Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

FredrikB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    658
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av FredrikB

  1. På flera ställen bla här: http://www.lampinfo.se/glodlampan-utfasas/ Men, ska man vara petig så står det Skärpta krav och 2016. Jag skrev från minnet Så det är ju faktiskt 7 år och då kanske halogen drar mindre så de klarar kraven. Fast jag tror att vi har andra alternativ då. Framförallt för båtar där man vill använda så lite el som möjligt. Det blir väl kanske som med utombordare. Tvåtaktare förbjöds ju inte, men kraven skärptes så att de inte längre gick att sälja (de klassiska tvåtaktarna). Så effekten blev detsamma som ett förbud.
  2. Jag tror sparre försöker byta samtalsämne
  3. Tja, det är ju uppenbart att det behövs ett förbud för att bli av med glödlamporna och tvinga fram nya alternativ i den förändringsfientliga värld vi tydligen lever i. I ytterligare fem år är det tillåtet med halogenlampor. Det använder jag där jag vill ha en dimmer. Fungerar utmärkt. Mycket liten skillnad på det och en vanlig glödlampa. Särskilt om man dimmrar ner lite. Och att ni fortsätter tjata om er värme. Ok, OM ni har rätt, och experterna på propagandaministeriet energimyndigheten har fel, i att det inte spelar någon roll hur värmen alstras så eldar vi fortfarande för kråkorna 4-6 månader per år.
  4. Ring gärna och berätta för Energimyndigheten att du kan deras jobb mycket bättre än dem. telefon 016-544 2000. Eller maila [email protected] ps. om de svarar vore det intressant att få ta del av det. Senast ändrad av FredrikB | 26 augusti 2009 | 14:16
  5. Enligt experter på bla energimyndigheten är värmen i glödlamporna inte tillräckligt effektiv. Inte så ologiskt med tanke på att de flesta lamporna sitter i taket... Och vi har bara värmen på i huset 7-8 månader per år (Stockholm). Och det fullkomligen väller fram nya alternativ och utvecklade LED-lampor just nu. Här några exempel: http://www.lighting.philips.com/in_en/trends/gls_phaseout/download/energy_saving_alternatives_philips.pdf
  6. Jag kan komma på ganska många beslut som är mer korkade. Och varför skulle lampfabrikanternas ansträngningar att hitta en energilampa med bra färgspektrum minska? När glödlampor försvinner kommer ju efterfrågan på den sådan lampa att bli ännu större. Den som lyckas först kan tjäna stora pengar. LED-lampor kommer att ta över inom några år. Den lågenerhilampa vi har idag är bara en parentes. En LED-lampa dra så oerhört mycket mindre än en glödlampa att det skulle vara otroligt korkat att fortsätta använda Edisons gamla uppfinning. Det enda som stör mig är att nuvarande lågenergilampor inte fungerar med dimmer. Men det finns halogenlampor med E27- och E14-fattning som går att dimmra. Så det är också löst tillsvidare (2016 försvinner även halogen).
  7. Inte Nordea. Det har vi provat. Vi kom fram till en bank men fick inga klara besked. Bara att de brukar vara säkra... Bankkontor brukar jag köra. Det ger ett väldigt definitivt avslut. Har iof alltid sålt till personer i närheten så problemet med åka långt för köparen har aldrig funnits.
  8. Har du rätt olja i drevet? DP-A och DP-B ska till exempel ha olika oljor. De som kan hända om du har fel olja är bland annat fördröjning vid växlning, har jag fått lära mig av prakiskt erfarenhet. Mitt ena drev hade dina symptom. Och jag har ett av varje sort, visade det sig. Med rätt olja försvann problemet. Om det skiljer även på nyare versioner vet jag inte. Om 4 sek kan bero på det vet jag inte heller. Om ditt problem beror på det vet jag verkligen inte.. Men det är värt att kolla.
  9. Nästan lika bra var denna gamla fina inledning när Nordea hörde av sig: För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar. På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. ....... Med vänliga hälsningar, Nordea fraudkampavdelningen Fraudkamp
  10. Utgå från denna... http://www.hastings.org/~stuart/cobra/ Senast ändrad av FredrikB | 10 augusti 2009 | 07:46
  11. Vilket jävla skräp. 3mån?!! Skandal. Begär att få allt åtgärdat/utbytt. Bråkar de är det bara att koppla in några båttidningar.. Senast ändrad av FredrikB | 08 augusti 2009 | 08:52
  12. Jo, men det är ju så det är. Man kan använda kolets styrka till att göra en väldigt lätt eller väldigt stark båt. Men oftast blir det lite av båda.
  13. Faktiskt bland de dyraste AD41 jag sett. Men det är ett företag som säljer och de kanske är i absolut toppskick. Visste jag att jag fick så mycket för mina skulle de åka ur båten direkt :-) Jag funderar på att byta ner mig till en motor. Man får mycket motor för 270'...
  14. Tycker också dieslarna på blocket ser prisvärda ut, utan att ha sett båtarna i verkligheten. Två AD41 med drev är värda mellan 150'-250' (det har jag lite koll på eftersom jag har två..). Två AQ170? 30'-60' kanske.
  15. Finns en på Blocket med två AD41 (200hk styck). Säljaren skriver att den gör topp 34, march 24. Kan nog stämma bra, min Princess 32 har samma bestyckning och toppfart (för mycket för mig, men det är en annan historia). Så hittar du en med dieslar så är 2x200 mer än väl. Men då drar priset iväg... Du måste fundera på hur mycket du ska köra för pentas raka sexor är inte snåla. Inte bensin V8 heller.
