Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Micke_40

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Micke_40

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Någon som vet hur utombords motorena kommer att må med det nya bränslet E10 eller om blir tvungen att byta till 98 mvh micke
  2. ja jag gör nog det köper lite längre åror och kapa dom i om så behövs så kan man känna efter lite innan om det går bättre o ro med lite längre åror tack för svaret Med vänlig hälsning Micke
  3. Micke_40

    ÅROR

    Hej tänkte köpa ett par nya åror till min Ryds 480 efter som dom jag gammal jag hade blivet stulna nu under sommaren. men kommer inte ihåg vad jag hade för längd på dom. använder dom sällan efter som jag har utombordare har dom som nödhjälp. så jag går funderar på rätt längd till en Ryds 480 som är bred 1,88 jag undrar om det finns någon som är insatt i vilken längd man skall ha jag har tittat på två längder 2,40 och 2,70 Tack på förhand Med vänlig hälsning Micke
  4. Hej på er tack för svaren nej jag har ingen racermotor bara en gammal motor som behöver omvårdnad på äldre dar så därför försöker jag hitta en olja som ryker mindre och mindre avlagringar o har en bra smörj egenskap och korrosionsskydd. MVH Micke
  5. Micke_40

    2-taktsolja

    Hej jag har funderingar runt 2-taktsolja. jag har en Johnsson 30 hk blandar oljan direkt i bensinen. har EJ olja injektor. så jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av dessa oljor och om märkt någon skillnad om den ryker mindre och om motor mår bättre helt enkelt någon av de nämnda oljorna här under. jag kan säga att jag känner mycket för Pennzoil Premium Plus men vet väldigt lite om den har kört på biltemas 2-taktsolja innan men vill ha någon bättre olja i och som har mer egenskaper Med vänlig hälsning Micke 2-taktsolja Pennzoil Premium Plus OKQ8 Bio Marin TT XD50
  6. Hej på er jag undrar om det finns risk att kullspärren längs ner på drivaxelen kan hoppa ur om man drar upp drivaxel ca: 1-2 cm upp blev lite osäker på det när jag drog ur drivaxel när jag särade på växelhuset (det är där jag ritat röd ring runt) MVH micke
  7. tack så mycket för hjälpen det var precis den här beskrivningen jag var ute efter för den här delen tack Mvh Micke
  8. jag läste mig till hur jag skulle gå tillväga för impeller bytet men när jag särade försiktigt på växelhuset. så fanns det ingen skarvningen så man kan frigöra växelstången den som jag har ritat en röd ring om. så där kom mitt problem var skall man särar på växelstången då. jag gick ut på nätet för att kolla om jag hittade någon beskrivning om just den här modellen var man särar på den men hittade inget bara den version som jag tidigare har nämnt. men tack för svaret skall kolla det. men drivaxelen åker ut som du nämnde då menar du ner i växelhuset? där uppe vid motorn är det väl spår man bara kan trycka in? vill bara vara säker på att man inte får sig en överraskning igen. Mvh Micke
  9. jag det skall vara samma grejer evirude och johnson. men hade du också en mutter i vatten intaget som det är på bilden. men i så fall om du hade det lossade du den där upp när du skulle sära på växelhuset
  10. Hej jag undar om det finns någon som kan hjälpa mig med en fråga om johnson utombordare jag har en johnson utombordare 30 hk årsmodell 89 tänkte byta impellern på den men när jag särade på växelhuset från riggen så hittade jag inte skruven som man kan separera på växelstången men däremot så såg jag när jag skruvade bort galler locken från vatten intaget så gick växelstången med muttar på och det såg ut som man skulle sära på den där tror jag. min fråga är finns det två olika sätt att lossa växelstången på johnson. tack på förhand MVH micke
  11. du har rätt skall nog inte mixtra med oljeblandingen men skall börja testa den oljan som du föreslog Pennzoil Premium Plus tack för tipset. jag ställde tändstift gnistgap på 0,70 fick jag fram på en tabell som jag hittade på nätet. dom stiften som jag har nu är NGK B8H S 10 jag har kolla vilka stift som den skall ha tidigare kom bara fram till dom här NGK stiften. men jag skall se om jag får tag på mek-gubben ner i hamnen om nu han är där. vilka stift som är bäst han är gammal i gemet just med utombordare för man vill ju ha dom som motorn mår bäst av Tack för tips och hjälp MVH micke
  12. hej jag har en Johnson 30hk så jag undrar om det är någon som vet vad avståndet på tändstiftets gnistgap skall vara jag har för mig att det skall vara 0,40 men vet inte om det är det optimala avståndet skall vara. sen har jag lite funderingar över oljeblandning i bensinen idag blandar jag en 1dl olja på fem liter bensin är det en normal blandning eller kan man minska på blandningen. tändstiften är lite svarta och blöta känns lite som man har för mycket blandning i bensinen Med vänlig hälsning Micke
  13. Hej kollade upp det med magnetspolen till choken och den fungerade utan några problem men där i mot så upptänkte jag att bränslepumpen den du trycker fram bensinen för hand funderade inte som den skulle backventilerna i den eller den där kulan som finns i den stängde inte till riktigt så jag fick inte till tillräckligt med bensin fram till motorn. fixade till den och motorn startade utan något problem efter den har stått i en o halv vecka. så tack för råd o tips utan det hade jag inte kommit på problemet löst mvh Micke Senast ändrad av Micke_40 | 13 augusti 2009 | 13:54 Senast ändrad av Micke_40 | 13 augusti 2009 | 13:59
  14. ja det är den jag mennar. jag trodde den hade något sambandet choken när man drar upp den jag är ju ine så haj på motorer men manlär väl sig med tiden. men jag skall kolla det så fort jag kommit hem igen hoppas att det är det och inte något allvarligare tack få tipset MVH micke
  15. Nej då det finns inga dumma frågor jag har provat med kall start spaken men man kanske skulle kollat att den fungerar riktigt i motorn spjället är okej men så satt jag här och funderade lite så tänkte jag om någon av eller alla tre tändspolarna kan vara lite trött så det inte blir riktig gnista som kan antända kalla motor efter den har ståt o surnat ett par dagar. men men det är ju bara funderingar man har för se om man kan kolla upp det när man kommer hem från semmersten MVH micke
×
×
  • Skapa nytt...