-
Innehålls Antal
5 591 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
287
IngemarE senast vann den dag 17 December
IngemarE hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
3 873 ExpertOm IngemarE

-
Placering
Silvermedlem
Contact Methods
-
Webb
http://www.nbmarine.se
Profile Information
-
Plats
Södra Vättern
Mina båtar
-
Båtens namn
MyWay II
-
Bild
Senaste Profilbesöken
21 292 profilvisningar
-
IngemarE började följa Skrotar en båt, Billigt och bra abonnemang till båten i julklapp, Montering av Thruster-akterpropeller? och och 1 annan
-
Jag laddar ett kontantkort med Telia surf halvår, 299:- för 3GB/mån i 6 mån, och har detta bl.a. i bilen men även båten. Inte ens med telefonen kopplad till bilens WiFi tar de 3GB slut på en månad. Kanske för att jag kör mest själv (numera) och inte surfar samtidigt som jag kör 😉. Blir 50:-/mån, och det är ungefär vad jag tycker det får kosta.... EDIT: Ringer du till ett "WiFi-modem" ?!? Eller är det en app du har som du styr värmepumpen med, och den i sin tur behöver Internet - som du kanske löser via WiFi med en 4G-router....? (P.S: @Ruskpricken, har försökt maila dig för ett tag sedan, men du har fortfarande något strul med mailen tror jag. Även lagt ett PM här som du kanske inte sett).
-
Har i princip bara använt Biltemas polyester/gelcoat/glasfiberprodukter för plastning på mina båtar under många år, med enbart positiva resultat. När man inte klantat till det själv, vill säga.... (Har tiotals mil till närmaste Marinbutik, så det är även av det skälet inget alternativ)
-
Det du ser är antalet accesser (besök) till trådens URL. Dvs i huvudsak scanning av nätets innehåll via robotprogram i datorer, hämtning av info till sökdatabaser o.s.v. Lite fyrkantigt "folk" m a o.
-
Helt avhängigt för monteringstips är ju vad du har för båt och hur akterspegeln under vattenlinjen ser ut. Så - vad är det för båt ? Så här ser mitt montage av en standard SE60 ut på min Skilsö 35. Att den blåser vattenstrålen rakt mot trimplanen spelar inte så stor roll för funktionen: Finns det bara en plan yta att sätta trumman på så "tunneln" hamnar väl under vattenytan så är det inga problem. Sleipner har även 125mm-trumma så man kan få plats med i alla fall en 3hk om utrymmet inte klarar en 185mm. Hade det på min förra båt, och det fungerade oftast helt ok trots den svagare modellen. För manövrering kan man använda vanliga återfjädrande switchar, men den här panelen tycker jag är trevlig:
- 4 svar
-
- 1
-
-
Då vore det väl rätt klädsamt om även du kunde sluta besvära oss med dina monologinlägg, där allt tidigare redan är skrivet och sagt....😠
-
Säger inte att det inte går, men det är inte lätt att få härdningen att komma igång när det är kallt. Fast har den väl kommit igång så självuppvärmer sedan polyestern sig så härdningen nog blir ok även i kyla. Själv sätter jag gränsen för att plasta/spackla polyester vid +10-12°C och då med max mängd härdare (men inte mer). Hade jag varit TS skulle jag väntat ut vädret och inte chansat, om det nu inte går att arrangera en tillfällig uppvärmning av lagningsstället. När det sedan gäller valet av spackel håller jag med @Mercury_44XS att enbart gelcoatspackel är smidigare om hålen är mycket små. Men är de kanske 8-10mm eller större riskerar lagningen att spricka med tiden om man inte först "bottnar" med t ex den typ av armerat spackel som TS nämner (som f.ö. är mycket bra, tycker jag). Och ju fulare hål, desto bättre fäster spacklingen. Är det alltför snygga kanter så riv först upp dem lite med t ex en rasp, så kommer risken för framtida sprickbildning i skarven minska. Och se till att allt är rent och inte minst fritt från Sikaflexrester innan du börjar spackla. Temperaturkravet - som var ursprungsfrågan - är ju som sagt dock detsamma oavsett.
- 15 svar
-
- 1
-
-
Jag har dels en inne i båten (uppe i salongen, dit röken helst stiger), dels en i båthusets tak. Men sedan ett par år har jag låtit isolera båthuset och lyxat till det med en LVP som håller +10°C även på vintern (om det inte blir strömavbrott), så brandvarnare som inte klarar minusgrader blev ett ickeproblem. Men innan dess letade jag, och hittade nästan ingenting. Om man inte skulle gå på proffsgrejor/industri, men då är vi uppe på fyrsiffriga belopp.....
