Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Martin_Haggstrom

Ny el i Nimbus MAX 2 i höst.

Rekommendera Poster

12 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

När jag väl är på plats i båten kommer säkert mycket av det jag pratar om att ge sig. Jag skall märka kablar ha rätt färg o dokumentera det jag gör i ett schema;).

Det är det vanligaste felet man gör - "vi löser det sedan".

 

Det är nu - när du ritar elschemat - som det skall vara på den nivån att det syns vart varje kabel skall kopplas. I detalj. Då ser man också redan nu om funktionen blir den önskade och kan skaffa rätt prylar.

Det är inget du skall lösa på plats i båten, för då är det oftast försent. Och blir lätt upplagt för samma kaos, snabbfix, skum funktion och virrvarr som du tänkte bygga bort.

 

Och varför skjuta på något som ändå måste göras ?  Antingen tänker du till nu, eller också sitter du i båten och får plöja och lära dig alla manualer och leta fel som du just då inte begriper dig på. Dessutom kanske under tidspress, då säsongen börjar och båten inte fungerar som du vill.....

 

Allt detta är dock upprepat av mig och andra många gånger. Och vill du ha fortsatt hjälp så måste du nog försöka lyssna och ta till dig lite mer av alla tips.

"Kan själv" och "Mitt sätt" skall visserligen inte föraktas, men då får man räkna med att verkligen få köra själv, att det kommer kosta att uppfinna hjulet igen, tar tid att lära sig o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågar hur kopplar jag in detta på bästa sätt, ni säger rita elschema. Jag försöker ni säger så gör man inte. Jag frågar igen ni säger det är fel… jaja jag ger upp jag försöker åstadkomma alla de goda råd du ger men jag lyckas inte riktigt märker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag frågar hur kopplar jag in detta på bästa sätt, ni säger rita elschema. Jag försöker ni säger så gör man inte. Jag frågar igen ni säger det är fel… jaja jag ger upp jag försöker åstadkomma alla de goda råd du ger men jag lyckas inte riktigt märker jag. 

Vi försöker ju tala om för dig hur du skall göra istället, åtminstone var du skall söka informationen för att hitta hur. Läser du inte inläggen/svaren, eller tycker du bara de är jobbiga ?

 

Varför du inte kan få exakt "hur" direkt av oss i panelen fick du redan svar på för ett halvår sedan (titta i början av tråden, 2021-09-13 t ex), men tar det igen då:

Alla båtar är olika, mätare/prylar kopplas in olika. Man har också olika önskemål. Någon exakt sanning finns inte, det är bara du som vet hur din båt ser ut, vilka prylar du har i den och dina egna önskemål hur du vill ha det. Så du måste själv förstå funktionen och varför på dina egna prylar. Det kan ingen annan lösa åt dig på distans. Den kunskapen har du dessutom igen när du får elfel i någon pryl, mitt ute på vattnet.

Trots detta har du faktiskt fått många "gör så här istället" men också många "kolla i manualen hur den fungerar och skall kopplas in". Tråkigt att du inte uppfattar det så....

 

Ditt elschema är med sina bilder på prylarna fortfarande mer en översikt än ett elschema. Ett elschema kan man koppla ihop efter, en översiktsbild visar mer principen och ingående prylar. Men här har du ju satt ner foten och sagt att du inte kan rita på annat sätt och vill fortsätta göra på ditt sätt. Ok.

Fast om du följt råden att rita elschemat så det just framgått var kabeln ansluts på olika prylar samt rådet att läsa inkopplingsmanualen på det du köpt/tänkt köpa, så hade du själv t ex upptäckt att ditt relä inte har den anslutning för en kabel från "D+" som du ritat (eller kopierat från Skyllermarks ?) i schemat. Som också nämnts skall kablar anslutas på olika ställen (stiftnummer) på en brytare. Men vilka är vad ?  Det skall framgå på elschemat.

Det som kommer "ge sig" när du sitter i båten som du säger, är att du märker att det inte finns någonstans att ansluta "D+"-kabeln eller att du blir alldeles snurrig av de snarlika anslutningarna på brytaren. Och vissa felkopplingar kan riskera att "ge sig" genom att du får pyrotekniska effekter....💣  Inte bra, tycker inte vi på forumet i alla fall.

