Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Viapea

Beslutsångest

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har nu äntligen hittat båten jag ville ha, jag bor ju i Thailand och styrpulpetsbåtar är inte lätta att få tag på här men lyckades till slut hitta en bra.

Nu till nästa dilemma, vilken motor ska jag välja?

250 hk är det som gäller men vilket märke?

Turismindustrin har ju stått helt still här i typ 18 mån nu och ingen har importerat några motorer under denna tid och få har blivit sålda så nu finns det en uppsjö fabriksnya men 18 mån gamla motorer som samlar damm och bra rabatter erbjuds.

Jag får en Yamaha F250 med mekaniska reglage för 200.000 sek, samma pris för Suzuki så Suzuki går bort för den ska vara billigare än Yamaha.

Men jag får också en Mercury Seapro med mekaniska reglage för 190.000 sek eller en med elektroniska reglage för 212.000 sek.

För 10 år sen hade jag utan tvekan valt Yamaha men idag med Mercurys V8 så kan jag inte bestämma mig.

Alla är tillverkade i början av 2020, har inte sett Mercuryn men Yamaha har modell bet F250HETX Africa och ser lite annorlunda ut än dom som säljs i Sverige.

Så här ser Yamahan ut

https://yamaha-marine.cami-cfao.com/media/gamme/modeles/files/FP_355_F250HETX-FL250HETX_CAMI_en_BD-1.pdf

 

Vad säger panelen om detta delikata val?

 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet intet om motorerna, men välj en som du tror att det blir lätt att serva där du kommer at använda båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Jag vet intet om motorerna, men välj en som du tror att det blir lätt att serva där du kommer at använda båten.

Skiljer ingenting där, dom kommer ut till båten och servar och tar bara betalt för materialet som går åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har testat hur det är med elektroniskt gas/växel reglage jämför med ett vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yamaha 250    289 kg    V6    3.35 Liter    200.000:-

 

Mercury 250    255 kg    V8    4.60 Liter    190.000:-

 

 

Mercury:  Lättare, större slagvolym och billigare, även reservdelar. (V8 :-)

                 samma som 300 hk, kanske går att chippa till 300 hk.

 

Yamaha:  Gör erkänt bra grejor.

 

Har ingen aning om någon av modellerna dras med några svagheter.

Man kan ju googla varje modell med ordet "problem" efter och se vad som dyker upp.

 

Hur ligger det till med delar och service där nere, kan tänka att Yamaha är vanligare där.

 

Jag gillar både Mercury och V8 så jag hade nog valt den, 4.6 liter ger ett bra vridmoment.

Men jag har absolut ingen substans för att den skulle vara bättre eller sämre än Yamaha för att dirigera dig åt något håll.

 

Men andra här inne med erfarenhet från dom motorerna kan ju fylla på.

 

Valet är ditt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har Yamaha (F300) själv nu med elektroniskt reglage men undrar om inte Mercury hade legat bättre till vid byte. Inte 2.6l Veradon då utan nya V8'an.

V8'an kanske är för ny för att man skall ha hört talas om eventuella svagheter?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Viapea:

Nån som har testat hur det är med elektroniskt gas/växel reglage jämför med ett vanligt?

Jag prova mercury 300 med elektroniskt reglage. Flipper 700 från 2020. Det var riktig tv-spels känsla. Den motorn hade även auto tilt och kompenserade även om båten var sne. (Utan trimplan om jag mins rätt) Motorn är delad vid växelhuset så troligtvis där den kompenserar för ”sne båt”. Sitter i hopp med gummi så vibrationer är obefintliga.

 

Kort och gått kändes det som en riktig pensionär båt, löjligt lättkörd.

 

Jag har inte provat någon av dom andra motorerna du nämner ovan.

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 

Det lutar åt Mercury, bara dom som har en modell med elektroniskt reglage i lager och det känns som ett plus. 

Men inte ett enkelt val så ska köra en runda till med dom och se om det går att pressa lite till. Ska jämföra mer med priser på reservdelar också. 

 

Här får ni förresten en bild på båten.

Kan nog bli fräck med lite stripes. 

 

1620101917033..jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ser stöddig ut, är det en amerikanare ?

Ej bottenmålad är den ny ?

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon av motorerna någon ”Quick flush” anslutning? 
 

Dvs att du kan ansluta färskvatten under kåpan och spola ur kylkretsen efter du varit ute även om båten fort.f ligger i vattnet. Det är ju väldigt salt vatten där så det är en sak jag skulle väga in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Har någon av motorerna någon ”Quick flush” anslutning? 
 