- 56 svar
-
- 1
-
-
Minns inte om du skrivit om din båt står i uppvärmt utrymme eller inte. Problemet är att nästan alla konsumentbrandvarnare har väldigt begränsat temperaturområde. Ofta specifieras bara funktion ner till +5°C. Blev varse detta när vi fick upprepade falsklarm från vår brandvarnare i vårt (då oisolerade) båthus när det var 5-10 minugrader. Började leta runt och insåg att det i princip inte fanns en enda brandvarnare som var garanterad att fungera i minusgrader ! På just den du länkar till står mycket riktigt detta i manualen:
-
Tja, du har väl bl a svaret i länken som @Mercury_44XS lade in. Är man en "influencer" på sociala medier, och dessutom med en historik som aktivist inom olika områden inte rädd för att ha lite radikala åsikter s.a.s. "ute på kanten" så är man uppenbarligen som klippt och skuren att bli kommunikationschef på Sveriges (ännu) största annonssajt. För då vet man ju vad som går hem och vad folk vill ha ! Sedan lär hon tydligen fått städa lite i sina mest radikala inlägg nyligen efter att ha hamnat i rampljuset och folk börjat fundera på vem hon är. Klimataktivist kan man ju få vara och lite radikala åsikter kan man ju få ha. Men det gick nog lite för långt med några uttalanden om det motsatta könet (som nu lär vara raderade). Påminner mig om när Praktiskt Båtägande bytte ägare för många år sedan och i samma veva även fick med en från Aftonblaskan. Som hamnade i en dominerande position på redaktionen och hade "fräscha" ideer om hur tidningen skulle utformas. Lättläst och mainstream, inga djupa artiklar längre eller annat "som inte alla förstår". Och ut med alla gamla (dyra) skribenter, nu ska vi minsann få den här skumma tidningen att bli som en tidning ska vara. Och artiklar finns det ju gott om, vi kan köpa in andra tidningars eller låta någon vanlig journalist prata med båtfolk och skriva lite. Och från den dagen var PB inte den vitamininjektion som Båttidningsvärlden och läsarna behövde, utan blev en nästan lika slätstruken blaska som alla andra.
- 14 svar
-
- 3
-
-
Jag förstår @sy_Alice tillfullo. Använt Blocket dagligen åtminstone de senaste 20 åren, främst för att slösurfa runt i "närområdet" för att se om det finns något intressant, oavsett kategori. Nästan varit ett (kul) beroende. Samt haft några sparade sökningar på vissa saker som jag är lite mer intresserad av. Även en sparad sökning på "köpes", oavsett kategori, i mitt närområde. Och det har blivit en del köp genom åren av sådant jag inte ens visste att jag behövde 😉 Att vi är många som just "slösurfar" bland annonserna inom viss region verkar de styrande på Blocket inte förstå. Länge - och i synnerhet nu efter omsminkningen - har allt fokuserat på att den som söker på Blocket vet alltmer exakt vad den vill ha, och först när man åtminstone gått in i denna kategori kan man välja var/region. Man basunerar ut att det nu är lättare än någonsin att söka. Ja, kanske - om man vet exakt vad man vill ha, men inte minst att även säljaren vet exakt vad denne säljer. Men så är det ju sällan. Som köpare har man viss flexibilitet så en alltför detaljerad filtrering (som idag ofta krävs) är inte bara av godo. Och "fynden" gör man ju inte sällan där beskrivningen och säljarens kunskap kanske haltar lite (eller någon bara inte orkat beskriva allt så noga) fast man själv som köpintresserad känner till varan och inser vad det är. Men de annonserna går ju inte hitta längre. Sedan har vi problemet med att man använder antingen ovanligt inkompetenta människor som granskar annonserna, alternativt någon AI-motor för detta. Därmed kommer annonserna väldigt ofta inte alls att tillåtas hamna där säljaren vill (och som är rätt) så snart annonsen ligger lite utanför AI:ns kompetens. Och de är faktiskt inte alls så kompetenta som Blockets ansvariga och kodknackare verkar tro. Men ett av de största misstagen anser jag vara att man delat upp Blocket i två delar - "Torget" för småsaker (?) och "Övrigt" för Bilar, båtar MC o.s.v. Det går inte ens att söka på båda områdena samtidigt längre. T ex om man är ute efter bildelar till en viss bilmodell så ligger dessa under "Torget". Men om det är en hel reservdelsbil som säljs, så ligger den under den andra avdelningen. För en hel bil är minsann en bil och inga reservdelar, alldeles oavsett om den är skrotfärdig. Allt enligt Blockets annonsgranskare, minsann (jo, det är testat). I denna kategori (t ex Bilar) ser man heller inte när annonsen lades in, inte ens hur gammal den är. Och just tidsstämplingen är också ett nerköp på alla annonser - istället för datum/klockslag har man nu hur många timmar gammal annonsen är. Men det kräver ju att sidan är alldeles nyss uppdaterad, och om den lades upp för 10 eller 55 min sedan framgår inte. Visst, någon webbskapare som hittat en kul funktion som jämför klockslag och räknar ut timmar. Men varför inte hålla det enkelt och bara visa tidsstämpeln på annonsen rakt av istället för att klabba till det ? F.