 

Jag skriver inte detta för att vara dum. Tvärtom vill vi nog alla hjälpa dig !

Men samtidigt har vi nog alla som pillat en hel del med el i båt fått respekt för vilka krafter man jobbar med, och är nog försiktiga att ge tips som kan uppfattas som "facit" till någon som inte kopplat förr. I synnerhet när man märker att de tips som redan lämnats liksom inte riktigt ramlar på plats.

 

Tänk på att du elsvetsar med en ström på kanske runt 70-100A. Batteriet kan alltså lämna mångdubbelt högre ström än en elsvets. Och det är dessa krafter du håller på och kopplar.

Förutom din egen och dina passagerares hälsa så kan det gå så galet att brand kan uppstå.

 

Jag kan bara önska dig lycka till. Och trådens tips finns ju kvar, så de går att läsa igen. Många gånger ;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-29 vid 21:57 skrev IngemarE:

Vi försöker ju tala om för dig hur du skall göra istället, åtminstone var du skall söka informationen för att hitta hur. Läser du inte inläggen/svaren, eller tycker du bara de är jobbiga ?

 

Varför du inte kan få exakt "hur" direkt av oss i panelen fick du redan svar på för ett halvår sedan (titta i början av tråden, 2021-09-13 t ex), men tar det igen då:

Alla båtar är olika, mätare/prylar kopplas in olika. Man har också olika önskemål. Någon exakt sanning finns inte, det är bara du som vet hur din båt ser ut, vilka prylar du har i den och dina egna önskemål hur du vill ha det. Så du måste själv förstå funktionen och varför på dina egna prylar. Det kan ingen annan lösa åt dig på distans. Den kunskapen har du dessutom igen när du får elfel i någon pryl, mitt ute på vattnet.

Trots detta har du faktiskt fått många "gör så här istället" men också många "kolla i manualen hur den fungerar och skall kopplas in". Tråkigt att du inte uppfattar det så....

 

Ditt elschema är med sina bilder på prylarna fortfarande mer en översikt än ett elschema. Ett elschema kan man koppla ihop efter, en översiktsbild visar mer principen och ingående prylar. Men här har du ju satt ner foten och sagt att du inte kan rita på annat sätt och vill fortsätta göra på ditt sätt. Ok.

Fast om du följt råden att rita elschemat så det just framgått var kabeln ansluts på olika prylar samt rådet att läsa inkopplingsmanualen på det du köpt/tänkt köpa, så hade du själv t ex upptäckt att ditt relä inte har den anslutning för en kabel från "D+" som du ritat (eller kopierat från Skyllermarks ?) i schemat. Som också nämnts skall kablar anslutas på olika ställen (stiftnummer) på en brytare. Men vilka är vad ?  Det skall framgå på elschemat.

Det som kommer "ge sig" när du sitter i båten som du säger, är att du märker att det inte finns någonstans att ansluta "D+"-kabeln eller att du blir alldeles snurrig av de snarlika anslutningarna på brytaren. Och vissa felkopplingar kan riskera att "ge sig" genom att du får pyrotekniska effekter....💣  Inte bra, tycker inte vi på forumet i alla fall.

 

Jag skriver inte detta för att vara dum. Tvärtom vill vi nog alla hjälpa dig !

Men samtidigt har vi nog alla som pillat en hel del med el i båt fått respekt för vilka krafter man jobbar med, och är nog försiktiga att ge tips som kan uppfattas som "facit" till någon som inte kopplat förr. I synnerhet när man märker att de tips som redan lämnats liksom inte riktigt ramlar på plats.

 

Tänk på att du elsvetsar med en ström på kanske runt 70-100A. Batteriet kan alltså lämna mångdubbelt högre ström än en elsvets. Och det är dessa krafter du håller på och kopplar.

Förutom din egen och dina passagerares hälsa så kan det gå så galet att brand kan uppstå.

