Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

Brunnsviken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    919
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

Allt postat av Brunnsviken

  1. Jag beställde samma, fast från Amazon US, eftersom Traktordelar hade slut i lager. https://www.amazon.com/dp/B07WK2DRNQ?psc=1&ref=ppx_yo2_dt_b_product_details
  2. Jag kunde inte motstå frestelsen utan köpte en sån där fin rattkula som @Jacques har via Amazon US, fick den för fina 258,35 kr inkl frakt. Nu har jag en liknande utmaning som @Georg_Ohm och fick den inte att greppa rattekern utan en bit slang emellan. Tyvärr blir ytan lite för glatt, så om jag drar hårt i kulan flyttar den sig lite. Vad kan jag tejpa med för att få mer friktion runt slangskarven? Vulkband? Hockeytejp? Något annat smart? Kan så klart pröva mig fram men vill slipp köpa massa olika och bli besviken.
  3. Hörru din pirat, skapa din egen tråd Allvarligt skämtat så använde jag den här killen när jag hade en gammal Mercruiser, tyckte han var bra: https://www.facebook.com/FlodmanMotor?refsrc=deprecated&_rdr Tycket det är konstigt att det inte finns fler mobila mekaniker, men jag hör från flera båtmekar att ungdomarna inte vill hålla på med skitiga jobb och/eller är för slarviga. Verkar därmed vara en bristvara.
  4. Fråga i god tid innan upptagningen 🙂Finns det någon mobil mekaniker i Stockholmsområdet, helst södra, som gör årsservice på Yamaha utombordare? Dvs rutinsakerna enligt verkstadshandbok. Har googlat lite och det dyker upp enstaka sidor, men jag vill helst ha rekommendationer.
  5. Bra påminnelse. Jag har en bad/räddningsstege som sitter med både kardborreband och ett metallbygel, från fabrik. Senast jag höll på med kardborrebandet ville jag minnas att det var väldigt pilligt att få upp. Nu ska jag testa att det faktiskt går snabbt att få upp medan jag är i vattnet, annars spelar den stegen inte så stor roll…
  6. Är inte hundra, men påminner om STIGA
  7. Det var ju riktigt smart. Du vill inte dela med dig av exemplen? Det här måste jag testa.
  8. Vid en nyligen genomförd granskning har Konsumentverket hittat brister i marknadsföring, villkor och information kring vanliga båtförsäkringar. http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20210730/konsumentverket-kritiskt-till-batforsakringar/ Artikeln länkade inte rapporten, så den grävde jag fram åt er: https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2021/svart-att-jamfora-och-valja-batforsakring/
  9. Jag brukar hålla mig borta från den här tråden för man blir bara irriterad, men eftersom jag själv suttit i styrelsen i ideella föreningar så kan man påminna om att styrelsen ÄR den demokratiskt valda domstolen inom ramarna för klubbens verksamhet. Drar man inte jämt med styrelsen i klubben får man yrka på att en majoritet av klubbens medlemmar kräver förändring eller avsätter styrelsen, eller gå med i en annan klubb. Som styrelse måste man se till majoritetens bästa, det går inte att ta hänsyn till varenda medlems särintressen. Man har inte rätt bara för att man tycker styrelsen har fel. Har man en fråga man vill driva så får man hitta fler som tycker det är viktigt. Gör man inte det, eller bara blir en högljudd minoritet, så fortsätter man vara ett jobbigt särintresse som distraherar styrelsen och hela klubben från viktigare saker att syssla med. Jag tycker fortsatt att både Mellgard har vissa trolltendenser, dvs det är kul att fortsätta bara för sakens skull och att det upprör så många. Själv satsar jag på att landa inlägg #1000 eftersom tråden levt kvar imponerande längre. Mellgard behöver satsa på nåt viktigare, att umgås med sina barnbarn eller så. Det ska jag göra nu, tack och hej.
  10. På förekommen fråga: här är de specifika modellerna som täcks i manualerna.
  11. Hade tänkt att lägga upp en säljes-annons på FB men har glömt/haft semester. Så de är kvar, om du är intresserad.
  12. Din rubrik gjorde intressanta saker med reklamen @Mackey 😂
