dvs vilket plintnr de skall in på. Då kan du redan nu göra en säkringslista också.

 

Att säkringarna sitter på bortsidan av brytaren ser jag inte som ett stort problem så länge det är korta avstånd och väl draget. Med "väl draget" så skall det inte finnas någon minuskabel i närheten som plussen skulle kunna gå ihop med innan säkringen om saker skulle lossna. Hålla isär och framförallt inte bunta samman dem, alltså.

 

Edit: Ang. förbrukarsäkringen på 30A: Tänk på att TS har en liten båt utan några större förbrukare. Då lär 30A räcka väldigt långt.

(Men visst, själv har jag 100A som förbrukarsäkring, och då går ändå inverter och alla "storförbrukare" på egna säkringar utöver denna. Men det är en liiiite större båt, kanske).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev IngemarE:

Edit: Ang. förbrukarsäkringen på 30A: Tänk på att TS har en liten båt utan några större förbrukare. Då lär 30A räcka väldigt långt.

(Men visst, själv har jag 100A som förbrukarsäkring, och då går ändå inverter och alla "storförbrukare" på egna säkringar utöver denna. Men det är en liiiite större båt, kanske).

Jo, så liten är den kanske inte men med tanke på att det är en 10 mm2-kabel i förbrukarkedjan så kan man ha mer än 30A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Jo, så liten är den kanske inte men med tanke på att det är en 10 mm2-kabel i förbrukarkedjan så kan man ha mer än 30A.

Tidigare i tråden så har TS rekommenderats att dra så grovt som en 10mm² just för att kabeln skall räcka OM h*n skulle få för sig att utöka mycket och skulle behöva öka säkringens storlek.

 

Sedan behöver man ju inte säkra upp till max vad kabeln tål, även om man kan 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev speljakt:

Jag tycker att batterisäkringarna på 200 resp. 30 A sitter på fel sida om huvudbrytaren. Borde sitta så nära batterierna som möjligt.

Om avståndet mellan respektive batteriplus och huvudbrytare är väldigt kort kan man kanske ändå göra enligt skiss. Oavsett så skulle jag flytta den negativa polplinten till en plats utanför batteriutrymmet.

(Detta är kanske diskuterat tidigare, jag har inte läst hela tråden).

Hej. Brytaren sitter cirka 20-25 cm från batterierna. Om jag skall flytta polplinten behöver jag ha den på sidan av motorrummet, men det kanske är bättre? @IngemarE? 200 amp säkringen före brytare, då måste jag väl sätta 2st 200 Amp säkringar en för respektive batteri? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev IngemarE:

Sedan är det käckt att ha en indikeringslampa för lanternor "till" och Länspumpen. Tycker jag. Men då måste du fördjupa dig i hur switchen är kopplad, vilket du å andra sidan kommer behöva göra i alla fall innan du kan koppla in den rent fysiskt. Men ta det som nästa steg.

Jag tänker nog behålla original switchpanelen, den är utan lampor 🙂 Jag får se och lyssna för att se om lanternor och pump är på:-)

43 minuter sedan skrev IngemarE:

 

 

Numrerar också kablarna till säkringsboxen, dvs vilket plintnr de skall in på. Då kan du redan nu göra en säkringslista också.

Yes detta skall jag göra har köpt nummer märkringar osv..

43 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Att säkringarna sitter på bortsidan av brytaren ser jag inte som ett stort problem så länge det är korta avstånd och väl draget. Med "väl draget" så skall det inte finnas någon minuskabel i närheten som plussen skulle kunna gå ihop med innan säkringen om saker skulle lossna. Hålla isär och framförallt inte bunta samman dem, alltså.

20-25 cm från batteriet sitter brytaren. Säkringen om 200 amp kommer sitta cirka 0,7 meter ut från "batteri lådan" in i motrrrummet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Till att börja med kan nog batterierna ge MYCKET mer än 150A i utström tillsammans. Vad du menar är nog att de har en kapacitet på 150Ah. Det är tyvärr väldigt vanligt att man ser sammanblandning mellan enheterna A (ström) och Ah (kapacitet), t.o.m. även i företagsannonser. Men det är som sagt två helt olika parametrar ;).

Oavsett så kommer dina batterier mycket sällan vilja sluka i sig mer än 20A i laddström, så det räcker nog mer än väl.

