-
Innehålls Antal
482 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
5
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av hbengtsson
-
Med risk för att förstöra lite av era äventyrliga planer men ni har inte funderat på att hyra en segelbåt en vecka eller så för att se hur det funkar med en liten ombord? Att det går rent praktiskt är ju en sak, men vet ni hur Elina (?) reagerar på sjögång tex? Bara menar att det är en ganska ordentlig första seglats?
-
Du känner inte att du vill ha lite marginal då? Väder och vind kan påverka djupet. Och vet du att hela botten enbart består av dy? Några bottenstenar lär inte vara noterade på kortet på så grunt vatten. Nåja, vet ju inte hur det ser ut där. Tänker bara att det vore synd att begränsa båtvalet på att kunna plana sista biten in till/från bryggan.
-
Oavsett om det går eller inte så hade jag inte kört en båt i planingsfart med 6 vuxna och där vattendjupet är 60 cm.
-
Verkar normalt om man ser på andra med samma motor. Denna tex https://www.blocket.se/goteborg/Aquador_23_DC_Diesel_VP_D4_72144631.htm?ca=15&w=3 Nu är den ju detta exempel vit med vit bottenfärg, så det blir kanske inte lika framträdande. Men uppenbart att namndekalen ligger för nära vattenlinjen än vad fabriken tänkt sig. Så visst lutar det. Håller med ovanstående post om att båten i gengäld förmodligen får väldigt fin prestanda med den motorn. Värre är det när man ser båtar som satt i en ny motor som väger för lite för båttypen och aktern med vattenlinje dykt upp som en ubåt. Har sett exempel där tom trimplanen ligger och plaskar vid vattenytan. Inte snyggt.
-
Ta det här på rätt sätt; om jag hade haft kölsvinet fullt med bensin och känt mig osäker/fråga på forum så hade jag nog tagit båten till ett varv. Hade inte vågat mig på en trial and error. Även om du tror att du hittat läckan, vet du alla ställen som potentiellt kan vara i farozonen utöver detta? Vet du att svaren du ev får här är korrekta? Jag har iofs tummen mitt i handen när det gäller sådant här och är ofta varvets bästa vän. Dessutom är jag en nojjig jäkel :-) Men när jag hör "bensinläckage" i kombination med viss osäkerhet så hissar jag försiktigt varningsflaggor lite överallt.
- 52 svar
-
- 3
-
-
Vi har inga bekymmer med vår ialla fall :-)
-
Du kan snart börja nyproducera Nimbus Epoca Kolla om Nimbus har kvar formarna!
-
Vad lägger du i ordet "befogat"? Känns nästan som du behöver be om lov att använda proppen...? Javisst :-) Jag är medlem i svenska bogpropellersällskapet som värnar om ordning och trivsel i gästhamnarna. Det finns en särskild VHF-kanal att ansöka om tillåtelse att använda snurran i fören! Vindbyar över 12 m/s och trånga hamnar kan godkännas mellan kl 10-21. Närå ;-). Men jag försöker förstås undvika att använda den om den egentligen inte behövs. Jag tror vi alla bevittnat skräckexempel där båtägaren mer eller mindre styr hela båten med bogen. Senast i somras såg jag en flybridgebåt inne i Vaxholms gästhamn. Det var vindstilla - inte en krusning inne i hamnbassängen och en rejäl lucka att gå med fören rakt in. Båten lade sig rakt akteröver båtgrannen och sedan blev det jojo med bogroppen. Fram och tillbaka, justering, motjustering. Ett jäkla liv i hamnen och på klassiskt svenskt gästhamnsmanér satt varenda båtägare i sin sittbrunn, skakade på huvudet och undrade "vad fan håller han på med?" Sådana här exempel behövs dock inte för att vara sparsam med användandet. För min del är det nog mest för att spara batterier och att undvika väsnas alltförmycket (även om vår är ganska tyst). Min definition på befogat kan vara trånga hamnar, vindbyar, sjömacken (gärna i kombination med vindbyar) etc - eller i en tvärpackad Hammarbyluss en lördag i juli där det råder maritim anarki emellanåt. Vid ett par tillfällen har jag nog räddat mig från potentiella repor i gelcoaten. Och den är blå så minsta lilla syns direkt. Men som med allt annat så finns inget rätt eller fel. Man använder den när man vill (även om exemplet i Vaxholm kvalar in som felaktigt)
-
Jag tror jag är 1.5 Kör båten till varvet och lämnar nyckeln, lägger halva budgeten på varmhallsförvaring. Låter varvet/auktoriserad VP mek ta hand om motor- och drevservice men jag polerar själv och fixar allt exteriört (tycker sådant är kul). Sedan ger jag klartecken för sjösättning. Smidigt... men kanske inte det billigaste.
