-
Innehålls Antal
940 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Olleman82
-
Vi letar för fullt efter ny båt och en del av de intressanta objekten är i Stockholm. Skulle gärna göra en rejäl genomgång av motorn innan eventuellt köp men min kunskap och inte minst erfarenhet av dessa motorer är mycket begränsad. Någon som kan tipsa om bra person som skulle kunna vara behjälplig vid en eventuell provkörning? Gärna någon som är aktiv på forumet, det hade ju varit det bästa. Självklart kommer vi överens om en lämplig ersättning!
-
Jag kör med harald nyborgs och de fungerar utmärkt iaf.
-
Absolut, det är samma koppling. Kan ju inte köra med Webers löjligt prissatta gas
-
Nu är det lite sent då båten får en ny ägare till helgen:)
-
Förlusten kommer ju förr eller senare hur man än gör. Räknar med att spara 5-7000 på bränsle. Sedan har vi det här med säkerheten också. Vi tillbringar såpass mycket tid i båten att diesel utifrån den aspekten är en fördel. Sedan räknar jag med ett något mer problemfritt ägande men man vet ju aldrig...en diesel som börjar krångla på riktigt blir inte billigt det... Träinredningen är jag inte alls någon fan av. Det någon tycker är snyggt tycker jag bara innebär en massa merjobb. Ska bli en oerhört intressant upplevelse att byta båt med såpass tvära kasst. Antagligen vill jag byta igen om några år med samma argumentation som när vi bytte bort flipper 700an: mindre trä och en nära fördubblad bensinförbrukning (baylinern) är helt acceptabel eftersom vi får fräschare båt och mer plats. Trots att forbinan är nästan 3fot längre invändigt och 40cm bredare så tycker jag inte att den känns rymligare, ska också bli intressant att se. Skarndäck på baylinern har jag i stort sett aldrig saknat. Båten är om möjligt säkrare för barn (och vuxna) med utgång genom vindrutan när förtöjning med aktern mot bryggan inte är möjlig. Avsaknaden av de där skarndäcken gör också att båten under kapellet har typ samma innermått som en forbina 9000 som är 40cm bredare! Som flera sagt, vi är olika men jag tycker jänkarna gör föredömligt bra båtar till vettiga priser. Kommer en amerikansk trawler i 35f klassen med singelmotor upp på blocket så är jag spekulant:)
-
Hursomhelst är det oerhört tragiskt och något som inte ska behöva hända överhuvudtaget.
-
Någonting var det i alla fall för efter sedvanlig googling så verkar inte gasolen i sig vara giftig.
-
Jag är lite förvirrad....jag har ingen Iphone eller Apple produkt och kommer heller inte köpa någon. Finns det något vettigt sätt att få in ekolod samt plotter i samma programvara på en Androidplatta?
-
Städade ur Baylinern igår. Amerikanska båtar får ibland kritik för att inte ha några stuvutrymmen. Jag jobbade då i 5 timmar med att tömma båten och fick inte ens plats med allt i bilen. Jag undrar faktiskt om vi ens får mer plats i en forbina 9000 vad gäller förvaring för 285an är helt otrolig på att använda vartenda skrymsle! Inget drev denna gång men annars är 10 000 en stor favorit. Den är också lite i saftigaste laget vad gäller kostnaden. Nästa gång vi byter har jag antagligen tröttnat på allt trä och att åka "halvfort" så då har jag sannolikt ändrat mig och vill ha drev och d6a istället
-
Det är väl lustigt, såfort det blir en bi-diskussion som egentligen inte har något med ursprungsfrågan att göra så är det 4 kommentarer på några timmar Hur kommer sig det egentligen?
-
Klokheter rakt igenom. Den här gången vill jag satsa på grejer som, åtminstone statistiskt har mindre risk för att gå sönder och kräver mindre underhåll. Tamd41an är med andra ord att föredra och av de otal trådar vi har här om drev vs axel är min slutsats att axel är det billigare alternativet. Framförallt om man mycket sällan kör snabbt med båten då skillnaden i prestanda blir störst när man ska upp och plana.
