

sanktanna
Företag-
Content Count
877 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
4
sanktanna last won the day on January 23 2024
sanktanna had the most liked content!
Community Reputation
261 ExpertAbout sanktanna
- Currently Viewing Forum: Mek & Teknik
-
Rank
Konteramiral
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Hej. Sjövattenpumpen läcker. Du får packa om den. Kolla även medbringaren. Rosta gärna sönder. Ingemar
-
Det är oftast för trångt för det. Ingemar
-
Kommer det bränsle vid insprutaren? Om inte, lossa trycknippeln några gånger och dra fast den igen tills du har bränsle fram. Ingemar
-
Hej. Du får lyfta bort motorn och lossa bockhornet. Slangen är iträdd inifrån. Tätar med att vara klämd av bockhornet. Ingemar
-
Hej. Ta bort luftrenaren. Stoppa in pipen på en smörjkanna i insuget och pumpa in några tag med smörjolja så startar nog motorn. Ingemar
-
Man ska göra shimsningen när växeln är mellan friläge och fram, alltså när växelföraren är mest nedtryckt. Det verkar som du nog skulle kontakta någon som kan mer om det här för hjälp i båten. Ingemar
-
Det kan vara rejält repigt i spåret och på glidskon. Kolla också att inte glidskon har gått av. Då kan den glappa i hålet. Ingemar
-
Du gör det du skrev utom nr 2 som man inte behöver. När man lyft mekanismen så högt att man kan få in ett finger under, så gör man det för att hålla fast glidskon så att den och fjädern inte trillar mer i backslaget. Skulle det hända, så brukar det inte vara så svårt att fiska upp delarna. Ja, du ser konan. Vrid på propelleraxeln så ser du spåret runt om. Ingemar
-
Glidskon skjuter konan framåt eller bakåt beroende på vilken växel du väljer. Sedan är det de spiralvridna splinsen som trycker ihop konorna. Troligen är spåret i växelkonan rejält slitet. Ta bort växelmekanismen och se hur det ser ut inuti. Lägger du dit flera shims glappar skon ännu mer i spåret. Ingemar
-
Glidskon går tajtare i spåret om du minskar på shimsen. Se vad som Rollen skrev. Ingemar
-
Du kan prova att ta bort ett shims inte lägga dit. Ingemar
-
Hej. Du lär stöta på diverse problem. Primäraxelkåpan måste vridas eftersom B23 lutar. Då kan inte motorn hänga. Måste ha främre motorupphängning. Gummikudden kommer fel.100-drevet har andra splines. Det är inte säkert att svängningsdämparen går att montera på det svänghjulet. Avgasutsläpp akter om motorn kräver annat system på akterspegeln. Ingemar
-
Hej. Bronsbussningar i aluminiumsköld är hemsnickeri. Korrosionsproblem? Man kan med fördel köpa bussningarna till 280-drevet då de ger mindre glapp. Ingemar
-
Rengöring brukar räcka om den inte är trasig i övrigt. Ingemar
-
Hej. Helt riktigt det som skrivits. Men hjälper inte det ska man se över avgaslimpan. Om inte vattnet kan ta sig ut, hjälper det inte hur mycket som pumpas in. Hålen i bakkant på limpan är inte så stora och kan lätt sättas igen av rostflagor. Ingemar