-
Innehålls Antal
919 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
4
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Brunnsviken
-
Just det.. Vad händer om man låter den ligga över vintern? Blir den totalförstörd av isen då?
-
Vad har responsen varit? Skönt att du tog dig upp igen. Det var jag 🙂 Jag skulle vilja veta varför affärsmodellen med bottentvätt verkar så komplicerad. Vad är/var det som inte får/fick den att gå runt?
-
Ok, då är förtöjningsmetoden inget hinder, bara brist på marknadsföring samt att duken är så förbannat dyr då 😎
-
Bra, och smart av er. Hade jag varit med i en klubb som lyckats med något liknande hade jag köpt en duk utan att tveka. Det verkar vara det mest effektiva och minst arbetskrävande. Konstigt att det inte blivit mer populärt faktiskt, kanske pga att det kräver(?) Y-bommar.
-
Oavsett längd på båten?
-
Precis. Med de priserna så blir ju till och med en ohemult dyr skrovduk för 10000-12000 kr ett alternativ, speciellt när man inte behöver åka någonstans för att tvätta. Kanske kan @OddGreenAntifouling ge mer insikt? Det verkar ha blivit höna och ägg för tvättarna. För höga priser har lett till för dåligt kundunderlag och därmed får man inte till den beteendeförändring som krävs. Synd. Min betalningsvilja är utan problem ca 500 kr per tvätt, men när vi nu är över det dubbla så känner jag mig väldigt tveksam.
-
Trevligt att höra, men för långt bort. Det blir Islinge eller Fisksätra för mig, men att Islinge nu tar över 1000 kr för en tvätt får mig ändå att överväga skrovduk. Eller att bottenmåla, hör och häpna. Helt tydligt att bottentvättarna behöver hitta en vettig affärsmodell och/eller förhandla sig till statligt/kommunalt stöd. Läste precis på http://www.fisksatrabatklubb.se att Pga att en person krånglar med kkförvaltaren har starten försenats. Beräknas öppna 2:a veckan i Sep. Jaja.. bättre sent än aldrig. Hoppas de har bättre priser än Islinge också.
-
Aha, smart! En grov PEM-slang eller nåt. Det gäller att få den att ligga kvar på nocken, men får man till det så bör den hålla ut presseningen tillräckligt bra.
-
Ingen fara. Den är ganska otydlig. Fören ligger åt höger. Under snön på presenningen sitter vindrutan. Bra tips! Tack!
- 5 svar
-
- 1
-
-
Synd att de personerna inte skriver i tråden. Det vore roligt att höra fler argument.
-
Låter som Robban Aschberg i Båtlivs krönikor... ”med rätt att tycka till”. Haha
-
Ja, jo, men han kostar mig skattepengar med sin rättshaverism så jag är inte lika benägen. Sant, de hade jag glömt! Betyder det att alla förlikade sig med 0,2 promille eller att de bara lämnade MG? Det var till och med ett tag sen man läste arga krönikor i Båtliv av Robert Aschberg på ämnet. Men nu ska jag ju inte avleda tråden från det intressanta ämnet. Sova, var det visst…
-
Jag håller på med planerna på förbättrad täckning av båten inför hösten och tänkte be om tips av MGs smarta människor. Jag har en A-ställning som står i marken och fungerar relativt bra. Det enda problemet är att jag inte får tillräckligt bra fall vid vindrutan på skrovsidorna. Där samlas snö, se bilden. Jag har funderat på olika typer av extra stag vilande antingen mot marken eller durken, för att få fall precis vid rutan. Däremot har jag inte kommit på bästa lösningen för infästning mot nocken, som är 38 mm alu-rör. Jag vill inte ha något som vilar på själva rutan, för att undvika skador. Press & Son har ett fäste som de kallar nockhake som nog var precis vad jag letade efter, men det är gjort för 35 mm rör och de kunde inte tillverka för 38 mm. Jag har inte lyckats hitta något annat som påminner om den haken. Så vad skulle ni gjort med hjälp av trä och enkla konstruktioner? Öppen tävling för alla hemmaingenjörer!
-
NEJ!! Jag har väntat i flera veckor på att få göra inlägg 1000! Det var 997 senast jag kollade, sen så fort man tittar bort så kniper Mackey det istället 😭 Nu somnar jag om. Gonatt på er. Förresten, jag vill utdela ett litet pris till Peter och Mackey som orkar hålla tråden igång fortfarande. Måste vara en av de längsta på Maringuiden, kan inte komma ihåg någon mer uthållig. Om någon har fler tips på långkörare att läsa när man har tråkigt så kommentera gärna.
-
Jag har två Press & Son-bockar som min båt på ca 1800 kg står på, på gräsmattan. Det blir inte så farliga märken efter bockarna, däremot ordentliga spår efter släpet som båten lämpas över från eftersom det enligt tradition alltid ska regna ordentligt precis innan så att marken är riktigt mjuk. Man borde väl ta upp när det är tjäle istället.
