Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

RichLin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    211
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av RichLin

  1. 1985 hade dom fått separat oljesmörjning. De hade dom inte 1983. Dock så har jag ingen aning om den drevs mekaniskt eller elektriskt.
  2. Finn.no Sen är jag inte så säker på att märket verkligen är det han påstår. Skylten på båten ser hemgjord ut. Och man får inga träffar på Google, vilket är lite märkligt.
  3. Han påstår att båten heter Nord west 390. Vid en snabb googling, hittar jag bara det svenska märket som bygger flybridgebåtar. Du får forska vidare själv.
  4. Nu skriver du ju inte vad det är för båt, båttyp, eller mått på båten. Men att båten endast väger det dubbla mot motorn, är inget hinder i sig. Jag har själv haft en styrpulpetbåt som vägde 160kg, var 4,25 meter lång. Med en Suzuki 65hk, som vägde över 100 kg. Det gick alldeles utmärkt, så länge jag inte hade motorn fullt uttrimmad när det gick fort, och kom sjö från andra båtar. Då fick man trimma in lite, eller slå av på gasen.
  5. Vad ligger toppfart, och marsfart på. Både tom, och semesterlastad? Jag menar verklig gps fart. Inte försäljningsfart på blocket. Har alltid sneglat lite på Yamarin 575.
  6. Är det GPS'en, eller knopmätaren som visar fel?
  7. Jag skulle säga att det där är en Sea Ray Laguna från sent 80-tidigt 90 tal. Då fanns dom i storlekarna 17, 21 och 24 om jag minns rätt. Googla tex Sea ray laguna 21, och titta på bilder och jämför. Alltid lite svårare när man inte ser skrovet på en bild.
  8. Skulle kunna vara en Sälö 17. Googla och jämför
  9. Nej skrovet är inte samma. På Edsstjärnan går inte slaget hela vägen fram till stäven. På edsstjärnan följer steglisten slaget. På ts bild, går steglisterna upp mot slaget föröver. Absolut inte samma skrov.
  10. Inte slag och steglister heller. Så edsstjärna är det inte.
  11. 15hk fungerar nog väldigt bra. Den har knappt någon planingströskel, så med motorn lite inriggad bör den absolut plana. Perfekt som fiskebåt i insjö. Tror det är svårt att hitta något stabilare i den storleken.
  12. Vi hade en sådan i familjen från 1977-ca 92,93 är lite osäker på slutåret. Väldigt stabil i stillaliggande (för sin storlek), gick hårt i krabb motsjö. Dörrarna mellan rutorna ligger på botten av kanholmsfjärden, sen tidigt 80tal. Vi hade en 60hk johnsson -68 eller -69 fram till 1982. Då den gav upp, och det inköptes en fabriksny Mariner 40hk. Som var bättre lämpad för båten. Har tittat på gamla foton, och visst är det ett selco skrov. Ditt foto rakt framifrån är helt identiskt med ett gammalt kort från vårrustning på tidigt 80 tal jag har. Men som sagt, är det ju under list din är likadan. Men väldigt kul ändå.
  13. Skrovet kommer nästan helt säkert från en Selco 14 selmaran. Förmodligen någon som byggt om den. Eller att man byggt från en avgjutning.
  14. Bilden gör det svårt att se bra. Har du ett foto på hela båten? Skulle ev kunna vara en Viking sport deck. Såldes i många olika storlekar och modeller, i USA under hela 80 talet i alla fall. Både med inom och utombordare. Googla och titta på bilder
  15. Pröva med en piprensare eller liknande där skvallerstrålen kommer ut (ska komma ut)
  16. Sea ray är omlackade mercury motorer. Serienummrena är precis samma
  17. Fletcher och Shakespeare är sportbåtar som har bra v botten. Brukar gå att hitta till bra priser. Joker 16 har fina skrov. Tyvärr när jag tittade på blocket, var majoriteten av dom annonserade Joker 16, inte Joker 16. Utan en salig blandning av hemmabyggen, och mindre kända båtar som skrevs ut som Joker tyvärr. Marieholms Concord är också trevliga sportbåtar.
  18. Särki 425 är för kort rigg. Ockelbo B16 är för lång rigg, precis som Mange249 skriver. Ryds Hajen är jag nästan säker på att den också är för lång rigg. Då Ryds Hajen Sport är det.
