-
Innehålls Antal
844 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
6
Ruskpricken senast vann den dag 7 Mars
Ruskpricken hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
227 ExpertOm Ruskpricken
-
Placering
Konteramiral
-
Köp min Fingal. Tål mycket stryk å hårt väder. Inombordare en diesel som bara gå å går å soppa snål.- Man kan köra ner kärran den står på i vattnet med traktorn så flyter hon upp. Hårt packad sandstrand eller en ramp. Omvänt när man tar upp henne. Masten reser jag hemma vid bryggan med stege som blir som en mastkran. Funkat så i ja..... har haft henne i 20 år.
-
Ett tips. På förra båten hade jag lattor av tunn ek. til saken hör att jag har virke å kan såga till själv å putsa kante å så. För att hålla kvar dem, stansa ett hål genom både seglet å lattan å så dra en snörstump genom. Så enkelt bara å funkar. På nya seglet i den här båten har jag åsså kardborre på insidan fickan å en flick som man viker om. Stoppar in den med en bit trälatta! sen äre en tunn persiennsnöre som man drar ut fliken med. Precis som de andra har beskrivt det. Funkar kanaon När jag beslår seglet på bommen lägger jag lattorna noga rakt på bommen. Plockar jag ner seglet så tar jag ut dem. Jag har en extra i glasfiber men tror inte den är 4 meter, möjligen drygt 3. Den kan du få. Vill du jag mäter längden? Finns på Aspö mellan Enköping å Strängnäs.
-
Har ett par du kan få till bra pris. Justerbara å i bra skick. Du har fått meddelande. Ruskpricken
- 8 svar
-
- 1
-
-
Men Peter, nytt? Då har du la fått en skiss å en massa varningstext om hur nära saker å ting skall monteras? Du menar antar jag själva skorstenen som skall ut upp genom däcket? Eller närheten till ett skott? Min gamla fotogenvärmare satt ca 1 dm från skottet. I hålet genom däck var det en glipa på ca 1 cm bara runt pipan å så en plåttätning. Dieseln blir nog varmare. Tips, fråga Thallatha. Han kan sånt.
-
Nån idiot som trodde man kunde släppa in kylvatten där? Eller bara nån som ville sabba? Eller skulle byta olja å så blev det inte av men glömde plugga igen hålen?. Gänga in skruvar med locktight.
-
Okej alla kloka å alla andra.... 😯 Hmmm. Jag skall inte montera bensinare i båten. Fryser jag får jag ta skotet å knyta om till hopprep å kanske slå en åkarbrasa. Sen har jag inte råd att köpa en kinavärmare för 2 lakan, oavsett kina som sådant för övrigt. Alldeles för stor investering i förhållande till båtens värde å nytta de år jag kanske kommer att segla innan jag går i land så att säga. Samma för ett ankarspel. Om jag mot förmodan inte får tag på ett som är just å bra å fungerar å billig. Men då säljs den ju inte. Tack för alla råd, avslutar tråden för min del.
-
.Den heter BL2Z. Monterade ur den från SaaB 99, år 1984-85 tror jag. Funkade felfritt då. Timer finns.
-
Aha....på det viset. Då är inget för mig. Vi hade som mest 15 cm is denna vinter. Vårrusta? Tja, gjorde det för två veckor sen, dvs plockade bort löven å tömde vattnet från ekan. Å idag har jag..... SJÖSATT!! Tjoho......😃 Fick gå för halvgas sjömilen hem vattenvägen från sjösättningsplatsen. Motvind å ibland tog det i å förde om hela båten i byarna. En viss upplevelse. Men solen sken! Å gubben mä 😃
- 37 svar
-
- 1
-
-
Hej Raol! Måste bara fråga, hur går det med skrovgenomföringarna samt rodret när båten fryser in i isen? Hur har du gjort?
-
Hej! Hjertmanns hade en på jag tror 40 liter?, men med inbyggd kniv å pump. Dessutom en nivågivare. Har fungerat bra hela tiden. Särskilt att den mal sönder som jag tyckte var bäst. Inga problem med papper som täpper till. Å man slipper kladdet med att lägga pappret för sig i sanitetspåse. Vet ej om de har kvar den modellen.
-
Kör som man "skall" på kursen så det blir klart å godkänt. Men sedan vill jag rekommendera mitt "eget" påhitt, nämligen klockan. Har skrivit om detta förr. Väldigt enkelt. Om kompassen liknas vid en klocka å den går före, ja hur gör man då? Om klockan går efter hur gör man då? Samma sak med missvisningen. Om sjökortet säger att den "går före" .....fattar ni? På det här viset slipper man alla fel -rätt- fel tecken hit å dit. Tänk bara en vanlig analog klocka som fortar sig eller går efter. Busenkelt. Sen rent praktiskt, kan man styra inom säg 5 grader i gungande sjö å 10 m/s vind å skrikiga ungar å rädd fru å hungrig å kissnödig å soppan/bränslet slut å mackorna slut så spelar inget av detta någon roll. När man siktar hamnen/udden eller vad det nu är så ändrar man bara kursen mot målet. Är det natt å klar sikt tittar man på en stjärna som ligger ungefär i rätt riktning å styr på den. Sen växlar man till en ny stjärna varje kvart. Läs av kompassen då å då å växla stjärna. Man kommer ganska rätt över Biscaya med den metoden.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Bild nummer 2. Där skulle säkert min fru trivas sittandes på fördäck med en stickning 😃
- 1 svar
-
- 1
-
-
Sen sistens har jag dels sett nåra å dels läst på mera osv. Bra. men jag har fortfarande inte hittat användning för dem. Så för min del avslutar jag tråden å tack alla.
-
Förlåt jag lägger mig i. Även syrafast A4 rostfritt rostar. Mycket beror på att man måste hålla ytan i princip polerat. Sen kan du ha fått kina-bultar med falsk betäckning, de förekommer även i den fina dyra båtaffären. Kolla som Ingemar skrev, magnetiska? Testa även pulvret efter den så det inte fastnar på en liten sk kylskåpsmagnet. Då får du lite mer svar. Biltems A4 rostfria har dels rostat dels gått av, inte hållit den stämplade styrkan. Vet det av sur erfarenhet.
-
Nu järnspikar äre vår. Isen i vår lilla vik gick igår. Nu äre rent hela vägen till kranen vid sjösättningsplatsen. Skall peta i ekan på måndag å sen gäller det att få ändan ur vagnen å göra klart Fingaln.