-
Innehålls Antal
658 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av FredrikB
-
Eller så läste han tråden lite för snabbt och fattade inte att bobbans mustiga språk inte var skrivet av en forummedlem. Fast egentligen spelar ju kvaliteten på arbetet inte längre någon roll efter att vi har sett mailet...
-
Snälla bobban, säg att du inte har skrivit det där...
-
Håller med. Om du inte är beredd att visa alla något som stöder dina påståenden borde du inte ha startat den här tråden.
-
Jag tycker nog att uteochseglar är ute och cyklar om han inte inte lägger in mer info i denna tråd som styrker det han försöker påvisa. Låt alla se hur jobbet ser ut och låt var och en avgöra vad man tycker om det. Helst bilder. Och det vore intressant att se vilka formuleringar du anser vara hot från företaget i fråga. Har man sagt A får man säga B.
-
Sorry. Missade datumet. Men inlägg nr 1 var det. Det är ju upp till var och en vad man tycker, men om det hoppar in en helt okänd från gatan och vräker ur sig något så lär man inte ta det på lika stort allvar som om det är någon man känner. Överfört på ett forum så kanske man tas på större allvar om har ett lite större antal inlägg än 1. Ser gärna att du visar alla hur personen du har haft kontakt med formulerar sig. Jag älskar när konsumentmakten på internet sänker oseriösa företag (det har hänt förr...). Du kan ju ta bort namn och andra kontaktuppgifter om du vill göra det mindre känsligt.
-
Nyreggad, ett inlägg där du varnar för ett namngivet företag utan någon vidare förklaring. Du kommer inte att tas på allvar om du inte berättar mer.
-
Jo. Självklart ska det vara marindelar. Men de till verkas även de av andra än VP själva (Bosch, Valeo mfl) Trasig grön solenoid på bilden. På kartongen hos VP-handlaren stod det enbart Valeo (den nya var inte ens grön)... Senast ändrad av FredrikB | 29 augusti 2011 | 14:35
-
Alternativ till VP och Mercruiser: http://www.yanmar.se/Produkter/Drevmotorer150315Hk.aspx Självklart kan du köpa de vanligaste delarna (olja, filter, anoder) på OK, Biltema eller annan kedja. VP har ju knappast en egen fabrik för filter, de köps av etablerade tillverkare som säljer samma sak under eget namn. Same shit different name... Samma sak gäller mycket kringustrustning på motorn som startmotor, generator mm. Jag tror att de fyra begår ett misstag som leveransvägrar. Mekonomen är så stora att de kan hitta andra vägar att ta in det som de behöver. Precis som de gör på bilsidan idag. Och de stora pengarna ligger just i det du köper varje år. Som olja, filter och anoder. En artikel som håller med: http://www.e24.se/business/konsumentvaror/de-fyra-stora-skjuter-sig-sjalva-i-foten_3019952.e24
-
Är inte det förbjudet? Jag säger som dansken i tv-reklamen. Livet är inte dagarna som passerar, det är dagarna du minns. Jag kommer fortfarande ihåg några magiska dagar sommaren 2005. Hur mycket är inte det värt? Solnedgång över ett blankt Ålands Hav från Högbulen i Norrpada Skärgård -->
-
Gissar att den är likadan som på en 2455 av samma årsmodell. Och den är helt plan. Jag gick till glasmästaren (Samglas i Norrviken) och fick en tillskuren av något plastmaterial. Kommer inte ihåg vad, glasmästaren vet vad som är bäst. Kostade kanske en tusenlapp för fem år sedan.
-
Man vill begränsa allemansrätten för företag som tjänar pengar på den, inte för oss privatpersoner. http://svt.se/2.22620/1.2472150/carlgren_redo_begransa_allemansratten Nu är det så enkelt att BerraK har fått betala en avgift för att ligga där. Därmed är han välkomnad som gäst och ska bli behandlad därefter. Så snack om markägare eller endast för medlemmar är helt irrelevant.
-
Ganska bra jämförelse med skräddare tycker jag. Det finns för många skräddare just nu helt enkelt. Men det kommer alltid att finnas kvar några. Som denna båtskräddare http://vandamboats.com/ Hallberg Rassy-historien med båten som kanske inte höll måttet var väl en konsekvens av att man på HR insett läget och börjat pressa kostnaderna. För mycket kanske. Så länge båtarna går in i en container (2,4m bred) så finns det väl möjlighet att tillverka dem i Kina. Så länge någon berättar för dem hur man gör. Man måste specificera och kontrollera dem ganska hårt (min fru arbetar med import från Kina).
-
Är det första gången du köper båt är det nog bara detta som gäller: http://www.batbesiktningsmannen.org/ Kan vara dina bäst placerade 3000kr - 4500kr någonsin. Du kan få massor med tips här, men om du inte är båtvan blir det väldigt svårt för dig att bedömma vad som faktiskt är bra eller dåligt.
