Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Georg_Ohm

Elände och koppleri.

Rekommendera Poster

Jag tycker att sockerbitar funkar bra i skyddade utrymmen och har fått ett oförtjänt dåligt rykte.

Har ofta använt mig av dessa och min Winga 30, som jag tycker har ett mycket rejält elsystem från original, har även några sådana på lite olika ställen. Iofs kraftiga med "tunga", som är helt intakta efter 43 år.

När jag kopplar ihop två kablar brukar jag dock oftast använda abikohylsor, med krympslang eller vulktejp om jag tycker det finns behov, eftersom skarven inte blir lika klumpig.

De gånger jag väljer att skarva eller koppla ihop kablar med sockerbit brukar jag skala upp så långt att båda kablarna går helt igenom och sitter med båda skruvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Perrr:

Arbetade i detta skåp från vänster till höger, inte färdig än. Potentiometer -grejen uppe till höger, är egenhändig dimmer för LED till kompassrosen, anv signalsladdar (från skalad ethernet/tele -kabel), dyftade om den o julbelysning vid ämnet "KTH-student...

 

Ska rensa i batteri -utrymmet oxå, har inte senaste bilden. Dendär säkringen var grupperna dubbelsäkrade. Och minus -plåten där numera enbart 2st sladdar.

20190905.jpg

”Minus-plåten” på batteriet är en shunt till en Batmeter, en ”batteritankmätare”.

Den kanske har blivit kvarglömd då instrumentet togs bort eller byttes ut?

Det skall gå två klena kablar från denna shunt tillsammans med en pluskabel upp instrumentet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade ned FM-antennen idag, en vit kort mjuk antenn från LTC.

Då den var inköpt som båtantenn skulle man ju kunna förvänta sig att den åtminstone var rostfri, men den var den inte. Jag monterade antennen våren 2018. Antennfoten satt i en elektronikbox av aluminium som innehöll en antennförstärkare. Boxen satt med ett NOA-fäste på targabågen, och boxen signaljordades i bågen. 
 

Nu blir det en enkel billig bilradioantenn som monteras och signaljordas i samma båge. Jag har haft sådana på tidigare båtar, och det brukar fungera, dom håller i tre till fyra år, ibland mer.

Antennförstärkaren behåller jag, men monterar den, mot bättre vetande, i andra ändan av antennkabeln istället, närmare radion. Jag kan då lättare jämföra om det verkligen blir bättre med antennförstärkaren.

 

I hemmavattnen runt Göteborgs och Öckerös skärgårdar klarar man sig nästan utan antenn, Beudarmossen sänder med väldigt hög effekt, når till Fredirkshamn och Skagen. Norrut i Bohuslän når samma sändare upp till södra Orust, ungefär. Sedan får man förlita sig på svagare sändare som inte sällan ligger i lä bakom berg av gnejs och granit, då krävs det bra antenn och känslig mottagare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

då krävs det bra antenn och känslig mottagare.

Om du byter båt till en med lite högre mast med segel är problemet inte lika stort... 🤭 Om antennen sätts i topp vill säga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev McLasse:

Om du byter båt till en med lite högre mast med segel är problemet inte lika stort... 🤭 Om antennen sätts i topp vill säga.

Njae, då blir det större förluster i en längre antennkabel. Annars blir det en bra åskledare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-31 vid 12:20 skrev Georg_Ohm:

”Minus-plåten” på batteriet är en shunt till en Batmeter, en ”batteritankmätare”.

Den kanske har blivit kvarglömd då instrumentet togs bort eller byttes ut?

Det skall gå två klena kablar från denna shunt tillsammans med en pluskabel upp instrumentet.

jajo, men det var nog inte den "plåten" jag menade. 1a minus -skenan (samt pluss) är nästan helt tomma nu, se bild.20210219_171025.jpg.ace872094e5f2f2e4ca0301c32ed8808.jpg

 

Hur helvetet ser ut nu: 20210219_165256_HDR.jpg.17d186b9ea235f3c3bfca4395eaeaa69.jpg

 

(fortfarande endel trådar jag inte vet var dom går..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/27/2021 at 6:38 PM, Georg_Ohm said:


Om man parallellkopplar Ctek-laddare misstänker jag att deras intelligenta elektronik lurar varandra....?