Dvs att du kan ansluta färskvatten under kåpan och spola ur kylkretsen efter du varit ute även om båten fort.f ligger i vattnet. Det är ju väldigt salt vatten där så det är en sak jag skulle väga in.

Yamaha har i alla fall. Jag är ganska säker på att Mercury har också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Yamaha har i alla fall. Jag är ganska säker på att Mercury har också.

👍 

 

tror även servostyrningen är standard på mercury:n om det är verado ams modellen vi pratar om.

 

jag hade helt klart valt mercuryn pga det som påtalats tidigare samt att det eventuellt ingår servo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att servo finns på alla. bra tips med Quick flush, kände jag inte till, ska kolla upp det för visst är det salt vatten som attan här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ser stöddig ut, är det en amerikanare ?

Ej bottenmålad är den ny ?

 

Helt ny men en jänke kopia tillverkad här i Thailand, absolut inte 100 perfekt i bygget men 27 äkta fot inkl servoslangar draget, batteri, gps, stereo, spoltoa, 2 ankare, T-top, dynsats, 2st isboxar, en box med pump för att fylla med jhavsvatten för att hålla fiskarna levande och fräsha, 10 talet spöhållare, rejäla fendrar mm mm plus trailer för 200.000 sek får ändå anses vara rätt ok,.

Är väl lätt det dubbla i Sverige för nåt liknande. skrovsidorna är helt ok men dom har fuskat lite med finishen på botten, stabilt byggd men ytfinishen kunde varit bättre, men jag ska kladda på epoxy iaf så kvittar ju, om jag hittar nån epoxy att köpa vill säga, frågade runt lite och dom bara tittade storögt och skrattade, det är ju glasfiber, va ska du med epoxy till tyckte Thaiarna och flinade, korkad utlänning..

En sak som jag måste fixa är avstängningsventil till toan, slangarna rätt ut från toan nu, inte bra men baggis att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grymt bra pris, här hemma får man en liten Ryds för dom pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar både Yamaha och Mercury, men i detta fall hade jag valt Mercury...

 

De nya modellerna verkar riktigt fina. Lätta, starka och stor cylindervolym. Lägg sedan till V8an och beslutet är fattat:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funderat lite på om motorerna tar skada av att ligga helt nya i kartong en längre tid, samtliga fabrikat skrivet upp olja som installations material så det verkar som om dom levereras utan olja från fabrik. 

Men nån form av konservering måste väl vara gjord. 

I det här klimatet lär dom ju rosta invändigt annars. 

Nån som är insatt i detta? 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Viapea:

Helt ny men en jänke kopia tillverkad här i Thailand, absolut inte 100 perfekt i bygget men 27 äkta fot inkl servoslangar draget, batteri, gps, stereo, spoltoa, 2 ankare, T-top, dynsats, 2st isboxar, en box med pump för att fylla med jhavsvatten för att hålla fiskarna levande och fräsha, 10 talet spöhållare, rejäla fendrar mm mm plus trailer för 200.000 sek får ändå anses vara rätt ok,.

Är väl lätt det dubbla i Sverige för nåt liknande. skrovsidorna är helt ok men dom har fuskat lite med finishen på botten, stabilt byggd men ytfinishen kunde varit bättre, men jag ska kladda på epoxy iaf så kvittar ju, om jag hittar nån epoxy att köpa vill säga, frågade runt lite och dom bara tittade storögt och skrattade, det är ju glasfiber, va ska du med epoxy till tyckte Thaiarna och flinade, korkad utlänning..

En sak som jag måste fixa är avstängningsventil till toan, slangarna rätt ut från toan nu, inte bra men baggis att fixa.

Och du som hade synpunkter på HR.😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I en annan tråd skriver Viapea att han funderar på att köpa en Hr 602cc...har nu köpt en båt i Thailand...finns Hr att köpa där? Hmmmm!

Redigerad av Propellerlelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan nog inte få en sämre båt än en taskigt ihopsatt piratkopia byggd i Thailand.


Det hade varit bättre att köpt ett ekipage ifrån Europa och skeppat det till Thailand, om man är så osäker.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Jorgen01:

Och du som hade synpunkter på HR.😀

Nja jag hade frågor om HR pga att jag ev tänkte köpa och importera en hit från Sverige. Om jag skulle köpt i Sverige där urvalet är gigantiskt jämfört med här så hade jag varit kräsnare. Vill helst ha en utan plywood inplastat, nu blev det inte så men med tanke på priset får jag nog vara nöjd iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Jorgen01:

Man kan nog inte få en sämre båt än en taskigt ihopsatt piratkopia byggd i Thailand.


