sanktanna
Företag-
Content Count
859 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
4
sanktanna last won the day on January 23
sanktanna had the most liked content!
Community Reputation
255 ExpertAbout sanktanna
-
Rank
Konteramiral
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Du ska naturligtvis låta glykolblandningen vara kvar i motorn. Glykol har en rostskyddande effekt och om det finns något sjövatten kvar i det gros som är kvar nederst i manteln så blandas det med glykolen. Ingemar
-
Hej. Måla propellern så klarar nog anoden en säsong eller mer. Mindre fri metallyta som exponeras i vattnet är bra. Ingemar
-
Ett nytt DPH-drev kostar c/a 160.000:-. Jag kan i min vildaste fantasi inte förställa mig hur båtägare är funtade som kan snåla ett par hundra kronor på anoder som i vissa fall kan göra så att drevet fräter sönder. Filter och en del annat kan man kanske förstå, men anoder, otroligt! Ingemar
-
Hej. Det där ser inte ut som att du ska sätta ihop igen. Det ser ju sönderrostat ut. Du måste ta isär och byta det som behövs. Ingemar
-
Om bilden är rätt så har växelkonan släppt från nedre kugghjulet redan. Jag tror ändå att det är läge att du kontaktar någon som vet hur det ska vara och kan avgöra vad som har hänt. Om övre kugghjulet inte sitter fast i lagret så kommer kuggväxeln att haverera. Ingemar
-
Om det är lönt att reparera är just frågan. Är det beläggen i kugghjulen som är trasiga så har det inte funnits sådana som reservdel på många år. Glidskon kan ha gått av. Inte så vanligt. Har backslaget gått med för lite olja kan det vara en hel del skador. Ingemar
-
Har övre lagret skurit? Det ska inte följa med när locket tas av. Lagret ska vara pressat på kugghjulet. Är sista bilden upp och ner? Ingemar
-
Hej. Vilket MS-backslag är det fråga om? Har det hänt något med backslaget eller gäller det endast översyn och ompackning? Ingemar
-
På din senaste bild ser det ut som att konan är anlöpt av värme mot nedre kugghjulet. Det är troligen därför som den har fastnat. Jag rekommenderar att överdelen tas bort och isär för undersökning av vad som hänt. Eftersom du tydligen inte förstår vad du kan göra så låt bli att bryta någonstans. Ingemar
-
Du ser väl spåret där glidskon av brons ska in i. Där i mitten ska du ta tag. Förstår du inte hur ditt drev fungerar rekommenderar jag att du tar hjälp av någon mera kunnig. Det är stor risk att du förstör drevet om du bryter på fel ställe. Det finns inte mycket reservdelar till 100-drev numera. Var finns drevet? Ingemar
-
Ja. Du ser spåret i konan för glidskon. Ta tag där. Ingemar
-
Sitter konan fast i nedre kugghjulet? Om den gör de så sätt i ett bräckjärn helst av aluminium och något som skyddar kanten i hålet. Försök att trycka konan uppåt så att den lossar. Ingemar
-
Du måste ta bort de två skruvarna och ta ut hela mekanismen. Sen kan man komma åt konan. Se upp med att det finns ett antal lösa nålar i lagret på mekanismen så att de inte försvinner. Ingemar
-
Hej. När 100-dreven var vanliga hände det några gånger att växelkonan vid en längre tids körning fastnade i framläge. Man fick ta bort växelmekanismen och bryta loss konan med ett bräckjärn. Om problemet fortsätter får man ta isär överdelen för åtgärd. Ingemar
-
Det är högergänga. Lägg en träkloss mellan propellerbladet och skrovet. Ingemar