ö. är det nog inte alls ett helt "nytt" Blocket som man påstår och vill låta påskina. Det är till stora delar fortfarande det gamla som man (återigen) sminkat om. Jag har t ex en del sparade "genvägar" genom direktiv i adressfältet till just alla kategorier i närområdet, samt inte minst "köpes" i alla mina närliggande regioner, oavsett kategori. Samt en del avgränsningar som nu inte ens finns att klicka sig fram till på vanligt sätt. I princip samtliga av dessa fungerar fortfarande med dessa gamla koder för län o.s.v, även om funktionen nu alltså inte finns i "nya" Blocket. Så uppenbarligen ligger det gamla någonstans i bakgrunden. Inser nu att det var nästan en vecka sedan jag var ute på Blocket senast. Saknar det, men samtidigt blir jag bara frustrerad och trött istället för intresserad av att köpa något. Och när sökmotorn ger de mest skumma träffar så gör jag något mer upplyftande istället....
- 14 svar
-
- 8
-
-
En liten detalj - det är kolmonoxid (CO, koloxid) som varnaren skall larma för. Alltså om det kommer ut avgaser och förbränningsprodukter med inblåsningsluften. Koldioxid (CO2) finns naturligt i luften, och det är det vi själva andas ut och växterna tar upp. F.ö. håller jag med - en kolmonoxidvarnare tycker jag är obligatoriskt i en båt, husbil eller annat med förbränningsvärmare som värmer genom att blåsa in varmluft.
- 26 svar
-
- 1
-
-
Ja, det gör det, https://sbr.rs.no/. Och man lär även betala vissa avgifter, t ex hk-avgift. Så det är nog ett mindre problem, då det ligger i den norska säljarens intresse att få bort den ur registret för att slippa betala för den.
-
Det går nog i allmänhet bra, så länge inte någon kanske avundsjuk person (i t ex hemmahamnen) får kännedom om det och anmäler till Tullverket och lyckas få någon där intresserad. Rykten sprider sig ju fort och det brukar alltid finnas någon som retar sig på när någon "inte gjort rätt för sig". Så länge försäkringsbolaget inte får reda på det (på ungefär samma sätt/väg) går det nog också bra. För som du skriver finns nog ingen direkt kontrollmyndighet - om inte någon specifikt anmäler just dig och din båt. Behöver man däremot låna till båten och banken är inkopplad kan det nog kanske bli lite fler frågor eftersom den då fungerar som säkerhet. Det är ju då en sak som banken alltså skall kunna sälja i sin tur och stå bakom, om du inte skulle kunna betala lånet. Största problemet är nog den dag du skall sälja båten, som de facto är "insmugglad" till Sverige, även om det kanske var ett tag sedan (finns mig veterligen ingen preskriptionstid på detta). Sådant som lär göra det svårt att hitta köpare. Och om du istället väljer att inte säga något och köparen får reda på det och reklamerar enligt Köplagen, åker du nog på en reklamation du inte vinner. Men visst, det finns säkerligen många båtar i Sverige som kommit hit vattenvägen från utanför EU:s ekonomiska zon - utan tullens vetskap.....😮
-
Som redan nämnts är CE inget du behöver tänka på då båten är före CE-kravets införande och (framförallt) redan finns och används i ett EU/EES-land. Vad gäller pappersarbetet o.s.v. så kan man antingen anlita någon för det (se ett tidigare inlägg i tråden från mig) eller göra det själv. https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/bilochbatoversverigesgrans/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html EDIT: I länken ovan är det utanför EU du skall välja för just Norge, då Norge visserligen är med i EES men inte EU.
-
Påverkar tyvärr inte någonting. Båten är ett norskt objekt/vara, om den sedan - liksom de flesta mer komplexa varor idag - består av komponenter från många andra länder (som då har tullats/momsats in i landet vid importen) gör naturligtvis inte att man får någon "rabatt" om den som helhet förs tillbaka till något av de länder en ingående komponent kommer ifrån.
- 26 svar
-
- 1
-
