GÄ till innehÄll
torsdag 25 april 2024
johan_sjobjorn

Vatten i soppan 😕

Rekommendera Poster

IgÄr körde jag en lÀngre tur och det var kraftig sjögÄng pga 8m/s vind. Som tur var medvind sÄ det var mest skoj.

 

Mitt ute pÄ fjÀrden börjande motorn krÄngla, den tappade varv sÄ fort jag försökte ligga i planingsfart (över 3000 rpm) och lÀt allmÀnt anstrÀngd. Runt 2000 rpm kunde jag köra i Àven om jag tycker den lÀt mer Àn vanligt, gick dock utan att hacka.

 

dÄ jag bytt motor för att slippa sÄnt hÀr var jag minst sagt halvnöjd.

 

nÀr jag kommit bort frÄn fjÀrden gick jag i nödhamn vid en skyddad brygga. Kollade runt och sÄg inget att anmÀrka pÄ sÄ jag öppnade kranen pÄ filterkoppen pÄ mitt förfilter (det som tillhör bÄtens brÀnslesystem) och tömde ut innehÄllet. 
 

det sÄg ut som det var en del vatten men jag hade inget bra kÀrl för att inspektera nÀrmare. NÀr filterer var helt tömt, primade jag systemet genom att slÄ pÄ tÀndningen nÄgra gÄnger. Sedan startade jag upp utan problem.

 

Resten av hemfÀrden gick utan problem och hon varvade villigt.

 

Mitt förfiltern Àr frÄn Juli förra Äret och motorns filtren togs i bruk i maj i Är.

 

förfiltret har gÄtt uppskattningsvis 70 motortimmar och motorns filter ca 50h.

 

i bÄten tankar jag bara 98 och nÀstan uteslutande frÄn dunk (landmack).

 

Problemet var alltsÄ att förfiltret blivit igensatt och flödet i systemet var för dÄligt, troligen slapp vatten igenom ocksÄ. 
 

Min teori Àr att den kraftiga sjögÄngen blandat upp avlagringar och vatten i brÀnslet frÄn tankens botten. 
 

Nu hade jag ett nytt förfilter i bÄten sÄ det blir till att byta detta. 
 

men jag Àr nyfikne pÄ hur andra hÀr pÄ MG resonerar. Tömmer ni era filter ofta? NÄgra tips pÄ filter med en indikator sÄ jag kan ha koll pÄ lÀget utan att behöva öppna och tömma filtret ?

 

hittade detta men det var inte helt gratis: https://vetusonline.se/swedish/catalog/product/view/id/703/s/75340vteb/category/407/?gclid=CjwKCAjw092IBhAwEiwAxR1lRnf916mf4Ro6Y9ClngHk9vIum05f8t3KZJpp-sYpY3r0Vcg-KFVjWxoCNBoQAvD_BwE

 

bÀst vore om jag kunde ha nÄtt larm/ indikator vid förarplatsen dÀr jag kunde ha koll pÄ lÀget (om filtret Àr igensatt / fullt med vatten).

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Vad har du för motor? Motorer med VST har en sensor för vatten i bensinen. 

 

Det kan absolut stÀmma det du skriver. Nu renar inte filterna bensinen utan separerar mha gravitationen. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Vad har du för motor? Motorer med VST har en sensor för vatten i bensinen. 

 

Det kan absolut stÀmma det du skriver. Nu renar inte filterna bensinen utan separerar mha gravitationen. 

Mercruiser 383, Finns mig veterligen ej sensor för vatten i soppan pÄ den men dock en sensor för brÀnsletryck.

 

jag börjar misstÀnka att filtret snarare var igensatt. Tanken Àr föröver och den vÄldsamma Äkturen skakade nog upp en del skit frÄn botten. 
 

det jag Àr ute efter Àr att veta ifall filtret Àr igensatt, dvs en vacuum mÀtare eller nÄtt sÄnt 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Det lÄter som du har rÄkat ut för nÄgon som mÄnga segelbÄtsÀgare berÀttar. Motorn gÄr fint i stilla vatten men nÀr tanken skakas runt av dÄligt vÀder blandas vattnet och dieselbakterierna frÄn tanken och motorn stannar nÀr man mest behöver den. 
Som dieselbÄtÀgare har man lÀrt sig att vatten akumuleras i tanken under lÀngre tid och lÀgger och lÀgger sig pÄ botten av tanken. Det gÄr att förbygga genom att se till att tanken Àr full eller tom under vintern och att blanda i kemikalier som minskar risken för bildandet av dieselbakterier.

 
SÄ Àven om man kör pÄ bensin bör det bildas vatten men det skapas vÀl inget som pluggar igen. 

Det lÄter som du har ett vattenavskiljande filter och det Àr bra. NÀr du upptÀcker att det börjar bildas vatten filteret sÄ kan det vara dags att tömma tanken till vintern eller bara sticka ner ett rör i botten pÄ tanken och försöka pumpa upp vattnet. Dock inget jag hade varit trygg med dÄ bensinÄngor lÀtt exploderer. 
Det finns vÀl ocksÄ tillsatser för bensin som fÄr vattnet att blanda sig med brÀnsle typ karburatorsprit  

 

Det var ett hÀftigt filter du lÀnkade till. Kanske overkill för fritidsbÄtar.  

