Jump to content
Thursday 04 March 2021
Sign in to follow this  
Dava

Skotlås camcleats VS clamcleats?

Recommended Posts

Har på min båt mängdera av skotlås av modell, tydligen benämnd camcleat:

 cam.jpeg.2c9d9e426c409cd78efbc67fcc9d9cf4.jpeg

De håller skot och trimlinorna bra, men är helt hopplösa att lossa när det är kraft på skotet. Helst skulle jag vilja byta ut dem mot riktiga avlastare, men en snabb sökning ger att det är svårt att hitta liknande för under 1000 kr vilket jag inte är intresserad av, dessutom behöver jag typ åtta stycken.

 

På min förra båt hade jag clamcleats: 

clamcleat-6-12mm-black-1321453734-l.jpg.a6e34bf98af92daeeed90409c4afde8c.jpg

Jag kan inte dra mig till minnes att jag hade problem att justera skot när de var låsta i dessa, däremot var jag med om att de lossnade ett par gånger.

 

 

Vad är era erfarenheter av ovan beskrivna skotlås? Är de enklare clamcleat än sämre när det är mycket kraft i skoten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ytterligare en variant av skotlås som "biter" med kammar och är lättare att lossa. Övre låsdelen går att vicka och då släpper låsningen. Det går att vicka den genom att ta i linan o lyfta uppåt så släppet sker kontrollerat.

 

Spinlock Camcleat

 

bild.png.84bf19c74c9160e70e0c23aee98667e8.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Dava:

Har på min båt mängdera av skotlås av modell, tydligen benämnd camcleat:

 cam.jpeg.2c9d9e426c409cd78efbc67fcc9d9cf4.jpeg

De håller skot och trimlinorna bra, men är helt hopplösa att lossa när det är kraft på skotet. Helst skulle jag vilja byta ut dem mot riktiga avlastare, men en snabb sökning ger att det är svårt att hitta liknande för under 1000 kr vilket jag inte är intresserad av, dessutom behöver jag typ åtta stycken.

 

På min förra båt hade jag clamcleats: 

clamcleat-6-12mm-black-1321453734-l.jpg.a6e34bf98af92daeeed90409c4afde8c.jpg

Jag kan inte dra mig till minnes att jag hade problem att justera skot när de var låsta i dessa, däremot var jag med om att de lossnade ett par gånger.

 

 

Vad är era erfarenheter av ovan beskrivna skotlås? Är de enklare clamcleat än sämre när det är mycket kraft i skoten?

Skotråtta (den övre bilden) är vanligtvis lättare att lossa än en clamcleat (nedre bilden) tycker jag.

 

Jag tycker du ska fortsätta leta efter "riktiga avlastare" (tolkar detta som fallavlastare i mitt språkbruk), de brukar inte behöva kosta 1000:- kr/st till en mindre båt. Du bör kunna hitta tex. Rutgersons fallallavlastare för ner mot 500:- kronor och de kommer att göra jobbet på din Soling lika bra som en dyrare fallavlastare.

Dessa finns i block om 2, 3 eller fyra stycken också, blir då billigare per styck.

Screenshot_20210118-041949_Google.jpg.e1a22dc6d79676190c14058c149a0e68.jpg

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Mackey:

fallallavlastare för ner mot 500:- kronor

De säljs även på blocket emellanåt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är till din soling så borde det inte vara ngr problem med skotlinorna och dina skotlås. Ett tips är att sätta dit ett spärrblock som avlastar kraften vid hårdvindssegling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en enorm skillnad på skotråttornas kvalitet. Jag har bra erfarenheter av Ronstan, Harkens skall funka bra också. Jag har snålat någon gång och köpt ”no-name” och de glider ibland och hänger sig under belastning ibland. 
Fel storlek råtta vs skot kan spöka en del också. 
 

Till en Soling borde råttor räcka till det mesta, kanske inte storfall och fockfall där man vill ha riktiga avlastare, men till allt annat. 
 