 

Jag kan bara önska dig lycka till. Och trådens tips finns ju kvar, så de går att läsa igen. Många gånger ;)

Har nu läst om tråden och ja det står verkligen massa bra i tråden.Jag tror även att du och jag kanske missförstår varandras ton, jag är inte upprörd eller har sagt att så vill jag absolut inte göra utan jag vill bara lära mig och få tips. Fattar att det kan vara svårt och kanske felaktigt att att ge inkopplingstips utan att veta vilka grejer, motor osv, och det är delvis därför jag skriver vilka grejer jag har 🙂. Har nu utgått från befintligt elschema och försökt anpassa och komplettera med ett laddrelä, ny brytare för min översikt / elschema. Tror detta blir rätt. Återstår länspumpsinkopplingen skall läsa den manualen med. Huvudskälet till projektet är att det är väldigt risiga kablar där bak, oxiderade och slitna samt att jag faktiskt vill förstå båtens elsystem. Det är kablarna jag vill byta ut samt addera nytt relä och brytare då det verkar vettigt. Sen vill jag även addera en säkringsdosa där fram för att minimera kabelhärvor under instrumentpanelen. Den delen får bli fas två 🙂

Elschema KAD 32 P.png

Elschema anpassat.png

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag hängt med i alla råd du fått men är inte 25 mm2 klent för huvudstammen? Vad har du idag till startmotorn?

Sedan tycker jag 25 mm2 är onödigt grovt för skiljerelät.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar ju se bättre ut 😉

Men - och nu är jag tjatig - jag anser fortfarande att du kommer spara tid och strul genom att använda nummer/identifiering av anslutningar på ditt schema. Alltså så det tydligt framgår till vilken kopplingspunkt på prylen som en ledning skall kopplas till. Visst, lite bättre är det allt nu, men.....

 

....för "Motorutrymme" ser det nämligen inte riktigt korrekt ut. Och VAD är det då som inte ser korrekt ut ?  Jo, inkopplingen av de olika kablarna till start och generator stämmer inte helt med originalschemat. Vilka ledningar går till anslutningarna på motorn i ditt "schema" (30, 31, 50) ?   Om du namngav dessa så skulle det bli lättare att se både fel och att jämföra. För nu har du batteriplus in på ett ställe på starten och utgång (!) till B+ på generatorn från ett annat,  men ingen anslutning från startreläet till starten.

Generatorns kabel B+ sitter i verkligheten med största sannolikhet på samma bult (30) på starten som matningskabeln från batteri/säkring/brytare. Men så har du inte ritat det. Varför ens ändra jämfört med originalschemat ?

Titta och jämför så förstår du vad jag menar. Och detta är viktiga kabeldragningar, för här går de stora strömmarna.

 

Förresten - är du säker på att du har jordanslutningar i form av fysiska kablar på din motor i verkligheten (=2-poligt elsystem) och inte bara chassiejordning ?  För originalritningen säger ju 1-poligt....

 

Edit: Din fråga i bilden: D+ är signalen som kallas 61+ i originalschemat. Den är oftast helt nödvändig att ha inkopplad (laddlampan) för att få igång laddningen.

Överhuvudtaget ganska vanligt att man använder DIN-beteckningar, se https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552 för en lista på vad 30, 31, 50, 61 o.s.v. står för. Praktiskt, för du har ofta samma beteckningar på t ex relän.

Men ett tips i all välmening - byt gärna ut det som ser risigt ut. Men undvik att bygga om i elsystemet om du inte till 110% är införstådd med funktionen.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Nu har inte jag hängt med i alla råd du fått men är inte 25 mm2 klent för huvudstammen? Vad har du idag till startmotorn?

Sedan tycker jag 25 mm2 är onödigt grovt för skiljerelät.

Osäker måste kolla. Hur mycket till startmotorn tycker ni man bör ha? Till relät skall säkringen vara 80 amp därav tjocklek 25mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

du kommer spara tid och strul genom att använda nummer/identifiering av anslutningar på ditt schema. Alltså så det tydligt framgår till vilken kopplingspunkt på prylen som en ledning skall kopplas till. Visst, lite bättre är det allt nu, men.....

