Gå till innehåll
måndag 13 oktober 2025

ThomasVikhog

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    375
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

ThomasVikhog senast vann den dag 21 September

ThomasVikhog hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

152 Expert

Om ThomasVikhog

  • Placering
    Kommendör

Profile Information

  • Plats
    Vikhög
  • Interests
    KAD42

Mina båtar

  • Båtens namn
    LaBarca
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Eniro går att hitta ännu: https://kartor.eniro.se/sök/sjökort/1000 Men det står att den inte uppdateras och ska försvinna. Jag använder det ibland för att Danmark är med.
  2. Bioprotect är bra, men det aktiva medlet (10-22%) Glutaraldehyd kan köpas billigare. Jag kör på HVO100 vilket är syntetisk diesel, väldigt ren - men lite dyr. Det verkar inte växa alger i det. Jag har använt 6 år. I början med Grotamar, men sendan 2-3 år utan tillsatser. Tömde tanke i våras, ingen påväxt.
  3. Jag har sedan 2016 denna Meitrack (1500kr), min dock bara 2G. De nya har 4G och kostar 2000kr. Är jättenöjd och använder min 2G variant med Halebop (Telia) kontantkort, och förbrukar för 100 kr per år. Man kan ha abonnemang och få fler funktioner. Men jag använder bara: Geofence (får SMS när båten flyttas 200 meter). Batteriövervakning (får sms) Position, kan jag efterfråga med sms. Svar på karta med hastighet och batterispänning. 2 elektriska utgångar, så jag kan starta en lampa och länspump. Telia kör 2G hela 2027 med, så jag byter till 4G varianten 2028. Alltså några år till. T333L – meitrack T333L - Buy T333L with free shipping on AliExpress
  4. Sök här på forumet och Facebook, så hittar du trådar som beskriver hur den lagas. Det brukar vara en MOS-FET (transistor) som bränt, de kostar 50 kronor och kan bytas ganska enkelt. Alternativt: Skit i varvtalsregulatorn och använd en vippbrytare på instrumentpanelen till att spänningssätta kompressorns magnetkoppling. Jag har både och, dvs vippbrytare (för att spärra bort kompressorn) och varvtalsregulatorn. Då kan jag köra i varvtalsområdet (1800-2500) där kompressorn annars vill arbeta, utan att den ylar till ingen nytta. Jag behöver bara kompressorn för att plana ut.
  5. Den ska bara dras ut nu. Prova att sätta ett koben som puttar under pinnbulten.
  6. Min båt ser likadan ut som din (sedan många år) och det gör många i vår hamn. Det verkar inte spela någon roll. Jag spolar av bottenfärg på hösten med högtryck, det mesta av Internationals Micron går av - den bygger inte på. Äldre tjockare bottenfärger sitter kvar i blandad kvalitet, några ytor syns epoxy och några grundfärg, men sammantaget handlar det om 2 kvadratdecimeter. En del blästrar eller slipar ned hela båten, och jag ser vilken insats det handlar om. Det handlar inte om våt friktion och rörelsemotstånd, för där tvistar de lärda om hur mikrostrukturen ska se ut. Viktigare för framfarten över vattnet är att hålla borta påväxt. Jag ligger i Öresund med 1-3 % salt, efter 2 månader i vattnet (utan rengöring av botten) förlorar jag 15% toppfart. Detta tolkar jag som 15% ökad förbrukning. 4-5 gånger per sommar simmar jag under båten och tvättar bort slemmet som växer där, på så vis håller jag topphastighets förlusten under 5%.
  7. Ecopar har både naturgasdiesel och HVO100. Kemiskt är det samma nazistdiesel* men gjord på olika kolföreningar. Antingen naturgas eller fossilfri fett/oljebas. Nazisterna hade ingen olja, men kol - så de uppfann Fischer-Tropf metoden i vilken man kan skapa all typer av flytande och gasformigt bränsle från alla typer av kolföreningar. I Danmark tankar jag ofta Shells GTL (Gas To Liquid) och här i Sverige kör jag HVO100. Ecopar är för dyrt i mina trakter.
  8. Cirkulationspumpen slits inte (helt i metall), möjligen oxiderar den bort - men inget jag hört talas om. Se bild på pumphjulets detaljer inuti.
  9. Jag avluftar genom att släppa ut luft/vatten på turbon. Det finns en liten slang från turbon till antingen expansionskärlet direkt, eller först till termostathuset och sen expansionskärlet.
  10. Jag kör på HVO100, vilket är en syntetisk diesel som därmed inte är attraktiv för alger/bakterier. Den är någon krona dyrare och innehåller 2-3% mindre energi per liter (eftersom den har lägre densitet). Men detta märker man inte. Däremot märks det att den inte ryker och är luktfri (både vätskan och avgaserna). Funkar toppenbra och är godkänd av Volvo penta.
  11. Ser bra ut, så du får felsöka på det interna kylvattensystemet, börja med värmeväxlare.
  12. Jag har provat det mesta - inget är jättebra... Det växer brun sörja på alla jag provat och kör man för lite kommer även de små snäckorna. Mitt drev är 25 år och kompisens är 35. Jag har problem med att färgskiktet nu är för tjock, vilket gör att det flagnar av. Kompisens 10 år äldre drev har inte detta problem. Skillnaden ligger i vilken färg och hur det målats. Mitt drev är penselmålat många gånger vilket ger ett tjock lager färg. Kompisen har sprayat i alla år. Det viktigaste verkar att vara att få VP´s originallack att stanna kvar. Alltså får det inte flagna och bli för tjockt. Man ska vara försiktig med att växla mellan olika färger och säkerställa att man tvättar med rätt lösningsmedel (til använd färg). Jag använder internationals propodrevspray. Inte för att den är bäst, men den är lätt att få tag i.
  13. Vi använder 3. Funkar för oss i : Danmark, Tyskland, Sverige, Schweiz, Italien, Turkiet...
  14. Bäst är att byta, men vill mana spara jobb kan man spruta klarlack på det.
×
×
  • Skapa nytt...