  19. Ja vevaxeln borde inte tagit skada. Har du tur räcker det med ny kolv och ringar. Ev hona cylindern. I värsta fall behöver du borra, och sätta i överdimensions kolv. Men det kan bli ganska dyrt om du inte sköter rivande och byggande själv. Så frågan är om det är värt det, på en så gammal motor. Om du har tänkt dig att behålla motorn väldigt länge kanske. Var den separata oljesmörjningen urkopplad? Eller trasig? Varför (glömde) blandade du/någon olja manuellt? Från 1987 var det separat smörjning på dom där. Motorn kanske är från 1986 eller äldre?
  20. Det kommer inte att fungera, utan ingrepp på båten. Kavplattan kommer att hamna ca 10cm över båtens botten. Då rigglängden är ca 38 cm på en Kortriggad motor
  21. Du kan inte vara speciellt gammal, om du säger att det alltid varit olagligt att ha över 1 promille på sjön. Lagen om just en promille kom 1994 om jag inte minns helt fel. Före 94 åkte du dit om du hade orsakat en olycka, och olyckan berodde på att du druckit. Jag blev själv hembogserad två gånger. 1gg av KB, och en gång av sjöpolisen i min ungdomsdagar. När jag var så full att jag knappt kunde stå. Ena gången kom jag inte ens ihåg vart båten låg dagen efter. Helt utan påföljd. Dom bad inte ens om att få se legitimation. Tillbaka till dom reglerna vill inte jag, och det tror jag inte du vill heller. Men så såg det ut före 1994. Så att det alltid varit olagligt med över 1 promille stämmer inte alls.
  22. Är du säker på att det är choken du menar? På din förklaring låter det som att det är att du ger gas inte chokar? Då kan det räcka med att skruva upp tomgången. Choke brukar man ge genom att trycka in nyckeln, eller med en separat knapp. Och den är antingen av eller på. Den kan du inte öka eller minska. Ta av kåpan, ha motorn igång, lokalisera var gasvajern kopplar mot förgasarna, det brukar gå ett stag mellan alla förgasare ner mot gasvajern. Där brukar det finnas en skruv eller liknande där du kan skruva upp tomgången.
  23. Skillnaden mellan powertrim och tilt är. 1. En motor med powertilt har inte alltid powertrim, men en motor med powertrim har alltid powertilt. 2. Tilten gör att du kan hissa upp motorn helt vid bryggan, du kan även köra med motorn väldigt högt uppe i låga hastigheter där det är grunt tex. Men gasar du på så orkar inte den klena tiltcylindern hålla motorn uppe, utan den kommer att åka långsamt in till powertrimkolvarna. 3. Powertrimet är den inre delen av trimningen av riggvinkeln. Den orkar även trimma/tilta riggen under planingsfart upp till toppfart. På mindre motorer kan i vissa fall powertrim och tilt skötas av en ensam hydralcylinder. Men på din motor sitter det garanterat 3 hydralcylindrar. En klenare i mitten för tilt. Och 2 st kraftigare för trimmet. När du har motorn fullt upphissad, så bör du se två hydralkolvar som pekar ut i luften om du tittar ner mot motorfästet på akterspegeln. Det låter som att du bör trimma in/ned motorn så mycket det går innan du gasar upp i planingsfart. Väl uppe i planingsfart, så brukar det bästa för fart och bränsleförbrukning vara att trimma ut motorn så långt det går innan den börjar suga luft. Men det kan på en del båtar (din båt tex) föra med sig att den börjar såga, eller galoppera som eld sa tidigare. Och precis som han sa, så brukar det oftast fungera med omfördelad vikt mot fören på båten, och/eller att inte trimma ut för mycket när du når den fart du vill åka i. Hissningen/höjden på motorns montering har med största sannolikhet ingenting med att båten sågar att göra. Det handlar om skrovform, viktfördelning och riggvinkel/trimning. Men precis som Gelis skrev, så kan ju en väldigt tokigt monterad maskin ge egenskaper man inte vill ha. Inte så mycket nytt, som ingen tidigare har skrivit. Men det blev långt, då jag försökte vara tydlig
  24. Rigg och växelhus säger volvo/archimedes penta 55hk, kan ha gjorts med annat effektutag också. Men jag svär inte i kyrkan på det.
×
×
  • Skapa nytt...