-
Innehålls Antal
308 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Barmeister
-
Tyvärr så finns det bara landström med 4-timmars timer på dett varv... Vidare så var ju min tanke att gör just allt när jag tog upp båten. Min fråga var om någon hade någon teori om vad som kan vara fel eller som jag gör fel.
-
Hej Tar mig friheten att slänga in en fråga då jag är i lite samma situation gällande sen konservering. Sen p.g.a. oklara direktiv från varvet vi fick upptagningsdatum för och gjorde att det hela drog ut på tiden. Har gjort allt nödvändingt med motorn förutom genomspolning av färskvatten och glykol. Får helt enkelt inte vattnet att gå runt i kylsystemet! Provat spolmuff, vägen via drevet genom att koppla in mig på röret som går in i skrovet och slutligen via röret på insidan i båten som kommer från drevet. Vattendunken stod på badbryggan. Räcker inte fallet på vattnet eller måste jag skapa större tryck? Precis innan upptagning så bublar det från drevet vilket jag tolkar som att vattenpumpen gjorde sitt jobb och därmed fungerar (vilket den gjort hela säsongen). Öppnade vavttenpumpen och kollade impellern som ser ok ut. Detta gjorde jag varje gång efter att jag provade de olika spolvarianterna och varje gång rann det ut vatten från pumpen men, aldrig att det kom vatten via avgasröret! Känner mig ganska stressad över detta och håller koll på termometern med fasa.... AQ170, 270 drev. Tacksam för hjälp! Martin
-
Har gjort det mesta med vinterkonserveringen men har stött på problem med sköljning med färskvatten och glykol: Jag får inte något vatten att sugas in! Har provat med spolmuff, slangen via drevet och inne i båten, utan resultat. Öppnat vattenpumpen som snurrar som den ska vad jag kan se. Har haft vattenhinken högt på badbryggan för fallet skull. Tacksam för råd!
-
Jocke/Jask Stort tack för svar!
-
Hej alla! Tack för snabba svar och ser ju på bilderna att det inte behöver vara allt för märkvärdigt och komplicerat. Bra tänkt med lutningen, det ska jag kopiera!
-
Hej Vi ska vinteförvara vår båt för första gången och behöver råd i vad för ställning vi ska lägga båten i/på: En Ancas Queen 24 fot och vikt 2000 kg. Vi är inte matematiker eller tekniker men har förstått att det finns såväl stöttor som vaggor. Vad gäller? Vad bör man tänka på? Täckning av båten är vi införstådda med men dålig på när det gäller vad hon ska ligga på som bäst. Dessutom har vi inte riktigt fått klart med vinterplats men har fått erbjudande från en polare att lägga henne på hans tomt. Då är nästa fråga: Är det väldans dyrt att anlita en lastbil med kran och flytta från sjön till tomten ( i vårt fall ca 1 km, Gustavsberg)? Tack alla för ev. svar! Martin & Tina
-
Hej Patrik! Fick du båten i sjön denna sommar eller hur går det för dig? Själva fick vi två veckor i södra skärgården och båten har gått utan problem och vi är supernöjda med Ancas!
-
Säljer min plastbåt med en längd på ca 5 meter. Har fått förfrågan från en intressent som vill veta om hans 6 HK långrigg passar. Jag har íngen aning om passande rigglängd på denna båtmodell (hästkrafterna ska ju inte vara något problem). Kort och gott: Lång eller kort rigg på denna båt? Tack på förhand! Martin
-
Shit! Mycket roligt att se vad som händer med din båt! Själva har vi haft en premiärtur med Grinda som övernattning och en tur till Möja och sedan tillbaka till hemmahamnen Fjäderholmarna. Har mest gjort småfix: Installerat VHF antenn och sedan putsat bort gamla klistermärken och annat onödigt som släpat med genom åren. Spackalt igen en rad borrhåll i paneler och snyggat till eldragningar. Annars var hon väldigt körklar från start. Sommaren är inplanerad med start Sthlm skärgård, ner till Trosa och upp i Mälaren och ev. upp till Hjälmare kanal. Vi får se. Största målet är nu att bli av med de andra två båtarna, suck...
-
Patrik med K, sorry....
-
Ja för oss som går från en hard top Vator till Ancas blir aktern som ett dansgolv! Patric: Bilder utovas, håll ut!
