Jump to content
Sunday 28 November 2021
Martin_Haggstrom

Ny el i Nimbus MAX 2 i höst.

Recommended Posts

Håller på och planerar för ett dra ny el i min Max 2 Nimbus och samtidigt lära mig marin elektronik.

 

Har beslutat att behålla kabelstammen från motorn men för allt annat dra nytt, säkra upp och framförallt få ordning. Idag är allt ett virrvarr och påbyggt och väldigt rörigt och hängande trådar osv.

 

Allt jag har i båten idag finns inritat, det som skall adderas utöver det som finns är en plotter med ekolod.

 

Kommentara och ge era rekommendationer.  Fire away! Tänkte låna er kompetens för att uppdatera skissen löpande. Hjälp mig få en "idealisk" eldragning som är snygg och proper, lätt att felsöka och att lägga till eventuella prylar. När den sitter kan jag köpa in allt och börja bygga tänker jag 🙂

Kopplingsschema Max2 version 0.6.pdf

Edited by Martin_Haggstrom
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul projekt! Jag har nyss köpt en skitbåt och håller på försöka lära mig allt för att sedan få elen på tiptop. Jeff Cote på Pacific Yacht Systems har massvis med material både på youtube och hemsidan. Jag skulle börja där!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att rita upp ett elschema över båten, alltså hur du/ni vill ha det.

 

Man kan rita i Word, paint.net eller vad som helst. Även på papper. Men räkna med att det kommer ändras, justeras och modifieras allteftersom den allmänna kunskapen växer, och önskemålen om den egna båten mognar. Därför kan det vara bra att ha det i datorn så det möjliggör "klipp-och-klistra".

 

Därefter är det enkelt att förverkliga det som är i schemat, och dessutom kan man hinna reflektera över om det fungerar som man tänkt innan det sitter i båten. Dvs det blir ofta mer rätt från början.

 

Och när man är färdig med installationen har man en utmärkt dokumentation redan klar, istället för att vara det där dåliga samvetet ("ja, jag borde dokumentera det jag gjort.... Någon gång....")

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Börja med att rita upp ett elschema över båten, alltså hur du/ni vill ha det.

Mycket kloka ord!

 

Själv använder jag DrawExpress för android. På det viset finns ritningen i telefonen. Kommer man på något "smart" är det bara att hiva fram luren och göra sina ändringar.

Som redan sagts kommer det troligtvis bli många revisioner innan det är dax att börja bygga.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Börja med att rita upp ett elschema över båten, alltså hur du/ni vill ha det.

 

Man kan rita i Word, paint.net eller vad som helst. Även på papper. Men räkna med att det kommer ändras, justeras och modifieras allteftersom den allmänna kunskapen växer, och önskemålen om den egna båten mognar. Därför kan det vara bra att ha det i datorn så det möjliggör "klipp-och-klistra".

 

Därefter är det enkelt att förverkliga det som är i schemat, och dessutom kan man hinna reflektera över om det fungerar som man tänkt innan det sitter i båten. Dvs det blir ofta mer rätt från början.

 

Och när man är färdig med installationen har man en utmärkt dokumentation redan klar, istället för att vara det där dåliga samvetet ("ja, jag borde dokumentera det jag gjort.... Någon gång....")

 

Hej det ligger ju ett kopplingsschema där jag ritat upp allt. Det är ju det jag undrar över schemat om det ser vettigt ut. När jag reviderat det efter er input så kommer jag börja bygga

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej det ligger ju ett kopplingsschema där jag ritat upp allt. Det är ju det jag undrar över schemat om det ser vettigt ut. När jag reviderat det efter er input så kommer jag börja bygga

Tittade snabbt på det men och två saker stod ut:

- Varför är start och förbrukningsbatterierna ihopkopplade? Då har du ju bara en bank?

- Varför två plusledningar till lanternorna? En från säkringsboxen och en annan via brytaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev ABC:

Tittade snabbt på det men och två saker stod ut:

- Varför är start och förbrukningsbatterierna ihopkopplade? Då har du ju bara en bank?

