-
Innehålls Antal
308 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Barmeister
-
Hej! Har en Volvo Penta B30 där folk har påpekat att tomgången är för högt ställd vilket alldeles stämmer. Har provat att dra ner den med resultatet att den pendlar up och ner till och/eller dör. När man lägger i fram så får man dra på gas (kort stund) ganska snabbt, annars dör motorn, vilket gör att det blir lite brutalt. Jäkligt svårt också att köra riktigt sakta i ex. hamnområde utan att motorn dör.Några teorier/tips? Någon har nämnt att man ska synkronisera förgasarna... Tacksam för råd
-
Tack alla för era svar! Kommer att välja skorsten för fribord, vill inte ha en som man snubblar på på däck plus att man ev. slipper avgas in i båten. Dessutom blir värmaren placerad midskepps så utsläpp i aktern blir för långt avstånd. Fågelbon och presseningar i vägen får jag helt enkelt hålla koll på....
-
Carl Hur går doseringen till med Jabscotabletterna? Kunde hitta hur man får tillväga med dessa.
-
Som oftast ligger vi bredvid andra i hamnar med landström så värmaren är mest för tidig/sen säsong i naturhamn. Att ha värmaren på när båten står på land kommer aldrig att ske! Fördelarna med skorsten via fribord väger över så så får det bli. Tack alla för era svar!
-
Ska ominstallera en värmare (flyttad från motorrummet), men vill inte ha en skorsten på däck. Så, skorsten på fribord, är det "samma samma" eller finns nackdelar? Med vänlig hälsning, Martin
-
Hej Inte omöjligt, frågan är bara vad som är ETT RIMLIGT PRIS?
-
Ser väldans gammal ut... Frågade en annan som gissade på ett bränslefilter... Vågar dock inte ta bort den!
-
Denna del sitter mellan bränslepumpen och bränslefilter: vad är det för något!?
-
Ha ha! Ja, jag hade faktiskt halkat in där tidigare; många knep finns det...
-
Hej! Ja vi tänkte oss en enda givare så det borde ju också fungera för oss. Tack för svar!
-
Så får det bli, tack för tipset!
-
Hej Thomas-1 Jo då, vilken skillnad det blev! Startar mycket snabbare, utan tvekan. Tack för dina råd och tips!
-
Tack för fina tips! Tror att den behöver en översyn som du säger.
-
Hej! Har bytt ut fördelarlock, tändkablar, brytarspets,kondesator. Tips jag fått från en båtmekaniker. Han menade också att jag ska byta tändspolen, vilket jag inte har gjort av ekonomiska skäl. Min fråga är om jag behöver göra det? Byter man för att få en förbättring eller är det s.a.s. onödigt om man inte har några problem med den? Mvh
-
Hej! Vi har installerat en rostfri septitank och önskar få dit någon form av nivåvakt. Tittat på Gobius med en styck givare. Vår tank (http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4241 ) är monterad liggande. Frågan är om höjden blir för låg för att montera en givare eller vad tror ni? Tack på förhand!
-
Hej! Har sneglat länge på samma modell son du köpte på E-Bay. Är du nöjd med ditt köp? Mvh Martin
-
Har gjort en beställning på utbytesdelar gällande tändningen: Fördelarlock Kondensator Brytarspets Tändkablar Rotor Vad bör jag tänka på när jag ska byta uta dessa delar? Tack på förhand!
-
Byter man ut vajern då och då till gasen eller är det s.a.s. onödigt om allt fungerar? Har haft funderingar om detta länge, blir orolig om den helt plötsligt skulle gå av. Om man ska byta, hur tar man bäst reda på vilken man skall ha? Gissar att man helt enkelt tar bort den gamla för att se vad man ska skaffa... Tack på förhand
-
Det blev inget för oss tyvärr.. Semester planerar man ett bra tag innan som oftast och vi fick väldigt lite förhandsinformation och väldigt sent. Kanske man inte behöver veta allt men för oss nybörjare i dessa vatten och typen av evenemang så ville i alla fall vi veta mer en tid innan. Men, vi kommer att vara med nästa år om de kör igen! Perfekt evenemang för förstagångare på öppet hav. Bifogar det vi fick, fem dagar innan första överseglingen: "Hej! På lördag den 26 juli går sommarens första eskader över Ålands hav och enligt väderprognosen verkar det lovande! Som det ser ut just nu så blir vi ca 15 båtar, en blandning av motor-och segelbåtar. Det är inte försent att haka på om man vill. Från Åland kommer vi med tre följebåtar som håller ett vakande öga över er. Observera att ni kör över i egen takt och på eget ansvar! Vi håller en lite samling på Fejan kl 10.00 på lördag innan vi beger oss ut mot Ålands hav. Vid samlingen får ni en flagga att fästa på båten samt lite övrig nyttig information."
-
Tack Rollen för svar. Frågade en firma och de blev väldigt ställda när de såg bilden... Den temperaturgivare som de säljer till min motor sla gängas i. De frågade också om min nuvarande gick att gänga ur men, det verkar bli svårt, säkert ett hemmabygge som du gissade på. Har inte provat att ta loss den gamla ännu ur den brickan som den sitter fast i. Frågan blir ju hur det ser ut när jag får loss den gamla givaren: Blir det bara ett hål i brickan utan gängor(?). Och nästa att ta ställning till är hur jag får dit en ny givare utan att det läcker om det nu inte finns gängor!? Förmodligen är det inte ett originalinstrument du har. Då är det ingen mening att köpa en originalgivare. Den passar förmodligen inte till instrumentet. Du får köpa både instrument och givare, för att vara säker på att de passar ihop. Sen får du tillverka en fläns med rätt gänga till givaren. Jag brukar silverlöda en mutter med rätt gänga, till flänsen. Tack Rollen, jag frestar på med mera i frågan!; Förstår vad du menar. Saken är den att tempmätaren har varit ur funktion sedan vi köpte båten. Tänkte nu ta tag i detta och började då med givaren och vad jag fann är ju det du fått se. Så tänkte mig både ny givare och mätare och naturligtvis koppla ihop dessa kompatibla delarna. Nu till min begränsning i kunskap: Silverlöda... något man gör själv..? Eller ska jag ta bort gamla givaren, ta med mig själva godset till någon som gör ett gängat hål för originalgivaren eller vad säger du?
-
Tack Rollen för svar. Frågade en firma och de blev väldigt ställda när de såg bilden... Den temperaturgivare som de säljer till min motor sla gängas i. De frågade också om min nuvarande gick att gänga ur men, det verkar bli svårt, säkert ett hemmabygge som du gissade på. Har inte provat att ta loss den gamla ännu ur den brickan som den sitter fast i. Frågan blir ju hur det ser ut när jag får loss den gamla givaren: Blir det bara ett hål i brickan utan gängor(?). Och nästa att ta ställning till är hur jag får dit en ny givare utan att det läcker om det nu inte finns gängor!?
-
Hej Undrar över denna delen som sitter i termostathuset på en VP B30. Är det en temperaturgivare? Har inte kunnat hitta den delen på sprängskissen.
-
Vattenpump och cirkulationspump är bytt/renoverat. Har en "gubbe" på en ö som jag ska rådfråga. Stort tack för att du tog dig tid att ge råd!
-
Tack för svar! Kommör att skicka efter en termostat snarast. Hur rensar man kylkanaler bäst? Har gått igenom oljekylaren (rensat/nya packningar), vad mer kan man göra?