Har lagt till några anslutningar/nummer nu, bra med DIN koderna undrade just vad de siffrorna i elschemat stod för 🙂

2 timmar sedan skrev IngemarE:

 

....för "Motorutrymme" ser det nämligen inte riktigt korrekt ut. Och VAD är det då som inte ser korrekt ut ?  Jo, inkopplingen av de olika kablarna till start och generator stämmer inte helt med originalschemat. Vilka ledningar går till anslutningarna på motorn i ditt "schema" (30, 31, 50) ?   Om du namngav dessa så skulle det bli lättare att se både fel och att jämföra. För nu har du batteriplus in på ett ställe på starten och utgång (!) till B+ på generatorn från ett annat,  men ingen anslutning från startreläet till starten.

 

Generatorns kabel B+ sitter i verkligheten med största sannolikhet på samma bult (30) på starten som matningskabeln från batteri/säkring/brytare. Men så har du inte ritat det. Varför ens ändra jämfört med originalschemat ?

Titta och jämför så förstår du vad jag menar. Och detta är viktiga kabeldragningar, för här går de stora strömmarna.

 

Förresten - är du säker på att du har jordanslutningar i form av fysiska kablar på din motor i verkligheten (=2-poligt elsystem) och inte bara chassiejordning ?  För originalritningen säger ju 1-poligt....

Jag har tittat och jämfört och jag tolkar det att plus går vidare från startmotor till B+, dvs från 30 startmotorn till B+ på generatorn. Har försökt efterlikna det. Har jag ritat rätt nu? Anlutningen till "startreläet i kopplingslådan" är två röda en från 50 (startmotor) och en från B+ (generatorn)

 

Anledningen till att jag ritar nytt schema är för att lägga till reläet och ny brytare samt vidare till säkringsdosa, men jag kommer såklart att använda originalschemat med för att stämma av kablar, färger mm väl på plats..

 

Sen är systemet 1-poligt (när jag läste om generator och startmotorn i instruktionsboken stod det att dessa var 2 poliga men gissar att det är rätt men att elsystemet är 1-poligt. Vad är praktisk skillnad mellan 1- polig och 2-polig? Jorden är genom mototblocket, dvs det skall inte vara några fysiska minuskablar tillbaka till den negativ kopplingsplint som jag ritat nu från motorn  (B- generatorn och 31 från startmotor). I ett 1 poligt system kan negativa kopplingsplinten istället bara den användas för jord från länspump, trimplan och andra eventuellt motrorrumsnära förbrukare?

 

 

Elschema anpassat v 0.2.png

Elschema KAD 32 P.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Osäker måste kolla. Hur mycket till startmotorn tycker ni man bör ha? Till relät skall säkringen vara 80 amp därav tjocklek 25mm

Vilken tabell säger att det skall vara 25mm² för 80A, dessutom en kort stump ?  Du har ju dessutom 200A till samma area (25mm²) på motorplus.

 

Säkringen skall skydda mot kabelbrand vid kortslutning. Dvs den lär gå innan kabeln brinner även vid 16, ja t.o.m. 10mm² kabel. Ansluter du reläet till huvudbrytarens skruvar så frigör du både batterikabelskon och får dessutom ytterst korta kablar (=mycket litet spänningsfall även vid klenare kabel). Originaldimensionen på generatorns pluskabel är ju f.ö. 10mm², men över 16mm² lär du inte behöva på reläet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Vilken tabell säger att det skall vara 25mm² för 80A, dessutom en kort stump ?  Du har ju dessutom 200A till samma area (25mm²) på motorplus.

 

Säkringen skall skydda mot kabelbrand vid kortslutning. Dvs den lär gå innan kabeln brinner även vid 16, ja t.o.m. 10mm² kabel. Ansluter du reläet till huvudbrytarens skruvar så frigör du både batterikabelskon och får dessutom ytterst korta kablar (=mycket litet spänningsfall även vid klenare kabel). Originaldimensionen på generatorns pluskabel är ju f.ö. 10mm², men över 16mm² lär du inte behöva på reläet.