- Varför två plusledningar till lanternorna? En från säkringsboxen och en annan via brytaren?

När det gäller lanternorna är det troligen för att fuseboxen har 12 säkringar och 12 minusanslutningar. Fel färg på kabeln bara.

Edited by excel319

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej det ligger ju ett kopplingsschema där jag ritat upp allt. Det är ju det jag undrar över schemat om det ser vettigt ut. När jag reviderat det efter er input så kommer jag börja bygga

Hmmm....

Istället för att visa en bild på prylen är det mer gängse att använda en schemasymbol. Tolkade nästan det "elschemat" du visade mer som en översiktsbild än elschema. För elschemat skall vara så detaljerat så det framgår på vilka anslutningar saker sitter på t ex switchen o.s.v. Det är där felkopplingarna ofta sker, och det är därför den detaljnivån behövs.

 

Tror sedan du bör djupdyka i varje pryls manual och sedan rita in den i detalj. Det är där jobbet ligger. Undvik sedan diagonala linjer. Jordanslutningen behöver du inte alltid rita ut hela vägen, kan räcka med en symbol eller "till jordplint x". Även grovleken på kablarna kan vara bra att notera.

 

Som (några) exempel på saker som inte är riktigt rätt eller komplett (utöver redan nämnda):

- Trimplanspanelen ansluts inte på det viset, det är ju främst ett antal signaler tillbaka från knappen

- Varför trimplanen direkt på batteri och inte via h-brytare ?

- Varför extra säkring till trimplanspanelen ?  Tror du skall titta i manualen.

- Tankmätaren ansluts inte så. Titta i manualen.

- Lanternorna är mycket skumt inkopplade, vet inte vad du är ute efter för funktion.

- Använd en jordplint istället för att använda kabelskon på startbatteriet.

- Saknar matning av motorn

 

Det är bra med en första överblicksbild. Men det jag menar är att du kommer behöva rita om detta flera gånger, det är i dagsläget just bara en överblicksbild. Inget egentligt elschema.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag trodde också att det var en schematisk översiktsbild.

 

Gör som så att du sätter en hänsäkringshållare* (denna blir en huvudsäkring) direkt efter batteriplus, så nära förbrukarbatteriet det bara går. Därifrån en 2,5 eller 4 mm2 kabel till huvudströnbrytaren/batterifrånskiljaren, och därifrån fram till det du kallar för ”fuse boxen” eftersom vi merendels skriver på det svenska språket här och försöker att benämna saker och ting på samma sätt, föreslår jag att vi kallar denna komponent för ”säkringsdosan”.
Vad jag förstår har denna även minusanslutningar, det är ju väldigt praktiskt, jag har också sådana ombord, fabrikat Blue Sea.

Då drar du en minuskabel från förbrukarbatteriets minusanslutning, parallellt med nyss nämnda pluskabel, fram till säkringsdosans minusplint.

Förslagsvis och enligt traditionell standard väljer du en röd kabel till plus och en svart till minus.

 

Jag föreslår att du placerar säkringsdosan i närheten av styrplatsen, där den är lätt att nå. Då uppskattar jag att det kan bli max 2 x 4 meter kabel dit.

 

*Huvudsäkringen, om du väljer 2,5 mm2 kabel säkrar du av med 16 A, och om du väljer 4 mm2 kabel säkrar du av med 20 A.

 

Vi återgår till säkringsdosan. Från denna kan du dra dubbelledad kabel röd/svart, från säkringarna och minus till de olika förbrukarna, länspump, lanternor (återkommer till dem) och kanske andra saker kopplas på plussidan över en strömbrytare, kanske har du redan en fungerande strömbrytarpanel? Plotter och ekolod samt eluttag och USB-uttag kopplas direkt från säkringsdosan. Observera att ekolodet och plottern med stor sannolikhet har egna hängsäkringar på sina pluskablar, det har även trimplanen som också kopplas hit (återkommer även till dessa).