 

Just denna fråga har jag ställt till cteks support.

I mitt fall gällde det en befintlig M300-laddare som jag övervägde att parallellkoppla med en äldre laddare av typ XS25000.

Svaret blev: Det beror på! Om XS25000 är av generation 1, så kommer den att förbli passiv vid parallellkoppling. Om den däremot är av generation 2, så går det bra att parallellkoppla. Båda laddarna samverkar då och snabbar upp bulkladdningen. (Av detta följer troligen att det går fint att parallellkoppla även andra ctek-laddare av nyare snitt, men detta har jag inte frågat om).

Min XS25000 visade sig dock vara av generation 1, så jag gick inte vidare med idén.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar nu får ordning i skatboet.

Reservbatteriet kommer att lyftas ur båten. Startbatteriet ersätts med ett likadant, då det gamla visserligen ger bra belastningvärden 98%, men jag vill ett nytt att lita på, men det gamla startbatteriet får ta reservens plats det batteriet var direkt dåligt. Om det skulle behövas finns det en startkabel ombord.

Jag upptäckte också att reserven försörjer förbrukare som alltId har spänning, larm, länspumpar och fjärranslutning till värmare och kylskåp. När nya larmet blir inkopplat får reläutgången styra kylboxen. Fjärrstyrd värme har jag inget behov av så den tas bort eller får vara okopplad.

 

Plottern är inte inkallad ännu, det kan vänta tills jag kan testa alla funktionerna. GPS-antennen har fått en konsol och skall monteras på hyttaket så snart presseningen tagits av.

Jag har däremot dragit ny antennkabel till vanliga FM-radion/stereon.

 

Jag har hittar fler döda kablar som är oanslutna i båda ändarna, kanska har förra ägarna eller varvet som byggde båten lagt in reservkablar för framtida bruk... de som ligger snyggt dragna i olika kanaler som jag anser vara användbara får vara kvar.

 

Sedan har jag nu lyfta på samtliga durkar och skurat rent dör inunder. Gammalt slagvattnet med diesel, olja och jag vet inte vad, hade runnit fram och tillbaka ovanpå kölsvinet och luktat illa. 

Jag funderar på att plugga hålen i de tvärgående skotten så att slagvattnet under motorn inte kan rinna framåt... Men hålen i de tvärgående skotten är väl inte borrade för skojs skull. Hur har ni andra gjort här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Perrr:

jajo, men det var nog inte den "plåten" jag menade. 1a minus -skenan (samt pluss) är nästan helt tomma nu, se bild.20210219_171025.jpg.ace872094e5f2f2e4ca0301c32ed8808.jpg

 

Hur helvetet ser ut nu: 20210219_165256_HDR.jpg.17d186b9ea235f3c3bfca4395eaeaa69.jpg

 

(fortfarande endel trådar jag inte vet var dom går..

Det ser ju ändå väldigt välordnat ut, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg Ohm har du en Nimbus av äldre modell?

Känner igen svanredet till elkablar. Skrämmande att se så mycket 230 på ett o samma ställe.

Kopplar om all belysning i vår N29C med Wago221, LED med 0,75mm² kabel. Undviker dock Wago där fukt kan närvara.

Tagit bort fabriksmonterade "strömtjuvar", ersätter med två kablar i en ändhylsa monterade i riktiga kopplingsstycken med plintklämma.  Har installerat en rad med 25st plintar för bl a belysning, 12V uttag, torkare , spolare, sökarljus. Alla kablar får ändhylsor monterade. Fick bort mycket onödig kabel i instrumentpanelen och framtida byte av switchbordet blir enklare.

Löste mina batteribankar och solceller med CTEK 120, D250SA och M25 via Tradera.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev N29Coupe:

Georg Ohm har du en Nimbus av äldre modell?

 

Han har en Triton 29, om jag minns rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Han har en Triton 29, om jag minns rätt.