 

Jag tittade på denna, men ser att det kan räcka med 16mm kanske tom 10mm. Så 10-16 mm kabel och 75-80 amps särking blir bra? Sen fråga tycker du att jag skall sätta pluskablarna för respektive batterie på plus plintarna på brytaren, se uppdaterad bild till reläet istället för direkt från batteriet? Kommer relät fungera som avsett även på detta sätt?

amps till relät.png

Elschema anpassat v 0.3 relä från brytare plus.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag tittade på denna, men ser att det kan räcka med 16mm kanske tom 10mm. Så 10-16 mm kabel och 75-80 amps särking blir bra? Sen fråga tycker du att jag skall sätta pluskablarna för respektive batterie på plus plintarna på brytaren, se uppdaterad bild till reläet istället för direkt från batteriet? Kommer relät fungera som avsett även på detta sätt?

amps till relät.png

AWG #6 är 16 mm2. Hur mycket laddar generatorn max?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Sen fråga tycker du att jag skall sätta pluskablarna för respektive batterie på plus plintarna på brytaren, se uppdaterad bild till reläet istället för direkt från batteriet? Kommer relät fungera som avsett även på detta sätt

Ja, reläet kommer givetvis fungera då det är samma batteriplussar. Spelar ingen roll i vilken ände av kabeln det sitter. Eller hur menade du ?

 

Men några saker när du ritar om: Nu ser det ut som att pluskabeln för starten är förgrenad. Likaså att förbrukarbatteriplus är ansluten till reläets klenare kabel, som sedan är den som fortsätter till brytaren. Hur vet du vart de skall dras och framförallt VAR koppla ihop dem när du sedan kopplar ?

Titta hur originalritningen är gjord: Två ledningar som delar samma anslutningsskruv går också till denna anslutning, och möts inte strax innan. Då blir det tydligt.

D/61+ är nu kortsluten till jord. Inte för att du kanske menade det, men två ledningar får inte ritas på varandra så i ett schema. Det blir väldigt skumt då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Osäker måste kolla. Hur mycket till startmotorn tycker ni man bör ha? Till relät skall säkringen vara 80 amp därav tjocklek 25mm

Hur långt är det från batteri till motor? Visst är startmotorn på KAD32P typ 3kW?

Jag hade nog valt 70 mm2 för minimalt spänningstapp.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

60 amp 

Då funkar 10 mm2 till skiljerelät.

Redigerad av Kane
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

Hur långt är det från batteri till motor? Visst är startmotorn på KAD32P typ 3kW?

Ja 3kW;) från batteri till motor max 1,5 meter kabel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja 3kW;) från batteri till motor max 1,5 meter kabel

En 35mm² ger under 0,4V totalt spänningsfall, en 25mm² 0,5V. Båda torde funka, men kör på 35mm² om du inte redan skaffat 25mm².

 

70mm² är då att ta i....😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

En 35mm² ger under 0,4V totalt spänningsfall, en 25mm² 0,5V. Båda torde funka, men kör på 35mm² om du inte redan skaffat 25mm².

 

70mm² är då att ta i....😛

Finns inga genvägar till att starta ett VP diesel tröskverk!😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev IngemarE:

En 35mm² ger under 0,4V totalt spänningsfall, en 25mm² 0,5V. Båda torde funka, men kör på 35mm² om du inte redan skaffat 25mm².

 

70mm² är då att ta i....😛

Skyllermarks anser att 1V spänningsfall är OK till startmotorn. Jag tycker det låter oacceptabelt mycket.

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/vad-ska-jag-tanka-pa-vid-kabeldimensionering/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, reläet kommer givetvis fungera då det är samma batteriplussar. Spelar ingen roll i vilken ände av kabeln det sitter. Eller hur menade du ?

Ja vad bra, men fortfarande 75-80a säkringar till relät och sen en efter brytaren 200a som jag ritat, blir det ok?

 

Citat

Men några saker när du ritar om: Nu ser det ut som att pluskabeln för starten är förgrenad. Likaså att förbrukarbatteriplus är ansluten till reläets klenare kabel, som sedan är den som fortsätter till brytaren. Hur vet du vart de skall dras och framförallt VAR koppla ihop dem när du sedan kopplar ?

Bra poäng, ritar i power point och ja det gör det lite med automatik, men har separerat dem nu, se uippdaterad ritning. är det bättre tydligare? Nu delar ledningar anslutningsskruvar tror jag.

Citat

Titta hur originalritningen är gjord: Två ledningar som delar samma anslutningsskruv går också till denna anslutning, och möts inte strax innan. Då blir det tydligt.