 

Lanternorna då...

Börja nu bakifrån, koppla en svart och en grön kabel i styrbordslanternan, en svart och en röd i babordslanternan, en svart och vit i topplanternan och en svart och gul i akterlanternan.

De svarta är alla minuskablar. Om du har en kombinerad sb/bb- lanterna och en rundlysande kombinerad topp/akter väljer du andra bra kabelfärger.

De svarta minuskablarna kopplas till minusanslutningar i säkringsdosan, sedan får varje lanterna var sin säkring, på andra sidan kollas dessa ihop och kopplas sedan till en strömbrytare, som är ansluten till ytterligare en säkring (=huvudsäkring lanternor) men den kan även kopplas direkt till inkommade pluskabel, men då är kabeln mellan inkommande och lanternornas strömbrytare i princip osäkrad, om man bortser från huvudsäkringen.


Trimplanen, Bennet med fler har en inkommande pluskabel till panelen, den har vanligtvis en egen hängsäkring, och kabeln är oftast orange. Den ansluts till lämpligt säkring i säkringsdosan.

Minuskabel brukar saknas där, men finns istället vid trimplanens pump. Den kabeln kopplas till batteriminus, helst på en separat minusplint eller minusskena, som då är kopplad till batteriminus.

Övriga kablar mellan trimpanens panel och pumpen lämnar du orörda.

 

Val av säkringar i säkringsdosan... beror ju egentligen på kabelarean ut till förbrukarna, eftersom det är kabeln man skyddar med en säkring. Men utgå från 10 A, lanternorna kan få var sig 5 A säkring, mindre om du har LED-lanternor. 
Trimplanen brukar vilja ha kraftigare säkring, minst 15 A. Ekolod och plotterkablarna kan säkras av med mindre, 5 A styck brukar räcka.

 

 

Anledningen till att jag beskriver detta i text är att jag inte lyckats förstå hör min Ipads ritprogram fungerar, så om du berättar det kan jag kanske rita ett enkelt schema till dig.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev IngemarE:
19 timmar sedan skrev IngemarE:

Som (några) exempel på saker som inte är riktigt rätt eller komplett (utöver redan nämnda):

- Trimplanspanelen ansluts inte på det viset, det är ju främst ett antal signaler tillbaka från knappen

- Varför trimplanen direkt på batteri och inte via h-brytare ?

- Varför extra säkring till trimplanspanelen ?  Tror du skall titta i manualen.

- Tankmätaren ansluts inte så. Titta i manualen.

- Lanternorna är mycket skumt inkopplade, vet inte vad du är ute efter för funktion.

- Använd en jordplint istället för att använda kabelskon på startbatteriet.

- Saknar matning av motorn

 

Det är bra med en första överblicksbild. Men det jag menar är att du kommer behöva rita om detta flera gånger, det är i dagsläget just bara en överblicksbild. Inget egentligt elschema.

 

Tack för detta Ingemar. Som du förstår ör jag helt novis på detta och försöker skapa mig kunskap och en lösning på hur jag skall göra det. Kan du ge mig exempel på hur jag SKALL göra det istället för att säga att jag gjort fel 🙂 Det vet jag och utgår ifrån att jag gjort... Typ istället för varför extra säkring till trimplanen, så mer. Du behöver inte den säkringen eftersom osv. men tusen tack för input

 

.

 

Edited by Martin_Haggstrom

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag trodde också att det var en

17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Gör som så att du sätter en hänsäkringshållare* (denna blir en huvudsäkring) direkt efter batteriplus, så nära förbrukarbatteriet det bara går. Därifrån en 2,5 eller 4 mm2 kabel till huvudströnbrytaren/batterifrånskiljaren, och därifrån fram till det du kallar för ”fuse boxen”

 

 

Anledningen till att jag beskriver detta i text är att jag inte lyckats förstå hör min Ipads ritprogram fungerar, så om du berättar det kan jag kanske rita ett enkelt schema till dig.