-
Min upplevelse av vänern och dalslands kanal är att sugtömningen oftast fungerar väldigt bra. En enda gång har en båt legat och blocket sugtömningen för vår del. Detta var i Håverud. Vi åkte fram och sa att vi behöver sugtömma. "Antingen kan vi dra slangen över er båt eller så får ni flytta på er." De var nog lite vilsna för de fattade knapp vad vi sa (de var från danmark) men de var då väldigt behjälpliga med att langa både slang och trycka på "knappen" åt oss. Ibland kan det nog handla om ärliga misstag också. Det är ju inte direkt roligt att ligga förtöjd precis vid en sugtömningsstation. Har aldrig varit med om att en station fungerat så dåligt så att vår tank på 80l tagit mer än ett par minuter att tömma. Är det mer fart och fläkt ute på kusten och i Stockholms skärgård kanske och därmed större slitage? Kanske är kommunerna runt Vänern samt Dalslands kanal rätt angelägna om att skiten inte ska hamna i vattnet? Vad vet jag...
- 140 svar
-
- 2
-
-
Faktum är att själva båten har vi alltid varit väldigt nöjda med. Jag skulle bli förvånad om jag skulle uppleva Forbinan som en mer kvalitativ båt - snarare tvärtom. Elsystemet är väldokumenterat, skrovet rejält tjockt, vattenledningar/dragningar etc seriöst gjort och även det väldokumenterat. Vinylen på alla dynor är i fantastiskt bra skick trots att vårt exemplar är 19 år gammal. Problemet är bensinare i kombination med drev och därmed också sköld. I synnerhet om man sällan vill åka fort - då betalar man väldigt mycket extra för de där få sjömilen som man faktiskt kör fort. Nu har jag ju råkat ut för väldigt mycket skit med hela den här kombon så vem vet, i framtiden kanske vi återkommer till drev. Faktum är att om Baylinern fanns med rak axel och diesel hade den varit högintressant. Flybridgen på 9000 lockar dock en del och därmed försvinner många andra alternativ som scand 29, nidelv 28, nimbus 320, saga 32 m.fl. Även Forbina 10 000 hade varit intressant om den funnits med rak axel även om den verkligen är att pusha prislappen till det yttersta. Skulle tro att en Forbina 9000 med packning och tankar fyllda väger 4,5 ton. Tittar enbart på modellen med rak axel, vill bort från så mycket potentiellt krångel som möjligt så drev är off the table tillsvidare. Det är nog så att man ska fokusera in sig på en frisk TAMD41b precis som jag egentligen varit inne på hela tiden. Vi har ändå förlikat oss med att nästa båt inte riktigt kommer att plana ordentligt, iaf inte som den vi säljer nu som marchar 28 knop. För sakens skull hade det trots allt varit intressant att höra argument från någon som faktiskt tycker om sin 44/300. Dessa motorer är ju vanliga i ett gäng båtar och inte hör man om totalhaverier speciellt ofta direkt. Att det däremot finns fler komponenter som kan krånglar råder det ju ingen tvekan om. Att reservdelarna dessutom fasas ut kommer ju bli ett jätteproblem på sikt - om det inte kommer piratdelar...D-serien trimmas ju sakta upp även den. D6an började väl på 300 eller 310 hk och finns väl nu i en 450hk version.
-
Glad midsommar! Jo, det var sådan planen var från början. 44an lockar lite OM den ger den extra prestandan. Pratade med någon som haft en kamd44 i sin 9000 och nådde 24knop på topp och march strax under 20 knop. Den lilla hastighetsförändringen låter i mina öron som att det gör en stor skillnad. Båten borde släppa vattnet lite mer då... Att kunna stänga av kompressorn är ändå en bra möjlighet tycker jag. Sliter inte på den i onödan och låter mindre precis som du säger. Vet du vad elektroniken egentligen styr? Antar att det inte endast handlar om elektroniska reglage?
-
Tack! Då har jag lite bättre koll på läget
-
Vet inte om du har en Forbina men misstänker det Har du själv gjort detta ingrepp? Funderar på hur mycket ombyggnation som krävs eller om det i princip bara är att lägga dit en tank i rätt storlek och fixa slanganslutningar och y-ventil? Frågan kommer ifrån att långt ifrån alla 9000 har däckstömning ordnat och jag funderar på om man skulle kunna ta en dag på semestern med en eventuellt nyinköpt båt och fixa en ny tank med däckstömning direkt så får den gamla tanken agera reservtank. Då har man löst däckstömning och större tank på ett bräde!