Det hade varit bättre att köpt ett ekipage ifrån Europa och skeppat det till Thailand, om man är så osäker.

Hade det? 

Så dåligt ihopsatt är inte båten jag köpt, det är mest ytfinishen som inte lever upp till nybåts klass, jag är ganska petig.. 

Jag hade långt gångna planer på att importera en men det var svårt att hitta en pulpet båt över 6m i Sverige och helst ska den vara 7m för att ta sjön bättre, den här är 8m utan badbrygga eller peke och dyker inte ner i vågdalarna så som en 6m gör, stor skillnad. 

 

 

Med tanke på vad jag fick för 200.000 sek är jag mer än nöjd faktiskt. 

Och jag slapp allt strul och väntan som det hade blivit med import, likvärdig båt av billigt fabrikat hade kostat mig 3 ggr mer. 

Nu fick jag ett års garanti på skrovet men att lämna båten på varv här och få nåt fixat kostar en bråkdel av vad det gör i Sverige så det skrämmer mig inte. 

 

Om jag skulle importerat så hade jag dessutom varit tvungen att köpa grisen i säcken och om jag hade fått ett måndags ex eller en båt med sådana fel som i Sverige hade inneburit att den blivit utbytt så hade jag fått ha den kvar. Läste en tråd här om en som hade stora problem med sin nya HR båt, efter många turer fick han en ny båt men den va inte särskilt bra den heller. 

Tror att HR säljer mest till dem som har liten erfarenhet av båt och troligtvis så hade jag blivit besviken om jag köpt en för jag är som sagt ganska petig, är det nytt så ska det va nytt... 

 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu tänker jag nog inte sätta på drag på bilen men det är ett rätt matchande ekipage eller hur? Tycker själv att båten är rätt snygg, gillar skrov formen att den blir lite högre fram, tycker dom har hittat en bra balans där, och betydligt fetare än en HR 602... 

Hittade en snubbe på fb som stripar båtar i närheten, ska kolla vad han har att erbjuda, vill gärna bryta av det vita med lite stripes. 

IMG_20210508_201334.jpg

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt, för det priset är det väl inte mkt att orda om. En sån US båt kostar nog runt 1 MSEK innan motor och tillbehör. 
 

Är plastningen rätt gjord så är det väl fine, lite mer vikt än motsvarade utan träkärna men det finns ju fördelar med lite vikt också. Särskilt med tanke på att du inte betalar 20kr/litern för soppan antar jag. 😊
 

det finns en video på youtube där en amerikan bygger en egen CC båt i stil med din från en plywood kärna. Rätt ballt, frågan är om det är värt allt slit. Bara materialet han använder skulle nog gå på några 100’ här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Snygg båt, för det priset är det väl inte mkt att orda om. En sån US båt kostar nog runt 1 MSEK innan motor och tillbehör. 
 

Är plastningen rätt gjord så är det väl fine, lite mer vikt än motsvarade utan träkärna men det finns ju fördelar med lite vikt också. Särskilt med tanke på att du inte betalar 20kr/litern för soppan antar jag. 😊
 

det finns en video på youtube där en amerikan bygger en egen CC båt i stil med din från en plywood kärna. Rätt ballt, frågan är om det är värt allt slit. Bara materialet han använder skulle nog gå på några 100’ här hemma.

Det är ingen plywood kärna, skrovet är sandwich laminat precis som dom flesta bygger i Sverige, plywood finns bara där det krävs typ akterspegeln, konstruktionen är nog väldigt lik HR båtar men kraftigare. Det som skiljer i kvalitet mot båtar jag är van vid i Sverige är spacklingen av gelcoat, ex om man öppnar en lucka och kollar ytfinishen runt ramen så är den inte 100, men i det stora hela är det petitesser. 

 

Båten är byggd av ett stort båtbyggeri, ingen liten garagemeck. På en del ställen har dom snålat, ex en del luckor till stuvutrummen under dynor har gångjärn i plast, dom lär gå sönder efter några år, men typ 1000 sek så byter jag allihop mot rostfritt. Det är smådetaljer som inte är utfört som jag vill att det ska vara, sen har dom inte skyddat relingslisten när dom lyft båten, troligtvis smutsiga lyftband rakt på vilket gett skavmärken på några ställen. Sånt är typiskt Thai, ex måla tak utan att skydda golvet. Istället för att lägga en gammal t-shirt mellan båt och lyftband så låter dom banden repa båten, Klantigt och onödigt. 

men med tanke på priset kan jag leva med det.

