Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

RickardFredriksson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om RickardFredriksson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det var en automatsäkring som gått sönder och som gav alldeles för låg spänning till ekolodet.
  2. Case closed! Det var automatsäkringen som var felet. Tack för tips och hjälp, detta forum är guld värt för oss noviser till havs! Må väl! Rickard
  3. Tack. De enda säkringar jag hittar är 4 automatsäkringar, och givetvis en säkring på tråden till ekolodet men i den är spänningen redan låg. Kan jag mäta upp automatsäkringarna? Eller koppla förbi dem och se om det gör skillnad? Det sitter en lång plint för jord bakom panelen. Klippa av o skala fram nya anslutningar där? Nåt mer?
  4. Mitt ekolod har lagt av och jag mätte i kontakten nu och får 1.7 V, drygt 2V när båten är igång. Jag mätte både helt i kontakten och i kontakt mot jordningsplint (nog samma som det jordar i) Samma sak gällde cigg / 12V uttaget bredvid. Båten är från 2017. Ekolodet fungerade fint för ett par veckor sedan.
  5. Har ett Garmin Echomap chirp 72cv som bara lagt av från en gång till nästa. Helt svart, inga reaktioner. Har kollat säkringen som verkar hel, jord ser ok ut. Två frågor till er som kan mer än jag: Vilket stift är + och - i kontakten? Så att jag säkert kan mäta rätt. Om det nu är helt trasigt - vilka andra modeller kan passa rakt av med kontakter och storlek. Har ju transponder / ekolod inkopplat.
  6. Idag funkade den igen. Kanske nåt glapp i elektronik? Eller finns det nån mätare till hydraulolja som slår av vid för låg nivå? Den kan ju i så fall variera lite med temperaturen.
  7. Fallet löst. Det var bälgen vid växelwiren, som tydligen trycks ihop och blir helt tät i normalläge men sträcks ut så den läcker i trailerläge. Tack för input.
  8. Idag slutade trimmet på min Evinrude E-tec gen 2 150hk plötsligt att fungera. Funkar varken att styra från handtag eller på motorn. Ingen rörelse alls. Jag kollade motorns säkringar och de verkar ok och när man trycker upp/ner tycker jag att det knäpper/klickar till i motorn, ungefär som ett relä kan låta. Absolut inga ljud eller rörelse i hydraulik, inga felmeddelande vad jag kan se. Någon som känner igen?
  9. Va fasen, det har jag inte ens tänkt på. Skulle det kunna vara regnvatten som åker ner i motorrummet på grund av att den lutar så vid sjösättningen? Om det var läcka i någon av bälgarna så borde det väl sippra in vatten - helt jäkla tätt kan det väl inte bli av sig själv annars?
  10. Ursäkta otydligheten, vattnet är nere i motorrummet. En ganska rejäl skvätt när jag sjösatt båten (och en ganska rejäl skvätt när jag tagit upp den på trailer) När det väl är länsat så är det torrt hela sommaren när båten ligger i hamn och när den används
  11. Hej och tack för input. Eftersom den är 100% torr när drevet är i normalt läge så har jag låtit det vara. Torr både I hamnen och när man kör. Allt funkar som det ska, inga missljud eller nåt. Bälgarna är ju bara 2 år så de borde väl inte spricka? Det den där båtmekanikern sa om att den på nåt sätt tömmer vatten inåt i trailerläge - var det bara påhitt?
  12. Har inte kollat efter var det kommer. Bälgarna byttes på varv och han verkade väldigt noggrann. Borde lager mm skadats efter två år i vatten + två vintrars förvaring om det var saltvatten i? Det där en annan sa om att nåt töms i trailerläge? Jag hittar ingen annan som skrivit om det.
  13. Har alpha one gen 2 med 2 år gamla bälgar som funkar utmärkt på alla sätt men i trailerläge så tar den in vatten. Alltså när jag sjösätter eller tar upp den. Jag tycker den tar in rätt mycket men så fort jag fäller ner drevet så slutar det ta in vatten och är tätt. Jag frågade en båtmekaniker en gång om detta och han sa nåt om att tömma eller dränera avgas...nåt eller nåt annat som jag glömt. Är detta verkligen normalt?
×
×
  • Skapa nytt...