Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
chris71

Läckande rostfri septiktank

Rekommendera Poster

Hej! Efter att vi spolat på toaletten så började det lukta rejält i båten. Gick att ta en bild underifrån på septiktanken och ser att det verkar rostat och blivit en läcka där det droppat en del, se bifogad bild. Har noterat förr att det kommit nån droppe men då trott att det var kondens etc men nu kom det ganska mycket. Fick tömma ur tanken och har provat att spola både med öppen och stängd kran till septin men verkar inte som att det läcker mer just nu. Men det ser ju inte så bra ut, är väl bara en tidsfråga innan det läcker hela tiden... Hursomhelst, vad kan man göra för att fixa detta? Kan man svetsa igen läckan med tanken på plats (verkar knöligt att få ur den ur båten...)? Antar det inte är riktigt så enkelt, det är det ju aldrig...:-). Tips och råd mottages tacksamt! Tack på förhand. 

mvh

Christopher

Septik_läcka.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, att laga tanken på plats blir nog svårt (omöjligt?).

Sedan undrar jag om materialet inte är aluminium? Ser så ut på bilden i alla fall.

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wingan, tack för svar! Du har förmodligen rätt, det är nog aluminium. Är det bra eller dåligt...:-)?

Mvh

Christopher 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev chris71:

Hej Wingan, tack för svar! Du har förmodligen rätt, det är nog aluminium. Är det bra eller dåligt...:-)?

Mvh

Christopher 

Aluminium verkar ju vara dåligt eftersom den läcker. ;)

 

När det gäller att få hjälp att svetsa tanken så har det liten betydelse, troligen bättre att det är aluminium än rostfritt eftersom rosttrögheten i rostfritt stål lättare äventyras av både uppvärmning och föroreningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra vad @chris71 eller dennes besättning ätit som i slutändan(!) blir så aggressivt på aluminiumet? 🤫

 

Det har ju skrivits om allvarliga problem med aluminiumtankar på detta forum tidigare, då var det bensintankar. Jag kan gissa att läckan kan ha uppkommit av vibrationer


En ”skräddarsydd” tank av rostfritt stål av hög kvalitet är nu naturligtvis bäst, men dyrbar.

Jag kan rekommendera Diablos plasttankar som Seasea säljer. Dessa är för antingen diesel, vatten eller septik, man använder bara olika lock, med olika anslutningar.

Inför förra säsongen installerade jag en sådan på 108 liter som septiktank. I år blev det en likadan (fast med ett annat lock) som vattentank. Och detta är enligt kitt tyckande en väldigt bra tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Cipax... Om plasttank. 

 

Jag skulle lyfta ur tanken och få den Tig-svetsad. 

 

Absolut billigast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAPA sponsade en gång i tiden en större segel skuta. Tillverkad av aluminium. 

 

Eloxerad aluminium är mycket motståndskraftigt... Däremot är svetsfogarr utsatta, såvida man inte eloxerar dessa. 

 

Kommer jag ihåg rätt, så håll båten på att sjunkaunder en jordenrunttävling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

SAPA sponsade en gång i tiden en större segel skuta. Tillverkad av aluminium. 

 

Eloxerad aluminium är mycket motståndskraftigt... Däremot är svetsfogarr utsatta, såvida man inte eloxerar dessa. 

 

Kommer jag ihåg rätt, så håll båten på att sjunkaunder en jordenrunttävling. 

Om det är samma båt jag tänker på, så hade den fått fel sorts offeranoder. 

6 minuter sedan skrev Hybro:

Kolla med Cipax... Om plasttank. 

 

Jag skulle lyfta ur tanken och få den Tig-svetsad. 

 

Absolut billigast. 

Klar man kan lappa och laga, men vad händer sedan, det kanske finns fler svaga punkter där det i framtiden återigen kan börja läcka.

Köp en plasttank!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hybro:

Kolla med Cipax... Om plasttank. 

 

Jag skulle lyfta ur tanken och få den Tig-svetsad. 

 

Absolut billigast. 

Rekomender även jag diablos tankar men köpt mina från waveinn, mycket bättre priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dryga 40 år rostfri tank i min skuta. 

 

Börjar väl läcka snart då? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det går att svetsa en alutank .

Men den behövs rengöras ordentlig kommer att lukta fan (stackars smed)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Dryga 40 år rostfri tank i min skuta. 

 

Börjar väl läcka snart då? 

Sannolikt håller den i 40 år till om det var ett bra materialval från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för råd. Ska försöka lyfta ur den, ser knöligt ut men det får gå. Ut måste den ju oavsett... Tanken ser jättefin ut överallt, bara en enda fläck som är problemet. Kan det hamnat nån metallbit eller mynt el dylikt i tanken och som "fastnat" på ett ställe och reagerat med aluminiumet tro?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev chris71:

Tack ska ni ha för råd. Ska försöka lyfta ur den, ser knöligt ut men det får gå. Ut måste den ju oavsett... Tanken ser jättefin ut överallt, bara en enda fläck som är problemet. Kan det hamnat nån metallbit eller mynt el dylikt i tanken och som "fastnat" på ett ställe och reagerat med aluminiumet tro?

Klart om nu någon tidigare ägare råkat spola ett ett kopparmynt i toan, men hur många år sedan var det sådana försvann? Kan det ha varit någonting på utsidan som frätt hål den vägen?

Även om det kanske inte är så tilltalande, skall du nog spola ur tanken ordentligt, när du fått ur den ur båten samt inspektera den invändigt, det kan ju tänkas vara fler skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

SAPA sponsade en gång i tiden en större segel skuta. Tillverkad av aluminium. 

 

Eloxerad aluminium är mycket motståndskraftigt... Däremot är svetsfogarr utsatta, såvida man inte eloxerar dessa. 

 

Kommer jag ihåg rätt, så håll båten på att sjunkaunder en jordenrunttävling. 

SAPA hade också en kappseglingsbåt med namnet Profilen. Kommer inte ihåg om det var en 1/4-ton eller en 1/2-ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...