Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

RichLin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    211
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av RichLin

  1. När du köper en ny motor, så monterar dom den. Testar vilken aluminium propeller som passar bäst (stål propp på många större motorer). Dom brukar välja en propeller som gör att motorn ligger ganska högt, inom det rekommenderade varvtalsområdet.
  2. Kan lägga till att just den modellen endast tillverkades med utombordare. Gjorde dryga 30 knop med Forcemotorn på 85hk och 2 personer i båten enligt båtnytt.
  3. Om du får serienummret av säljaren, så tar det bara 30 sekunder att ta reda på årsmodellen. Jag är inte hemma nu, när jag kommer hem kan jag kolla mellan vilka år dom tillverkades.
  4. Förgasare, ej insprutning. Vet ej exakta år. Men från tidigt 90 tal, till strax efter mitten på 90 talet är jag hyfsat säker på. KB hade dubbla sådana på sin Flying Flipper på 90 talet för övrigt.
  5. Borde läsa kommentarerna först. Såg att du redan konstaterat detta
  6. Om du tror jag skojar kan du skriva in "Bayliner 1702 1989" på Google och titta på bilder
  7. Årsmodellen på motorn verkar stämma. 1988 var det en annan kåpa, även om själva motorn var samma 2 liters maskin.
  8. Det där är inte en 1952a. Det är en betydligt mindre 1702a från 88 eller 89. Den såldes orignal med en 85hk Force motor. Så den borde gå rätt bra med 135hk men kan bli knepigare att försäkra. Eller rättare sagt få ut något om försäkrings bolaget kan härleda det till övermotorisering.
  9. Mercury 135 hk -89 är en 2 liters V6a. Är båten ombyggd från inombordare till utombordare?
  10. En utombordare är mer stöldbegärlig, men en så gammal motor lär inte vara så stöldbegärlig. Det finns många trådar på detta forum där folk bråkar om vad som är bäst. Så det ger jag mig inte in i. Men en Bayliner 1952 med en 130-140hk inombordare gör 30-35 knop. Går förmodligen något snabbare med utombordare. Som jämförelse går en Sea Ray 180 från -88 drygt 32 knop med en 130hk mercruiser inombordare enligt båtnytt. Samma båt går enligt samma tidnings tester året efter ca 40 knop med just en 135 hk mercury utombordare. Skillnaden i bränsleförbrukning är försumbar, till utombordare favör. Inombordare går tystare.
  11. OMC motorerna, och framförallt OMC cobra dreven ska du nog undvika. Bayliner från sent 80tal till början av 90 talet, var väl av allt annat än bra byggkvalitet. Men därefter började väl dom allvarligaste bristerna bli bättre. Satsa på en med en mercruiser eller volvo penta motor, och helst från mitten av 90 talet och nyare.
  12. Vikten på motorn spelar ingen roll. Krafterna som uppstår när du kör är betydligt större. Du kan sätta dig på motorn på en båt med en 30hk även om du väger 120kg utan att akterspegeln tar stryk. Men kraften från motorn när du kör, kan ha sönder akterspegeln, även med en endast 10kg tyngre 40hk Om du har otur.
  13. Jag är väldigt tveksam till att det är en Alicraft. Det är bara att den är halvdäckad, med en snarlik vindruta. Som är enda liknelserna med Alicraft. Din båt har fler steg på skrovet. Akterspegeln stämmer inte heller överens. Du har en väldigt positiv stävvinkel på din båt som inte heller passar in på ovanstående båt. Fördäcket är gjutet på ett helt annat sätt på din båt också. Tyvärr måste jag säga. Nu av en slump efter jag skrev så fick jag syn på en likadan båt som din på blocket. Annonsen kom in i går 23:41 Racer,sportbåt är rubriken. Han skriver dock inget märke i annonsen tyvärr. Men pröva att ring honom, han kanske vet märket på båten ändå.
  14. Vad bra 75 (R4) 4-cyl 9466567-9502249 1987 Belgium Då är det sista modellåret motorn byggdes, 1987. Kan ju mycket väl vara såld 1988. Men då vet du om du beställer delar. Motorn byggdes i USA 84-85. Belgien 85-87, som flera andra Mariner/Mercury modeller. Så hade motorn varit en 85a, så hade du varit tvungen att uppge tillverkningsland, vid beställning av delar. Då det kunde skilja mellan USA och Belgien tillverkade. Byggda samma år. Det såldes även en 3 cylindrig USA tillverkad 75hk 1987, men den modellen har serie nr som ser ut så här 1987: 0B167521-0B240450. Så du måste se till att det är till en 4 cylindrig, du beställer/köper delar.
  15. Då motorn är den 4 cylindriga modellen. Kan vi direkt slå bort att den är från -88. Den tillverkades som 75hk åren 84-87. Fram till 84 såldes den som 80hk. För att under året 1987 ersättas av en 3cyl modell. Kanske inte spelar någon större roll i vanliga fall. Men du kanske behöver beställa delar, då kan det vara bra att ha rätt årsmodell, om något är ändrat mellan modellåren. Skriv motor numret så får du snabbt svar med årsmodell.
  16. Det där är ingen Ryds hajen. Men googla Finnark 500. Och titta på bilder så tror jag du har svaret du letar efter.
  17. Båten vet jag inget om. Men motorn är väl ingen trotjänare. Nu vet jag inte om det är en tidig ficht modell? Eller en förgasar modell? Ficht (direkt insprutning) hade dom stora problem med första åren, dvs slutet på 90 talet. Är det en förgasar motor, så är den inte heller av en lyckad konstruktion. Fanns som både 120, och 140hk tidigare. Men levde sina sista år som endast 130hk. Tvärspolad och Problemtyngd modell. Inget jag skulle rekommendera, tyvärr.
  18. Hej Jag vet att båtnytt testade Finnsport 540ht i slutet på 80 talet, eller början på 90 talet. I ett stort test av ht båtar. Jag vet att den kom på den sämre halvan i testet. Ett par båtar bland dom bättre var Flipper 535ht samt örnvik 535ht. Så mycket mer kommer jag inte ihåg. Men jag ska se om jag kan hitta tidningen källaren. Då jag har kvar alla båtnytt från den tiden.
  19. Skrovet är jag ganska säker på att det är en Selco selmaran. Hardtoppen skulle jag gissa är ett hemmabygge. Googla selco selmaran och titta på bilder och jämför.
  20. Kanske ska lägga till att det på båten i mellersta annonsen, med uppgiven effekt 210hk. Sitter det en mph mätare i. Förmodligen är det 47mph den går, inte knop. 47 mph är knappt 41knop. Men det är klart, med en frisk motor och rätt propeller så skulle det ju kunna vara knop. Men troligtvis inte. 180 modellen med 130hk inombordare toppade 32knop (original propp). Samma båt med 135hk (original propp) utombordare toppade dryga 40knop. Min 180 gjorde ca 46knop med Yamaha 200hk och 21" original stålpropp. Fick upp den i 50 med en Balistic XL. Man förlorar mycket fart med inombordare vid samma effekt uttag. Hastigheterna ovan är tagna från Båtnytts tester av båtarna. 1988 för inombordaren, och 1989 för utombordaren. Inombordaren var en mercruiser 130Hk. Utombordaren var en Mercury 135hk. Båda original monterade från Sea Ray.
  21. http://www.blocket.se/dalarna/Sea_ray_180_seville__ev_byte__55270993.htm?ca=11&w=3 Detta är en 160, även om han skriver 180 i annonsen. 180 modellen ser nästan likadan ut, men har scarndäck vilket den här inte har. Alltså en 160. Motorn är äldre än båten, som nyast en -88. Från -89 såg dom anorlunda ut. http://www.blocket.se/gavleborg/Sea_Ray_170_210hk_55201991.htm?ca=11&w=3 Här är en lite nyare. Dock är motorn 4,3LH på 205hk på riktigt, inte 210hk som han skriver i annonsen. http://www.blocket.se/vasternorrland/SeaRay_Seville_16_55451036.htm?ca=11&w=3 Eftersom han inte skriver några årsmodeller, så är det ju inget som är fel. Enligt färgen på kåpan är motorn av modellår 96-98. Om du är sugen, kolla kvitton och dubbelkolla med firman att motorn verkligen är renoverad. Det var dåligt just nu med sådana. För 3-4 veckor sedan när jag kollade, fanns det 10-15 stycken ute
  22. Sea Ray 160 och 180 går mycket bra i sjön för sin storlek. Även i krabb sjö. För ca15 år sedan så ägde jag en 180, med en yamaha 200hk på. Nu vet jag inte vilken modell du har på din fletcher. Men en god vän hade en 510 gto ungefär samtidigt som jag hade min sea ray. Den var djupt v-bottnad men betydligt lättare. Så det är klart att den hoppade och studsade mycket mer. Sök på både: searay och: sea ray och sortera efter billigast först. Så kommer du hitta flera stycken mellan 40 och 100.000.
  23. Vad bra, då känner du dig inte lurad. Och jag hade inte fel heller (vilket jag var rätt säker på) och du hade ju alla fall rätt i att det är 4 cylindrar
×
×
  • Skapa nytt...