D/61+ är nu kortsluten till jord. Inte för att du kanske menade det, men två ledningar får inte ritas på varandra så i ett schema. Det blir väldigt skumt då....

Hur är den kortsluten ser inte det. Kabeln är svart vit det är det jag försökt rita :-). Nu återstår att få in länspumpen i motorutrymmet. Har kopplat den till plus före brytaren med en 5A säkring och sen minus till jordplinten. Sen skall det dras kablar till switchen, dessa (finns redan draegt idag sannolikt) drar jag via säkringsboxen tänkte jag, men lite osäker där. Har bifogat manualen. Jag har den mittersta eller den längst ut till vänster i manualen:-)

 

PS Körde upp plus kablen till startmotorn till 35 mm, skall reutren den svarta då vara 35 mm också, dvs 31 och B- anslutningarna?

 

 

 

 

 

Elschema anpassat v 0.5.png

länspump manual.png

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja vad bra, men fortfarande 75-80a säkringar till relät och sen en efter brytaren 200a som jag ritat, blir det ok?

 

Bra poäng, ritar i power point och ja det gör det lite med automatik, men har separerat dem nu, se uippdaterad ritning. är det bättre tydligare? Nu delar ledningar anslutningsskruvar tror jag.

Hur är den kortsluten ser inte det. Kabeln är svart vit det är det jag försökt rita :-). Nu återstår att få in länspumpen i motorutrymmet. Har kopplat den till plus före brytaren med en 5A säkring och sen minus till jordplinten. Sen skall det dras kablar till switchen, dessa (finns redan draegt idag sannolikt) drar jag via säkringsboxen tänkte jag, men lite osäker där. Har bifogat manualen. Jag har den mittersta eller den längst ut till vänster i manualen:-)

 

PS Körde upp plus kablen till startmotorn till 35 mm, skall reutren den svarta då vara 35 mm också, dvs 31 och B- anslutningarna?

 

 

Elschema anpassat v 0.4.png

länspump manual.png

Mellan batterier och huvudbrytare skall du väl ha 35 mm2?

Jag hade skippat polplinten på förbrukningssidans batteri och satt kabeln till länspumpen på ingången till huvudbrytaren.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Mellan batterier och huvudbrytare skall du väl ha 35 mm2?

Ja har uppdaterat det i bilden också nu. Vad med returen till negativt från start och generator skall det vara samma, dvs 35mm?

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja har uppdaterat det i bilden också nu. Vad med returen till negativt från start och generator skall det vara samma, dvs 35mm?

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför 10 mm till B+ när du har 35 mm till B-?

Kortare kabel kanske, men du har avsäkrat kabeln till 200A vilket talar för 35mm även där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ABC:

Varför 10 mm till B+ när du har 35 mm till B-?

Kortare kabel kanske, men du har avsäkrat kabeln till 200A vilket talar för 35mm även där.

35mm² är både groteskt, tufft för plusskruvarna på vissa och helt onödigt grovt på en generator. Men 16mm² kan man ju kosta på sig, kanske.

 

35mm² är ju minus till motorblocket, men TS ritar fortfarande ut chassiejorden som kablar vilket ju kan förvilla lite. Bättre är att bara rita jordsymbol som i originalschemat, men TS landar kanske där snart....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev IngemarE:

35mm² är både groteskt, tufft för plusskruvarna på vissa och helt onödigt grovt på en generator. Men 16mm² kan man ju kosta på sig, kanske.

 

35mm² är ju minus till motorblocket, men TS ritar fortfarande ut chassiejorden som kablar vilket ju kan förvilla lite. Bättre är att bara rita jordsymbol som i originalschemat, men TS landar kanske där snart....

Så 16 mm mellan start o generator?

 

jag ställde en fråga om det här med fysiska kablar eller ej och skillnad mellan 1-polig och 2-polig motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Så 16 mm mellan start o generator?

 

jag ställde en fråga om det här med fysiska kablar eller ej och skillnad mellan 1-polig och 2-polig motor. 

Titta på din motor. Jämför det du ser med elschemat (båtens alltså, inte ditt). Nu är jag tråkig igen, men din befintliga installation - hur risig den än må vara - är en bra läroplattform.

