-
Innehålls Antal
308 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Barmeister
-
Ok, kompressionstest, jag har verktyget sedan innan men förstår inte riktigt hur testresultatet skulle kunna visa på vatteninträngning? Eller rättare sagt, hur det kommer sig att det är vatten i oljan...? lekman som undrar...
-
Vi har nog tyckt att den var mer rejäl än en badleksak med kraftigt fäste för vår motor och med uppblåsbar köl så känns lite synd att slänga. Men det är ju också en kostnadsfråga som alltid...
-
Hon heter Queen.
-
Tacksam för alla tips, utan tvekan men har provat det mesta men skulle verkligen få tips på någon som kan komma förbi och titta över det hela!
-
Har fått vatteninträngning i motoroljan vår Volvo Penta B30. Har fått massor av idéer och förslag på felsökning och ”vad göra” men har nått vägs ände: jag behöver få någon att komma och titta och hjälpa oss, min kunskap räcker inte längre. Har i min jakt på fått några tips på ambulerande mekaniker men ingen av dessa har kunnat komma förbi (tidsbrist, slutat med denna service etc.). Får också en känsla av vissa att de etablerade inte vill befatta sig med dessa gamla motorer.... Vänder mig nu till er på Maringuiden som kan tipsa om någon som vill ta sig en titt? Båten ligger i sjön på Djurgården Stockholm. Mvh Martin
-
Visar bilder på vår gummibåt där limningen släppt från varandra. Svårt att förklara men en överliggande del med luftfyllda element som sin tur ska vara sammansatta med bottendel. Min fråga är, går detta att reparera och i så fall vem kan laga detta? Följdfråga är också om det är värt om det ens går? Och slutligen, vart kan man i så fall vändas sig (i Stockholm)? Tacksam för svar!
-
Ja kanske int en förmögenhet men passar denna till en marin motor? De två som finns ser helt annorlunda ut i in/ut. https://www.skruvat.se/batdelar/Cirkulationspump-P346900.aspx https://www.skruvat.se/show.aspx?k=352301
-
Kollade tändstiften och alla har den karaktäristiska mörka/bruna tonen, inget avvikande i utseende. Avgaslimpan såg fin ut men byter packningen nu när den var lossad. Misstänker cirkulationspumpen och köpt packningssats, problemet nu är att jag inte vet hur jag byter dessa... Gissar att det är en avdragare jag behöver? https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=B30&id=5317
-
Hej! Har gått och köpt lite delar som jag sedan inte vet hur jag ska få dit..! Gissar jag fel om jag säger att jag behöver en avdragare för att kunna ersätta delarna jag visar på bild?
-
Ok! Ok samma på B30 då gissar jag?
-
Någon på Facebook tipsade som sagt om att koppla bort oljekylaren, som han själv hade fått rådet av från hans marinverkstad. Jag tänkte kanske göra det samma, åtminstone tills jag klagan kommer till hemmahamn. Han sa att han ”drog bara en slang mellan rören och fick byta gängtappen i blocket där oljefiltret sitter på”. Har försökt få veta var jag kan få tag på en sådan gängtapp han nämner utan att fått svar. Någon som har tips om detta?
-
Hej! Min plan B kommer också vara plan A! Jag kommer inte köra ifrån platsen med vatten i oljan. Beställt diverse packningar etc. och kommer felsöka steg för steg. Om jag inte lyckas hitta felet så är det bogsering som gäller. Tack för tipset ang. tändstift!
-
Ja, du menar så! Tack för att du tog dig tid! Då båten ligger så långt från hemmahamn och reservdelar har jag nu beställt packningar etc. till cirkulationspump, topplock och oljekylare; allt för att ha med mig och vara beredd på ”vad som helst”. Plus ny olja förstås...
-
Hej Eld Skulle du kunna utveckla ditt svar för en lekman är du snäll!
-
Glömde ange att det är en B30. Motorn har gått bra vill jag påstå, körde två timmar i sträck dagen innan utan problem eller missgång. Nu står den i en vik och jag behöver naturligtvis få hem båten och tänkte kolla oljekylaren, ev. ta bort den, åtminstone tillsvidare så att jag kan köra hem båten. Har ju på min motor en sjövattenpump med impeller och en cirkulationspump. Cirkulationspumpen bytte jag mot en renoverad för ca. 3-4 år sedan.
-
Hej Har fått in vatten i motoroljan och har fått en del tips. Ett är att ta bort oljekylaren helt och köra utan. Vad säger ni om det? Men frågan är ju naturligtvis om det är den som är boven i dramat... Toppen (gjutjärn) är renoverad förra året och jag kunde då inte se något överdrivet/onormalt slitage på avgaslimpan (aluminium). Tacksam för råd! Martin
-
Hej! Har förstått att jag behöver synkroniseringsklockor för att synkronisera mina tre Solex-förgasare. Någon som har tips på om man kan hyra/låna någonstans? Det här är väl ett verktyg som är ett "måste" i sin verktygslåda, eller? Tack på förhand Martin
-
Ralle, du löste mitt problem! Det var ju bara att följa gamla knippet, koppla loss det och på med det nya; vips var stereon inkopplad! Tack!
-
Tack för respons! Ska kolla längre in hur det ser ut. Det lustiga är att den gråa och den svarta kontakten är lika men spegelvända!
-
Hej! Har ny stereo att installera men okunnig när det gäller inkoppling. Sitter en snabbkoppling från förra stereon i båten men den passar inte i uttaget på nya stereon. fick med ett löst knippe kablar med liknande koppling i ena änden. Någon som vet hur jag ska få till väga?
-
Allt har (nästan) gått rätt vid renoveringen av förgasarna. Nu när jag skulle montera tillbaka allt vill inte skruvarna till bränsleröret hålla tätt... suck... Vad anses vara bäst som tätningsbricka? Aluminium, fiber eller koppar? (tre bilder i följd)
-
Hej! Renoverade lika dana förgasare häromdagen. Mycket lätt gjort och i mitt kit ingick mebranen vilket det verkar vara vanligt att de gör. Har du inte redan börjat så finns en pedagogisk film här: https://www.youtube.com/watch?v=FWdm4RHtlw4&feature=youtu.be Martin