 

Fråga på batteriladdare. Funtar på hur den bäst skall kopplas. Kan jag koppla den till laddrelät? Kommer relät då ombesörja att bägge batterierna laddas via landströmmen? Anledningen till att jag frågar är om jag skall köpa en laddare som är byggd för ett batteri eller för två stycken. Tror i och för sig att jag kommer koppla in den så mycket utan mest för säkerhets skull om båten är död någon gång när man skall ut 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Fråga på batteriladdare. Funtar på hur den bäst skall kopplas. Kan jag koppla den till laddrelät?

Det vanligaste är att man kopplar laddaren till förbrukarbatteriet eftersom man ser till så att startbatteriet bara används för start av motorn och därmed sällan (aldrig) blir urladdat.

Är startbatteriet dåligt kan väl kapaciteten på det bli så dålig så att det inte orkar starta motorn men det bästa då är att ha en startkabel i båten och så kopplar man ihop start- och förbrukarbatteriet med laddaren på i en liten stund så brukar det funka.

Låter du båten ligga still i flera månader är det en god idé att ladda även startbatteriet då och då. För en mindre båt är det oftast att ta i att ha en laddare med två utgångar eller två laddare,

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Fråga på batteriladdare. Funtar på hur den bäst skall kopplas. Kan jag koppla den till laddrelät? Kommer relät då ombesörja att bägge batterierna laddas via landströmmen?

Har du landström i båten också nu?

Koppla batteriladdaren som ChristerN skriver. Båda batterierna laddas i alla fall då båda polerna på relät är avkännande på spänningsnivån.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Fråga på batteriladdare. Funtar på hur den bäst skall kopplas. Kan jag koppla den till laddrelät? Kommer relät då ombesörja att bägge batterierna laddas via landströmmen? Anledningen till att jag frågar är om jag skall köpa en laddare som är byggd för ett batteri eller för två stycken. Tror i och för sig att jag kommer koppla in den så mycket utan mest för säkerhets skull om båten är död någon gång när man skall ut 🙂 

Ditt relä är spänningsavkännande. Det kommer alltså koppla ihop batterierna när spänningen är över batteriets "normalspänning", dvs i praktiken när någon laddspänning ligger på. Om denna sedan kommer från generatorn eller en laddare, solpanel eller vad som spelar ingen roll.

 

Ditt relä känner av spänningen på båda sidorna (många känner bara av på Startsidan). Då kopplar du helt enkelt laddaren till förbrukarsidans plus, via en egen säkring (t ex 25-30A). Du kan ansluta den på reläets skruv om du vill, alternativt huvudbrytaren (samt laddarens minus till jordplinten förstås). Då kommer reläet koppla ihop batteribankerna även när du kör med laddaren, på samma sätt som om du kör med motor och generatorn laddar.

Att kosta på sig en laddare med dubbla utgångar är tämligen meningslöst, eftersom de ju kommer parallellkopplas av reläet i alla fall....

 

På tal om det - jag har ett liknande relä i min båt. Från varvet kan man välja en laddare med dubbla utgångar för de båda batteribankerna. Jag har aldrig förstått varför, och jag är inte säker på att varvet gjort det heller, De kanske hade otur när de tänkte eller var kvar i gammalt tänk ?

De spänningsavkännande reläna för laddsammankoppling är nämligen en ganska ny företeelse (10 år eller så), och tidigare var relä styrt av laddlampan (D+/61+) det absolut vanligaste. Och med ett sådant var ju dubbelutgångsladdarna lite mer berättigade.

 

Så summerat denna långa utläggning: En enkelutgångsladdare blir nog bra.

 

Edit: @Kane hann före. Inte undra på när man skriver så långa romaner....

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tusen tack för detta intressanta inlägg. Värt att ha en laddare wller overkill?

En laddare kan väl vara bra, men frågan är om du behöver en fast installerad eftersom du ändå inte har någon landströmsanläggning i båten.

 

Kanske något liknande den här, normalt undanstuvad, men bara att hänga på batterikabelskorna om/när det behövs:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-1224-v-15-a-2000045787

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tusen tack för detta intressanta inlägg. Värt att ha en laddare wller overkill?

En laddare är aldrig fel! Om du inte kopplar isär batterierna under vinterförvaringen, men kanske även om du gör det, bör de laddas någon gång under vintern för att dels orka dra igång motorn i vår dels hålla bättre. Förvaring i kyla är dock bra, om batterierna är välladdade, då det håller självurladdningen nere. Jag har möjlighet att koppla på ström under besök vid båten så jag låter batterierna sitta kvar och ihopkopplade. Har man inte den möjligheten är det nog bäst att ta hem dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...