- 27 svar
-
- 1
-
-
På sjömackar verkar det svårt att hitta 95 nuförtiden, åtminstone i Stockholm med skärgård, så där behöver man i de flesta fall inte oroa sig över att behöva välja.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Precis, jag var lite nyfiken över vad det var för några. Såg annars att Islinge har sin tvätt öppen även på helger vilket är kanon, det hade aldrig Fisksätra vad jag kan minnas. Då kan man kombinera tvätt och relativt billig tankning, dubbelkanon. Dessvärre kostar tvätten av min båt numera över 1000 kr, det är inte kanon. Om man skulle tvätta tre gånger per år så tjänar man ju in en skrovduk på bara 3-4 år, dessutom behöver man inte ta sig iväg till en tvätt då. Men jag har fortfarande inte fattat varför en skrovduk kostar över 10000 kr, det är väl bara som en presenning? Såg att det fanns en tråd kring det också:
-
Vad blir det för några som tar över på Fisksätra Båtklubb?
-
Möjligen skulle jag vara lite försiktig med att köpa True Headings produkter om jag hade hoppats på support framöver. Obs, jag har inga egna prylar därifrån och har ingen egen erfarenhet av dem heller, men jag har följt deras udda resa som bolag de senaste åren. Den misslyckade satsningen på Seapilot verkar ha sänkt dem totalt. True Heading har uppgått i en helt annan verksamhet med helt annan inriktning, Gigger Group. Patenten ligger i separat bolag. Lång och trasslig historia kring det här som man kan googla sig till. Spännande kvällsläsning.
-
Haha, han kan väl lika gärna vara sillstrypare.. Wasa-Toivo låter som lite längre österut i och för sig 🙂
-
Vill man göra det enkelt för sig, som min utökade familj gjort med båtarna i 30 år, så kör man stewes lösning ovan men utan boj, dvs förtöjning längs med bryggan. Det funkar bra även om det inte är reglementsenligt och så länge vindarna ligger från bryggan är det inga problem alls. Ibland vänder vinden naturligtvis så att båtarna trycks mot bryggan istället, men det är deras båtar så vem är jag att bry mig. Inget allvarligt verkar hänt med dem under alla de här 30 åren som fått dem att överväga nåt annat sätt att förtöja. Som senare tillkommen till familjen fick jag plats på utsidan på bryggan, vilket naturligtvis är ett jävla skit men jag löste det okej med bryggfendrar som på Mackeys bild. Jag skulle inte lämna båten obevakad under storm på det sättet, men eftersom den bara ligger där när vi är i stugan så är det ingen större fara. Som Jorgen01 skrev, man kan förtöja på fantastiskt komplicerade sätt, särskilt om man läser försäkringsbolagens rekommendationer. Och som Georg säger, det finns säkert lika många sätt och åsikter som båtägare. Kollar jag på förtöjningarna i min hemmahamn kan man nästan börja gråta och hoppas på en rejäl storm så folk lär sig. Där har jag för övrigt mer genomtänkt förtöjning med bommar, ryckdämpare och rejälare tampar. Men det verkar som att solen har sin gång ändå, oavsett hur vissa förtöjer.
- 22 svar
-
- 2
-
-
Det där låter rätt smart. Ikea-kassarna är väl byggda av rätt bra material. Ska mäta och se om det går.
-
@Kane du som också har en ganska fet motor, vad täcker du den med istället för kåpa över vintern? Jag beställde ett överdrag från Kina men det var givetvis för litet. Har övervägt att sy upp ett eget, men plastsäck kanske funkar lika bra…
-
Tack för input. Jag fattade inte riktigt hur ACS-RP arbetade med Pitch i planingsfart och om trimning med motorn förvirrade Pitch-automatiken. Jag vill ju inte att automatiken överkompenserar för mina manuella ingrepp i grov sjö etc. Men då låter det som att Pitch håller sig lugn när man väl har planat. Även om det bara är 800 kr skillnad mellan R och RP så känns det kanske fortfarande konstigt att betala extra för en funktion som man aldrig behöver, men det är ju en smaksak.
-
Jag funderar på att installera Mente ACS efter att så många verkar positiva, men undrar om jag ska ha ACS-R eller ACS-RP. RP ska ju kompensera i längdplanet, men gör man inte det med motorns trim ändå? Jag kommer redan snabbt upp i plan, så det behöver jag inte hjälp med. Däremot kör jag gärna med trimplanen helt nere i 7 knop och under så att båten inte ålar så mycket (tack @Kane för det tipset), men det verkar ju RP inte tillåta utan tvingar upp trimplanen. Så ni med ACS: är Pitch nåt att ha eller är det egentligen Roll som gör den stora skillnaden? Och hur funkar motortrim om man har RP, slutar man helt enkelt använda det eller låter man ACS kompensera Pitch och så trimmar man själv motorn ovanpå det?