Sådana där V-cleats är rätt odugliga och modernt tågvirke funkar dåligt ihop med dem då moderna linor är rätt kompakta, och råkar man komma åt linan kan den släppa vilket aldrig är kul. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev oksailor:

Om det är till din soling så borde det inte vara ngr problem med skotlinorna och dina skotlås. Ett tips är att sätta dit ett spärrblock som avlastar kraften vid hårdvindssegling

 

Jag har ett sådant spärrblock på storskotet, men har inte blivit riktigt klok på hur jag ska använda det. Är det tänkt att spärren ska vara på så att det inte kan "slitas" hur handen på mig? Har i princip alltid kört utan spärren.

 

Upplever framförallt att spinnakergajarna och skotet till focken är för tunga att justera under gång i lite hårdare vind. Lösningen är delvis att sätta en vinsch som kan spänna dessa, men skulle behovet att kontrollerat lossa dem uppkomma vore en avlastare en fördel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är en enorm skillnad på skotråttornas kvalitet. Jag har bra erfarenheter av Ronstan, Harkens skall funka bra också. Jag har snålat någon gång och köpt ”no-name” och de glider ibland och hänger sig under belastning ibland. 
Fel storlek råtta vs skot kan spöka en del också. 
 

Till en Soling borde råttor räcka till det mesta, kanske inte storfall och fockfall där man vill ha riktiga avlastare, men till allt annat. 
 

Sådana där V-cleats är rätt odugliga och modernt tågvirke funkar dåligt ihop med dem då moderna linor är rätt kompakta, och råkar man komma åt linan kan den släppa vilket aldrig är kul. 

 

Mina skotråttor är ju rätt slitna, kanske kan spöka lite.. Men de är av metall och ser ut att hålla hög kvalitet. 

 

Släpper tanken på v-cleats. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Dava:

 

Mina skotråttor är ju rätt slitna, kanske kan spöka lite.. Men de är av metall och ser ut att hålla hög kvalitet. 

Oj, då är de nog en 30-40 år gamla. 
Kolla om Ronstan har några råttor med samma hålbild och byt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Numera seglar jag mest jolle, men jag brukar alltid ha spärrblocksfunktionen på. Det är ju fjäderbelastat och på spärrblock av lite bättre kvalitet kan man tom ställa belastningen. I lättvind löper blocket fritt vilket är bra vid fintrimning. Vid hårdvind sätter spärrfunktionen in, Jag förutsätter att du trätt skotet genom blocket i rätt riktning. Det är mkt lättare att hålla skotet för hand med ett spärrblock och det är mkt lättare att lossa skotet ur skotråttan när det blåser

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev oksailor:

Numera seglar jag mest jolle, men jag brukar alltid ha spärrblocksfunktionen på. Det är ju fjäderbelastat och på spärrblock av lite bättre kvalitet kan man tom ställa belastningen. I lättvind löper blocket fritt vilket är bra vid fintrimning. Vid hårdvind sätter spärrfunktionen in, Jag förutsätter att du trätt skotet genom blocket i rätt riktning. Det är mkt lättare att hålla skotet för hand med ett spärrblock och det är mkt lättare att lossa skotet ur skotråttan när det blåser

Om man skall segla en Soling och samtidigt hålla i skoten behöver man ju minst tre armar (fock, stor, rorkult) som på de flesta kölbåtar. 
Jolle är ju lite annat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huu. Nu blev det plötsligt galet dyrt. Man borde väl kunna smörja upp de gamla skotråttorna.. Har en hel låda någonstans......

 

Man behöver många armar. Pratade med en som menade att man bör hålla trimtampen till skotvagnen i handen hela tiden, iofs istället för storskotet. Så att när det kommer en by så släpper man lite på vagnen istället för storskotet så att båten inte tippar över och tar in så förbannat mycket vatten... För att safea skulle jag vilja ha en hand till vagnen och en till storskotet. Sen har man ju en till focken och en till fockens skena 😣

 

Borde väl egentligen skaffa en duglig gast istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att ha en hand på skotvagnens trimlina ELLER på storskotet är bra i hård, byig vind så man kan släppa när det kommer en ”körare”. Att man brukar välja den till skotvagnen är att man lättare kan återställa trimmet efter vindbyn passerat jämfört med om man släppt ut med storskotet. Du har inte alls samma behov av att jobba så med förseglet och behöver därför inte hålla där. 
 