Invändigt i sittbrunn mm är den kanonfin. 

 

Skrovet i sig är rejält byggt, troligtvis betydligt starkare än en HR båt, den är byggd för att 10 pers ska kunna åka ut och fiska, tanken är som alltid när dom bygger här att man ska göra business med båten. 

Tror att den hade sålts på 10 min i Sverige för det priset, jäkligt mycket båt för pengarna och snygg design. 

 

Dom har tänkt till ang användningen, gott om spöhållare och 3st stora inbyggda isboxar och ett utrymme med pump för att fylla med havsvatten och lägga fångsten i. 

Vi lär nog få många roliga resor med den men ska inte reta er med vart man kan åka med båten här 😉

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka båtar i sjumetersklassen byggs  i sandwichmaterial i Norden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Viapea:

Det är ingen plywood kärna, skrovet är sandwich laminat precis som dom flesta bygger i Sverige, plywood finns bara där det krävs typ akterspegeln, konstruktionen är nog väldigt lik HR båtar men kraftigare. Det som skiljer i kvalitet mot båtar jag är van vid i Sverige är spacklingen av gelcoat, ex om man öppnar en lucka och kollar ytfinishen runt ramen så är den inte 100, men i det stora hela är det petitesser. 

 

Båten är byggd av ett stort båtbyggeri, ingen liten garagemeck. På en del ställen har dom snålat, ex en del luckor till stuvutrummen under dynor har gångjärn i plast, dom lär gå sönder efter några år, men typ 1000 sek så byter jag allihop mot rostfritt. Det är smådetaljer som inte är utfört som jag vill att det ska vara, sen har dom inte skyddat relingslisten när dom lyft båten, troligtvis smutsiga lyftband rakt på vilket gett skavmärken på några ställen. Sånt är typiskt Thai, ex måla tak utan att skydda golvet. Istället för att lägga en gammal t-shirt mellan båt och lyftband så låter dom banden repa båten, Klantigt och onödigt. 

men med tanke på priset kan jag leva med det.

Invändigt i sittbrunn mm är den kanonfin. 

 

Skrovet i sig är rejält byggt, troligtvis betydligt starkare än en HR båt, den är byggd för att 10 pers ska kunna åka ut och fiska, tanken är som alltid när dom bygger här att man ska göra business med båten. 

Tror att den hade sålts på 10 min i Sverige för det priset, jäkligt mycket båt för pengarna och snygg design. 

 

Dom har tänkt till ang användningen, gott om spöhållare och 3st stora inbyggda isboxar och ett utrymme med pump för att fylla med havsvatten och lägga fångsten i. 

Vi lär nog få många roliga resor med den men ska inte reta er med vart man kan åka med båten här 😉

Om det är jysst byggd / bra viktfördelning (utöver vissa detaljer i ytskikt som du nämnde) verkar det vara ett riktigt kap för de pengarna. 
 

blir säkert riktig trevlig med en 300 hp V8 i aktern 😊

 

hade lätt kunnat tänka mig en sån båt själv om jag hade rätt klimat för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vilka båtar i sjumetersklassen byggs  i sandwichmaterial i Norden?

Förmodligen många. 

Ex helt nya Aquador. 

 

Screenshot_20210510_235330_com.google.android.apps.docs_edit_510210322038291.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Om det är jysst byggd / bra viktfördelning (utöver vissa detaljer i ytskikt som du nämnde) verkar det vara ett riktigt kap för de pengarna. 
 

blir säkert riktig trevlig med en 300 hp V8 i aktern 😊

 

hade lätt kunnat tänka mig en sån båt själv om jag hade rätt klimat för det. 

Eftersom jag inte provkört eller ens sett den i vatten är det ju en chansning men jag är rätt säker på att den flyter och skrovet under vatten är baserat på deras vanliga 27" bowrider så den ska nog gå att köra, men blir bara 250 hk, klurade på en 300 då det är samma vikt men skiljer ca 80.000 sek mot en 250 och 35-38 knop duger. 

 

Lovar att ni ska få en rapport och lite bilder när det blir dags för test. 

Just nu är den hos lokala lilla "båtvarvet" för bottenmålning.

När det är klart kör vi upp den till motorhandlaren och där blir väl första testet i vatten för att kolla vilken propp som blir bäst. Lite nyfiken på att höra soundet från en utombords V8. 

 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...