-
Så är det säkert om man pratar prestandamässigt. Vet inte om du sett en del av mina andra trådar men efter vår Bayliner med bensinare och drev vill jag ha saker som krånglar minimalt och har billiga driftskostnader. Vet inte hur det är med en Hyundai men en D4 känner jag mig inte jättesugen på. En pigg Tamd41b låter som det klokaste valet ur det perspektivet...
-
Jaha, jag tror jag hittat felet iaf Tog av underhuset för att lämna in det och samtliga bultar till impellerhuset/locket var AV! Dessa verkar ju vara gängade underifrån enligt sprängskissen så jag hoppas att dessa bara går att byta. Eftersom alla är av får man väl ändå anta att detta har med rost att göra? Det är totalrostigt runt snittytorna och att någon skulle dra av samtliga bultar och sedan återmontera låter ju smått galet. Så dålig på mekande är nog inte ens jag så att jag drar av 4 bultar på varandra i följd :=) Samtliga bultar kom också med när jag började veva med handen i överhuset (locket hängde kvar där).
-
Tack för bra input. Men det är precis vad jag fått fram också. En frisk Tamd41b (kanske med justerad bränslepump för att kompensera för det lägre energiinnehållet i dagens diesel) ska klara att ligga där. Ett par knop till hade säkert inte skadat för att båten ska komma ur vattnet lite till men en kamd44, rätt utväxlad borde ju klara march på närmare 20 knop i den jämförelsen. Förvånar mig verkligen att folk byter till både 42,43 & 44 och i slutändan verkar många få ungefär samma fartresurser som med en frisk 41a. Lägger man då 150k på en ny motor och så skiter man i att få till rätt utväxling eller byta propp? Låter ju galet! Kanske är det så att de begagnade motorerna som oftast sätts in kanske inte alltid är helt friska själva? Har jag för stora förväntningar på vad man kan förvänta sig av en kamd44?
-
Angående toatank verkar det finnas ett lämpligt utrymme under förarens fötter i doghouse. 85l tank ska kunna fås plats med där. Angående kamd och de tidigare 41,42 och 43. Vad skiljer egentligen mer exakt? Kompressor och edc men vad påverkar och styr egentligen edc'n? Är bränslepump osv alltjämt mekanisk eller är de elektriska istället på 44an? Vilka "svaga" delar finns som man "slipper" på en 41a? För att spara kompressorn har en del lagt till en switch för att kunna stänga av densamma men detta verkar inte fungera på en 44a då detta genererar felkoder?
-
Inte så förtjust i de elektroniska reglagen bara. Ser inte riktigt fördelen men väl nackdelen när de går sönder eller krånglar!
-
Ja, det är mycket möjligt att det där är hastighet på våren utan packning och i princip tomma tankar... Om någon har mer input är jag tacksam:)
-
Kanske blir Baylinern såld snart och mycket lutar väl mot att det blir en forbina 9000 nästa gång. Forbinan har ju en del svagheter som tex toan och den väldigt lilla toatanken. Ser ibland på blocket dessa båtar med en betydligt större tank där de utökat med en till. Någon som vet hur man har valt att göra då? Vissa verkar ha två separata tankar medan vissa verkar ha lyckats koppla ihop dom på något sätt för att få en enda stor så att säga. Sen undrar jag vad som egentligen är normal prestanda på dessa med tamd41b motorn. Hör väldigt olika siffror. Snackade med en nyligen som hävdade att den toppade 21 knop. Samtidigt kollade jag på en med kamd44a för ett tag sedan och den toppade också runt 21 knop. Varför skulle jag då välja den mer avancerade 44an med kompressor osv?
-
Japp har hittat vart delarna sitter men vågar inte ge mig på det där själv. Såg några videos på youtube och det verkar krävas lite slag med hammare osv för att få bort grejerna. Sådant slutar oftast med att jag har sönder något. Framförallt nu när säljaren verkar ta kosten så är det ju bättre att få det gjort av någon som kan.