  13. Om man går tillbaka till TS originalfråga: jag undrar om man ska styra hela sitt båtval efter inom- eller utombordare. Båda har sina för/nackdelar men inga som är helt avgörande väl? Jag har ägt både gammal inombordare och ny utombordare. För mig skulle det snarare hänga på motorns ålder och skötsel, oavsett typ. Önskar jag hade vetat mer om det när jag köpte min första båt...
  14. Akterdäcket får lite olika design med inom- respektive utombordare, eftersom utombordare inte behöver något motorrum. På en 6 m båt kan det göra en del för utrymmet, så titta på lite olika båtar med både inom- och utombordare så ser du vad som passar dig bäst. Underhållsmässigt är det väl lite samma lika enligt tidigare inlägg.
  15. Borde ju vara guldläge för klubbarna att köpa loss tvättarna till vrakpris, om inte förvaltaren hittar någon som vill driva alltihop.
  16. Det undrar jag också. Man får nog höra av sig till Fisksätra BK och Islinge-macken. Boatwasher har som sagt gått i KK så de kommer nog inte att öppna bokningen under 2021, gissar jag.
  17. Bortskänkes mot portokostnad. Orkar inte försöka få de här dyrgriparna sålda och de ligger bara och skräpar hemma. Det finns garanterat någon som behöver mecka med sin Mercruiser och Alpha One-drev under sommaren behöver de här.
  18. Härligt! https://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20210706/vattenskoterforare-botfallda-vid-hornsbergs-strand/
  19. Aha, intressant. Yamaha har dessutom olika information beroende på var i världen man kollar. Just Nya Zeeland hade en ovanligt lång FAQ. De skriver så här: WHAT ARE THE NEGATIVE PROPERTIES OF ETHANOL Ethanol has several properties that contribute to fuel system issues. Ethanol is a strong cleaner (solvent). Ethanol is hygroscopic (e.g., it has a strong attraction to moisture). E10 fuel’s usable life span may be less than the normal length of off-season boat storage. Fan vet vad man ska tro.. Edit: att etanol tar upp vatten är ju precis vad du skrev @Mackey. Yamaha listar det som något dåligt. Hur ser man till att det inte fälls ut pga den där läskiga fasseparationen?
  20. Det dök upp en tråd i Buster-gruppen på FB där någon hade hört Buster rekommendera att man skulle köra på 98 för att slippa E10, men oklart varför. Någon grävde fram en FAQ från Yamaha på Nya Zeeland, där de pratar en massa om de negativa effekterna av E10. Jag har inte riktigt orkat hänga med i diskussionen om E10, men behöver man vara ännu mer orolig att det fälls ut vatten i tanken nu? Bör man ha i bränsletillsatser? Jag har aldrig lyckats komma över ett oberoende test där tillsatserna faktiskt har effekt, men nu börjar man ju undra.. En flaska Sta-bil Marine 360 verkar kosta ungefär 180 kr och räcker till 300 liter, så då går det väl på ett ut att tanka 98 istället. Eller så spelar det ingen roll med E10. Min motor är från 2018 så den ska klara det utan problem. Yamaha på Nya Zeeland kanske bara vill skrämmas och sälja tillsatser?
  21. Nu när det här ämnet ändå kommer upp... Den populära förbränningstoaletten för fritidshus, Cinderella, blir jag förbannad på just för att den är så hög. Jag som vuxen når knappt ner med fötterna i marken = skitställningen blir skitdålig. Håller med @Eile om att de som designade hål i golvet hade en bra tanke, även om det inte ser så fräscht ut.
  22. Tack för intressant läsning! Den här meningen hade jag gärna sett utvecklas lite. Vad ska man behandla/underhålla med utomhus då?
  23. https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bat-gick-av-pa-mitten-tva-personer-hamnade-i-vattnet Det här hör man inte om varje dag, vad tusan hände? Skulle de studsa över en svallvåg och landade så att båten knäcktes?
  24. Behöver tack och lov inte målas @Georg_Ohm, rostfri propp den här gången. På den tiden jag hade målad aluminium var det inte lätt att få färgen att sitta. Det gjorde i och för sig inte så mycket, Propellertrim tjänade bra på mig under åren när jag lyckades använda propellern som grävskopa utanför bryggan mer än en gång. Man borde ta hit ett mudderverk.
×
×
  • Skapa nytt...