-
Ja ni som valt att följa oss i köpet och också gett oss värdefulla tips om Ancas Queen har vi nu en första rapport att ge: Fick båten levererad i april från Orust till östkust och körde från Lidingö till Fjäderholmarna, en tur på ca 10 minuter. Sedan en lååång väntan på bättre väder och då blev det tre dagars färd i skarpt läge förra veckan: Fjäderholmarna-Grinda-Möja-Vaxholm-Fjäderholmarna. Betyg: 5 ! Från en bäddbar hardtop till en kabinbåt kan det inte bli annat betyyg en motor som spinner och, framförallt drar mindre! Nu ska vi bara fixa värmaren ombord då det inte går att lita på/utgå att det alltid finns landström att tillgå.... Et annat plus var lågtrafiken, nästan inte en själ på sjön, förutom nyttotrafik och bofasta. Fler tips om allt mottages tacksamt, speciellt ankarmodell/vikt (vet att det är ett tufft samtalsområde på detta forum..). Hälsningar Tina & Martin
-
Också imponerad av att någon faktiskt har väntat in en fortsättning... Ämnet verkar inte ha ett bäst föredatum.
-
Vi valde till slut IF där vi har våra övriga försäkringar. Sänker kostnaderna och speciellt lite mer nu när vi har tagit båtkortet. Vi kan inte påstå att vi har lusläst allt det finstilta men vi börjar så och sedan får vi väl se om man hittar något annat bolag som kan motivera oss att byta. Känns om att de flesta försäkringsbolagen är lika inlednigvis men med olika avgifter. Däremot tror jag att när något händer, ja då får man se vad det valda försäkringsbolaget går för...
-
Hej alla Ancasägare, nu är vi med i klubben! Hon kom idag med lastbil och vi fick göra en mycket kort tur till hennes nya hemmahamn. Ja visst, helt annan känsla att ratta en 2,5 m längre båt men desto större upplevelse lär det bli när vi kör henne i skarpt läge och testar på vår nya flytande sommarstuga. Nu blir det att lära känna henne och putsa upp för säsongen. Tack alla ni för de tips och råd vi fått inför köpet, fler tas tacksamt emot. Ska lägga upp biler inom kort! Tina & Martin
-
Tack jhea för tipset! Vi anlitade Sven-Ove i Falkenberg och vi blev mycket nöjda. Vi kan varmt rékommendera hans åkeri för andra i samma ärende!
-
Så sant Anders! Om man tänker till lite extra hittar man svaret själv som oftast men ibland med lite hjälp...
-
Hej alla! Vi letar också efter en bra och prisvärd försäkring men ingen nämner här som jag kan se, att försäkringsbolag inte försäkrar motorer som är 10-12 år gamla. Eller har jag missat något med detta och kanske försäkringsbolag har andra försäkringsvarianter även för äldre motorer? Tack på förhand!
-
Hej Kenneth! Trevligt med respons och höra hur ni har det med er Ancas. Låter som om vi hittat rätt nu när man läser era upplevelser men, det skapar ju också följdfrågor...! På den vi köpt så är det en Porta Potti och vi såg att det har sutit en fast toalett innan och funderar lite lätt på att byta tillbaka till en modell med tank. Har mest hört negativt med PP (kemisk stank etc.) men ni valde att göra precis tvärtom! Nyfikna på hur ni resonerade och beslutade er för att byta till Porta P? Säljaren var lite osäker på bensintankens storlek, har du någon koll på det? Samma gäller färskvattentanken. (Kan ju förstås ha bytts ut under åren). Stort tack på förhand! Martin & Tina
-
Glömde... Ja, det var annonsen på Blocket (köpt på Orust).
-
Tack för den positiva responsen! Ska kolla bensinslangen snarast och naturligtvis rent allmänt lossa, lyfta, pilla på hennes så att man lär känna båten. Bra att veta var allt börjar, slutar och sitter. Bra att ha så mycket koll som möjligt, speciellt när shit happens... När det gäller transporten till Stockholm kommer vi inte chansa på att tumma på bra och giltiga försäkringar bara för att få en billig transport Pengarna rullar ändå men inte vill man vara dumsnål. Bilder lovas!
-
Hej Söker du fortfarande bilder? Mvh Martin
-
Hej! Söker transport för en Ancas Queen 24 från Västkusten till Stockholm och tar tacksamt emot alla tips i frågan! Har inte direkt bråttom och kan vänta in ett förslag där en ev. en lastbil ska gå från väst till öst och där transportföretaget kan få en möjlighet att slippa åka med tom bil. Martin & Tina
-
Jaha, då har man blivit ägare till en Ancas Queen! Känns mycket bra och soffan bak var inte delad så allt ok med den detaljen. Nackdelen var att båten ligger på Västkusten men hon var allt i allt för fint skick och precis vad vi letat efter. Mycket servad och allt med dokumentation. Nu gäller det bara att hitta en så billig transport som möjligt... Suck..