Vad är en hänsäkringshållare? Antar stavningsfel. Kan du specificera rekommenderat märke och storlek. Jag ritade upp i powerpoint. jag fortsäytter uppdatera schemat och postar en uppdaterad vy inom kort

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Vad är en hänsäkringshållare? 

image.png.fb3a48c0db3714ea0cebf18f3897cb05.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

59 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tack för detta Ingemar. Som du förstår ör jag helt novis på detta och försöker skapa mig kunskap och en lösning på hur jag skall göra det. Kan du ge mig exempel på hur jag SKALL göra det istället för att säga att jag gjort fel 🙂 Det vet jag och utgår ifrån att jag gjort... Typ istället för varför extra säkring till trimplanen, så mer. Du behöver inte den säkringen eftersom osv. men tusen tack för input

Som jag skrev - titta i manualen för respektive pryl. Alternativt googla fram den. Då lär du dig hur just dina prylar skall vara inkopplade (vi har alla vandrat den vägen, i alla fall de flesta av oss 😉). Just för att du är novis på det hela är det nog den bästa vägen att gå - googla och titta i manualerna för att komma lite mer upp på banan.

 

Eftersom det är något olika för olika fabrikat på trimplan, mätare/givare o.s.v. så är det inte säkert det blir rätt om jag (eller "panelen") skriver något in i minsta detalj. Men man ser att din idé inte känns riktigt rätt - därav påpekandena, om du förstår hur jag menar. Om vi "dikterar" precis hur du skall göra kan dels bli fel för just dina prylar, dels står du där nästa gång det inte fungerar om du inte också fått sammanhanget. Egentligen en björntjänst...

 

Generellt ligger säkringarna i serie med plusmatningen, och prylarna matas bara från ett håll. Det var det @Georg_Ohm antydde med att plus går via panelen på (de flesta) trimplan, och pumpen har ingen egen. MEN, det kan vara olika beroende på de har en intelligent styrbox eller liknande. Därför måste du leta själv, i manualen för just din modell eller googla efter den på nätet.

Detsamma gäller mätare/givare - plusmatningen ansluts till mätaren, och sedan ligger oftast givaren/sensorn mellan en anslutning på mätaren och jord/minus. MEN, även det kan se annorlunda ut beroende på mätare och givartyp.

 

Anledningen till att detaljvisa inkoppling av brytare o.s.v. i ett elschema är att då måste man redan på schemanivå tänka till på vilka anslutningar som är normalt till, från, gemensam, lampa o.s.v. Och då även fundera igenom så strömmen går igenom till rätt ställe i olika lägen på brytaren.

Samt inte minst ger detta också input så man köper rätt brytare. En vanlig till/från må vara enkel, men sedan vill man kanske att kontrollampan skall lysa i läge "till". Då behövs en lampjord. Därefter vill man kanske ha två lägen på brytaren för lanternor (första = enbart runtlysande topp (ankar), andra = även gånglanternor rö/grö). Då måste man tänka till på riktigt "konkret" nivå, rita och se att det hänger ihop. Inte minst med den tilltänkta tvålägesbrytarens kontaktfunktion.

 

Hoppas du blev lite klokare. Det är alltså mest för att inte göra dig en björntjänst som du kanske inte får alla svar i detalj rakt av (som dessutom kanske inte ens skulle vara rätt för just dig). Men fråga på, det är jättebra 😉

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kloka ord och jag kommer absolut läsa manualerna mm. inför varje inkoppling. Försöker få en bild av vad jag skall göra och inte samt sätta upp en stabil grund som jag sen kan köra varje förbrukare från..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ide jag kanske skall rita om schemat så jag har en grund. Och sen rita ett "schema" per förbrukare. Varje schema utgår då sannolikt från Blue Sea säkringsdosan alt. Kabelstammen, alt Trimplanen osv?

 

Ser denna grund bra ut. Kabeldimensioner osv. Jag försöker bygga upp en inköpsluista på prylar och sen montera upp nya elen från batterierna och framåt.