Vissa vattenavskiljande filter kan förses med larmsensor som det hÀr,

https://drevdelar.se/racor-komplett-ref-877762-for-80mm-filterdiameter-1930

Det Àr samma som sitter i mÄnga VP-motorer. 
SjÀlv har jag dock min vattensensorn pÄ motorns andra filter men det skulle gÄ att sÀtta pÄ förfilteret ocksÄ. 
HÀr finns i alla fall nÄgot som passar till Racor.

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=804-805-816&sok=&id=7292

 

UrsÀkta för att inlÀgget blev lite lÄngt. Hade gott om tid idag. :)

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

men jag Àr nyfikne pÄ hur andra hÀr pÄ MG resonerar. Tömmer ni era filter ofta?

Jag byter filter (olja/bensin och motorolja) varje höst innan upptagning, sen byter jag Àven mitt i sÀsongen (bÀgge filter och motorolja).

TÀndstift byter jag ocksÄ 2 gÄnger Äret.

 

Motor Ă€r en big block förgasare (454). Är redan nu i Ă„r uppe pĂ„ 374 NM, och mera blir det.

 

Kanske overkill, men kÀnns rÀtt!

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
13 minuter sedan skrev anuba:

Som dieselbÄtÀgare har man lÀrt sig att vatten akumuleras i tanken under lÀngre tid och lÀgger och lÀgger sig pÄ botten av tanken. Det gÄr att förbygga genom att se till att tanken Àr full eller tom under vintern och att blanda i kemikalier som minskar risken för bildandet av dieselbakterier.

Nej, detta bedömer jag Àr vÀldigt nÀra en skröna. Man mÄste "samla vatten" vÀldigt lÄng tid.

Det troliga Àr att man fÄr lite vatten frÄn macken eller att det lÀcker in.

 

RÀknar man pÄ det blir det inte mycket vatten som kommer in via fuktig luft.

 

25 minuter sedan skrev anuba:

SÄ Àven om man kör pÄ bensin bör det bildas vatten men det skapas vÀl inget som pluggar igen. 

Om det kommer in lite vatten i tanken sÄ innehÄller 95 oktanig bensin etanol, samma som i karburatorsprit, som tar upp vattnet.

 

98 oktan innehÄller ocksÄ etanol om man lÀser pÄ lite extra pÄ bensinbolagens produktinformation.

Det kan stÄ nÄgot i stil med

VÄr fantastiska "98 eko + allt super" kan innehÄlla 5 % etanol, men oftast Àr det bara nÄgra procent etanol i brÀnslet.

 

Tankar man hundra liter 98 oktan fÄr man oftast ett par liter etanol med och det bör rÀcka för att ta hand om ev. vatten utan att köpa extra karburatorsprit.

 

Sedan kan man ju ha otur och fÄ med mycket vatten nÀr man tankar eller fÄ in mycket vatten pÄ annat vis och dÄ Àr det bra med en vattenavskiljare, sÀrskiot om man kör pÄ 98 oktan.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Nytt förfilter, skall Àven byta pÄ motornsidan. Hade tÀnkt byta detta till hösten men det fÄr bli nu. Kommer gissningsvis logga sisÄdÀr 20-25h innan den Äker upp.

image.jpg

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Kanske overkill, men kÀnns rÀtt!

Det Àr helt klart overkill, men kÀnns det bra sÄ fortsÀtt.

 

MisstÀnker att du ligger pÄ samma nivÄ som Nyköpings flygklubb vad gÀller service/UH pÄ din maskin.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jag anser att brÀnsletankar borde ha en grov öppning i lÀgsta punkten, med en ventil och slang för avtappning. DÄ skulle man enkelt kunna fÄ ut eventuellt vatten och smuts, utan att det ska behöva fastna i filtrena först...

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Jag anser att brÀnsletankar borde ha en grov öppning i lÀgsta punkten, med en ventil och slang för avtappning.

HÄller med, men det Àr inte sÄ i verkligheten.

 

En orsak kan vara att det inte Àr sÄ bra om en brÀnsletank av misstag töms i bÄten.

 

Kanske finns det gamla och/eller nya regler som inte tillÄter bottenventiler pÄ brÀnsletankar?

NĂ„gon som vet?

 

TillÀgg:

SÄ hÀr tycker SXK att en brÀnsletank ska se ut.

image.thumb.png.0f802bea4a22777df419fbc9ac8164af.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

HÄller med, men det Àr inte sÄ i verkligheten.

 

En orsak kan vara att det inte Àr sÄ bra om en brÀnsletank av misstag töms i bÄten.

 

Kanske finns det gamla och/eller nya regler som inte tillÄter bottenventiler pÄ brÀnsletankar?

