-
Innehålls Antal
1 066 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
6
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av rejas
-
Var dialogen med skatteverket via e-post? I så fall har du ett ärendenummer. Spara det. Det fungerar med stor sannolikhet som frikort ett tag framöver.
-
Tur att vi tankade fullt i båten och alla dunkar vi har innan vi lämnade Estland. Priserna i Estland har under de tre veckor vi varit där legat mellan €1.4 och €1.59.
- 67 svar
-
- 1
-
-
Återkoppla gärna hur det gick.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Det var skrivfrågor när jag gjorde det också. Men det var länge sedan. Tror alla som skrev klarade sig men ett par fick prata lite med förrättaren efteråt och "förklara" sina svar. Bokstavering kommer du nog inte undan så lär dig det.
- 5 svar
-
- 1
-
-
I hamnen vi ligger nu har alla utländska båtar gästflagga under styrbord spridare. Och så brukar det vara. Vi har också alltid gästflagga ensam under styrbord spridare. Jag tycker det är en trevlig tradition och alltid lite kul att byta flagga när man byter land. Annars är vi inte superduktiga. Vi glömmer till exempel ofta att ta ner stora flaggan på kvällen. Om inte hamnen signalerar när det är dags. Gästflaggan tar vi inte ner förrän vi lämnar landet även om jag tror den ska tas ner på kvällen också.
-
Vi har en framhjulsdriven Audi A6 och en fyrhjulsdriven VW Passat båda med automat. Båda drar lätt upp de båtar vi utsatt dem för. Men jag skulle säga att det också beror mycket på Rampen. Vilken vinkel och vilket grepp den erbjuder. Hur långt under vattnet den fortsätter är också relevant. Har sett ramper som ser snygga ut när man tittar på dem men under ytan snabbt blir stenbumlingar eller annat. Då är det lättare att köra fast.
-
Detta berör kanske inte så många av er men någon kanske är intresserad 🙂 Har du Signal K och internetanslutning på din båt och är intresserad av att dela din resa med vänner och familj eller med alla, som denna, så kanske detta är något för dig. Marinwiki har en funktion som gör det enkelt för dem därhemma att följa din resa. Tidigare har mobil-appen varit det bästa sättet att sända information men tyvärr har den nu tagits bort av Google för att den använder ett gammalt bibliotek. Många har frågat efter den vilket är kul, men tyvärr kan jag inte lösa det från båten. Jag har efter önskemål skrivit en app till Signal K som kan skickar positionsdata till Marinwiki. Den sköter sig helt själv och skickar när båten rört sig mer än ca 10m. När båten inte har kontakt med internet så sparas data lokalt och skickas när den åter är uppkopplad. Signal K Appen är inte speciellt mycket testad, har kört den ett par dagar så jag ser gärna att någon till vågar testa den ... Du installerar den direkt från Signal K. Lite mer beskrivning finns på Marinwiki.
-
Vet att det nämnts förr i tråden men jag rekommenderar Navionics. Vi har Navionics på flera telefoner och plattor ombord. Här är två dumpar från min telefon. En med rutt aktiverad och en utan.
- 180 svar
-
- 1
-
-
Det ser ut att vara den röda. Innan du börjar skruva kan det vara bra att markera hur de stod.
-
Tusen tack för alla kommentarer. Nu har vi lite mer att jobba med. Vi har nu tagit oss ur det inblåsta läget. Efter en natts gungig segling är vi nu i Haapsalu där vi blir ett par dagar. Upptakten till skriften, och det som jag egentligen vill förmedla, är hur man gör det vi lär ut i HLR och Första hjälpen på land men anpassat till själva båten och båtlivet. Det finns vad jag har sett ingen beskrivning av hur man gör HLR om bord på en båt. Även våra största fritidsbåtar blir rätt så små om man skall göra HLR som vi lär ut på kurserna, sittandes på knä bredvid den som drabbats. En annan sak som jag som HLR instruktör tänkt på är att det är viktigt att använda VHF-radion om det finns någon. JRCC gör inte ett utrop efter sjöräddningsenheter med hjärtstartare vid hjärtstopp om du ringer 112 vilket är synd eftersom kunskap om HLR och Hjärtstartare kan finnas i närliggande båtar. Vikten av att planera och träna är också central. Har du tänkt igenom en svår situation är det mer sannolikt att du agerar på rätt sätt. De två sakerna var ursprunget till texten. Sedan har den växt lite. Kommer att påta lite till med texten när andan faller på. Självklart kommer den finnas fritt tillgänglig för alla när den är klar. Tusen tack ni som tagit er tid att titta på utkastet och kommit med bra idéer!
-
Tack @Georg_Ohm! Sjösjuka ska vi definitivt ta med. Vi har utgått från det man lär ut på land och omsatt till båtliv. Då har vi missat sjösjuka. Så det kommer. Tack för den! Angående farliga djur så nämner vi bara att det förekommer och som du skriver så behandlar vi anafylaktisk chock som ju är det livshotande läge man kan hamna i. Vad gäller våra håriga vänner så får vi se. Det är utanför vårt område, men klart intressant. Det är ju rimligt att tänka på dem med då de också tillhör besättningen. Skulle behöva hitta en intresserad veterinär som vill hjälpa till :-). Än en gång, tack!