  16. Jag skulle aldrig komma på tanken att ställa några ekonomiska krav på säljaren. Som köpare måste du kunna bevisa att säljaren visste att det var fel på motorn. Hade han köpt den av en handlare hade det varit en helt annan femma. Vi skulle en gång köpa en begagnad båt som såldes via en handlare på Pampas. Båten annonserades på handlarens hemsida och allt. Men hela köpet skulle göras upp mellan oss och säljaren (privatpersonen). Varför då? Jo handlaren visste mycket väl skillnaden mellan om han sålde den och om ägaren gjorde det. Ganska oseriöst enligt mitt tycke. Vi köpte inte båten..
  17. Jag hade erbjudit mig att hjälpa till rent praktiskt. Men inte betala ett öre. Om motorn var ok enligt dig vid försäljning (vi antar att du är ärlig mot oss också :-) ) så är det köparens undersökningplikt som gör honom skyldig att ta reda på så mycket han kan om motorn innan köp. Även om han vid isärplockning av motorn hittar fel som rimligtvis fanns när du hade båten så finns det inget som säger att du är skyldig att ersätta honom för det. Om du inte kände till dem. Ärlighet.. Det är en oerhörd skillnad i säljarens skyldigheter vid privatköp och vid köp av näringsidkare (som det heter på juristspråk). Det verkar många ha dålig koll på. Detta är min åsikt iaf... (För övrigt håller jag med Gelis.) Senast ändrad av FredrikB | 02 augusti 2009 | 09:06
  18. Ok, det var det jag ville undvika. Jag har motorbåt just nu, men seglar man så går det för mycket ström tycker jag. Men jag tror att det finns 12V nätagg för pc. Men då kanske det blir dyrt. Kollar det...
  19. En så lång båt kan nog kännas tryggt att palla på tre ställen. Köp en ny kraftig bock och använd de gamla också. Ojämnheter i marken reglerar man med små träbitar. Bild på min 32-fotare som iof står på kölen (kölstöttan näst längst fram tog aldrig upp någon last, den fanns där för säkerhets skull).. Senast ändrad av FredrikB | 01 augusti 2009 | 12:01
  20. Har kört seaclear på en gammal ibm med samma prestanda och operativ som Lasse. Fungerade klockrent. Hur löser man strömförsörjningen enklast om man hittar en gammal stationär PC? Man vill ju inte vara tvungen att omvandla 12v till 230v bara för att datorn sedan ska göra proceduren omvänt i nätagget.. Senast ändrad av FredrikB | 01 augusti 2009 | 09:13
  21. Vad är det för båt? Du kan ju fråga tillverkaren för säkerhets skull. Men jag skulle nöja mig med en stötta mitt på de befintliga bockarna. Ungefär som på deras större modeller, men kanske i ett annat material (trä..).
  22. Jag skulle kolla det med en verkstad, snarast. VIT rök brukar ofta betyda vatten som förbränns... Jag hoppas jag har fel och att det kommer sig av en trivial orsak, Jag upplevde annars samma problem som dig med en motor som inte ville varva och luftbubblor i filtret. Men jag hade bara glömt att öpnna bränslekranen vid tanken (så jävla dumt att man inte borde erkänna det..). Symptomen vid blockering av tillförseln av någon annan anledning blir ju detsamma. Senast ändrad av FredrikB | 22 juni 2009 | 13:53
  23. Åjo, kan man så ska man Det är alltså en gummibåt man ska använda när tar sig över Ålands hav i sommar. Lite oväntat faktiskt Jag tror faktiskt att man på västkusten generellt sett har bättre sjömanskap, man tvingas till det när man har så mycket öppet vatten (och då pratar vi Skottland nästa..). För det är där sjön byggs upp, och det är det som skapar det flesta farliga situationerna. En stockholmare kan köra omkring ett helt liv i skärgåden utan att behöva vara på öppnare vatten än Kanholmsfjärden (jag är Stockholmare btw..). Senast ändrad av FredrikB | 18 juni 2009 | 10:12
  24. På Kryss & TIll rors nr 1 2009 var det som skrev om detta med fördelning mellan segel och motorbåt. Det kanske inte är så väldigt intressant egentligen, jag tar upp det igen mest för att bevisa att jag inte har problem med minnet... Någon som har den liggande? Kort beskrivning från hemsidan: På Kryss ska spegla det som intresserar, engagerar och ger nya perspektiv på båtlivet. Och det första numret 2009 börjar med att avslöja myterna om båtlivet. Den mest spridda är nog att motorbåtsfolk skulle vara mer okunniga och slarvigare än segelbåtsfolk. Så är det inte, i alla fall inte om man tittar på olycksstatistiken. Det har På Kryss gjort och kan därmed avliva både den och andra myter om båtar och båtliv.
  25. SSRS har inga exakta siffror på fördelningen. Men de tror att jag har tokfel Detta fick jag som svar: En helt ovetenskaplig men kvalificerad uppskattning från ansvarig för räddningstjänst hos oss, är att förhållandet motorbåtar-segelbåtar som vi bistår eller räddar (dvs medlemsservice och SAR* hopslaget) är cirka 75%-25% eller kanske så mycket som 80%-20%. Några orsaker: motorbåtarna blir liggande när de får soppatorsk eller motorproblem medan seglarna kan ta sig fram ändå, seglare som går på grund tar sig enklare loss med hjälp av förbipasserande Dock är jag fortfarande ganska säker på att en tidning har skrivit motsatsen. Men den kan ju ha fel i sin tur... Jag ska se om jag hittar tidningsfanskapet. Tyvärr får vi hem så mycket tidningar att de bara överlever några dagar innan den åker i återvinningen. Blir så när man arbetar i tidningsbranchen eller är annonsör på en större marknadsavdelning. *SAR= Search And Rescue. Dvs allvarligare fall än soppatorsk. Senast ändrad av FredrikB | 16 juni 2009 | 14:47
×
×
  • Skapa nytt...