NĂ„gon som vet?

 

TillÀgg:

SÄ hÀr tycker SXK att en brÀnsletank ska se ut.

image.thumb.png.0f802bea4a22777df419fbc9ac8164af.png

Jag saknar nr 6 pÄ min tank, det hade varit smidigt. Her en inspektionslucka men dÀr sitter nÀstan alla anslutningar sÄ det krÀver att allt sÄnt demonterad för att öppna. Det gÄr men Àr knappast smidigt.

 

De sista 150 liter tankade jag pÄ sjömack, har inte haft problem dessförinnan. Antingen var det dÄlig soppa eller sÄ hade jag mkt skit i tanken frÄn början som lossnade och satte igen filtret.

 

en fin lösning vore om förfiltret hade en funktion dĂ€r den successivt kunde dumpa vatten och annat klĂ€gg som samlas upp i en separat liten tank. NĂ„n liter skulle rĂ€cka, dĂ„ blir filtret aldrig ”fullt” och man slipper motorproblem. Den separata tanken fĂ„r man tömma sĂ„klart men borde knappast blir full pĂ„ en sĂ€song sĂ„vida man inte tankar vatten 😅

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
29 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag saknar nr 6 pÄ min tank, det hade varit smidigt.

Jag ocksÄ!

Har anvÀnt oljesugen genom genom pÄfyllningsröret som dessvÀrre Àr vinklat i 90 grader, men det funkade nÀr man lÀrt si kÀnna och höra nÀr man var i botten pÄ tanken.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

 

9 timmar sedan skrev Mackey:
10 timmar sedan skrev raol:

Jag anser att brÀnsletankar borde ha en grov öppning i lÀgsta punkten, med en ventil och slang för avtappning.

HÄller med, men det Àr inte sÄ i verkligheten.

 

En orsak kan vara att det inte Àr sÄ bra om en brÀnsletank av misstag töms i bÄten.

 

Om vi pratar om bensin sĂ„ kan en aldrig sĂ„ liten lĂ€cka i avtappningen leda till STORA problem  đŸ„”

Redigerad av ABC

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Det hÀr med att byta stift varje sÀsong. Hade gÀrna gjort det men ett set för min V8 kostar 1700 spÀnn sÄ det gör jag helst inte i onödan. 
 

nÄgon hÀr som brukar rengöra sina stift? Vad jag förstÄr kan de bli lite geggiga av den brÀnsleblandning man kör inför vintervilan.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Det hÀr med att byta stift varje sÀsong. Hade gÀrna gjort det men ett set för min V8 kostar 1700 spÀnn sÄ det gör jag helst inte i onödan. 
 

nÄgon hÀr som brukar rengöra sina stift? Vad jag förstÄr kan de bli lite geggiga av den brÀnsleblandning man kör inför vintervilan.

1700kr???

 

55kr/ST NGK finns ju pÄ tex Amazon...

 

Kör du med platinum?

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ABC:

 

 

Om vi pratar om bensin sĂ„ kan en aldrig sĂ„ liten lĂ€cka i avtappningen leda till STORA problem  đŸ„”

Vad Àr skillnaden mellan det och att filtret gÄr sönder och lÀcker? Borde bli en fin hÀvertverkan som suger ut det mesta ur tanken. Beror förstÄs pÄ hur saker Àr monterade, men pÄ vÄr bÄt sitter grovbrÀnslefiltret i höjd med undre delen av tanken. Det Àr vÀl 3-4 meter mellan, sÄ mer exakt kan jag inte sÀga.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

1700kr???

 

55kr/ST NGK finns ju pÄ tex Amazon...

 

Kör du med platinum?

Syftade pÄ Iridium, dvs de som Àr rek. 
 

https://drev.se/produkter/itr4a15?ref=4234

 

men visst, byter man varje Är kanske man likvÀl kan köra en billigare modell.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Syftade pÄ Iridium, dvs de som Àr rek. 
 

https://drev.se/produkter/itr4a15?ref=4234

 

men visst, byter man varje Är kanske man likvÀl kan köra en billigare modell.

Hur mÄnga timmar kör du per sÀsong? Det Àr vÀl timmar som bör rÀknas inte Är.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Rascal:

Hur mÄnga timmar kör du per sÀsong? Det Àr vÀl timmar som bör rÀknas inte Är.

Troligen snittar jag runt 50-60h, kommer sÀkert variera men inte mkt mer Àn det. SÄ 1 oljebyte per sÀsong borde rÀcka gott och vÀl (inkl drevet). Kan tillÀgga att jag sÀllan ligger pÄ maxvarv (5200) utan mest mellan 3000-4000 rpm (motorn Àr lite överdim.)

 

Intervall för byte av stift Àr 3 Är  / 300h (Iridium stift). SÄ lite onödigt att byta dem efter bara 1 sÀsong / 50h kan jag tycka. Googlade och sÄg att det gÄr att rengöra dem rÀtt bra, de skall ju ÀndÄ inspekteras tÀnker jag.

 

/J

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...