Ja, det kostar några kronor att utrusta en båt - men så dyrt borde det inte bli, så många skot kan du ju inte ha..?

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en spinlock powercleat-avlastare till spinnakerfallet. Jag skulle kunna flytta fallet från spinnakern till fallboxen ock använda spinlock-avlastaren till fockskotet (har bara ett - självslående fock).

3429815-origpic-d87ed0_250x.jpg.7deb10a78e3692e97ef4baa46e7bb8b9.jpg

 

Är det en bra idé eller är det bättre att ha spinfallet i denna? Skulle ju gärna haft det roterande så att jag kan spänna från båda sidor...

 

 

Kom på att samma snubbe allra helst hade velat ha möjlighet att dra i akterstaget för att snabbt kunna kontrollera twisten i byarna, det skulle jag också kunna lösa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en lista på 15 funktioner som ska in i min nya pidestal ;) 

 

Har inte råd med 15 olika avlastare eller skotråttor som verkar kosta minst 400 kr styck. Många nya hjul ska också köpas...

 

Tycker dessutom att det är synd att byta ut beslag som fortfarande ser ok ut efter minst 30-40 år. Avlastarna i form av ett trippel RC75X och ovan spinlock är relativt nya.

 

 

Edit 2: Spinlocks XTX-avlastare skulle ju vara perfekta till spinnakergajarna. Kostar nästan 2500 kr för en 😕

Blir till att köpa lite trisslotter kanske

Edited by Dava

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir lite förvirrande när du skriver ”skot”, och sedan femton funktioner. 
Till skot funkar råttan bäst, tycker jag. Det är svårt att fin-trimma och släppa någon centimeter med en avlastare av typen du beskriver.
Avlstare är däremot grymma till fall tycker jag. 
 

Ja, det blir dyrt att byta allt. 
Byt därför bara det som funkar dåligt och behåll resten. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är sant. Det är ju egentligen en översyn av alla trimfunktioner det handlar om. Idag är alla funktioner utom storskotet och de fyra fallen (spinnaker, fock, stor och spinnakerbom) låsta i cam-cleats (skotråttor, från 80-talet (båten är ju byggd 1979)). 

 

Vid kappseglingar är det framförallt följande tre trimfunktioner där jag upplever att det är svårt att få loss tampen: skotet till focken, fockens skotskena och spinnakergajarna.

 

De flesta funktioner är ju väl utväxlade så de går ju att spänna och lossa för hand, oftast har man ju dessutom bara en hand tillgänglig eftersom man ska hålla i rodret med den andra.

 

 

Egentligen skulle man ju vilja ha fockens skot anordnad på samma sätt som storskotet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Dava:

Huu. Nu blev det plötsligt galet dyrt. Man borde väl kunna smörja upp de gamla skotråttorna.. Har en hel låda någonstans......

Kan hjälpa lite, men även formen/geometrin har faktiskt utvecklats så att de nya är lite lättare att hantera än de äldre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min lilla trimmis har jag dessa som funkar perfekt. Två till fockskot  och två till travarvagnen.

FC248415-A64F-4C66-B8BD-61A66FDF484A.jpeg

Edited by pseudonym

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Peter_K:

Om man skall segla en Soling och samtidigt hålla i skoten behöver man ju minst tre armar (fock, stor, rorkult) som på de flesta kölbåtar. 
Jolle är ju lite annat. 

Nu finns det ju även jollar med fock, stor och rorkult, som på de flesta kölbåtar

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev oksailor:

Nu finns det ju även jollar med fock, stor och rorkult, som på de flesta kölbåtar

Såklart. 
Och på de har man i alla fall inte alla dessa linor och rorkulten i handen - precis som på kölbåt. 
Eller så har man en gast. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev pseudonym:

På min lilla trimmis har jag dessa som funkar perfekt. Två till fockskot  och två till travarvagnen.

 

De måste ju vara en äldre modell av min powercleat

 

3429815-origpic-d87ed0_250x.jpg.44fbc284a8272c6fc137443747b742dc.jpg

 

Smart lösning du ser ut att ha med en platta under som kan rotera lite?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy