Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

RichLin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    211
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Trovärdig

Om RichLin

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

712 profilvisningar
  1. Nu Vet jag inte om det här gäller just -07erna på Yamaha. Men där någonstans hade, annars felfria Yamaha problem med svänghjulen. Någon annan som vet exakt vilka modeller det gällde? Jarb kanske?
  2. Är det äldre modell, typ Buster RS. Så finns ju TEX Sjöjeepen 43, som är helsvetsad. Som likvärdigt allternativ. Finns även i någon större variant, åt Big Buster hållet. Sen finns Yxlö 501, som är kanske lite mer ovanlig. Men väldigt robust. Dryga 30 knop med 70hk. Ungefär vad Buster RS, och Sjöjeepen 43 gör med 40-50Hk. Säkert inte någon större prisskillnad nu, 25 år senare.
  3. Precis som du själv var inne på. Det är nitarna som kan släppa. Vet ej vilka årsmodeller du kollar på. Men på RS, och Big Buster var det vanligt med nitar som stack. Så kika hellre på en helsvetsadmodell, eller plast. Mitt råd.
  4. Jag håller med. Jag läser mycket annonser. Och jag undrar många gånger om båten verkligen är till salu! När jag tittar på bilder som är antingen suddiga, eller på en totalt ostädad båt. Jag som potentiell köpare, måste ju anta att dom är lika slarviga med service, och båtvård i allmänhet. Tyvärr!
  5. Stort tack för mer omfattande beskrivning. Jag tycker också att 640n har åldrats med stor värdighet. Vad har du för märke, och stigning på propellern idag? Med familjen i båten blir det nog precis över planingströskel som gäller. Då min fru tyvärr börjar må illa lätt. Men ibland åker man ju ut själv, eller med kompisar. Och jag själv gillar när det går fort. Fort är ju relativt. Det kan vara 30 knop i en Fugutive. I 640in verkar fort vara över 45 knop. Så 175-225Hk tror jag passar mig väldigt bra.
  6. Var tog du vägen? Jag vill veta mer om din Flipper 640. All info jag kan få är av värde.
  7. Ja, jag har förstått att Johnson/Evinrude inte är det bästa köpet. (Tack vare er här på forumet)
  8. Haha ja där är vi lika, jag vill också alltid ha större motor. Även om det är sällan jag kör i toppfart, men det ska finnas när jag vill, och det är skönt när man har lite last i båten. Det var lite tanken nu, att köpa en med 200-225hk från början. I stället för en med 115-150 och vilja byta motor efter ett tag. Du får jättegärna utveckla mer, verkligen! Hur går Flippern i sjön? Allmänt? När det är lite krabb sjö? Uttrimmat, intrimmat? Lutar mot/neutral/från vinden vid sidvind? Och fart naturligtvis? fram t.o.m -88 var Mecury 175-225 på 2,4L! 89-93 2,5L! 94-? 3L eller har jag fel där? Yamaha har nog haft samma beprövade block hela tiden på sina förgasade 2T. 2,7L om jag minns rätt. Jag har själv haft en 200Hk 88a eller 89a såld med båt, för ca 10år sedan. Aldrig något strul med den då. Men en intressant sak var, att med Yamaha orginal stålpropp 21" fick jag en toppfart på 46 knop. Med en Ballistic XL 21" fick jag 50 knop i toppfart, helt utan att tappa någon ork vid last. Snarare tvärt om, att Ballisticen möjligen hade något mer ork vid last/och/eller acceleration.
  9. Ja då är det verkligen värt att kolla. Jag har blivit lite lat med åren nämligen. Sånt som var kul att pilla med, eller inte jobbigt alla fall. Det tycker jag inte alls om idag. Jag kommer på mig själv hela tiden, med att lämna in saker som jag gjorde själv för bara 5-10år sedan.
  10. Ja, det kan det nog vara värt att kolla. Själv har jag aldrig haft problem med powertrim/tilt på någon tidigare båt. Men jag vet folk som har haft det.
  11. Vad intressant, det är en Flipper jag är på jakt efter. Flipper 630 HT, alternativt 640 HT. Vad var det för Flipper du hade? Så Yamaha eller Mercury/Mariner årsmodell typ hela 90-talet. Då är det lite hugget som stucket? Beroende på vad man föredrar. Har jag förstått rätt då? Hur länge/årsmodell ungefär, hade Yamaha endast 14A? Vad blev laddningen sen? När började Mercury/Mariner med 40A? ungefär? Nu är det ju mest dagsturer-max 2 nätter det handlar om. Men vill man sätta i en liten kyl, och en stereo/radio. Plus GPS, och ekolod så är nog en solcellspanel kanske inte så dumt i alla fall.
  12. Det här blir ett svar på alla tre inläggen du gjorde. Ja Johnson/Evinrude verkar ju enligt en samstämmig medlemskår här gå bort. Så det litar jag på, och undviker dem. Yamaha är bra! Mercury verkar också vara ok? Suzuki V6 200-225hk från samma år som övriga? en uppstickare, men kan vara bra att veta för mig. Så jag ev har fler valmöjligheter.
  13. Ja Yamaha har bra rykte. Visste inte att Johnson/Evinrude var så kass, åtminstånde då under 90 talet. Förutom Ficht modellerna då.
  14. Gäller det även förgasarmodellerna? Fichten vet jag hade stora problem, framförallt V6orna. Men det var väl insprutningen som krånglade?
  15. Ja självklart tittar jag på hur den verkar vara omhändertagen. Det var lite mer modellspecifikt jag var ute efter att få svar på.
×
×
  • Skapa nytt...