Grundplatta El ver 0.5.pdf

Edited by Martin_Haggstrom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där kan väl vara en början. Men byt gärna ut bilderna, i alla fall på några av enheterna, mot en schematisk bild. Panelen gör du t ex som en rektangel med de olika anslutningarna/brytarna/säkringarna tydligt indentifierbara.

 

Visst ser det "tråkigare" ut, men då blir det lättare att i schemat dels se funktionen på enheten (nu måste man nästan se databladet/manualen på saken på fotot), men framförallt till vilket nummer/position sakerna är anslutna.

 

Vad jag menar är att du t ex refererar väldigt mycket till "Blue Sea" säkringsdosan, men det skulle lika gärna kunna vara en säkringshållare från Biltema och/eller en standard jordplint. Det är funktionen som är viktig och skall framgå i ett elschema, inte främst modell eller varumärket.

 

Ställ dig frågan: "Kan jag be någon annan koppla kablarna efter mitt elschema, och få dem att ansluta allt på rätt ställe" ?  Då är det ett bra elschema, och du kommer själv begripa det om ett år när du glömt vilken funktion du kopplade in var på t ex en plint. Eller varför den gula sladden sitter på anslutning "3" på switchen och inte "5".....

 

Men det är en god början.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ser denna grund bra ut. Kabeldimensioner osv. Jag försöker bygga upp en inköpsluista på prylar och sen montera upp nya elen från batterierna och framåt.

Grundplatta El ver 0.5.pdf 148 kB · 4 downloads

Huvudströmbrytaren behöver du inte ha för att bryta strömmen till plusplinten. Nu bryter du ju t.ex. strömmen till länspumpen vilket du förmodligen inte vill.

Skall du ha huvudströmbrytare där skall den bara bryta startmotorns inkoppling (som du kan dra direkt till batteriet och inte via plusplinten).

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Kane:

Huvudströmbrytaren behöver du inte ha för att bryta strömmen till plusplinten. Nu bryter du ju t.ex. strömmen till länspumpen vilket du förmodligen inte vill.

Skall du ha huvudströmbrytare där skall den bara bryta startmotorns inkoppling (som du kan dra direkt till batteriet och inte via plusplinten).

Ja du har rätt, kanske overkill med strömbrytare för startbatteriet till motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Länspumpen ser knas ut fortfarande. Jag ser några fel varav 2 är allvarliga:

* Pumpen sitter efter brytare, då kan den inte gå igång på automatiken när du bryter strömmen.  Konsekvens: Båten sjunker eller så får allt som är lågt placerat ett härligt vattenbad. Lösning: Ta ström till pumpen före brytaren.

* Säkringen är ritad nära pumpen vilket innebär att kabeln från terminalen måste klara 100A.  Konsekvens: båten brinner upp. Lösning: Sätt hängsäkring direkt efter plinten, eller mata från en säkringsbox som inte har en brytare framför. Grundprincipen är att alltid säkra när du går ner i kabeldimension och får aldrig säkra högre än vad kablen klarar. Däremot kan du säkra lägre för att skydda både kabel och förbrukare.

* Du har 2 matningar till pumpen, en från startbatteriet efter en huvudbrytare och en via säkringsboxen. Hur har du tänkt här? Har du en befintlig länspump så titta på manualen om hur den skall anslutas. Krångla sedan inte till det med matningar från 2 olika håll.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen tack fattar o skall rätta upp. Apropå länspump idag har den en auto funtion och en manuell funtkion dvs jag kan sätta på från panelen.. det är det jag försöker få till. Kommer koppla länapumpen direkt från plussen istället utan brytare men med en säkring enligt manual 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, Martin_Haggstrom said:

Här är fortsättningen dvs förbrukare som kopplas till säkringsdosan.