- 219 svar
-
- 1
-
-
Tack alla för feedback! Skall ringa runt och kolla! Tänke om det fanns nägon prisvärd universallösning. Men det gör det ju iofs sällan i marina sammanhang! :-)
-
Finns det kapell eller skyddstyg att hänga utmed skrovsidorna för skydd mot sol/oxidation om båten skall ligga still ett tag? Har färgad gelcoat som är ganska känslig, plus att jag är hopplöst insnöad på blank och fin båt hela säsongen.
-
Fast om vi tar din jämförelse med bilbranschen i allmänhet och Volvo i synnerhet som exempel, så känner jag att det snarare är tvärtom. Det kantiga och grovhuggna har sakta men säkert övergått till mer förfinad och nyanserad strömlinjeformad design - om än med mycket veck, linjer och andra intressanta koncept. Ta nya C90 bredvid en 740 tex. En brutal jämförelse i sig, men en fingervisning om att det kantiga inte längre finns kvar i samma utformning. Fast det var kanske så du menade med att runda av. Det är inte förändringen i sig som jag reagerar på, allt måste få lov att utvecklas. Det är bara det att många har blivit så våldsamt avvikande från tidigare båtdesign. Det är ganska vågat och jag funderar på huruvida det är långlivat. Bilar är inte lika stora investeringar och är förmodligen mer kortlivade än båtar. Därmed lite enklare att spela fritt på design. Många har ju gjort försök, en del lyckade och en del har fått backa tillbaka. Den som är lite insnöad på BMW vet att märket var ute på tunn is runt 2005 när nya 5- och 7-serien introducerades. Det var skarpa veck, kantig design, djärva drag. Nya tider, nytt koncept, ny design tyckte BMW. Det mottogs... sådär. Det gick tom så långt att den stackars chefsdesignern Chris Bangle blev mordhotad. Idag ser vi en lite försiktigare formgivning med tydligare drag till märkets linje-identitet. Så tycks det dock inte vara på sjön idag och den nya designen är kanske här för att stanna, vem vet. Det skall bli intressant att följa, men jag är ganska säker på att jag aldrig kommer vila mina ögon på den. Eller så är det den nya synen på bågägande vi ser. Bil- och båtägande går allt närmare varandra och vi förväntas byta båt oftare. Då är det förstås inte lika trendkänsligt längre.
- 36 svar
-
- 1
-
-
Vad är det för båt? Blir lite nyfiken om gel/topcoaten skulle vara slut på en 2001:a... Sen vet man ju inte hur förra ägaren försökt. En kraftigt oxiderad båt kräver rejäla åtgärder. Ordentlig maskinpolering med bra rubbing. Helst i flera steg. Att försöka nöta för hand eller med enklare maskiner tror jag inte biter. Kanske för ett tag med lite yta som blänker, men annars är det nog all-in som gäller. Bäst (men dyrast) är förstås till en duktig rekondare på varv.
-
Med risk för att låta konservativ, gnällig och kanske trampa på en och annan tå :-) så kan jag inte låta bli att förundras över den rådande trenden inom båtdesign. Antingen är det kantiga hyttbåtar som tycks vara formgivna med yxor både i skrov och överbyggnad - eller så är det all-in plåt som gäller och gärna två biffiga utombordare - eller helst tre stycken. Vad hände med harmoni, elegans, tidlös design? Se på Aquador som gör sin fina 26/27 DC - plötsligt dimper rymdskeppet 35 AQ ner som en bomb? Tydligare exmepel på att falla för en trend finns nog inte. I min värld en makalöst vulgär, ja rent ut sagt ful båt. Men den kommer säkert att sälja... Nu har jag iofs en förkärlek till klassiska retro-linjer och har alltid tänkt att det vi uppfattar som elegant och vackert är begränsat (och därmed tidlöst). Samtidigt sker givetvis utveckling och jag har jag alltid intresserat mig för ny båtdesign i största allmänhet och jag vet att smaken är högst personlig. Men det som nu ligger på ritborden sedan en tid tillbaka har jag lite svårt att ta till mig. Även om jag försökt. Någon annan?
- 36 svar
-
- 1
-
-
Den är oxiderad, kolla med en rekondare. Lacka inte om...
-
Hej Det är alltid så med skrov som blå, röd, svart osv det bleknar även när man vaxar pga sol vind och vatten, Det är nog så att pigmentet blir lite ljusare med tiden i takt med att det färgade gelcoatlagret nöts ner och man kommer närmare den förmodade vita grundcoaten. Men på TS så låter det faktiskt mer som att båten bara är allmänt oxiderad. Jag tror det krävs väldigt, väldigt många år av väder och vind (och hårdpolering varje säsong) för att nöta ner en gelcoat bara så där. Man har ju sett båtar från 80-talet som polerats upp till nyskick - om än av yrkesproffs. Till TS: Hur gammal är båten egentligen?
-
Jag undrar också om det verkligen är hård polering som gjort båten vitflammig. Gelcoat är förhållandvis tjock jämfört med ex billack. Det jag kan tänka mig är att många års hårdpolering kan göra gelcoaten lite ljusare med åren. Det vitflammiga låter mer som kraftigt oxiderad blå gelcoat. Har det väl börjat så går det snabbt utför. Om du har möjlighet så ta lite bilder och vänd dig till en duktig marinrekondare.
- 31 svar
-
- 2
-
-
Har införskaffat en Rupes Bigfoot och går nu all-in på poleringen. Kör med 3Ms grejer och so far verkar det ge väldigt fint resultat. Tanken är 3-steg med grovrubbing (fastcut XL), finpolering och sedan avsluta med vax. Gelcoaten är blå. Någon som vet hur lång tid detta kan tänkas hålla. En säsong? Blått är ju svårt...
-
Jag tror inte båtintresset som vi känner till det har minskat eller förändrats. Däremot tror jag det generella intresset har expanderat och med detta har det också tillkommit nya syner på båtlivet. Med den fantastiska skärgård vi har på både väst- och ostkusten så vore det bra märkligt om det dog ut. Därmed ändras nog hantverket med båten. Jag tror på en ökad framgång hos varv med del- eller fullservice - om priserna kommer ner på rimliga nivåer. Det krävs fortfarande en ganska välbeställd båtägare för att låta varvet ta hand om hela skutan år ut och år in. Att motorbåtar vuxit i populäritet tror jag beror mycket på thailand-svensken som blivit bortskämd med solljus :-). Som någon påpekade. Vi väljer troligen vilka dagar vi sticker ut på sjön beroende på vad SMHI ritar upp på kartan - och vill vi segla så finns charterbåtar i Kroatien. Skönare så. Men det är synd, jag håller med. Tillbringade varje sommar som grabb på familjens Maxi 84 - minst 2-3 veckor i sträck varje sommar, år ut och år in. Det var helt fantastiskt. Och redan då minns jag hur farsan sa hur jobb och stress bara fanns kvar på land när vi lämnade bryggan. Vädret? Det blev som det blev. Inget att snacka om...
-
Som jämförelse. På min KAD44 så gjorde jag förra året: Extra stor motorservice i samband med köp av båten: 8 500 kr (olja, filter, samtliga remmar byttes, impeller byttes, kontroll av kompressor, kontroll av kylvätska etc) Ventiljustering mot slutet av säsongen (görs framöver var 400:e timma enkl rek från meken) 6 500 kr Ny oljeservice i samband med upptagning 2 000 kr Dvs 17 000 kr. Allt utfört av de stora välkända VP mekanikerna här i Sthlm. Jag räknar med att halvera den servicekostnaden kommande säsonger.
- 219 svar
-
- 1
-
-
Tänkte skaffa ny polermaskin i vinter och jobba upp strålglans i gelcoaten. Har fastnat för en modell från Rupes (BigFoot). Den verkar vettig i storlek och vikt och är tydligen lättarbetad. Det är dock en oscilerande maskin men enligt uppgift (från återsäljaren förstås) så passar den lika bra på gelcoat som billack. Någon som har erfarenhet av denna typ av polermaskiner på båt/gelcoat? Eller är det bara all-in på roterande maskin som gäller?