Det är detta jag åsyftade när jag tyckte du skulle börja byta det befintliga som var risigt steg för steg. Helt enkelt för att du då tvingas försöka förstå vad kablarna är till för, och skulle givit dig ett direkt och ganska påtagligt svar på många av frågorna du ställt. Praktik/först se det i verkligheten är ofta mycket bättre än en massa text från tjatiga pellejönsar på ett forum, som tycker man borde fatta.

Ja, det ser ut som ett virr-varr, men det är bara att försöka bena ut det, förstå och lära sig. För om du gör om det utan att veta exakt kommer det sannolikt sluta med ett nytt virr-varr, som dessutom riskerar att inte fungera.. Och bli hopplöst att felsöka om du inte först gjort ett (riktigt) elschema...

 

Det är f.ö. rätt vanligt att man när man inte förstår hur en sak är gjord, hur saker är kopplade eller helt enkelt har ett fel man inte hittar, bestämmer sig för att riva ut alltihopa och göra om.

Men inte sällan märker man saker någonstans på vägen som man inte tänkt på, missat, inte haft kunskap om eller helt enkelt nonchalerat. Och det slutar ofta med insikten att det kanske ändå inte var så dumt gjort, det som satt där innan. Det man först tyckte var vansinnigt, klantigt, ogenomtänkt och rörigt.

Ju mer erfaren man blir, desto oftare gör man hemläxan innan man river något och slipper överraskningen. Men det kommer aldrig sluta hända.

Fast för den som aldrig gjort det innan kommer det garanterat att bli minst ett par sådana uppenbarelser. Ibland så allvarliga att vederbörande inte gick i land med det och säljer båten med elsystemet "under renovering"....:unsure:

 

1/2-poligt

På din motor har du sannolikt ingen minuskabel både från generatorn och startmotorn, då dessa bör ha sin jord/minus i höljet, sitt chassie. Precis som på en bilmotor får de då minusanslutningen via sina infästningsskruvar till motorblocket. Endast en grov kabel finns från motorblocket (ofta nära starten) till batteriminus. Det kallas för 1-poligt.

På en båt kan det ibland vara en vits att hålla motorblocket (och därmed propelleraxel o.s.v.) galvaniskt (=metalliskt) skiljt från batteriminus. Då har man en generator och startmotor som inte har höljena elektriskt anslutna, utan minus ansluts via en separat, isolerad ledare (på samma sätt som plus och andra ledningar till dem). Det systemet kallas 2-poligt. Observera att det dock krävs att alla givare och allt annat också som dras fast i godset på motorn är elektriskt isolerat. Vanligen har man en kabel/signalanslutning till givare (t ex tempgivaren) då den får sin minus genom godset. På ett 2-poligt system måste alltså även alla dessa givare ha dubbla kablar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Ju mer erfaren man blir, desto oftare gör man hemläxan innan man river något och slipper överraskningen. Men det kommer aldrig sluta hända.

Först. En eloge till dig @IngemarE som idogt och pedagogiskt försöker hjälpa  @Martin_Haggstrom


Sedan, en eloge till sagde TS som med uthållighet försöker förstå vad som förväntas. Trots att du argumenterat emot har du lärt dig en hel del redan och har redan kommit en bra bit på vägen men som de flesta andra, mig inräknat, har du bråttom att komma vidare och jag hoppas att du läser de råd du fått flera gånger och funderar på vad de betyder för dig och vad du kan lära dig. Inte många får så här utförliga och kunniga råd inför en installation.

Lycka till!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE tack kungen o ja enig i ditt förslag om att byta ut kabel för kabel förstå osv. Så skall jag absolut göra. Inget skall rivas ut utan bara ersättas, dock tillför jag ju det där relät så det tillkommer;) Systemet är 1-poligt o tror om jag kommer ihåg rätt att det går en svart rätt tunn kabel från motorn till sidan av fäste i motorrummet som jag då gissar är jord för hela maskin. Uppdaterar schemat att reflektera detta ;) Är även så tacksam för alla pellejönsar här o den fina hjälpen jag får. Tror teori pass inkl.  ”tvingas” tänka o försöka göra elscheman i kombo med kabel för kabel ersättning kan bli bra. 

Redigerad av Martin_Haggstrom
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...