-
En sak jag har lärt mig av de historier om besiktningar som kommer fram på nätet är att jag som båtägare ska vara avtalspart med besiktningsmannen. Den blivande köparen får gärna vara den som väljer besiktningman, men om jag som båtägare ska kunna ha synpunkter på, och kanske även kräva en rättelse av, besiktningen (alla kan ha en dålig dag på jobbet) bör jag ha avtalet med besiktningsmannen. Och lite googling på namnet skadar aldrig...
-
En googling på Bayliner 1726791 ger bla det här svaret: http://www.baylinerparts.com/2003/Runabouts/160br/Cockpit.pdf Delen verkar alltså finnas på nyare modeller. Kolla med Skanstulls Marin som säljer Bayliner.
-
Kolla här: http://greatlakesskipper.com/ Maila och fråga om du inte hittar det på sidan.
-
Jag skulle köra på iaf. Som vanligt får man hålla koll på volten. Drar det mer än någon kan ana (något kan ju vara fel) är det bara att stänga av och vänta på att du kan ladda.
-
Jag skulle ta med ett extrabatteri till båten som bara får ladda iphonen. Att ladda ur det ordianrie batteriet är en ganska dålig idé. Att försöka räkna på det i förhand är vanskligt. Och du hinner inte testa så mycket tills i morgon. Jag har också en 3gs och alla gpsappar drar sjukt mycket ström. Urladdat på ett par timmar.
-
Ja, just den M22:an kan vara lite dyr. Men jag hittade ingen annan till salu just nu... Men M22:an har alltid varit en mycket vanlig förstabåt för den som tar steget in i kölbåtsvärlden. Du får en helt ok båt för 20000-30000 kr. Är man beredd att renovera lite så är den nästan gratis.. Men den gamla sanningen, billig i inköp, mycket jobb eller dyr i inköp, lite jobb, den får man inte glömma.
-
Jag började segla E-jolle när jag var 16. Hade bara seglat med kompisar och ett år med en lite större jolle innan dess. Visst jag kom näst sist i min första kappsegling, men jag höll på i 9 år och vann Stockholmscupen en gång och seglade VM-kval sista året (på den tiden var det ca 300-400 båtar som tävlade i regionkval om ca 100 platser i vm-kvalet). Så det går att bli konkurrenskraftig om man bara är envis. Det krävdes ju lite träning förstås. Jag förde dagbok och låg på 100 timmar i båten i snitt varje år 86-91. No pain, no gain som man säger. Kappsegling med liten budget, då ska du köpa en Mälar 22:a. Trevligt gäng och underbara båtar att segla. Om du inte kan sköta en träbåt så lär du dig... http://m22.mbat.nu/ En av de bästa M22 som finns är till salu ser jag. http://www.blocket.se/stockholm/Malar_22_33905312.htm?ca=11&w=3 Senast ändrad av FredrikB | 10 juni 2011 | 14:44
-
Jag hade rätt. Du har rätt. Dvs förut så fakturerade man. Inte nu längre. Saken har förändrats (jobbiga människor, saker ska vara som de alltid har varit ;-) ) Så här svarar SSRS vidare: Men vi lämnar heller ingen i sticket, oavsett om man är medlem eller inte. Men det är alltid en bedömningsfråga för befälhavaren ombord. Varje ny situation är just en ny situation och måste därför bedömas där och då. Vi hänvisar till kommersiella aktörer när det går, annars hjälper vi så klart till i enlighet med gott sjömanskap. En sådan utryckning ser vi som ett väldigt bra övningstillfälle (att öva ofta och mycket är avgörande för hur vi klarar våra skarpa insatser och ett måste för varje besättning) och en chans till medlemsvärvning.
-
Jobbigt ;-) Kan du citera texten? Vore kul att se hur de formulerar sig. Jag har för övrigt mailat huvudkontoret och frågat. Vill inte störa med ett samtal i deras högsäsong.
-
Källa på det? Det är lördag idag, ring SSRS i Långedrag på tisdag och kolla hur det ligger till om ni undrar. Jag är 99% säker på att de fakturerar icke-medlemmar för alla uppdrag som inte klassas som SAR (Search and rescue). Men jag kan ha fel..
-
Ganska olika båtar du funderar på. En Smaragd är en tung och stabil pjäs (man inspirerades av R6:an och 5.5:an) medan en Express är betydligt mer jollelik i beteendet och känns tveksam som nybörjarbåt utomskärs. Tänk på att det det finns en Smaragd Cruiser med högre ruff om du inte vill kappsegla. Kan ju bli för dyr då de är nyare än standardbåten. Jag har seglat alla utom Aphroditen och skulle Välja NF av de du funderar på. På bilden sitter vi 6 pers och äter i sittbrunnen på en NF. Inte ens trångt (litet bord kanske). Kvaliteten kan variera då många är halvfabrikat och då nästan hembyggda. Jag skulle segla alla utom Expressen mellan Stockholm och Skåne utan problem. Ta tid på dig bara.
