Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Jonas_81

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    75
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Jonas_81

  1. Om han hittar det men kan ju vara också att de vill ha rätta numer så det e 120 o inte 90
  2. Att vända på det hela lite så en motor som är ommålad eller tejpad med dekaler kan ju för tjuven bli attraktiv också om han får tag på "original" dekaler förmånligt
  3. Det jag främst kommer att tänka på med motorbyten e om man sätter större (kraftigare) motor att akterspegeln klarar vridkraften när propellern skjuter riggen framåt. Vikten i den del att båten ännu flyter men det går ju möjligen att flytta fram batteri och eller bränsle om den blir för tung där bak.
  4. Hålls den stabil även vid varierande matningsspänning?
  5. Det blev en liten 2A variant hittade en med samma komponenter på Ali (tur att vi ännu kan beställa till Finland) Så får experimentera når den kommer då Rekomenderas Solregulator där också eller är det bara onödiga förluster. Egentligen vore det kanske bra med en sådan i batterilådan som förövrigt har panel med volt metare sig uttag samt 2st USB och för större strömmar till elmotor m.m. en 50A anderson kontakt
  6. Nu set jag de kom ett till svar av bhemac och det är ungefär vad jag sökt har först hitta något förmånligt på Ali men utan resultat nu blir det att läsa på lite till ikväll Tack för bra idéer och kunskap.
  7. Ser ut som att det inte blir några större strömmar iallafall tänkte mest på startkablar som kan ge ordentlig ljusbåge när de kopplas in. Blir nog att fixa en kabel och prova nu då bara å lägga Ampere meter emellan i en början.
  8. Hej har ett batteri i batterilåda som fungerat lite som universalbatteri till kylbox vid resor och sen till elmotorn vid sommarstället m.m. men funderar på hur jag enklast laddar det när jag inte har tillgång till vägguttag för ctek eller dylik laddare. Skulle vilja kunna ladda från bilens 12V uttag i bakluckan men att koppla in ett halvt tomt batteri till det när bilen e igång så lär inte de små kablarna hålla för strömmen. För några år sen så minns jag att det marknadsfördes "startkabel" som fungera med att lägga mellan två bilars 12V uttag men hittar ingenstans nu Finns det någon bra förmånlig laddare för 12V till 12V eller e det bara 10mm2 + kablar som gäller?
  9. Finns ju en lösning färdigt men då e elmotorn möjligen lite dyrare https://minnkotamotors.johnsonoutdoors.com/saltwater-trolling-motors/riptide-engine-mount
  10. Beror helt på båt som även nämnts redan. sportbåt som jagar toppfart -> nakdel Familje cruiser där du jagar komfort och bränsleekonomi kan de vara till fördel.
  11. Finns filmer om att angöra en brygga men här så får ni lära er hur man använder ankare i situationer där det verkligen BLÅSER...
  12. Å mindre båt har varit ute där...
  13. Och alla som säljer sin gamla VHF med sitt MMSI nummer inprogrammerat förstår jag inte riktigt häller för numret är ju registrerad på den personen och han e ansvarig för radiotrafiken från den enheten...
  14. Finns ju färdig lösning också och det fungerar förvånansvärt bra, inga med skopa och fat för min del efter att jag provat denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Portabel-dusch-2000034257/
  15. Gäller att minnas det då så inte stegen blir nedfälld med trimplanet i "uppfällt" läge.
  16. Sen så kan det ju vara svårt att få en sån registrerad, så man kan använda den lagligt.
  17. Finns många som berättar på Youtube hur det e att lyfta samt landa med drönare från båt, mast stagen på en segelbåt e nog de farligaste när man närmar sig. Att uppdatera "home" position e bra också så den inte far iväg 5 distans bakåt om kontakten i styeningen brister.
  18. Sedan kunde kanske en sån här vara på sin plats att skaffa? https://www.watski.se/Starthjlp-Exide-lithium-power-booster-11uAC Så är det ju lätt att hjälpa båten bredvid också o bra att ha med på fjällsemestern i bilen på vintern. (Har en jobbarkompis som starta sin traktor med en sån kablarna fick lite varmt men batteri fungerar fortfarande så kräm finns den lilla stund man startar)
  19. Är det nu verkligen nödvändigt att ha så stadigt material? Känns som onödig barlast... väl planerat så borde väl 1-1,5 mm räcka?
  20. Tänk på att det skall vara sådan som är avsedd för "markbruk" grunder m.m. och inte inomhus modellen, skillnaden är att den lite billigare inomhus för golv m.m. kan binda fukt och det tror jag inte du vill ha så mycket av nära träskrovet.
  21. Nu vet jag inte vad som behövs på långfärd men om båten e i Finland så är den väl registrerad hos Trafi och således "skattegodkänd" i EU // Jonas
  22. Fören sitter tydligen bra fast i trailern... ligger lite lågt där...
  23. Raymarine Dragonfly 4 "vann" när jag sökte plotter/lod till min pulpetbåt för några år sen och de var nog mest för vad jag fick för pengarna fanns andra i samma prisklass också men då utan kartor och ett kartkort så e ju ungefär halva priset till i den prisklassen. Planera rutter och hanteringen av "spår" så e de som kunde vara bättre men Raymarin marknadsför den som lod o inte som plotter så inget att klaga på där då... //Jonas
  24. Hej kommer att köpa en begagnad gummijolle som varit i lager några år och undrar om det finns något bra medel för att få lite glans på tuberna igen eller är det så att äldre modeller inte har samma glans som nya? // Jonas
  25. Lite OT med tanke på TS, men här är e en helt bränslefri båt... http://www.sailinguma.com/electro-beke/#why-electric El motor och solpaneler lite problem med värme på motor och motorstyrning har de eller haft men det på över halvtimmes körningar. Men se e ju kortare hamn manövrar som motorn på segelbåt används till
×
×
  • Skapa nytt...