Jag hade en Nimbus 2700 från -81 i tjugoen säsonger. Köpte Tritonen i augusti 2015 och sålde Nimbusen våren därpå. Det är nervöst att vara utan båt, å andra sidan jobbigt att vårrusta två båtar.

 

Nimbusen fick i stort sett ett helt nytt elsystem, det gamla byttes ut litet i taget. Det mesta gjordes efter inbrott och stöld då båten stod uppställd i Björklunda Kile. Då snodde någon strömbrytarpanelen och motorns manövertavla och en massa andra grejer. Efter det tog jag hem båten och fixade ett nästan helt nytt elsystem. Atlantica betalade och gav mig även timlön. Det blev en ordentlig uppdatering. 

Men Nimbus hade från början gjort ordentliga kabeldragningar och kopplingar. Det var kablarna på utsidan till lanternor, tutan etc som var helt kassa. Den båten hade från början inget landströmssytem, förre ägaren hade gjort ett enkelt men bra sådant, som satt illa till, så jag flyttade bara intaget till en plats där det var lättare att komma åt och koppla in landströmskabeln.

 

Den båten fick även ny motor under tiden jag ägde den, en TMD 30 byttes till en TAMD31. Den fick även bogpropeller och bandankarspel. Sedan byttes mycket av utrustningen. Torkarmotorena satt där längst ned i vindrutorna, och fukt, kondens rann ned i dessa så dom byttes. Pumpar, toaletten, vv-beredaren och värmaren bytte jag också. Det satt ett ankarspel även på fördäck, som stals, det ersatte jag aldrig, ansåg att det mest satt ivägen när man skulle i land. Det hände en gång att en gäst ombord snubblade på det och gick huvudstupa ned i vattnet, missade flytbryggan av betong  med bara några centimeter....

 

Det var två avgörande anledningar till båtbytet, dels hade den nimbusen en himla massa kapellduk, under vilken det var direkt mysigt att vistas när det blåste och/eller regnade. Sedan var det smala skarndäck eller mer riktigt ”gångbord” på däck. Det var cirkusövningar när det skulle fendrars ut och in. Hunden gick inte på däck, det var för smalt. Nuvarande båt är ju en ”promenera-runt” med nedsänkt däck och breda gångbord som hunden verkligen uppskattar, och den enda kapellduk som finns är ett skydd över den yttre styrplatsen, det kan gå an, inget man vistas inunder. Det finns även mycket att hålla sig i om det gungar litet. Och det kan regna och blåsa hur mycket som helst, det blir bara mysigare inombords ju mer det regnar egentligen.

 

5737BC8D-6DDB-45EC-9977-5F4A3FAD9444.jpeg.3820f746dd5f29eee35abc4fdb3854a9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-20 vid 14:34 skrev Georg_Ohm:

Jag funderar på att plugga hålen i de tvärgående skotten så att slagvattnet under motorn inte kan rinna framåt... Men hålen i de tvärgående skotten är väl inte borrade för skojs skull. Hur har ni andra gjort här?

Ja att ha hål i alla bottenstockar/skott är inte bara av godo. Jag tycker man med fördel kan plugga vissa av dem under förutsättning att det finns något breddavlopp på lämplig nivå till utrymme med länspump, alternativt ha fler länspumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Zwen:

Ja att ha hål i alla bottenstockar/skott är inte bara av godo. Jag tycker man med fördel kan plugga vissa av dem under förutsättning att det finns något breddavlopp på lämplig nivå till utrymme med länspump, alternativt ha fler länspumpar.

Ok, gör så. Nu har det ju varit mest bag in box, eller buteljer med skruvkork, så det är ont om korkar hemma, men jag tar väl och sätter någon rundstav i svarven och fixar iallfall en plugg till det aktre skottet framför motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat fina gummikorkar/pluggar i affärer som säljer tillbehör för illegal vintillverkning.

Tätade en gång en tom propelleraxelhylsa med dylik som jag borrade ett hål igenom och satte i en gängstång med mutter på varje sida. Då kunde jag skruva till så det blev tätt och enkelt lossa och dra ut när jag ville.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...