-
Sitter här inblåst i en hamn. Masten viner och vågorna slår över bryggan och sprayar båten i stormbyarna. Vattnet vitt av skum. Skrämmande och mäktigt men vi litar på våra väl tilltagna förtöjningar och ligger i ett bra läge. Så pass att det börjar bli lite tråkigt. Har ett ganska gammalt dokument på min dator som jag dammat av lite om Första hjälpen i samband med båtliv. Tänkte slutföra det och vill gärna ha er input. Dokumentet är inte snyggt formaterat och saknar bilder. Stavfel och meningsbyggnadsfel finns det säkert gott om. Då dokumentet inte är färdigt vill jag inte att det sprids vind för våg. Jag kommer att meddela här när det är klart (om det blir det). Men ladda gärna ner det och läs det och kommentera här. Det går också bra att ställa frågor här om du undrar något. Du kan hämta dokumentet på https://cloud.rejas.se/index.php/s/qADF6QEKm35AyXN/download/Kompendium.pdf
-
Jag tror den har skyltbelysning. Det ser ut som det på bilden. Titta på sidan på lampan. Sedan vet jag inte om den är laglig för det. Men jag skulle tro det. Kolla med besiktningen.
-
Tror det kan vara ett villospår. Vill minnas att jag också haft lösa sladdar i mina Yamaha. Dock större än din. Sedan kan det vara så att din är från 1978, men det spelar ju knappast någon roll. Tror du får bättre svar om kablarna om en liten stund ...
-
Just nu ligger vi inblåsta i Pärnu. Brallar i rejält. Vi kommer ligga kvar här tills det värsta blåst över. Troligen lämnar vi på onsdag. Som tur är så är det en mycket trevlig stad att vara fast i. Men vi börjar bli sugna på att lämna nu. I natt åskade det makalöst. Rena fyrverkeriet. Blåsten skall kulminera om ett par timmar.
-
Ja, det är inte det som är problemet. Jag skriver m/s här för att det är det som är vanligast men vi använder faktiskt knop på vår båt. Men den diskussionen kan vi ta någon annan gång. Enheten har jag koll på så det är inte det. Tack för förslaget 🙂
- 2 svar
-
- 1
-
-
Vi ligger för närvarande inblåsta i en hamn i Pärnu i SV Estland. Det blåser mycket. Vågor stänker över betongbryggorna och det dånar av alla master, vant och fall. Blåsigt helt enkelt. Enligt vårt vindinstrument blåser det dock bara ca 6 m/s vilket inte stämmer. Givaren är en Garmin gWind med sladd och en GND10. Vindkurvan följer vindens ändringar men är alltså fel. Känns som att den är fel med en faktor. Tror inte propellern går tungt för den snurrar bra även när det är "vindstilla". Antar att det är naivt att hoppas på att det är något som går att laga, men finns det kunskap så är det här! Jag vet inte hur det fungerar men antar att det vid propellern sitter någon form av givare som ger ett tick när propellern snurrar. Kanske är det så att det är fler än en och att någon slutat fungera? Då skulle vinden bli fel med en konstant faktor. Det går tre kablar och en sköld från instrumentet, skulle problem i en ledare kunna leda till detta? Någon som vet hur instrumentet fungerar? Tacksam för input.
-
Om du aktiverar NMEA debug window där du ställer in dina connections. Ser du något i fönstret då eller är det helt tomt?
-
Jag kan inte se att openCPN inte skulle stödja den. Vad händer när du försöker?
-
Tack för feedback. Som jag skrev ovan så borde det vara lugnt med efterföljande skador om det är den för växelwiren. Den går väl om jag mins rätt bara rakt igenom så att vattnet bara rinner ner på insidan. Minns inte om det i tråden nämns om det är saltvatten. I så fall skulle jag skölja rent ordentligt med färskvatten i motorrummet där sjövatten kan ha kommit åt. Annars finns risk att det snart ser ganska tråkigt ut.
-
Vi kom iväg. Sträckseglade från klubbhamnen i Norrtälje till Triigi hamn. Resan över var fantastisk. Fina vindar nästan hela vägen. Lite vågor men helt okej. Fick stiltje fram på morgonen och startade motorn. Men annars fin segling med fart mellan 5 och 7 knop i stort sett hela vägen. Triigi var okej, men inte mer. Dock är anläggningen modern och fungerar bra. Nu ligger vi i Varbla hamn som är en helt fantastisk hamn. Allt är nytt, till och med själva hamnbassängen. Men tomt. Hade denna hamn legat i Sverige hade den varit tokfull med trubadur på restaurangen och liv och rörelse. Här är det bara vi. Restaurangen var stängd igår men skall vara öppen idag. Jag hoppas komplettera med lite bilder sedan. Tanken är nu att i morgon dra oss till Pärnu där vi blir i några dagar. Sedan utforska kusten norrut till Tallin för att sedan ta oss till Helsingfors och sedan västerut igen. Men inget är hugget i sten.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Jo självklart. Det är det jag menar. Meddelandet säger ju ingenting. Syftet, om det finns något, går ju helt förlorat.
-
Nykterhet på sjön och vid vatten är en bra sak. Att informera om det är också bra. Men denna information kommer upp då och då och har gjort det i många år. Är det bara jag som tycker den är lite konstig? Jag förstår budskapet. Då troligen fler är nyktra är det större risk att drunkna om man druckit. Men jag tror många läser reklamen som att hälften av de dom drunknar är nyktra.
-
Jag är inte båtmekaniker, men har aldrig hört något sådant. Förstår inte heller vilket vatten det skulle kunna vara.
-
Håller verkligen med om att den som gjorde den designen inte hade den bästa dagen på jobbet. Tog många svordomar innan jag fick den att sitta. Klister och kladd och när man drar åt slangklämman så ploppar den av med mer kladd som resultat. Tur att det är bättre anordnat på knutbälgen.