Förbrukare från säkringsdosa pdf.pdf 100.38 kB · 1 download

20A matning till säkringsboxen kanske inte räcker så långt. Räkna ut vad alla saker drar om de går samtidigt och ta lite höjd för framtida prylar. Summera ihop och dimensionera kabel och säkring därefter. Jag har tokmånga förbrukare i min båt. Vhf, gps, radar, autopilot, stereo, navlampor, trimplan, 2 st ankarspel, inverter, dieselvärmare (fläktarna drar ström!), vattenpump, kylskåp mm. Nu kanske du inte kopplar allt på samma säkringsdosa men grundprincipen att summera ihop är viktig. Sen har du spänningsfall att tänka på. Går du långa sträckor med en kabel behöver du gå upp i dimension för att kompensera. Det finns tabeller för detta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips innan du ritar vidare:

Läs igenom tipsen du redan fått. Flera gånger. Googla och låt det smälta in. Låt det ta lite tid (i alla fall någon dag, inte 10 min).

 

Ser på det senaste alstret t ex att det kommit in extrasäkringar vid lanternorna, efter brytaren, trots att du väl redan har sektionen avsäkrad i "Blue Sea"-burken ?  Säkringar är till för att skydda efterföljande sektions kablar, inte prylen som sådan. För om säkringen går så är den prylen ju redan trasig. Enda anledningen att separatsäkra olika lanternor är möjligen att man då kan ha "något" ljus när det är tvärkortslutning i någon annan. Men, nej, det är overkill.

 

Och återigen - dra inte ledningar snett fågelvägen, och rita så VAR (nummer i plinten o.s.v.) respektive kabel är ansluten framgår. Rita brytarfunktioner i detalj så kan du nästan själv se om det blir funktionen du önskar.

 

Sedan hade jag nog gått upp till 6-10mm² i huvudmatningen från batteriet. Inte för att säkringen (20A) direkt kräver det, men skulle kunna gissa att det är några meter (glöm inte tillbakavägen också, minus) och är det 3m enkel väg kommer du tappa 0.5V vid 20A, vilket är lite onödigt.

 

Och med lite grövre dimension finns resurser när du i framtiden upptäcker att 20A inte räckte.

 

Men som sagt, ett råd i all välmening: Låt synpunkterna du redan fått sjunka in lite innan du rusar och ritar vidare.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Apropå länspump idag har den en auto funtion och en manuell funtkion dvs jag kan sätta på från panelen.. det är det jag försöker få till. Kommer koppla länapumpen direkt från plussen istället utan brytare men med en säkring enligt manual 

Men då kan du ju inte styra den manuellt ?

 

(På min båt har jag f.ö. motsvarande länspump kopplad via en trelägesbrytare, OFF-AUTO-MANUELL)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är ett uppdaterat schema med plus direkt till länspump. Har fimpat strömbrytare för start totalt. Vet ej vad som är bäst men SKyllermarks förespråkar utan brytare för startbatteriet982079738_Elshcemagrundver0.6.PNG.648c3ac670708cf0139d945b15892e03.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Martin_Haggstrom said:

Tusen tack fattar o skall rätta upp. Apropå länspump idag har den en auto funtion och en manuell funtkion dvs jag kan sätta på från panelen.. det är det jag försöker få till. Kommer koppla länapumpen direkt från plussen istället utan brytare men med en säkring enligt manual 

Jag har också en ON,OFF,AUTO knapp i panelen. Men när jag tänker efter så borde inte OFF vara så lättåtkomlig. Stänga av gör man kanske bara om automatiken är knas och den går torr. Om den är avstängd av misstag kan det bli riktigt dumt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Martin_Haggstrom:

Här är ett uppdaterat schema med plus direkt till länspump. Har fimpat strömbrytare för start totalt. Vet ej vad som är bäst men SKyllermarks förespråkar utan brytare för startbatteriet982079738_Elshcemagrundver0.6.PNG.648c3ac670708cf0139d945b15892e03.PNG

Lita inte för mycket på Skyllermarks....

Rekommenderar absolut att behålla huvudbrytare för batteribankerna (tror t o m det är ett CE-krav).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy